Úlevy jen na papíře. Železniční dopravci dál platí plnou cenu elektřiny, slíbené dotace chybí

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ LokoCZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Cena trakční elektřiny meziročně stoupla o 76 %. Stát ulevil zatím jen silničním dopravcům.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Asd

Co tak udělat něco systémově pro nízké ceny EE? Začal bych tím že opustíme burzu v Lipsku, omezíme dotace občasných zdrojů energie a dodavatele elektráren budeme vybírat podle ceny a kvality.

Greta

Doufám že notifikaci nezískají a EK tím tento nesystémový nesmysl definitivně pohřbí.

Vašek

Proč by se mělo plošně ulevovat dopravcům? Moji rodinu také nikdo nedotuje!

Ondra L.

Vsak se plosne neulevuje. Ulevuje se jen silnicnim dopravcum. Uz ponekolikate.

Petr Šimral

Ale to víte, že i vaši rodinu někdo dotuje. Počínaje odpočtem na daních a konče třeba jízdným ve veřejné dopravě…

ČD4ever

Napřed zaplatím daně a pak mě z nich někdo dotuje?

Petr Šimral

Napřed dostáváte daňovou úlevu, po ní zaplatíte daně a z těch vašich zaplacených daní přispíváte na chod státu včetně dotování všeho možného i nemožného 🙂

Ondra L.

Tady se zas nekdo divi, ze ceska republika funguje stejne, jako kterykoliv jiny stat – tedy ze cast nasich prijmu prerozdeluje podle urcitych priorit. To je stejny, jako kdyz se nekdo divi, ze stat, potazmo evropska unie, vykonava funkci regulatora – tedy ze vydava regulacni vyhlasky a nastavuje predpisy. To mi taky vzdycky pripada, ze kazdy den nekdo objevi svoji vlastni ameriku.

Vašek

Veřejnou dopravou nejezdím. Odpočty z daní nemám a pokud mne někdo dotuje, pak jen a jedině z mé práce, z mých daní.

Qěcy

Nemáte slevu na poplatníka, jste-li zaměstnanec? Nemáte paušál, jste-li OSVČ? Případně jak si vyděláváte, že nemáte žádné daňové úlevy?

Petr

Podle prezidenta Zemana se i vás týkají daňové výjimky, které by bylo třeba zrušit, aby se vyrovnal rozpočet.
(sleva na poplatníka, případně na děti atd.)

Tomáš679.2

Tak to se vám povedlo. Pokud nejezdíte veřejnou dopravou pak pravděpodobně jezdíte dopravou individuální a nebo na kole. I ty cyklostezky a jejich provoz jsou dotovány. A říci, že vás dotuje stát jen z vašich daní je jako říci, že doma používáte výhradně elektriku pocházející z obnovitelných zdrojů . Prostě bych si nebyl tak jist, protože nikdy nevíte, zda vámi zaplacené prostředky na daních nejsou použity zcela jinde a vám tak přispívá ze svých daní někdo úplně jiný.

Vašek

Dobře. Vy dotujete mne a já vás. Ale z nebe ty peníze na dotace nepadají.

Jaroslav Tyle

To není o ulevování dopravcům, ale o nezatěžování železničních dopravců dalšími odvody na ekologii poté, co stoupla cena emisních povolenek, jejichž výtežky plynou z velké části do státního rozpočtu. Pokud se nesníží toto ekologické zdanění elektrické trakce v nákladní dopravě, pak bude nadále pokračovat již započatý přesun nákladní dopravy ze železnic na silnice, kde se tyto ekologické poplatky neplatí!

Znalec

No on ten přesun tam bude pokračovat i nadále, ať se Vám to líbí nebo ne. Důležitější by bylo spočítat celkové daně, odvody , poplatky, dotace, ať je nazýváme jak chcete a z nich spočítat celkové finanční zatížení a viděl byste, že železnice není ten otloukánek, za kterého se vydává

Ondra L.

Tak to spocitejte, kdyz to tvrdite. A nezapomente na ekologicke dopady a odectete „investice“, ktere se na zeleznice vynakladaji jen pro to, aby se utratily penize. Rocne se postavi 30 km dalnic, tak mi ukazte ty srovnatelne novostavby na zeleznici.

Jiří Kocurek

Benešov – České Budějovice v realizaci. A hromada jiných staveb v přípravě.

Ondra L.

Ktera hromada? Benesov – budejovice je skoro jedina novostavba. Kolik km rocne se tam otevre?

ušatá

To jsou novostavby? Nebo jen modernizace a generální oprava?

Znalec

To jste trefil přesně, že železnice dělá neefektivní investice je zřejmé vina oblíbené silniční lobby. Například zabezpečení vlečky do Týna nad Vlt. za 30 mega zaklínané zvýšením bezpečnosti. Myslím, že jako malý příklad: SŽ dostává z SFDI 55 mld Kč. Zhruba třetina z nich pochází z provozu na silnicich.

123

Já si myslím, že je to správné. Bo nějaká reálná a znatelná podpora se prostě nekoná. Nikde a pro nikoho. Můžeme se bavit nakolik je tento přístup za stávající situace rozumný … a kolik lidí, tolik názorů:-) … ale v zásadě je fér.

I když by potěšilo to natvrdo přiznat a netvářit se jak spasitelé:-).

182-097

Pohoda, však letos už není Evropský rok železnice, tak není třeba se zaobírat nějakou podporou železniční nákladní dopravy.

Jan1203

Hm, to má být součást proklamovaného snížení závislosti na ruské ropě? (ironie)

Ondra L.

No tak vzhledem k tomu, ze vladu normalizacnich inzenyru z ANO vystridala fosilie 90. let v podobe ODS, tak bych rekl, ze reformni potencial tyhle vlady je cista nula.

Petr Šimral

Ono by nejvíce pomohlo pro snížení závislosti na ruské ropě, kdyby byla dostatečná kapacita pro vlaky, aby ten přechod z naftové silnice na elektrizovanou železnici mohl vůbec začít…

Pája

Kapacita je potřebná, o tom žádná. Ale sama o sobě nekonkurenceschopné ceny nevytrhne. Železniční dopravci prostě potřebují srovnatelné podmínky s těmi silničními. Volání po tom čtu už léta.

Jiří Kocurek

Srovnatelné ty podmínky nebudou nidky, neboť na spoustu přeprav je železnice krajně nevhodná. Především na malé objemy a kratší trasy pod 2 hodiny jízdy. Oba druhy se mohou doplňovat, ale plná náhrada jednoho druhým je proveditelná obtížně či rovnou nemožná.

Vlečku do nemocnice? Ne, raději plynovod a kotel na plyn než na uhlí. 😀

Miroslav Zikmund

V rámci harmonizace podmínek s silniční a železniční dopravě by VŠECHNY vlaky VŠECH dopravců jedoucí : 1) v elektrické trakci 2) jedoucí v režimu veřejné zakázky měly být zproštěny poplatku za použití (železniční dopravní cesty) dopravní cesty. Analogicky jako jsou od placení silniční daně = poplatek za použití dopravní cesty (viz zákon o dani silniční) osvobozena VOZIDLA ELEKTRICKÁ a vozidla jezdící v objednaných výkonech (dosažení urřčiého počtu najetých km). Jaký je rozdíl mezi ELEKTRICKÝM VOZIDLEM jedoucím po kolejích (dráze regionální a celostátní) a elektrickým vozidlem na pozemní komunikaci nebo vozidlem na dráze trolejbusové ? Proč jedno / druhé je osvobozeno… Číst vice »

Arnošt

Proč tenhle elaborát píšete do naprosto nesouvisejícího tématu týkajícího se poplatku za obnovitelné zdroje energie?

Georg

moc piv v kelimku…

Jiří Martínek

Jen neinformovaný tupec může uvést, že silniční dopravci dostali nějakou zásadní úlevu. Ta je jen politicko-populistická. Pokud je myšleno odpuštění silniční daně, to se týká pouze vozidel do 3500 kg. Ostatní dopravci, kteří provozují velká vozidla (tedy drtivá většina), má možnost pouhého odkladu splátek daně! Jakou tady kdo vnímá úlevu? Prosím, než napíšete nesmysl, seznamte se s realitou! Jinak se zdejší fundované články snižují na úroveň ,, novinek“.

Miroslav Zikmund

Samozřejmě je to populismus.

Pokud si vystudovaný informatik na pozici ministra financí myslí, že 1,60 Kč snížení spotřební daně – nebo odklad daně – někoho vytrhne, tak je zralý pro trvalý pobyt „v jednom místě“ od nedávna obsluhovaného nově MHD.

Podobně je na tom vystudovaný tiskový mluvčí na pozici ministra dopravy atd.

Celá tahleta vláda je populistická …

Lukáš Chytil

A ta předchozí nebyla? Já vím, u KSČ byli ve vedení jen odborníci.

Otakar

Takoví odborníci, že naši zemi dovedli do sr*ček a zazdili jedno století, kdy naše země mohla být někde jinde. Praha je na západ od Vídně, přesto jsme pořád bráni jako východ.

123

Čistě technická … zda předchozí populistická byla či nikoli (byla a fest:-) nijak nesouvisí s tím, zda je či není populistická tahle. 😉

Arnošt

Klid, Zikmund má prostě stařeckou qerulatio praecox a kdo neházel vexle na Smíchově, nemůže dělat ministra dopravy.

Jiří Kocurek

A kdyby byl na pozici ministra financí vystudovaný ekonom?

noerf

My tady zachraňujeme lokálky pro několik náhodných turistů a vy sem cpete nákladní dopravu, pro kterou nemáme na železnici kapacitu tratí. -)
Bohužel mám čím dál více pocit, že přístupy MD a objednatelů s omezením financí do budoucna (zadlužení státu, výpadky příjmů a vyšší výdaje díky covidu, válce) nebudou znamenat zlepšení infrastruktury a uvolnění kapacit natolik, aby nákladní doprava na železnici byla časově konkurenceschopná silniční nákladní dopravě a vlak například od Baltu z Polska nejel do Prahy čtyři dny.

M19

A jak přesně ovlivní české MD stav železnic v Polsku? Klidně je kritizujte, ovšem to, co mohou reálně ovlivnit a udělat, ne to co je zcela mimo jejich gesci.

Miroslav Zikmund

A kudy ten vlak jede ? Co tak přechody Lichkov, Meziměstí, Lubawka … celkem mimo korytory …

Petr Šimral

Použitelný pouze Lichkov a ten je přímo napojený na koridor v tom nejhorším místě.
Jinak si Mirku zapomněl ještě na Zawidów 🙂

Petr Šimral

Lokálky pro pár turistů a kapacitní tratě pro potřebnou nákladní dopravu nejsou v průniku. Do Telnice opravdu 100 nákladních vlaků denně vozit nepotřebujeme 🙂

123

Ale jednou byste to mohli zkusit:-))).