Ukrajinský Bogdan poprvé uspěl v Česku. Vyhrál soutěž na dodávku trolejbusů v Jihlavě

Trolejbus Bogdan při schvalování v Ostravě. Foto: Libor Hinčica / Československý dopravákTrolejbus Bogdan při schvalování v Ostravě. Foto: Libor Hinčica / Československý dopravák

Jeden z největších výrobců trolejbusů v Evropě, ukrajinská společnost Bogdan, je blízko první smlouvě na dodávky do Česka. Ve sdružení

Jeden z největších výrobců trolejbusů v Evropě, ukrajinská společnost Bogdan, je blízko první smlouvě na dodávky do Česka. Ve sdružení s ostravskou společností Tram for Envi vyhrál zakázku na dodávku šesti parciálních trolejbusů pro Dopravní podnik města Jihlavy.

Vítězství sdružení vyplývá z dokumentu zveřejněného na profilu zadavatele, jako první na něj upozornil server Československý dopravák. Podle serveru by měl mít velkou část dílů od českých dodavatelů, například výzbroj od Cegelecu.

Česko-ukrajinské sdružení v soutěži porazilo Škodu Electric: za šestici vozů chtělo 71,4 milionů korun, Škoda 82,74 milionů korun. Jeden trolejbus tak vychází na 11,9 milionu korun, v případě Škody na 13,7 milionu korun. Cena Škody je přesně na úrovni, na kterou dopravní podnik odhadl hodnotu zakázky.

Smlouva s vítězem zatím není podepsána, běží lhůty na odvolání. Pro Škodu, která v posledních letech vyhrála téměř všechny nové zakázky na trolejbusy v Česku, jde o druhou soutěž v krátké době, kde ji porazila konkurence. V Brně aktuálně řeší tendr na nové trolejbusy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, nejnižší cenu zde nabídl SOR Libchavy.  V Ostravě ještě běží soutěž na 12 trolejbusů, kde předseda ÚOHS již vyhověl námitkám stejného sdružení a jeho vyloučení musí úřad znovu projednat.

Zakázka počítá s dodáním šesti nových dvounápravových nízkopodlažních třídvéřových parciálních trolejbusů. Vítěz soutěže má dodat trolejbusy do 14 měsíců od uzavření smlouvy. Jihlava počítá s evropskou dotací z programu IROP. Parciální trolejbusy umožňují díky baterii jízdu částečně mimo trolejové vedení. I proto nákup těchto vozů umožní nasadit je na dosud autobusové linky. „Nasazení předpokládáme na současné autobusové linky 3 a část linek 12 a 10, dále pak na trolejbusovou linku C, která bude nově prodloužena až na zastávku Kaufland na ulici Romana Havelky,“ řekl před časem výkonný ředitel DPMJ Radim Rovner.

V Jihlavě už loni uzavřeli smlouvu se Škodou Electric na dodávku 7 parciálních trolejbusů 32 Tr za 96 milionů korun. Kromě parciálních trolejbusů koupí ještě tři další klasické trolejbusy 32 Tr bez baterie.

Kvůli novým trolejbusům chystá Jihlava změny v síti linek. V letošním roce trolejbusovou linku C prodlouží ze zastávky Březinova až na zastávku Kaufland. V roce 2022 dojde k rozdělení současné linky 12 na část ze zastávky Bosch Diesel na Masarykovo náměstí, na linku označenou jako H budou nasazeny standardní trolejbusy. Linka z Masarykova náměstí do Velkého Beranova bude dál v provozu s autobusy na zemní plyn. „V roce 2022 dojde k převedení linky 3 z autobusů na parciální trolejbusy, nově linka G, tato linka bude nově výchozí z konečné Antonínův Důl,“ dodal Rovner. V delším výhledu je pak prodloužení linky 10 do ulice Handlovy Dvory a její převedení do elektrické trakce.

Průměrné stáří trolejbusů v Jihlavě je aktuálně 10,2 let, po modernizaci klesne tento ukazatel na 7 let.

Tagy Bogdan Dopravní podnik města Jihlavy Jihlava Škoda Electric Top Tram for envi
29 komentářů