Na Kozí dráhu poprvé po letech vyjela turistická linka, zájem byl enormní

První den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký krajPrvní den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký kraj

Oprava druhé části vyjde podle Správy železnic dráž.

Vlak dorazil na Telnici s téměř půlhodinovým zpožděním. Na nádraží ho přivítaly desítky lidí. Zábavu bude celý víkend zajišťovat divadlo V Pytli, příchozí se mohou občerstvit a podívat se i na vývoj oprav více než 150 let staré železnice. O víkendech pojede motoráček čtyřikrát denně v obou směrech až do konce října. Mezi děčínským nádražím a Telnicí zastaví v devíti stanicích. Tento víkend mohou zájemci využít i historický autobus, který je doveze k obecnímu úřadu v Oldřichově a zpět.

„Správa železnic dokončila opravu úseku Děčín – Telnice, jedná se zhruba o dvacetikilometrový úsek. Je to polovina Kozí dráhy, úsek z Telnice do Oldřichova zůstává zatím ve výluce,“ uvedl Kašpar.

Součástí prací byla sanace problémových skal v Děčíně, oprava geometrie železničního svršku, výměna pražců na výhybkách, oprava mostků a ještě se bude rekonstruovat přejezdové a zabezpečovací zařízení v Děčíně. „Jednou z komplikovaných věcí byla oprava mostu u Jílového, zatím nebyla dokončena a most je provizorně opraven. Z toho důvodu byla snížena nápravová hmotnost vlaku, což ale běžný provoz neomezí,“ uvedl stavební práce ředitel.

Druhá polovina trati je v horším technickém stavu. Hned v úseku Telnice – Chlumec jsou dřevěné pražce, které dožily. Kompletní výměna by vyšla na více než 60 milionů korun. „Dalším problémem je, že na této trati je pět přejezdových zabezpečovacích zařízení, které opět dožily. Respektive původní fungovala na principu kolejových obvodů, to znamená, že vyžadovala každodenní provoz, nikoli víkendový,“ řekl Kašpar. Výměna bude podle něj stát okolo 75 milionů korun. Značně poničené jsou i další části trati.

Problémem je podle Kašpara víkendový provoz, kvůli němuž bude trať zatížena pouze na 16 procent. „To je indikátor, že prostředky nejsou investovány příliš efektivně. Z našeho pohledu by mělo smysl opravit trať, kdyby Ústecký kraj (objednavatel dopravy, pozn. ČTK) přehodnotil projekt dopravy a kdyby se sem vrátil každodenní provoz,“ dodal ředitel.

Pravidelný provoz na Kozí dráze byl ukončen v roce 2007, vypravování turistických vlaků obcemi a městy a také soukromými společnostmi skončilo v roce 2015.

O obnovení provozu na trati se zasadila nová krajská koalice, která vznikla po volbách v roce 2020. Podle náměstka hejtmana Jiřího Řeháka (Spojenci pro kraj) má obnovený provoz na Kozí dráze smysl, když bude trasa prodloužena až do Oldřichova. „Rozhodli jsme, že tento kraj trpěl tolik, že potřebuje renovaci a renovace přes turistický ruch je jediná varianta, jak se oprostit od těžby uhlí a dostat se do situace, kdy si tu lidé budou užívat a ne přežívat,“ řekl dnes novinářům Řehák. Zajištění vlaku vyjde kraj asi na dva miliony korun. Řehák na dotaz ČTK uvedl, že je kraj schopen vypravovat i více vlaků tak, aby mohl být zprovozněn úsek do Oldřichova. „Vše bude předmětem jednání se Správou železnic,“ uzavřel náměstek.

ČTK