Ústečtí radní schválili návrat vlaků na zbytek Kozí dráhy. Trať není sjízdná a potřebuje stovky milionů korun
Podle kraje jde o signál Správě železnic, že má zájem o obnovení provozu.
Ústecký kraj chce od příštího jara obnovit provoz na trati z Děčína do Oldřichova v celé délce. Od letošního roku se vrátila pravidelná doprava na část trati přezdívané jako Kozí dráha v úseku Děčín – Telnice. Obnova provozu má ale zásadní překážku: trať není v provozuschopném stavu a Správa železnic nemá v rozpočtu na obnovu peníze.
Na svém facebookovém profilu o tom informoval Jan Růžička (KDU-ČSL), radní kraje pro oblast financí, informaci potvrdil mluvčí kraje Martin Volf. „Došlo ke schválení dodatku ke smlouvě s dopravcem KŽC Doprava na turistickou linku T11 od nové turistické sezóny 1.4. 2023. Dopravní výkony jsou koncipovány z Děčína až do stanice Jeníkov-Oldřichov,“ řekl Volf. Podle něj jde o signál, že kraj o prodloužení velmi stojí. „Nyní je třeba trať uvést do provozuschopného stavu, za což zodpovídá Správa železnic a jednoznačným požadavkem kraje je maximální bezpečnost chodců, cyklistů i řidičů v okolí celé délky trati,“ uvedl Růžička.
Právě to ale může být hlavním problémem. Správa železnic už na jaře uvedla, že s opravami nepočítá. „Správa železnic v současné době neplánuje opravu železniční infrastruktury v úseku trati Telnice – Oldřichov u Duchcova. To znamená, že není zařazena v Plánu oprav a údržby schváleném Centrální komisí Ministerstva dopravy,“ uvedl v dubnu mluvčí SŽ Dušan Gavenda. O opravě lze podle něj uvažovat, až bude ze strany objednatele dopravy v Ústeckém kraji relevantní poptávka na zavedení pravidelné celoroční dopravy. S tím ale kraj nepočítá.
Provoz jen o víkendech
„Obnovené spojení Oldřichova s Děčínem je plánováno o víkendech jako turistická linka,“ řekl Růžička. Podle něj má jít o možnost, jak novým spojením nalákat další návštěvníky regionu včetně možnosti příjezdu k lanovce na Komáří Vížku. „V současné době pracovníci krajského úřadu prověřují možnosti zbudování cyklostezky v těsné blízkosti tzv. Koziny. Na své by si tedy měli časem přijít milovníci železnice i cyklisté,“ dodal Růžička.
Oblastní ředitel SŽ Martin Kašpar už dříve odhadl náklady na opravu dalšího úseku na 200–300 milionů korun. Druhá polovina trati je v horším technickém stavu. Hned v úseku Telnice – Chlumec jsou dřevěné pražce, které dožily. Kompletní výměna by vyšla na více než 60 milionů korun. Rekonstrukcí by musely projít i přejezdy.
Pravidelný provoz na Kozí dráze byl ukončen v roce 2007, vypravování turistických vlaků obcemi a městy a také soukromými společnostmi skončilo v roce 2015. K obnově v úseku Děčín – Telnice došlo letos na jaře. Správa železnic nechala trať zchátrat. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) Správě železnic za nepřidělení kapacity dopravci KPT Rail pro provoz na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova udělil pokutu. „Správa železnic omezila provozování dráhy na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova v rozporu se zákonem o dráhách, jelikož zastavení drážní dopravy nemůže být důvodem k nepřidělení kapacity. Za tento skutek uložil Úřad Správě železnic pokutu ve výši 50 000 Kč,“ uvádí se ve zprávě ÚPDI.