Varšava prodloužila metro o tři zastávky, další část postavili Turci
Nové stanice metra na lince M3 ve Varšavě. Foto: Metro Warsawskie
Cestujícím ve Varšavě slouží od soboty tři nové stanice na lince M2, trasa se prodloužila o 3,4 kilometry. Kvůli současné
A co takhle místo podivných řečí o dotacích, porovnat cenu:
Praha metro D: 10,6 km cena 72 miliard Kč, to je 6,8 mld/km
Polsko linka M2: 3,4 km cena 6,9 miliardy Kč, to je 2 mld/km
Praha prodloužení A: 6,1 km cena 17,8 miliard Kč, to je 2,9 mld/km před šesti lety
Dobře, v trase D jsou zahrnuty i přestupní stanice, ale i tak je výstavba u nás mnohem dražší. Stejně jako u železnice a o dálnicích nemluvě.
Nechci delat dablova advokata, ale podivejte se na podminky pro stavbu metra ve Varsave a v Praze. Varsava ma jedny z nejpriznivejsich podminek snad v cele Evrope – nenarocny teren, nenarocna geologie, pravouhla a siroka ulicni sit. V jejich podminkach probiha obrovsky podil stavby hloubene a nemusi resit majetkove pomery a demolice, protoze stavi pod ulici.
A u nás se nestaví metro pod povrchem země? A Poláci taky mají jedny z nejpříznivějších podmínek v Evropě co se týče dálnic. V minulém století neměli skoro žádné a dneska budou mít za chvíli ji skoro hotovou dálniční síť. Ti Poláci mají fakt neskutečné štěstí….
Vygooglete si technologicky a ekonomicky rozdil mezi hloubenou a razenou podzemni stavbou. Nejen tunely, ale hlavne stanice.
Možná by stálo za to zjistit, na kolik přišla střední část varšavské linky M2 (Rondo Daszynskiego – Dworzec Wileński), ta je s Prahou svým charakterem srovnatelnější.
Zatímco právě otevřené tři mezistaniční úseky mají parametry dost poplatné tomu, že se stavěly levně: jeden z nich má traťovou rychlost 70 km/h a dva dokonce jen 55 km/h.
Takový technický dotaz. Délka 23,1 km – není to přesně délka linky M1?
Opravdu jde o chybný údaj. Aktuální délka je necelých 40km, ve výstavbě je dalších 7km.
Tak krásná barevná architektura a u nás se „architekti“ nezmůžou na nic než hnusné šedivé návrhy trasy D.
Bohužel ne architekti… Navrhovali to stavaři z Metrostavu, nové vedení Prahy už s tím nedokáže moc pohnout, leda že by se výstavba opozdila o dalších X let.
Ba ne, i pro metrostav to navrhují architekti, ale jsou nějací vyhořelí.
Přesně tak. Nádherné odstíny barev, nádherný fond písma na Mlynówě, každá stanice má trochu jiný design. Jak se mi varšavská MHD z pohledu povrchové dopravy zas tolik nelíbí, tak linka M2 je óda.
každá stanice má trochu jiný design?
Na starých stanicích linky M2 je zcela jednotný design (resp. ve dvou verzích třeba laviček), ale každá stanice má „svou vlastní“ barvu, včetně třeba přístřešků na povrchu. Jinak je to ale „nasekané ve fabrice“, pouze jinak natřené.
Neříkám ale, že to je tak špatně. Přinejmeněím to vyjde levněji 🙂 .
(ale řemeslné zpracování původních stanic… místy k poblití)
Pravda, teď koukám na ostatní stanice a u nich se mi popravdě víc líbí samotný vstup do metra než stanice v podzemí jako taková. Nicméně Mlynów a Księcia Janusza. Děkuji za upozornění. 🙂
V Praze byl vrchol architektury metra Acko a hlavne Bcko pod Starym Mestem. Pak se prihlasila o slovo postmoderna, kdy se to da rozdelit na dobu pred Kot., behem Kot. a po Kot. Pred Kot. to jeste slo, nejdrive temne zlate prodlouzeni do Butovic s odkazem na pozdni brutalismus s ornamentalnimi detaily…nadcasove. Prodlouzeni na Zlicin byl uz ulet, experimenty se sklem a ruznymi obloukovymi nesmysly a palmami ve skle, hlavne se za kazdou cenu vyhnout „pravouhle sedi“. Da se to ale omluvit tehdejsi dobou. No a pak prisel Kotas, postavil svou vesmirnou lod Rajskou Zahradu…originalita co kazdeho zaujala a absolutne… Číst vice »
Poláci holt výstavbu infrastruktury a čerpání dotací umí. U nás bohužel totální žabařina a všechno trvá několik lidských životů…
Ale jak krasne cyklostezky mame!
Přesně tak. Na co nějaké dálnice, či metro. Lidi by se jen vozili. Takové cyklostezky to je něco! Žádné emise skleníkových plynů. Lidé dělají něco pro zdraví. To bude obrovská pochvala nejen z Bruselu.
Ty neony jsou boží!!! <3
Tady jde vidět, že to jde když se chce. Kdy se asi tak dočkáme nových stanic metra?
V Praze kolem roku 2027, pokud se po příštích volbách ustanoví koalice která naváže na tu současnou a bude metro D podporovat jak to jde.
Asd – ano, když se chce, tak to jde. I proto má dneska Praha 3x delší síť než Varšava a dvojnásobný počet stanic.
Varšava: 23 km, 34 stanic
Praha: 65 km, 61 stanic
Praha má 21 let náskok. Ve Varšavě metro otevřeli v roce 1995…řekneme si za 5-7 let?
Tak nějak. Prostě to tempo výstavby u |Poláků je závratné. U nás se jen pořád diskutuje, řeší se nesmrtelnost chrousta a jinde se staví. A přitom máme jak peníze, tak hlavně spoustu šikovných lidí.
A to vše díky komunistům.
To je docela smutné že?
Kdyby tu nebyli komunisti, tak by metro nebylo?
Ano, díky komunistům vzniklo až tak pozdě. Poprvé se metro v Praze začalo stavět v roce 1938, nebyl by problém po volbách v roce 1946 výstavbu obnovit. Kdo tehdy byl primátorem? Nebyl to náhodou ten, co se po něm jedna stanice metra kdysi jmenovala? 🙂
Mě je docela jedno, co bylo v minulosti. Ne že bych historii neměl rád. Ale nyní je irelevantní co soudruzi udělali či neudělali před 30 a více lety. Co mě mrzí, že Pražské metro neroste tak, jak by mělo. A není to proto, že bychom neměli peníze či šikovné lidi. Právě naopak, máme hodně šikovných, fundovaných lidí, kteří na mnoha místech ve světě dokazují, že zlaté české ruce nejsou prázdný pojem. Ale výstavbu brzdí přebujelá byrokracie, neschopnost politiků a leckdy sobecké zájmy lidí. Proto pak tiše závidíme nejen Polákům rychlost výstavby infrastrukturních projektů.
Velice hloupý komentář. Za prvé se i po revoluci postavilo hodně kilometrů, za druhé díky komunistům je metro trasováno docela nevhodně, za třetí se díky komunistům začalo stavět dost pozdě. Ale zase nutné říct, že když už se do toho obuli, tak se stavělo skoro v jednom kuse, což se po revoluci opravdu neděje. Nicméně stačí se podívat třeba na Vídeň, jak se rychle staví metro. Takže ani komunisti nejsou žádná záruka rychlosti.
Varšavské metro má téměř 40km, dalších zhruba 7km je ve výstavbě. V článku je uveden chybný údaj.
Nejmenuje se ta první stanice „Płocka“, a ne „Płock“? I na té mapce to je s „a“ na konci.
Dobrý postřeh, Plock je sice nedaleko Varšavy, ale metro tam ještě nevede. Je to podle ulice Plocka.
To se jim to taky staví, když 3/4 zaplatí EU. Praha je bohužel na tohle příliš bohatý region, takže všechno musí jít z městské kasy. A upřímně si neumím představit, že by Praha sama ufinancovala třeba takové metro S.
Praha sedí na miliardách, v tom problém není. Vždyť kvůli rozpočtovému určení daní stačí, aby třeba takový Ahold měl centrálu v Praze a pobočky v celé ČR, ale daně platil jen státu a Praze..
Problém Prahy je neexistence územního plánu, šíleně pomalé povolovací procesy, roztříštěnost schvalování a rozhodování (viz třeba Pražský okruh) a také ještě trochu šíbři a lobbysti, co se snaží protlačit své parciální zájmy. Na magistrátu to poslední už snad moc není, na místních radnicích ale leckde ještě ano.
Praha na žádných velkých miliardách, které by ji umožnily výstavbu dvou velkých projektů (např. metra D a vnitřního okruhu) skutečně nesedí.
Myšleno dvou projektů ve stejném čase. Ale chápu, nenávist k hlavnímu městu u spousty lidí často vítězí nad zdravým rozumem, viz třeba volby.
Proč hned nenávist?
Nelibost, nelásku, nepřejícnost, spokojen?
Hned nenávist ne, ale u velkého množství lidí aspoň animozita, řevnivost, závist a pod.
To, že jim to financuje EU není vůbec o tom, že by byla Praha bohatší region než Varšava, protože podle HDP na osobu jsou na tom skoro stejně, ale spíš o tom, že Poláci to s dotacemi umí.
To jste to velmi zjednodušil, ten klíč je podstatně složitější, než jen Vámi zmíněný poměr HDP vůči průměru EU. Poměřuje se např. také HDP per capita přepočtený na kupní sílu a to už je najednou poněkud jiný obrázek, Praha 56,2k €, Varšava 19k €. Takže nejde o nějaké polské čachry s dotacemi, to by ani nešlo, ale prostě o fakt, že Varšava je ve srovnání s Prahou podstatně chudší region. Tedy nárok má. Praha nikoliv.
Asi jste si spletl čísla, protože Praha má HDP na osobu v eurech 37,9 tisíc, a v PPS (tedy Vámi uváděném standardu kupní síly) má daných 56,2 tisíc. Varšavá ma HDP na osobu v eurech 26,6 tisíc a v PPS 45,7 tisíc. Rozdíl tam samozřejmě je, ale zase ne tak zásadní, protože oba regiony pořád patří do dvacítky nejbohatších regionů EU. Takže Varšava opravdu není podstatně chudší region.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_regions_by_GDP
Jistě si tam oba regiony najdete 😉
Wikipedia se může mýlit. Já jsem Vám uvedl oficiální data Eurostatu 😉. Viz https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-press-releases/-/1-26022019-AP
To je přepsaná tabulka z Eurostatu, nebo jste to zapomněl přepočítat počtem obyvatel, Praha 1200k, Varšava 3025k.
Není to přepsaná tabulka, u spousty regionů obsahuje úplně jiná data než uvádí Eurostat. Někdo se prostě na Wiki přepsal.
Varšava má 1750tis. obyvatel, ergo počtem obyvatel Prahu příliš nepřevyšuje. 🙂
Mám dojem, že se tu někdo snaží za každou cenu urazit Polsko.
Mimochodem, průměrný plat ve Varšavě ve čtvrtém kvartálu 2019 byl podobný jako ten Praze.
S dotacemi je to i o tom, jak jsme si (sami) nastavili hranice regionu (kraju) pres vstupem do EU. Region Praha kopiruje hranice Prahy, otazka je, jak moc by se HDP per capita (ovlivnene vyse zminene formalni daneni velkych firem se sidlem v Praze) rozmelnilo napr. pri slouceni napr. s okresy Praha vychod, resp. Praha zapad. V Polsku maji vice center, podobne jako v Nemecku, a velke firmy zrejme nesidli jen ve Varsave.
To, jak komplikovana pravidla pro cerpani dotaci jsme si (sami) nastavili, je vec druha.
Mají to podobně, Varšava se počítá odděleně od zbytku Mazowiecka. Většina velkých firem, speciálně zahraničních má oficiální sídlo ve Varšavě. Samozřejmě je pravda, že větších měst mají víc, Krakov, Gdaňsk, Poznaň, Vratislav by u nás aspirovala na číslo jedna či dvě. Ale obecně je pořád Polsko ještě přeci jen chudší země.
Tak to jste na omylu, Prazaku. Ten centralisticky fetisismus s falesnymi sidly firem v hlavnim meste je typicky skutecne jen pro nas. V Polsku ani v Nemecku neni zdaleka tak bezny. Kdejaka velka firma ma oficialni sidlo tam kde se realne nachazi, takze klidne i v nejake horni dolni. V Cesku je spousta polskych vyrobku, tak se nekdy podivejte na etiketu a porovnejte si s ceskymi vyrobky.
Já Polsko celkem dobře znám, co Vy? Například většina finančních institucí (banky, pojišťoven) má sídlo ve Varšavě. Výrobní podniky, stejně jako u nás mají sídlo tam kde mají výrobu, tedy většinou. Ale retail, tedy firmy, které provozují sítě obchodů, finančních služeb atp. pochopitelně mají sídlem ve velkých centrech. Polsko má jen výhodu větší rozlohy a lidnosti, tedy i těch center má více. Byť Varšava je bezkonkurenční. ČR tak velká není, takže má jako všechny podobně velké země jen jedno přirozené centrum. Doporučuji pro příště srovnávat srovnatelné.
Dekuji za optani, Polsko znam velmi dobre. I retail tam mnohdy sidli mimo Varsavu. Samozrejme Varsava je sidlo mnoha firem, ale skutecne jsem se nesetkal s „virtualnimi sidly“. V Cesku je to extremne rozsireny zvyk a bohuzel proti nemu neexistuje zadny zakon, HDP Prahy je umele nafouknute a naopak HDP zbytku Ceska je podhodnocene.
K tomu retailu – shrnu sidla supermarketovych retezcu:
PL: Lidl=Jankowice, Biedronka=Kostrzyn, Auchan=Piaseczno, Carrefour=Warszawa, Tesco=Kraków, Kaufland=Wrocław
CZ: Ahold=Praha, Billa=Ricany u Prahy, Lidl=Praha, Tesco=Praha, Kaufland=Praha, Globus=Praha
Podnikám ve Varšavě už více než tři roky a můžu vám říct, že se ve všem mýlíte. Ano, ve Varšavě sídlí mnoho společností, ale úměrně k počtu obyvatel jsou zbylé firmy rozesety po jiných velkých městech (trošku více dominuje Gdaňsk a Vratislav).
Znám reálné mzdy, které v Polsku jsou a kromě výrobního průmyslu, ve kterém dominují pracovníci z Ukrajiny – je jich tu okolo 2mil. – jsou ve všech odvětvích platy o nějaké to procento vyšší než v ČR.
Spíš jsou v Polsku ty nůžky mnohem více rozevřenější, Česko je bohužel víc rovnostářské i co se platů týče. Jinak kdyby platy byly v Polsku obecně vyšší, tak desetitisíce Čechů pracují v Polsku, nicméně až do chvíle kdy vlády zavřely hranice, tomu bylo přesně naopak. Jinak tvrdíte to samé co já, Polsko je větší, tedy má těch přirozených center více, byť Varšava jasně vede. U nás stejně jako v jiných podobně velkých státech je centrum jen jedno. V Maďarsku mají také Budapešť a pak dlouho nic, v Belgii Brusel, v Dánsku Kodaň a tak by se dalo pokračovat. Já pracuji… Číst vice »
Vy tady vasi falesnou predstavu prezentujete jako nejakou pravdu. Co tim myslite, ze Cesko nema vice prirozenych center? Samozrejme ze ma, je tu pulmilionove Brno, milionova Ostravska aglomerace. Polsko take nema vice milionovych mest, Varsava vede oproti zbytku statu trojnasobne. Nebo Nemecko, kde Berlin je zdaleka nejvetsi. Presto v techto statech je normalni, ze firma ma sidlo a tedy i zvysuje HDP tam, dke skutecne sidli, tj. ma kancelare nebo vyrobu. Pouze v Cesku je nejaky centralisticky fetis. Kdejaka fabrika nebo sebemensi obchod musi mit falesne sidlo v Praze. Podivejte se na vyrobky v obchodech: „Vyrobeno ve firme XY Holding,… Číst vice »
Ano, české příhraniční společnosti se kvůli zavřeným hranicím potýkají s nedostatkem pracovníků z Polska, souhlasím. Ale asi zapomínáte, že také existují mnohé polské příhraniční společnosti, které aktuálně řeší nedostatek českých pracovníků, kteří denně za prací do Polska dojíždějí. Polsko už není zemí, kterou bývalo před 10 lety, nyní se dá slušně vydělat i na polském venkově.
Jak svěží design oproti našemu nejnovějšímu Áčku! Vypadá to skvěle. Dokonce i líp než vizualizace pražského Déčka.
Tento usek se jim skutecne povedl. Nejvetsi prusvih je prvni usek M2, zejmena prestupni stanice Swietokrzyska, ktera je tezce poddimenzovana a lide se tam uz dnes ve spicce uslapavaji… a to M2 jeste zdaleka nema naplneny svuj potencial. Na M2 jsou ve vystavbe momentalne dva dalsi useky, jeden 3-stanicovy na severovychode mesta a jeden 2-stanicovy na zapade. Posledni 3-stanicovy usek spolu s depem na zapade je pripraven k zahájení stavby. Pak bude M2 kompletni a bude prostor pro M3. U ktere se ovsem stale ani nevi, kudy ji vest. Puvodni plan pocital s M3 jako s vetvi M2 na sidliste… Číst vice »
Účelem vybudování peronu pro M3 na Stadionu bylo mj. to, aby vznikly deponovací kapacity do doby, než se M2 na západě prokouše až na STP Mory (dnes Karolin). Ono to fakt není sranda, provozovat trasu bez depa.
To je dobra urban legend, tu jsem jeste neslysel. Zdroj nemate?
No já se na té M2 trošku podílel, takže nejsem odkázán jen na to, co se donese Tam na Moravu…
Takže ověřeno u pramene: na C14 (Stadion) se v části pro M3 odstavuje i po loňském a letošním prodloužení linky M2.
Kdyby původní plán počítal s M3 jako s větví M2, tak by stanici Stadion Narodowy navrhnul úplně jinak.
Z M2 na M3 se dostanete jen cestou posunu a dvojitou úvratí, odjezd M3 z SN je směrem „do centra“, takže další úvrať.
Pocital s ni jako s vetvi, ale provozne oddelenou. Ono to nejdrive byla M3 v chalupoidni trase Stadion-Goclaw s vyhlidkou na zapadni prodlouzeni od Stadionu jizne od M2 pres Solec a Politechniku. Potom, aby se to dalo vybudovat za dotaci na M2, prohlasili, ze M3=M2 a postavili dvojperon na Stadionu. Ted je M2 doprojektovana a dokoncena, ale ve volbach do mestskych radnic minuly rok se politici predhaneli v tom, kdo navrhne posahanejsi „reseni“ metra a vetsina z nich se shodla, ze toto vedeni M3 je stupidni, protoze to cestu ze sidliste Goclaw do centra akorat prodlouzi. Takze pak vznikaly nejake… Číst vice »