Úsek Velim – Poříčany o miliardu překročil očekávání, bude se stavět 16 hodin denně
Podbíječka firmy Swietelsky Rail. Autor: Swietelsky Rail
Správa železnic výrazně podhodnotila náklady, které si vyžádá rekonstrukce 1. koridoru v úseku Velim – Poříčany. V tendru zvítězila společnost
Jediné, co bych na tom opravil, že bych přidal další kolej, když už teda. Ale ono je třeba hooooodně betonu a modrý zábradlí všude kolem, že… DEMENCE
Dobrá komedie 🙂
Špatně je, že se nepřidala alespoň 1 kolej. Finančně by to vyšlo nastejno, možná i levněji. Nebyly po potřeba 2 směny a šlo by zachovat 2 funkční koleje v celé době rekonstrukce. Nicméně pokud prdí na přípravu, tak se hold nedá nic dělat.
Tomu se DSŽ šíleně bránila. Prý to musí nejdříve prověřit, zda to bude možné.
Počítá projekt se zaústěním spojky z VRT Polabí do traťového úseku Poříčany – Pečky? Nebo se to teď zrekonstruuje, aby se po několika málo letech opět bouralo? Předpokládám, že stanice Pečky je vyjmuta právě z tohoto důvodu.
Ne, odbočka bude v širé trati. Pravá kolej ve směru do Prahy na VRT odbočí, levá získá mimoúrovňový přesmyk; současný přímý směr bude do odbočky.
Pečky jsou jenom šolichy k lowcost koridorizaci z devadesátek: Předmětem stavby je rekonstrukce železniční stanice Pečky, zejména za účelem zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště a vyloučení pohybu cestujících v kolejišti. Součástí stavby bude prodloužení podchodu do ulice Petra Bezruče. Kolejově v tom nic nevidím.
BTW doporučuju sledovat tohle: https://bit.ly/3cw5Q63 (pozor, čtvrtgigové PDF, ale zase s luxusním vyhledáváním); velmi pěkný seznam, který nevímproč neudržují někde na webu.
SŽ je všechno možné, jen není řádný hospodář. Inu, z cizího krev neteče.
Tak uvidíme, třeba při rekonstrukci číslo 5 tam už dokonce nebude ani jeden úrovňový přejezd!
Už sem to jednou k podobnému článku psal.Je to předražené!!Za ty peníze se staví nové tratě a snad i s tunelem.Tady nejspíš taky bude tunel,ale finanční.Třetí kolej a zrušení většiny přejezdů,pak bych to bral za přiměřené,
Víte jaký je rozdíl mezi novou tratí a rekonstrukcí? Nejprve odtraníte starou trať. A pak teprve postavíte novou.
Stavba nové tratě v nížinách je rozhodně levnější než rekonstrukce staré, horší je to s projednatelností
A nejvtipnější jsou ty pokuty, každá firma si je samozřejmě nacení a když se je nedostanou tak je to pro ní čistej zisk.
Pane vachmajstr, vy jste hlava…
Trapné, možná až do očí bijící …
projekce ani SŽ nic nepodsekla, firmy neví kam dřív a nemají lidi, tak je budou přeplácet
Trapné, tyhle doby skončily. Když firmy nesleví, tak se zkrátka stavět nebude, neboť SŽ už teď rapidně vysychá zdroj peněz. U téhle stavby by bylo na místě VŘ zrušit a znovu vypsat soutěž. Sorry jako, ale 1 mld navíc je fakt moc.
Všichni pořád chtějí, aby se stavělo v noci a když se staví tak se to zase každému zdá drahý, to je pak těžký.
Jenomže tohle, co zmiňujete, je zahrnuto v rozpočtu stavby. To opravdu není důvod k tomu říct si o 1mld navíc
A jak to víte?
Tak nejak jsem blahove doufal, ze kdyz uz pomalu zaciname akci Koridory 2.0, tak se z akce Koridory 1.0 poucime ale opak je pravdou. Ja zacinam mit realny pocit, ze se v tomto state velmi usilovne stoji o to, aby zeleznice nebyla konkurenc schopna za zadnou cenu. Ta trat se mela pri rekonstrukci minimalne stavet jako 3 kolejna a vyhybky mezi prujezdnymi kolejemi na 160, aby bylo v podstate jedno kudy se vlak z libovolneho smeru pusti. Je to nejvytizenejsi usek ceske zeleznice, a stavime ho zase s parametry jak na zacatku 90-tek.
Znovu: tyhle věci se nedělají proto, aby se zlepšovala doprava. Jsme snad Švýcaři???
Cílem je investovat, pořádně si nahrabat a teda udržet trať +- sjízdnou. Červený terč by na koridorů vypadal blbě.
Nedivte se, stále jsou tu odborníci jako Pan X, než bude konec takových existencí, železnice bude v některých úsecích nadále zastaralá a ani těch 200 km/h se nedožijeme. A teď začne napadat, jak je tento koridor zbytečný, že je to už „fakt na autobus“.
Co chcete po správě, která je TAKÉ v otázce lidský zdrojů zdevastovaná a za úplně stejnou práci jsou u ni zaměstnanci hodnoceni rozdílně v řádu 10 000/ za měsíc, to se pak staví vzdušné zámky.
Trikolejny prosim ne. Kdyz uz rozsirit tak rovnou na ctyri…
Rekonstrukce za 4 miliardy k hovno ani rychlost se nezvyšuje.ty přejezdy zrušit všecky.
Pokud trať zůstane 2 kolejná. A především zastávky zůstanou nadále blokujícími zastávkami – bez opuštění vlaku z průjezdných kolejí . Je to o ničem. Navíc, pokud tam zůstanou přejezdy – kdyby zmizela alespoň část z nich.. Jediná výhoda je, že teď nikdo moc vlaky jezdit nechce. Takže to nikoho tak moc nebolí. Kromě nákladní. A 250 dní výluk, to je šílené. Je to zase nepřipravená velmi drahá, low cost hurá akce ala 90 léta. V roce 2020. Hlavně, že tady od 2013 malují scifi vrt všemi směry.. A zásadní modernizace připraveny nejsou.. Které by navíc mohly vést ke zvýšení kapacity… Číst vice »
Přitom v zastávce Tatce je jen pole!! Žádné stavby! Plno místa pro výjezdové koleje. Plno místa pro nadjezd..
v zastávce Tatce je pole, proto má být zrušena bez náhrady, což by pomohlo naprosté většině uživatelů – zrychlení osobáků, úspora energie, zvýšení kapacity trati atd.
A v Cerhenicích by se to s trochou bagru určitě taky vešlo, minimálně jedna kolej.
Tak jasně, že vešlo. Otázkou je jenom to, proč bychom měli investovat horentní sumy peněz jenom proto, aby mohly osobáky stát za každou mezí. Vlak by měl stavět jenom ve větších stanicích, kde je návaznost na MHD, nějaké obchody, P+R apod.
Jestliže je daná stanice/zastávka hojně využívána, tak proč do ní ty peníze nedat, nebo je snad lepší říct lidem, kterým jezdí vlak za humny, jeďte si do vedlejšího většího města autem a tam si na ten vlak nastupte?
No zrovna využití zastávek jako Tatce, Roztoklaty, nebo Tuklaty by mě docela zajímalo. Já opravdu nevěřím tomu, že Tatce dohromady s Milčicema dokážou svými 1000 obyvateli vygenerovat nějaký závratný počet cestujících. Znám násobně větší sídla, která jsou obsloužena autobusy v hodinovém intervalu a autobus to bez problémů zvládne.
Se vám zdají osobáky do Prahy prázdný?
Problem je, ze Tatce a Milcice jsou dnes jiz povazovany ze vnejsi periferii Prahy a podstatna cast obyvatel denne do Prahy dojizdi, stejne tak soucasna masivni vystavba i v Roztoklatech (Brezanech) a Tuklatech ma asi tentyz motiv. Kdyz uz tam ty zastavky jsou, proc u nich nevytvorit velka P+R parkoviste a nenatahnout na te cestujici jedouci do Prahy. Z Roztoklat a Tuklat mate frekvenic vlaku stejnou jako tramvaj, kdyz zastavite autem tak i pri nejvetsi smule ze vam vlak ujede pred nosem va za 15 minut jede dalsi.
Periferie Prahy jsou stejně jako většina zbytku celého SČ kraje. Courák pak staví tak často, že se není schopen ani pořádně rozjet.
To ze maji elefanty naprosto tragicke trakcni parametry je ale problem vyberu CD. Svou koncepci pohonu se CityElefant na zastavkovy provoz vubec nehodi. To je zase uplne jina kapitola zapadajici do mozaiky zmaru ceske zeleznice-kam se podivate, tam to stoji za h……
Tak je to částečně i otázka komfortu, prostě autobus nikdo nedosáhne komfortu vlaku a pak i dojezd do cíle, znám města, kde autobusu bude trvat 15 minut než se vůbec dostane z města (a to jen v lepším případě, že nejsou zácpy). Ano nevýhoda vlaku je, prozměnu, případná nutnost přestupu, proto někteří raději volí přímí bus (i když vlak to dá za stejný část, ne-li kratší), protože se bojí přestupovat.
To by ta P+R parkoviste ale musela nekde byt, v pripade zruseni napr Tatcu by to znamenalo jezdit do Ceskeho Brodu (okolo 6:30 je zdejsi parkoviste beznadejne plne) a v pripade Roztokla a Tuklat jezdeni do Uval, kde kapacita parkoviste nejde nazvat jinak nez k smichu. Otazka spis stoji opacne, kdyz uz ty zastavky jsou v polich, proc u nich nepostavit velka P+R parkoviste, kdyz tam je na to prostor a cestujici tam do vlaku dostat. Mnohorat jsem to tu opakoval, ze nedostatecne parkovani u nadrazi je v podstate limitni faktor pro vyuziti zeleznice pro vetsinu obcanu, malokdo ma totiz… Číst vice »
Měli soutěž zrušit a znovu vyhlásit po blízkém dolehnutí ekonomické krize. V té době se firmy o zakázku poperou a i cena bude příznivější, v souladu s původním odhadem.
To jde o to kolik by se toho tímhle stylem postavilo.
Je potřeba předvídatelný trh kdy bude stále stejný objem zakázek, aby firmy měli jistotu příjmu, potom můžou začít přijímat noé zaměstnace a tím vytvářet soutěžní prostředí. Pokud nebude vydávat stát stejné množství peněz, firmy budou držet stejné množství lidí a případě většíhomnožství zakázek si to samozřejmě nechají zaplatit, na takové skokové navýšení zakázek není schopná žádná firma reagovat.
Takže stát existuje proto, aby firmy měli příjmy?
U každé stavby se posuzuje ekonomická návratnost a ta uvažuje s projektovanými náklady. Vychází stavba ekonomicky návratná i při vysoutěžených nákladech, které jsou razantně vyšší? Pokud ne, neměla by se realizovat nebo by se měla ekonomická návratnost znovu zhodnotit. Bylo tak učiněno nebo byla v návratnosti vysoká rezerva? I kdž nevím, čím by ta rezerva byla způsobena, protože přínos stavby v kapacitě nebo úspoře času není žádný.
Myslíte, že ekonomicky nevyjde rekonstrukce nejvytíženějšího úseku v zemi?
Já v tomto případě nechci myslet, ale vědět. Doufal jsem, že se k diskusi připojí někdo, kdo třeba zmíní výnosové procento a záměr obhájí. Bohužel se tak zatím nestalo.
Není potřeba všechny investiční stavby, které jsou v realizaci mají kladné výnosové procento, jinak by nedostaly ze SFDI ani korunu.
Při posuzování varianty bez projektu se uvažuje například propad rychlosti způsobený neudržitelností technického stavu, resp. náklady na „flikování” (zde opakované velmi časté podbíjení, s tím související výluky atd.).
Bohužel se dosud neuvažovalo s možností, že v relativně blízké době v návaznosti na výstavbu VRT Polabí v daném úseku může vzniknout nová čtyřkolejka, takže tyto investované prostředky přijdou z velké části vniveč. 🙁
Tak jistě, po čtvrtstoletí velice silného provozu, kdy je infrastruktura opotřebována, přijdou prostředky vniveč. Někdy se hlouposti diskutujících fakt divím… To jako se to mělo nechat dojít do stavu, který tu byl koncem osmdesátých let? Navíc budou do traťových úseků doplněny odbočky, které je budou půlit a jakákoliv údržba koleje bude daleko méně ovlivňovat provoz.
VRT Polabí bych nechal být, ta tu dříve, než za patnáct let nebude. Spíš bych řekl, že tak za dvacet let by mohla stát. A do té doby musí stávající infrastruktura fungovat.
Pečky, které část investice zničí, se mají realizovat ihned po dokončení této stavby. A zatímco na VRT Polabí si nějakou dobu opravdu počkáme (pokud se vůbec dočkáme), přidání koleje (kolejí) v řešeném úseku se dá udělat relativně snadno a mělo být požadováno už dávno, stejně jako řešení umožňující zvýšení rychlosti. Stavba koleje (kolejí) navíc by samozřejmě něco stála, jenže by samu stavbu (a provoz při ní) usnadnila. Bez ohledu na případnou snahu a schopnosti zhotovitele bude tato stavba mát BRUTÁLNÍ dopad na osobní i nákladní dopravu. Už jen prodloužení jízdní doby (berme zhruba 10 minut) a vliv jednokolejnosti (dalších 5… Číst vice »
Tříkolejná trať je málo užitku za mnoho peněz. Takže když už, tak čtyřkolejná trať. To, že se něco mělo dělat dříve, to je sice pravda, ale bylo to neprůchodné. Jedním slovem nezájem.
Tříkolejná trať je sice na pendrek (slušně řečeno), ale pokud by například v Cerhenicích byla čtvrtá kolej neprůchodná (prostorově to možné samozřejmě je…), je pořád lepší mít aspoň tři koleje než stávající dvě. Trať z Prahy až do Kolína je dlouhodobě přetížená, takže v jakékoliv podobné investici by se s rozšiřováním mělo počítat. Tady sice vkládáme odbočky (ačkoliv u Ohrady za Velimí by odbočka měla i s ohledem na neúplné kolínské zhlaví ve Velimi mnohem větší smysl…) a zapojujeme 5. kolej v Poříčanech, ale jinak pro vyšší kapacitu nic moc neděláme a mnoha kroky naopak zkapacitnění oddalujeme (resp. tvoříme něco,… Číst vice »
A třetí kolej průchodná je? Na tom, aby byla průchodná třetí či čtvrtá kolej, by se muselo zapracovat tak před deseti lety, aby se dnes mohla stavět. Rychlost 160 km/h je zcela na místě, zvýšení na 200 km/h by krom snížení kapacity tratě přineslo další problémy při projednávání a také by zbytečně navyšovalo náklady na realizaci celé akce. Zvyšování rychlosti nad 160 km/h je mimo VRT v ČR celkově nežádoucí vzhledem k tomu, jak malou kapacitu má i ostatní síť SŽ(DC) a jak moc je z mnoha jiných důvodů pro odlehčení této trati nepoužitelná. Nejsme bohužel v Německu, kde síť… Číst vice »
Kdyz se do tohoto useku hrabne, nemala by se stavet jako 3kolejka? Vzdyt doprava pred Prahou kolabuje.
Souhlas, 3 kolejka a na 200.
4 kolejka
15ctikolejka na 400
Hlavně ne lichá čísla = to přináší smůlu !! Takže 3-kolejka ne !! Ale 4-kolejka je už pro VRT-fans v pohodě, protože je to dělitelné dvěma:-)))
Ano, 3kolejka! Pochopitelně. Za žádných okolností nestavět 4kolejku. Nikdy se to přece nedělalo!
Dyt budou vedle stavet VRTku
Vedle? Vrtka bude končit v Poříčanech, pak zahne dolů směr Brno. Druhá věc je, kdy se na ní reálně projedeme.
Částečně vedle to je – „VRTka“ zlepší napojení na Nymburk, a měla by odklonit část nákladů na VoChoc, takže odlehčí i tomuto rekonstruovanému úseku.
A pokud máte na mysli Praha – HK, tak to je tak vzdálené, že se do té doby tento úsek bude rekonstruovat ještě jednou.
Tak když mohly dostat výjimku desítky Rumunů na výkopové práce v Chemopetrolu Litvínov, věřím, že dostat sem pár specialistů na obsluhu unikátního stroje nebude problém.
Jenze Chemopetrol je nezbytna infrastruktura na rozdil od blbe zeleznice. To vi kazdy, kdo chape, jak je skvele ridit stat jako firmu. ANO, uz je lip!
Opět tradiční nekoordinace SŽDC – jednokolejka Velim-Poříčany a kdyby snad náhodou chtěl někdo jet odklonem, tak i rozsáhlé výluky Čelákovice-Lysá…
Neměla být tahle trať na 200 km/h ??? Proč se tam budou modernizovat přejezdy? Proč se nezruší? Nechápu, zase robota k ničemu.
Debata na toto tema nedávno proběhla pod tímto článkem. https://zdopravy.cz/podepsano-koridorovy-usek-velim-poricany-zrekonstruuje-swietelsky-rail-za-38-miliardy-45989/