cargo

Podpoře elektrické dopravy chybí už jen podpis prezidenta

Siemens Vectron společnosti EP Cargo. Foto: EP CargoSiemens Vectron společnosti EP Cargo. Foto: EP Cargo

Úleva má dopravcům ročně ušetřit 900 milionů korun.

Železniční dopravci a dopravní podniky mají otevřenou cestu k tomu, aby od příštího roku neplatili poplatek za obnovitelné zdroje elektřiny při spotřebě trakční energie. Sněmovnou včera prošla Senátem upravená novela zákona o podpoře obnovitelných zdrojů energie (POZE), která by měla dopravcům ušetřit ročně kolem miliardy korun.

Novela, za kterou roky bojovalo především sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, prošla posledním hlasování nakonec hladce. Ještě před pár měsíci s ní přitom nesouhlasilo ministerstvo průmyslu a obchodu či financí. Ze 131 přítomných poslanců a poslankyň bylo včera pro 90. Pro platnost zákona chybí již jen podpis prezidenta a vydání ve sbírce zákonů.

Definitivní schválení podpory přichází jen krátce poté, co ministerstvo dopravy zveřejnilo první dotační program pro železniční nákladní dopravce. V rámci programu Rocet získají dopravci zpětně poplatky za obnovitelné zdroje za rok 2020 a 2021.

Úleva v zákoně znamená ročně úsporu kolem 900 milionů korun, která se dotkne i osobních železničních dopravců nebo dopravních podniků s elektrickou trakcí. Jde o další krok ke zrovnoprávnění zejména kolejového provozu se silnicí. Od poplatku jsou dopravci osvobozeni i v jiných zemích, například v Německu.

ŽESNAD.cz dlouhodobě argumentoval znevýhodněním proti silničním dopravcům. Stát letos ulevil zatím nákladním dopravcům hlavně na silnici: snížil spotřební daň u nafty.

Tagy poplatek za obnovitelné zdroje elektřiny POZE seznam
17 komentářů