Jeden z největších výrobců trolejbusů v Evropě, ukrajinská společnost Bogdan, je blízko první smlouvě na dodávky do Česka. Ve sdružení s ostravskou společností Tram for Envi vyhrál zakázku na dodávku šesti parciálních trolejbusů pro Dopravní podnik města Jihlavy.
Vítězství sdružení vyplývá z dokumentu zveřejněného na profilu zadavatele, jako první na něj upozornil server Československý dopravák. Podle serveru by měl mít velkou část dílů od českých dodavatelů, například výzbroj od Cegelecu.
Česko-ukrajinské sdružení v soutěži porazilo Škodu Electric: za šestici vozů chtělo 71,4 milionů korun, Škoda 82,74 milionů korun. Jeden trolejbus tak vychází na 11,9 milionu korun, v případě Škody na 13,7 milionu korun. Cena Škody je přesně na úrovni, na kterou dopravní podnik odhadl hodnotu zakázky.
Smlouva s vítězem zatím není podepsána, běží lhůty na odvolání. Pro Škodu, která v posledních letech vyhrála téměř všechny nové zakázky na trolejbusy v Česku, jde o druhou soutěž v krátké době, kde ji porazila konkurence. V Brně aktuálně řeší tendr na nové trolejbusy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, nejnižší cenu zde nabídl SOR Libchavy. V Ostravě ještě běží soutěž na 12 trolejbusů, kde předseda ÚOHS již vyhověl námitkám stejného sdružení a jeho vyloučení musí úřad znovu projednat.
Zakázka počítá s dodáním šesti nových dvounápravových nízkopodlažních třídvéřových parciálních trolejbusů. Vítěz soutěže má dodat trolejbusy do 14 měsíců od uzavření smlouvy. Jihlava počítá s evropskou dotací z programu IROP. Parciální trolejbusy umožňují díky baterii jízdu částečně mimo trolejové vedení. I proto nákup těchto vozů umožní nasadit je na dosud autobusové linky. „Nasazení předpokládáme na současné autobusové linky 3 a část linek 12 a 10, dále pak na trolejbusovou linku C, která bude nově prodloužena až na zastávku Kaufland na ulici Romana Havelky,“ řekl před časem výkonný ředitel DPMJ Radim Rovner.
V Jihlavě už loni uzavřeli smlouvu se Škodou Electric na dodávku 7 parciálních trolejbusů 32 Tr za 96 milionů korun. Kromě parciálních trolejbusů koupí ještě tři další klasické trolejbusy 32 Tr bez baterie.
Kvůli novým trolejbusům chystá Jihlava změny v síti linek. V letošním roce trolejbusovou linku C prodlouží ze zastávky Březinova až na zastávku Kaufland. V roce 2022 dojde k rozdělení současné linky 12 na část ze zastávky Bosch Diesel na Masarykovo náměstí, na linku označenou jako H budou nasazeny standardní trolejbusy. Linka z Masarykova náměstí do Velkého Beranova bude dál v provozu s autobusy na zemní plyn. „V roce 2022 dojde k převedení linky 3 z autobusů na parciální trolejbusy, nově linka G, tato linka bude nově výchozí z konečné Antonínův Důl,“ dodal Rovner. V delším výhledu je pak prodloužení linky 10 do ulice Handlovy Dvory a její převedení do elektrické trakce.
Průměrné stáří trolejbusů v Jihlavě je aktuálně 10,2 let, po modernizaci klesne tento ukazatel na 7 let.
Na Ukrajinu vyvážíme ojetý a z Ukrajiny přivážíme nový.
neví prosím někdo, čí karoserie mají? jestli si dělají vlastní nebo kde je kupují? děkuji
Vlastní, mají továrny v Lucku (dříve s tam dělala podivná autíčka LuAZ) a Čerkasech.
Bogdan makes bodies itself.
kouzelná ruka globalizace … a otroci v montovnách makají – – – jenže Kapitál ma domov – takže všeho do času..
Zajímavé je, že se Bogdan hlásí jen do malých výběrek. Tedy že se nepřihlásil třeba do Brna…
U trolejbusů je beztak situace zajímavá:
– kdysi – dvorní výrobce Škoda Ostrov
– nyní – kastle SOR, případně zahraniční Solaris či Bogdan + výzbroj Škoda Electric nebo Cegelec
…takže ryze český trolejbus je vlastně nýní leda kastle SOR s libovolnou výzbrojí.
Do budoucna to vypadá, že se budou výběrek účastnit i výrobci kastlí a Cegelec jim výzbroj rád dodá…takže Škoda Electric bude mít, jde-li o trolejbusy, nejspíše nemalé problémy.
V Brně se hlásil také, ale nebyl nejlevnější.
Díky za upřesnění. Nicméně v případě Brna se psalo pouze o SOR (pravděpodobném vítězi) a Škodě (která si stěžuje u ÚOHS), o zbylých se v posledním článku zde (https://zdopravy.cz/zakazka-na-nove-trolejbusy-do-brna-stoji-skoda-napada-vitezstvi-sor-47019/) nepsalo…
Ale hlásil. Stejně jako do Ostravy.
No Škoda Ostrov měla od roku 2002 konkurenci v podobě Solarisu od DPO s výzbrojí Cegelec než se ji plzeňské Škodě povedlo někdy po roce 2006 zablokovat.
SOR má vlastní výzbroj Rail Electronics CZ, kterou již dává do elektrobusů. Takže předpokládám, že tu samou použije případně i ve vlastních trolejbusech.
Jako např. TNB12, které jezdí v Banské Bystrici. Skončil tam i vůz, který byl zkompletovaný v Brně.
Obávám se, že Cegelec patří Francouzům.
Cegelec a.s. jsou bývalé ČKD Polovodiče, na jejich výrobu a vývoj navazuje. Patří sice Francouzům, ale know-how je převážně tuzemské
Jeden z největších výrobců trolejbusů v Evropě, ukrajinská společnost Bogdan, je blízko první smlouvě na dodávky do Česka…
Divne se to cte, trochu smutne,…
Je možné, že úspěch v ČR pomůže Bogdanu ke zlepšení kvality. A Škoda bude muset nejspíš být časem levnější. Případně si zadavatelé budou moci více diktovat parametry, tak aby dostali za své peníze víc.
A ona tam snad bude výzbroj Bogdanu? Vždyť Škoda a Solaris je to samé, jako Bogdan a český Cegelec… Prostě kastle z ciziny a výzbroj z Česka.
Proti tomu je i Sorka stroj…. Něco jsem se v nich najezdil po Vinnycji a opravdu to je řádný kostitřas a za 10 roků shnilé…
Ty Jihlavské ale budou stejně jako ty pro Lublin z nerezu 😉
Jde o tom zjistit víc?
Však ona si to SchadeWerk vyvzteká a vyvzdoruje…
Co je SchadeWerk?
přeložte si to 😉 doslovně škoda závod
Výběrové řízení bylo očividně zmanipulované, ale ÚOHS radši bude řešit neúspěchy Buslinu. A v Jihlavě se budou divit, však na tak malý provoz tam budou mít již 5 různých karoserií trolejbusů.
Úspora milionů při nutnosti nákladného schválení typu (schválený je T701.15, bateriový T701.20 nikoliv) je manipulace? Konkurence krotící nenažranost Škodovky je nutná, chudším provozům to pomůže. A u dílů je to jedno, stejně už nikdo skladové zásoby nedrží
Nějaké info o te očividné zmanipulovanosti?
Atlična – tak jsem zvědavej jak se tim bude jezdit – důvod příští rok navštívit Jihlavu podle výzvy „PODPOŘ ČESKO“ – „Žlutý Radim“ bude mít kšeft, Jihlavské MHD bude mít kšeft, něco tam pojim a popiju..
Jak jste došel k tomu, že to výběrové řízení je zmanipulované? Bogdan i samostatný SOR se rozhodli ukrojit z rybníčku Škody. To není manipulace, to je trh.
5 kastlí – a oni měli na výběr? VŘ na trolejbusy totiž až doteď probíhalo tak, že zadavatel nastavil parametry a Škodovky vybrala kastli (zřejmě podle momentálních finančních vztahů s výrobci kastlí, tedy kde si nejvíc trhne pro sebe). Protože napsat „co nejvíce podobný současným vozidlům kvůli jednotným náhradním dílům“ nebo „nechceme 4 dveře“ je diskriminace.
24Tr časem vyřadí a budou mít 3 kastle. Každé město není unifikované jako HK a ML. Třeba v Pardubicích mají 24Tr, 26/28Tr, 30Tr, 32Tr a dosluhujících pár vozů 14Tr a 21Tr.