lot
Doprava ve městě Trolejbusy

Spor o nové trolejbusy do Ostravy. Šéf ÚOHS vrací do hry námitky česko-ukrajinského sdružení

Trolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda Ele
Trolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda Electric

Dopravní podnik Ostrava (DPO) stále nemůže vybrat dodavatele dvanácti nových parciálních trolejbusů v hodnotě 168 milionů korun. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj vyhověl rozkladu společnosti Tram for envi a vrátil svým podřízeným stížnost jednoho ze soutěžících k novému projednání. Platí tak nadále předběžné opatření, podle kterého nemůže DPO uzavřít s vítězem smlouvu.

Tram for envi, které zastupuje v Česku ukrajinského výrobce trolejbusů Bogdan, byl ze soutěže vyloučen, soutěžící se proto obrátil na antimonopolní úřad. „Předseda vyhověl rozkladu dodavatele a zrušil prvostupňové rozhodnutí, kterým se zamítal návrh proti jeho vyloučení ze zadávacího řízení Dopravního podniku Ostrava,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Spor o vyloučení se týká častého problému v tuzemských veřejných zakázkách: originálu o potvrzení jistiny, například bankovní záruky či pojištění. Právě kvůli tomu byl Tram for envi vyloučen. „Podle právního názoru předsedy ÚOHS bylo  v souladu se zákonem, když navrhovatel u pojištění záruky prokázal složení požadované jistoty předložením kopie písemného prohlášení pojistitele. Nebyl tak dán důvod pro vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení pro neprokázání složení požadované jistoty,“ dodal Švanda. Podle něj má být proto věc opětovně posouzena první instancí, a to v intencích právního názoru předsedy.

Dopravní podnik Ostrava už dříve uvedl, že do uzavření celé zakázky nebude průběh soutěže komentovat. Ještě před rozhodnutím ÚOHS DPO prodloužil dobu na uzavření tendru do června. Není sice jasné, kdo je dalším zájemcem v soutěži, s ohledem na jiné zakázky na trolejbusy lze očekávat účast Škody Electric.

Ukrajinský výrobce Bogdan je v poslední době novým účastníkem soutěží na trolejbusy, poprvé se nedávno objevil v zakázce na nové trolejbusy pro Opavu nebo Brno.

DPO hledá v soutěži celkem dvanáct parciálních trolejbusů, které mají zvládnout jízdu 12 kilometrů mimo trolejové vedení.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Ještě dodám, že kromě níže okomentovaného ukrajinského Bogdana a běloruského Belkomunmaše je tu opravdu velmi dobrý výrobek elektroatobusu od ruského Kamazu – viz video: https://www.youtube.com/watch?v=P38r_d0hPSE
(tenhle týpek má opravdu dobrý videjka – hlavně o novinkách železnici)
základní data:
dojezd na jedno nabití – 26 kilometrů (postačující pro Ostravu, Brno i pro Prahu
nabíjení – přes speciální pantograf – 20 minut
cena pro Moskvu – 33 000 000 Rublů za kus – město za rok 2018 objednalo 300 kusů, pro rok 2021 taky 300 ks a od 2021 800 kusů ročně
– ruší veškeré trolejbusy i autobusy (viz video)

Pavel P.

Fascinuje mě, jak se stále u těchto řešení zamlčují baterie, resp. jejich životnost. Při tomto řešení, pokud se trolejbus bude nabíjet vždy na konečné udělá i 20 nabíjecích cyklů denně. Při nabíjení proudem 3C (20 minut) daleko od optimálního cyklu baterii. Dnešní špičkové baterie mají životnost kolem 10.000 (optimálních) cyklů. Při tomto řešení si myslím, že i polovina bude dobrý výsledek. Tedy životnost baterii bude, když budu hodně naivní něco přes rok (20×365=7300). To je trochu jiná matematika, než např. u Tesly, kterou člověk nabíjí 2x týdně (tedy 30x za rok) a přesto to je argument pro spoustu lidí, proč… Číst vice »

Kubrt

U moskevských elektrobusu jde zejména o penězovod pro kamarády pana starosty, dost se tomu věnoval ČS dopravak, lze tam najít články k tématu.

Honza

Kubrt/ Pavel P.: Když byla revoluce – bylo mě pár dní 7 let – takže mě neberte za „rusofila“. Jsem z generace, které bylo vštěpováno, že všechno české, středoevropské, východoevropské či ruské je to nejhorší a nejnekvalitnější pod sluncem – a naopak všechno Émerické a německé/západoevropské je muck-muck to nejlepší ve vesmíru… No ale nebylo by raději záhodno brát místo bolístek z minulosti a politiky obecně – čistě technické parametry „cena-výkon“ (výdrž baterky na jedno nabití, životnost, spotřeba, kvalita zpracování elektrobusu, pořizovací cena apod??? Už je doba, kdy turečtí, čínští, ruští/běloruští/ukrajinští, polští a čeští producenti jsou (opět) na světové špičce… Číst vice »

Kalanis

ÚOHS právě donutil DPO porušit zákon. Ten explicitně uvádí, že je potřeba originál a ne nějaká kopie.

jenki

To není zdaleka tak jednoznačné, zejm. proto, že zároveň platí povinnost elektronické komunikace datovou schránkou, což se s fyzickým kusem papíru vylučuje. Stačí si to vygooglit.

Náhodou jsem nedávno mluvil s kamarádem co to nedávno řešil, a v bance se na něj dívali jak na debila, když chtěl papír s razítkem. Prý papír nechce nikdo, tak 20% žadatelů chce digitálně podepsané PDF, zbytek ani to ne.

robert

Prosím vás, jen takový detail: Ta značka trolejbusů je Bohdan, ukrajinština nemá „g“. Takhle třeba čtou i náměstí „Haharina“.

Kubrt

Ta firma sama na svých stránkách v Angličtině používá transliteraci Bogdan, tak co s tím naděláme.

robert

Tak to má špatně.

Kubrt

Znal jsem jednoho Pakistance, který Nora jménem Kjell poučoval, jak se to kj má správně vyslovovat. Bogdan se rozhodl, že na zahraničních trzích si bude říkat Bogdan a cokoliv dalšího už je jen mlácení prázdné slámy.

robert

Že se tak rozhodl je jeho věc. Ale je to špatně.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bogdan_group

Marek

Ukrajinština má i G…

robert

Má, ale jen v cizích slovech.

pája

Postrádam informaci o kvaltiě vztahů mezi dopravním podnikem Ostrava a ÚOHS, jsou jejich vztahy též vyhrocené?

Erik

Nějaké nesmysly, jak jsou nějaké vyhrocené vztahy mezi tím a oním, jsou jaksi nepochopení demokracie. Odvolat se může každý, každý má na to právo. Někdo ten úřad zřídil, někdo jej má v gesci. Články jak se kamarádí s tím a s tím, jsou jen nic a plácání prázdné slámy. Pokud někdo ví, že je tam korupce, tak má toto oznámit na policii. Zajímavá jsou fakta, nikoliv nějaké sny novinářů. Buď chceme demokracii a musíme respektovat práva všech, nebo totalitu a budeme to vybírat, jak se kdo kamarádí.

Přemek

Na současné Ukrajině má „prohlášení pojistitele“ jako prokázání složení požadované jistoty cenu cáru papíru. Ukrajina je zcela na huntě, finančně i ekonomicky, a to do té míry, že Zelenskij oficiálně vyhlásil výprodej Ukrajiny, což se rovná státnímu bankrotu. To ÚOHS neví?

Wojtyla

Nicméně do VŘ se přihlásila česká firma, takže ÚOHS nemůže vůbec zajímat, co se děje na Ukrajině. Ve smlouvě jistě bude i nějaké penále za nedodání/pozdní dodání/chybné dodání, lze tedy očekávat (a případně sankcinovat), že to český dodavatel má nějakým způsobem podchycené.

Honza

Bogdan je úspěšná firma produkující trolejbusy na světové úrovni za poloviční ceny (podle cen zveřejněných prodejů do jiných měst) – u nás se dá předpokládat že bude levnější o nějakých 15-20% oproti běžným cenám.
Zdaleka nejůspěšnějším producentem na východ od Ostravy, a řekl bych že mnohem kvalitnějším a ještě mnohem levnějším producentem než ukrajinský Bogdan je Belkomunmaš z Minsku – ta fabrika vážně frčí a prodávaj mraky autobusů a trolejbusů od Minsku až po Vladivostok
https://bkm.by/en/

Placebo

No jo ,ale potřebujeme aby našim firmám konkuroval někdo z východu cenou a snižoval tak naše výplaty ? Věřím , že co se týká kvality , že jsou na tom dobře , že jsou z východu neznamená že neumějí . Ale nižší cena je jednoznačně dána nižší cenou práce. Takhle se nikdy nikam v ceně naší práce neposunem.

Vít Jůza

Posuneme … přestane u nás přeplácení zaměstnanců.

Zdeněk

Jj, posuneme. Respektive místo 10 manažerů a jednoho joudy, který skutečně tvoří hodnoty (za třetinovou výplatu každého z těch manažerů) zůstane jeden manažer a pod ním několik joudů, jak by to mělo být správně z hlediska základní ekonomiky.

Kubrt

Českým podnikům zase česká cena práce pomáhá na západních trzích, tak co s tím? Buď to akceptovat a dodávat na západ produkty, které nebudou bodovat jen cenou a umožní tak postupně sbližování ČR se západními zeměmi i ve mzdách, nebo se izolovat a zavést ekonomiku čučche.

Kuba

Snižoval by hlavně marži Škodovky… jestli by to ovlivnilo výplaty a případně o kolik kdo ví.

Je to stejné jako když Solaris dodává autobusy třeba do Německa nebo kdysi Trollina do Švýcarska.

Bubák2003

Já jsu jen hloupej,ale fakt jsou tak světoví jak píšete? Kolik toho dodali do světa ? Se jen ptám….v porovnáním třeba se Solarisem

Kubrt

Když pomineme to zmíněné území od Minsku (zde tedy od Lucku) po Vladivostok, tak Bogdany, resp kooperační trolejbusy Bogdan-Ursus, jezdí v Lublinu (38 kusů).