Dopravci Železnice

Stát podpoří železniční nákladní dopravce, zlevní jim elektřinu

Z Mostecké uhelné pánve jezdí vlaky ČD Cargo i s vozy typu Innofreight. Foto: ČD Cargo
Z Mostecké uhelné pánve jezdí vlaky ČD Cargo i s vozy typu Innofreight. Foto: ČD Cargo
Navrhované úlevy pro železniční dopravce jsou i reakcí na snížení spotřební daně na naftu.

Ministerstvo dopravy plánuje poprvé v historii podpořit provoz železničních nákladních dopravců. Chce jim zlevnit provoz vlaků, které potáhne elektrická lokomotiva.

Půjde konkrétně o snížení takzvaného poplatku za obnovitelné zdroje (POZE). Po tomto zvýhodnění dopravci sdružení v organizaci ŽESNAD.cz volají několik let. Se svým plánem po letech odmítání teď nečekaně uspěli.

„Cílem podpory je efektivně podpořit využívání drážní dopravy při činnostech souvisejících s provozováním nákladní železniční dopravy s využitím elektrické trakce,“ dodal Jemelka.

Podle něj má podpora sloužit především jako motivace železničních dopravců při zvýšení podílu převodu nákladní dopravy ze silnice na železnici. Jde i o reakci na snížení spotřební daně u nafty, u které dojde od ledna ke snížení o korunu. Podle dříve zveřejněné studie od ŽESNAD.cz zaplatí nákladní dopravci v kolejové dopravě ročně na poplatcích za obnovitelné zdroje 300 milionů korun, což je zhruba 23 procent nákladů na trakční elektřinu v dopravě. V sousedním Německu jsou dopravci od tohoto poplatku osvobozeni.

Železniční dopravci jsou proti silničním znevýhodněni i tím, že musí platit za každý kilometr poplatek za dopravní cestu, zatímco na silnici je velká část celé sítě nezpoplatněná.

Stát pro nákladní dopravce slibuje zhruba 230 milionů korun, program musí ale také projít notifikací u Evropské komise. „Bude se jednat o víceletý program, nikoli program v rámci covid-19,“ dodal Jemelka.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Stát dá slevu a stát potichu zdraží ???? Proč stát (ERU) zas připravuje zdražení elektřiny pro podnikatele? To mi hlava nebere……..vyplácíme podporu z poplatků pro všechny ? Podporovat nestále zdroje! Nevěřím, že solární baroni jsou schopní ráno v 6 hodin utáhnout ranní špičku v průmyslu. https://www.kurzy.cz/zpravy/568598-eru-oznamuje-regulovane-ceny-elektriny-a-plynu-pro-rok-2021/ Nárůst regulované složky ceny se tak nevyhne odběratelům elektřiny na hladinách velmi vysokého a vysokého napětí, kde je předpokládáno průměrné navýšení o 11,5 %, resp. o 6,5 %. Důvodem je zde právě výrazný meziroční nárůst příspěvku na podporované zdroje energie. Dotace pro provozovatele podporovaných zdrojů totiž fungují na principu dorovnání tržní ceny silové elektřiny,… Číst vice »

Tomáš Záruba

Dá se orientačně odhadnout, o kolik procent tím klesnou celkové náklady na km v nákladní dopravě?

Petr Šimral

Úspora je cca 7 Kč na 1000 hrtkm. Vezmu – li to jako ekvivalent dvaceti kamiónů, tak tam je sleva na spotřební dani cca 8 Kč na km.

Tomáš Záruba

Takže když vezmu „lepší průměr vytížení“ tedy vlak s dvěma tisíci, je to dolů 14 Kč/km. To nějak zásadně pomůže konkurenceschopnosti?

Petr Šimral

Nikoliv. S ohledem na slevě na spotřební dani to nenaruší poměr silnice / železnice…

Tomáš Záruba

Na tenhle argument pozor, snadno by se mohl otočit proti železnici. 🙂

Luboš

Ještě by mohl stát zavést daň za použití vozidel typu 809/810, aby se ČD nemohli donekonečna vymlouvat na jejich údajnou úspornost.

Kalanis

Tak stejnou daň zavést pro autobusy starší 10 let. Schválně…

MildaIV

Jaká je spojitost mezi stářím 10let a vozidly typu 809/810?

X 1

Spojitost je 10 + 40 let provozu ř.810 a + 50 let ještě očekávaného provozu. 😉

Petr

Tak ta tam je jak v silniční dani tak i mýtu . Bonus třeba u nákladních aut je mezi dvou a desetiletým vozem 50 %

pkajetan

A kdy stát zajistí, aby se nafta – používaná v dieselových lokomotivách a motorových vozech
nenakupovala za cenu, ve které je započítávaná silniční daň?

Greta

Silniční daň nemá s cenou nafty nic společného.

Petr Šimral

Železnice platí v ceně nafty plné všechny daně, tedy hlavně daň spotřební.
Silniční daň je něco úplně jiného, platí se časově a bez ohledu na proběh silničního vozidla.

Greta

Naprosto nesystémový krok, stejně jako snížení daně z minerálních olejů,stejně jako snížení daně z příjmu. Poslední nadějí je Evropská komise, že zamítne notifikaci tohoto nesmyslu.

Berťa

A můžeme vědět proč? Nebo jsi se jen potřeboval vyzvracet?

Olda

Pro mne je vůbec překvapením, že bude klesat SpD z MO (zde nafty) a překopávat se daň z příjmu (předpokládám, že je myšleno u FO). V prvém případě dojde k propadu ve výběru, ale s cenou pro konečného spotřebitele to moc nehne, neb celý řetězec spojený s MO se zaraduje za dárek ze strany státu v podobě jedné Kč/l zisku navíc. Holt všem naskočí vícenáklady tak o 70-80 haléřů na litru. Možná ten dvacetník bude reálná úspora :–) … To málo co vím o DPFO mne děsí, jen si neumím představit, že by Alenka si nechala rozhodit „byznys“ plán v… Číst vice »

Petr Šimral

Máte „bohužel“ zcela pravdu, taktéž jsem toho názoru, že běžný spotřebitel tuto slevu nepozná…

Leden

Běžný spotřebitel pozná snížení daní a na silnici je tak ostrá konkurence (o tom si p. Šimral držený velkou logistickou firmou bez nutnosti vlastní snahy o open-access železniční zakázky může nechat jen zdát), že si špeditéři o tu korunu (OK, devadesát halířů) okamžitě řeknou.

Petr Šimral

Já jsem taky psal o běžných spotřebitelích, nikoliv o velikých a zásadních spotřebitelích, ty tu korunu od pumpařů dostanou.
A speditéři si neřeknou o korunu, ale o dvě, jak je u nich dobrým zvykem.
A my sice přímo nejezdíme open-acces, ale jak myslíte, že jezdí ty bedny, co je máme na vagónech? 🙂

Kalina

Jelikož se příjemcům poplatků OZE platby krátit nebudou, výsledkem toho celého je jediné: za železniční dopravce poplatky odvede stát (=daňový poplatník), takže důvod k radosti je to jedině pro ty dopravce, nikdo jiný tím nezíská.

Pavel Novák

A kdo vlastně chtěl současný systém poplatků OZE ? Většina společnosti asi těžko …
Podpora OZE se z snad dobrého úmyslu zvrhla v nenažraný byznys několika solárních gaunerů, kteří měli úzký vztah na zkorumpované politiky.

Kalina

S tím nejsem ve sporu, je to nicméně jiné téma, nežli o čem je článek.

MildaIV

https://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=157993 V zásadě ČSSD, US-DEU a lidovci (včetně Kalouska). Teď jsou samozřejmě přesně ti stejní proti snižovaní daní, protože oni ví mnohem líp jak je utratit, než ti co je museli vydělat.

Míla

Nevím, proto se ptám…
Je při rekuperaci lokomotivy uplatňován nějaký bonus za obnovitelnou energii? Vykupuje takovou elektřinu infrastruktura? Díky.

Pražec

Jestli se nepletu, tak rekuperovaná elektřina může být využita pouze v trakční síti. Nicméně se tím sníží spotřeba celé trakční soustavy. Je otázka, jakým způsobem by se to pak „vypapírovávalo“.

Ludvík

nemají pro tyto účely lokomotivy zabudovány elektroměry? pokud by byly oboustranné uměly by rekuperovanou elektřinu odečítat

Leinad

Aby se energie dostala i mimo trakční síť, to by musely trafacky umět a SŽ si to vypapirovat.

Petr Šimral

ad Měření a rekuperace: Ano, jde použít měření a umí měřit i rekuperaci. A rekuperace na střídavém systému umí projít i napájecími stanicemi tam, kde je povolená rekuperace, tedy:
Strakonice – ČB – ČV
Chotoviny – ČB – HD st.hr.
Veselí – JH
Svitavy – Brno – Břeclav
Tišnov – Brno
Nedakonice – Břeclav

Pro rok 2020 bylo přislíbeno upravit všechny napáječky s výjimkou Prunéřov – KV Bohatice, má to ale covidové zpoždění.

Za rekuperovanou energii dostávají dopravci přibližně polovinu nákupní částky.

Petr Šimral

Musím se opravit. Ono se to opravdu povedlo 🙂

Leinad

Jsou dva způsoby, jak účtovat dopravcům energii.
1) Paušál = tabulky s bulharskou konstantou * hmotnost vlaku * rychlost. Tabulky nepočítají s rekuperací, vesměs vychází víc než moderní úsporná mašina sežere, míň než staré lokomotivy bez rekuperace.
2) Elektroměr na mašině. V tom případě se započítá skutečně spotřebována energie, odečítá se rekuperace, (nezapočítává se, když SŽ rekuperací nechce a energie se musí pálit).

...

A bohužel ani jeden z nich nezohledňuje rozdílnou cenu energie v průběhu dne atd. (hint: elektřina může být levnější, když svítí slunce, fouká vítr nebo když je výrazně nízká poptávka a naopak dražší v okamžicích s vysokou poptávkou a nízkou výrobou z OZE).

Jiří Kocurek

… ale jinak je energie z větru a slunce prakticky zadarmo. Za vítr a slunce se nemusí platit, za uhlí uran i ropu ano. A proto OZE potřebují všechny tyhle dotace, přednosti, regulace a podobné věci. Mělo by se více svítit v létě, protože FVE vyrobí víc elektřiny než v zimě.

...

Za vítr a slunce se platit nemusí, to je pravda. Nicméně za panely se platit musí, za střídače se platit musí, za regulátory se platit musí, za vrtule se taky platit musí, nic z toho na stromech neroste. A když to postavím na nějakém pozemku, tak z něj taky budu muset platit daň z nemovitosti.

Petr Šimral

A hlavně nejrozumnější instalaci, tedy domovní FVE máte omezené na 10 kWp i když máte střechy třeba na 25 kWp…

em1

Bylo by zajímavé, kdyby si redakce dala tu práci a po konzultaci s Česmadem a Žesnadem napsala článek, kde by bylo popsáno co platí silniční a co železniční dopravci. To by se pak příznivci kamionů divili co vše musí platit železniční dopravci.

tomiczech

plus rozčlenit které popltaky jsou řízené státem a které dopravcem

Jiří Kocurek

Spotřební daň z paliva se do nákladů nepočítá… a pak to vyjde.

Jiří Kocurek

Jen dodám, že kdo spálí naftu v traktoru na poli apod. tak má nárok na vrácení spotřební daně: https://www.celnisprava.cz/cz/dane/tiskopisy/Stranky/tiskopisy-vraceni-SPD.aspx

To kdyby chtěl někdo zase tvrdit, že spotřební daň z paliva není příjem státu ze silniční dopravy. Logicky. Kdyby celá silniční doprava přestala najednou existovat, tak by tenhle příjem státu zůstal zcela vypadl.

Jiří Kocurek

Ups, špatně html tagy, oprava:
příjem státu zůstal zcela vypadl.

Petr Šimral

A zcela by byla narušena hospodářská soutěž mezi silnicí a ostatními druhy dopravy – železnice – 90% elektřina, lodě – výrazně méně zdaněná nafta.

Radovan

Takže poplatky za obnovitelné zdroje rozpocitaji mezi ostatní odběratele elektrické energie, takže zase doma za elektřinu zaplatím více…

Oldřich Sládek

Ne. POZE platíme dál. Tohle bude časově ohraničená dotace.

Jakub Vam...

Takže se o vítezství bavit nedá, když to bude jen na chvíli. Doufám, že s POZE budete tlačit dál, aby to konečně vyšlo na pořád. Budu držet palce

MildaIV

Vítěz je jasný od začátku – přezdívá se jim solární baroni. Teď už se jenom rozhoduje kdo z poražených to odsere víc a kdo míň.

Petr Šimral

Ale za pohonné hmoty v automobilu o korunu méně 🙂

Daňový poplatník

Well done ŽESNAD!

Kalina

„daňový poplatník“ hýká radostí, že bude dotovat něčí business, přitom s nulovým prospěchem pro sebe! Holt jiná doba:)

No design

Lepsí tohle než křupavější toasr

Petr

Silniční nákladní doprava dle emisí platí silniční daň plus Mýto jako příplatek za luxus. Tzn ani metr není zadarmo , zvláště pokud vůz jezdí unii , tak i přes to stále platí . A platí i pokud stojí .

Petr Šimral

Když si vezmu silniční daň za těžký nákladní vůz (4 nápravy, 45 tun) a základní nájezd 200 000 km ročně, tak opravdu se o deseti halířích od kilometru bavíme jako o něčem, co silniční dopravce extrémně zatěžuje?

Petr

Co věta to hovadina .

Haha

Aspoň ta sebekrika vám jde, když už ne výpočty.

Petr

Běžný vůz a nad čtyři nápravy na 42 t je základ cca 44.100kč . Běžný je nájezd okolo 100 tis . 200 tis je těžce vyjímečných , tak unie nebo stabilka nějaká automobilka ve dvojku nebo jiný letecký zoufalec . A to jsou tak valníky nebo bedny . Představa o pernamentním plně naloženém vozidle je lichá . Minimálně polovina vozů jezdí s rukou ramenem , volným nebo mixem atd kde se vydělává hlavně prací , ne jízdou. Navíc platíš mýto víceméně na všech tazích a spotřební daň z nafty. A teď si vem cca 25kč/km . A zboží jede ve… Číst vice »

Petr Šimral

Já tedy nevím, ale protože nemíním studovat celý zákon, tak jsem si naklepl kalkulačku silniční daně. Protože nevím, jak se to udělá u kamiónu s návěsem, tak jsem zvolil samostatné vozidlo o čtyřech nápravách a hmotnosti 45 tun pro podnikající a vypadlo na mě číslo 19 860,- Kč.
Nicméně mě můžete poučit, kde to dělám blbě, odkaz je zde: https://www.kurzy.cz/kalkulacka/silnicni-dan/

Petr

Silniční daň je 44 100. U nového vozu 22 932 Kč.

Mýto 8.24 Kč/km (PáO 11.76 ) dálnice a rychlostní , jedničky 3.92 (PáO 5.60) Euro 5a6 platí polovinu .

Při průměrném nájezdu 100 tis/rok (
16 tahačů /85000km plachty a bedny) 0.441 Kč/km , nové 0, 229. Komínové 12t cca 30-35 tis km/rok .

Tebou definovaný „základní nájezd“ je top při absolutním využití a rozhodně ne pro balkán . Při dodržení AETRu bez dovolené a rychlé výměně nákladu by to obnášelo cca 650km denně a to dlouhodobě nevydrželi ani Hanzalíkovi koně.
Důležitější je mít zaplaceno při minimu přejezdů .

Petr Šimral

Když už tady debatujeme nad produktivitou silniční dopravy, zkuste mi vysvětlit, proč nestřídáte řidiče a nejedete se základním výrobním prostředkem nepřetržitě? On to je majetek řidiče?

Honza

Když už rádoby „odborně“ posuzujete produktivitu silniční dopravy, nenapadlo vás, že silniční doprava obsluhuje zákazníky? Takže i zákazníci by museli fungovat 24 hodin denně? Tušíte, že řidič může řídit maximálně 9 hodin denně, pak musí na 11 hodin zastavit? Dva řidiči to nevyřeší, protože odpočinek se nesmí čerpat za jízdy? Kromě toho významnou nákladovou položkou je mzda řidiče. Berete do úvahy, že stát zakazuje některé dny jízdu kamionů?

Petr

Protože ani drahy auto nemá hodnotu kvalitního a apolehlivHo řidiče . Žádný viz nevydrží střídání lidí a stylu jízdy . Pak stoupají náklady co vydrzi leda dopravní podniky . Jinak mi zde případnete jako zarytý příznivec železnice . Ta opravdu pro většinu komodit není konkurenční . Před cca 15 lety jsem zkoušel posílat nordvagóny a byla to opravdu zkušenost k nezaplacení . Školné za půl míče .Martinka na Moravu ale šla ale i to mělo svá specifika.

Petr Šimral

Ani ne zarytý. Spíše přemýšlím nad výhodami či nevýhodami jednotlivých druhů doprav. A právě mě zaráží, proč ty kamióny všude stojí, překážejí, řidiči jedou týden tam a týden zpátky.
A proč se nemohou řidiči střídat? To jako ukroutí kolegovi volant?
Ono je to na druhou stranu dobře, protože kdyby silnice řešila produktivitu opravdu poctivě, tak tu železnici již totálně zadupete do země, protože my už valnou část zvyšování produktivity vyčerpali a už nám zbývá prakticky jediné –> zvýšit cestovní rychlost, jenže tomu brání infrastruktura a rozsah osobní dopravy.

Honza

Já to spíš vidím tak, že každý dopravní obor má svoje místo na trhu a svého zákazníka, ale neměl by stát (EU) násilím nutit toho zákazníka, aby si „vybral“ železnici. Což je, bohužel, dnešní stav v Evropě. A myslím, že ve finále tenhle přístup škodí i železnici, hlavně v přepravě zboží. Představa, že když se zhorší podmínky pro silniční dopravce, že to automaticky přivede zákazníka na dráhu, je sice rozšířená, ale falešná, to u mnoha objednatelů nikdy nebude fungovat. A jen to odkládá potřebné změny na železnici. Tudy cesta rozhodně nevede.

Petr

Ideálně se vzájemně doplňovat . Je blbost posílat denně 100 kamionů do elektrárny s uhlím a stejně tak vlak na kusovku. Ikdyž si pamatuji ještě z čokoládoven chladící vozy. Problém je i s přepřahem návěsů a jejich rozkrádáním a poškozováním ,zvláště vybavení, nedej Bůh u DHL po Ukrajincích a Rumunech. U tahačů – když má řidič volno většinou stojí . Za roky praxe se nepochybně vyplatí odstavit než to zalepit na točku střídačem. Platí to i pro vnitro . Není třeba jezdit nonstop , stejně nevyložíš. Při točení lidí nikdo nedolije ani žárovku , vodu a olej , jedou a… Číst vice »

Petr Šimral

Tak toto pane Petře klidně s drobnými připomínkami podepíšu. Jenže to rozšiřování infrastruktury, to v reálném čase prostě nebude. Ale vezměte to takto. 10 000 cestujících z Prahy do Ostravy či zpět odveze 200 jízd autobusů. Náklad z těch samých 200 kamiónů odvezou pouhopouhé 4 vlaky. A koridory jsou ucpané osobní dopravou a nákladní doprava stojí. Přitom kdybychom zvedli tu průměrnou cestovní rychlost z 25 km/h na dvojnásobek, tak taky budeme 2x tak rychlo obíhat s lokomotivami a vozy, tedy potřebovali bychom jich výrazně méně, totéž u strojvedoucích, totéž u poklesu spotřeby trakční energie, což by mělo výrazný vliv na… Číst vice »

...

Za tahač s návěsem je to víc, tam by to při 200 000 km ročně dělalo spíše patnáct haléřů.

Petr Šimral

Jak již píši výše, nechtěl jsem s odpovědí strávit půlden studiem daňových Zákonů. Proto jsem do kalkulačky nahodil něco z těch větších vozidel, tedy 4 nápravy a 45 tun. A mezi námi, jestli 10 haléřů nebo 20 od kilometru je asi úplně jedno. Teď jste dostali korunu spotřební daně na litru nafty, tedy při spotřebě 40 l / 100 km/h to dělá 40 haléřů od km.
A je zcela logické, že něco museli dostat železniční dopravci, protože by jinak byla narušena rovnováha mezi silnicí a železnicí.

...

Nedostali jsme nic. Jednak mne se žádná sleva netýká (anžto žádná dieselová vozidla neprovozuji) a kromě toho stát nikomu nic nedal, stát bude u nafty její spotřebitele jen o něco méně okrádat.

Petr Šimral

A proč na tuto diskuzi diskuzi reagujete? Majitelé ZILů či parních Sentinelů se sice vyjádřit mohou, ale to asi vy nebudete???
Stát okrádá všechny různými způsoby, ale je důležité, aby to dělal pro všechny stejně. A proto sleva na spotřební dani a sleva na elektřině (a pro těch pár litrů na železnici i na spotřební dani).

...

Reaguji, protože mi vadí existence spotřební daně samotné. Reaguji, protože z každého litru benzínu platím teď už o 3 Kč spotřební daně více, než se nyní platí z dieselů.

A proto nemohu souhlasit ani s tím, že by stát měl svůj teror (a nic jiného to neni, zkuste tu daň neodvést) uplatňovat vůči všem stejně…

Honza

Nemáte dojem, že je přece jen rozdíl, že nafta se převážně využívá k podnikání, takže je případná nižší sazba spotřební daně výrazem podpory podnikání a ekonomiky? Když už se spotřební daň platí, tak z ekonomického pohledu by to bylo logické. Ostatně, ve stejné logice si zemědělci dokázali vylobovat dokonce poměrně vysokou vratku daně.

...

A on se benzín snad k podnikání nepoužívá?

Petr Šimral

Samozřejmě, že používá. Nicméně v samotné dopravě, o které je zde řeč se používá k podnikání zcela minimálně…

Honza

Pochopitelně že ano, ale přece jen ve vztahu k výkonům je podíl malý, v užitkových autech prakticky vůbec, a i obchoďáci, kteří hodně najezdí, bezpochyby používají auta na naftu. Ale hlavně, individuální přeprava osob, byť podnikatelsky, sice co do počtu aut zaplňuje silnice, ale výkonově k přepravenému objemu je nula nula nic, odhaduji.

Pavel Novák

Vlastností všech daní je, že jsou neadresné. Čili silniční daň se může použít na cokoliv mimo dopravu.

Jiří Kocurek

A proto to není poplatek za dopravní cestu. Podobně spotřební daň z alkoholu (280 kč/litr) není poplatek za alkohol, protože se může použít na cokoliv mimo léčbu alkoholiků. Jest tak?

pkajetan

Dieselové lokomotivy a motorové vozy jezdí na naftu, ve které je započítávaná silniční daň, to je v pořádku???????
O tom se všude již 30 let MLČÍ – dráhy to nikdy nebyly schopné prolobovat ve vládě..
Nebo se snad něco změnilo????

Petr Šimral

Opět. Silniční daň nemá s cenou PHM nic společného. To je totiž spotřební daň.

Rypal

Vivat!

Partneři

Škoda transportation