ÚOHS definitivně zrušil miliardovou soutěž na D35, ŘSD ztratilo dva roky
Stavba dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy nabere nejméně dvouleté zpoždění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)
Stavba dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy nabere nejméně dvouleté zpoždění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zrušil soutěž na její stavbu, kterou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo v září 2016. Důvodem je chybný postup ŘSD v soutěži. Jde o jednu z největších zakázek na stavbu dálnic v Česku za poslední roky. Silničáři už připravují nový tendr.
Konečný verdikt vyplývá ze zveřejněného rozhodnutí, v kterém předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl rozklad ŘSD. Zatímco ŘSD a ministerstvo dopravy s oblibou svádí zdržování staveb na neziskové organizace, teď je zpoždění plně způsobeno chybami ŘSD. Vyjádření ŘSD zjišťujeme. Kvůli zrušení soutěže je jisté, že ŘSD bude muset vypsat tendr znovu.
Zakázka v hodnotě 4,6 miliardy korun končí na zdánlivé banalitě: kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři.
„Zadavatel nedodržel zásadu transparentnosti tím, že poskytl dodatečné informace k zadávacím podmínkám netransparentním postupem,“ uvedl ÚOHS v prvoinstančním rozhodnutí.
Podle antimonopolního úřadu neupozornilo ŘSD dostatečně na změnu nového formuláře, který byl součástí nabídky. „Tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy,“ uvádí ÚOHS. Úřad v rozhodnutí vyjádřil i podivení nad tím, proč tak ŘSD postupovalo. „Současně vzbuzuje pochybnosti o pravých důvodech jeho jednání,“ uvádí se v rozhodnutí.
V rozkladu pak Rafaj ještě upozornil na skutečnost , že matoucí mohlo být i to, že změna v podmínkách byla označena jen červeně. „Lze si představit situaci, kdy uchazeč si dodatečné informace bez předchozího bližšího seznámení na profilu zadavatele rovnou vytiskne černobíle a následně se seznámí s jejich obsahem. Tudíž červeně provedená změna by nemusela být pro uchazeče patrná,“ uvedl Rafaj.
Na ÚOHS se obrátila firma Porr, později také italsko-turecké sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. ÚOHS zahájil řízení z moci úřední.
Nejnižší cenu přitom nabídli právě Italové s Turky (2,883 miliardy korun), na druhém místě skončila skupina Porr s cenou 3,142 miliardy korun, třetí pak je konsorcium Metrostav, Eurovia, Swietelsky (3,167 miliardy). První dvě nabídky ale byly z tendru vyřazeny. Porr kvůli špatnému formuláři jako první v lednu, v březnu pak i sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. Italsko-turecké sdružení se na ÚOHS obrátilo ještě poté, co ÚOHS zakázku zrušil nepravomocně v květnu.
ŘSD už zahájilo přípravu nové soutěže. „Rádi bychom ji vypsali ještě do konce léta. Naší snahou je stavbu zahájit v první polovině roku 2019, ale samozřejmě bude záležet na průběhu výběrového řízení. Předpokládanou změnou je zkrácení doby výstavby, aby mohl být úsek Opatovice nad Labem – Časy zprovozněn současně s úsekem Časy – Ostrov,“ uvedl mluvčí Jan Studecký.
Třináctikilometrový úsek patří mezi prioritní stavby státu a měl se začít stavět už loni. U antimonopolního úřadu skončil i navazující úsek Časy – Ostrov, u něj ŘSD už uzavřelo smlouvu.