Ukrajinský Bogdan poprvé uspěl v Česku. Vyhrál soutěž na dodávku trolejbusů v Jihlavě

Trolejbus Bogdan při schvalování v Ostravě. Foto: Libor Hinčica / Československý dopravákTrolejbus Bogdan při schvalování v Ostravě. Foto: Libor Hinčica / Československý dopravák

Jeden z největších výrobců trolejbusů v Evropě, ukrajinská společnost Bogdan, je blízko první smlouvě na dodávky do Česka. Ve sdružení

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Postřeh jako noha

Na Ukrajinu vyvážíme ojetý a z Ukrajiny přivážíme nový.

kakov

neví prosím někdo, čí karoserie mají? jestli si dělají vlastní nebo kde je kupují? děkuji

Kubrt

Vlastní, mají továrny v Lucku (dříve s tam dělala podivná autíčka LuAZ) a Čerkasech.

Zubozhilyi

Bogdan makes bodies itself.

Pavel

kouzelná ruka globalizace … a otroci v montovnách makají – – – jenže Kapitál ma domov – takže všeho do času..

M H

Zajímavé je, že se Bogdan hlásí jen do malých výběrek. Tedy že se nepřihlásil třeba do Brna…

U trolejbusů je beztak situace zajímavá:
– kdysi – dvorní výrobce Škoda Ostrov
– nyní – kastle SOR, případně zahraniční Solaris či Bogdan + výzbroj Škoda Electric nebo Cegelec
…takže ryze český trolejbus je vlastně nýní leda kastle SOR s libovolnou výzbrojí.

Do budoucna to vypadá, že se budou výběrek účastnit i výrobci kastlí a Cegelec jim výzbroj rád dodá…takže Škoda Electric bude mít, jde-li o trolejbusy, nejspíše nemalé problémy.

M H

Díky za upřesnění. Nicméně v případě Brna se psalo pouze o SOR (pravděpodobném vítězi) a Škodě (která si stěžuje u ÚOHS), o zbylých se v posledním článku zde (https://zdopravy.cz/zakazka-na-nove-trolejbusy-do-brna-stoji-skoda-napada-vitezstvi-sor-47019/) nepsalo…

PvvS

Ale hlásil. Stejně jako do Ostravy.

Kuba

No Škoda Ostrov měla od roku 2002 konkurenci v podobě Solarisu od DPO s výzbrojí Cegelec než se ji plzeňské Škodě povedlo někdy po roce 2006 zablokovat.

Anonym

SOR má vlastní výzbroj Rail Electronics CZ, kterou již dává do elektrobusů. Takže předpokládám, že tu samou použije případně i ve vlastních trolejbusech.
Jako např. TNB12, které jezdí v Banské Bystrici. Skončil tam i vůz, který byl zkompletovaný v Brně.

T H

Obávám se, že Cegelec patří Francouzům.

Arthur

Cegelec a.s. jsou bývalé ČKD Polovodiče, na jejich výrobu a vývoj navazuje. Patří sice Francouzům, ale know-how je převážně tuzemské

Martin

Jeden z největších výrobců trolejbusů v Evropě, ukrajinská společnost Bogdan, je blízko první smlouvě na dodávky do Česka…
Divne se to cte, trochu smutne,…

LiborV

Je možné, že úspěch v ČR pomůže Bogdanu ke zlepšení kvality. A Škoda bude muset nejspíš být časem levnější. Případně si zadavatelé budou moci více diktovat parametry, tak aby dostali za své peníze víc.

Poskok

A ona tam snad bude výzbroj Bogdanu? Vždyť Škoda a Solaris je to samé, jako Bogdan a český Cegelec… Prostě kastle z ciziny a výzbroj z Česka.

Džamel

Proti tomu je i Sorka stroj…. Něco jsem se v nich najezdil po Vinnycji a opravdu to je řádný kostitřas a za 10 roků shnilé…

Arthur

Ty Jihlavské ale budou stejně jako ty pro Lublin z nerezu 😉

LiborV

Jde o tom zjistit víc?

PvvS

Však ona si to SchadeWerk vyvzteká a vyvzdoruje…

robert

Co je SchadeWerk?

kakov

přeložte si to 😉 doslovně škoda závod

Ondra Vaněk

Výběrové řízení bylo očividně zmanipulované, ale ÚOHS radši bude řešit neúspěchy Buslinu. A v Jihlavě se budou divit, však na tak malý provoz tam budou mít již 5 různých karoserií trolejbusů.

Arthur

Úspora milionů při nutnosti nákladného schválení typu (schválený je T701.15, bateriový T701.20 nikoliv) je manipulace? Konkurence krotící nenažranost Škodovky je nutná, chudším provozům to pomůže. A u dílů je to jedno, stejně už nikdo skladové zásoby nedrží

Kubrt

Nějaké info o te očividné zmanipulovanosti?

Honza

Atlična – tak jsem zvědavej jak se tim bude jezdit – důvod příští rok navštívit Jihlavu podle výzvy „PODPOŘ ČESKO“ – „Žlutý Radim“ bude mít kšeft, Jihlavské MHD bude mít kšeft, něco tam pojim a popiju..

LiborV

Jak jste došel k tomu, že to výběrové řízení je zmanipulované? Bogdan i samostatný SOR se rozhodli ukrojit z rybníčku Škody. To není manipulace, to je trh.

jva

5 kastlí – a oni měli na výběr? VŘ na trolejbusy totiž až doteď probíhalo tak, že zadavatel nastavil parametry a Škodovky vybrala kastli (zřejmě podle momentálních finančních vztahů s výrobci kastlí, tedy kde si nejvíc trhne pro sebe). Protože napsat „co nejvíce podobný současným vozidlům kvůli jednotným náhradním dílům“ nebo „nechceme 4 dveře“ je diskriminace.

Kuba

24Tr časem vyřadí a budou mít 3 kastle. Každé město není unifikované jako HK a ML. Třeba v Pardubicích mají 24Tr, 26/28Tr, 30Tr, 32Tr a dosluhujících pár vozů 14Tr a 21Tr.