Stát podpoří železniční nákladní dopravce, zlevní jim elektřinu

Z Mostecké uhelné pánve jezdí vlaky ČD Cargo i s vozy typu Innofreight. Foto: ČD CargoZ Mostecké uhelné pánve jezdí vlaky ČD Cargo i s vozy typu Innofreight. Foto: ČD Cargo

Navrhované úlevy pro železniční dopravce jsou i reakcí na snížení spotřební daně na naftu.

Ministerstvo dopravy plánuje poprvé v historii podpořit provoz železničních nákladních dopravců. Chce jim zlevnit provoz vlaků, které potáhne elektrická lokomotiva.

Půjde konkrétně o snížení takzvaného poplatku za obnovitelné zdroje (POZE). Po tomto zvýhodnění dopravci sdružení v organizaci ŽESNAD.cz volají několik let. Se svým plánem po letech odmítání teď nečekaně uspěli.

„Cílem podpory je efektivně podpořit využívání drážní dopravy při činnostech souvisejících s provozováním nákladní železniční dopravy s využitím elektrické trakce,“ dodal Jemelka.

Podle něj má podpora sloužit především jako motivace železničních dopravců při zvýšení podílu převodu nákladní dopravy ze silnice na železnici. Jde i o reakci na snížení spotřební daně u nafty, u které dojde od ledna ke snížení o korunu. Podle dříve zveřejněné studie od ŽESNAD.cz zaplatí nákladní dopravci v kolejové dopravě ročně na poplatcích za obnovitelné zdroje 300 milionů korun, což je zhruba 23 procent nákladů na trakční elektřinu v dopravě. V sousedním Německu jsou dopravci od tohoto poplatku osvobozeni.

Železniční dopravci jsou proti silničním znevýhodněni i tím, že musí platit za každý kilometr poplatek za dopravní cestu, zatímco na silnici je velká část celé sítě nezpoplatněná.

Stát pro nákladní dopravce slibuje zhruba 230 milionů korun, program musí ale také projít notifikací u Evropské komise. „Bude se jednat o víceletý program, nikoli program v rámci covid-19,“ dodal Jemelka.

Tagy Ministerstvo dopravy poplatek za obnovitelné zdroje elektřiny POZE seznam Top Žesnad.cz
77 komentářů