Dodávka nových trolejbusů pro Jihlavu má další zpoždění, chybí díly

Trolejbus SOR TNS 12 s novou výzbrojí Cegelec Alva. Foto: CegelecTrolejbus SOR TNS 12 s novou výzbrojí Cegelec Alva. Foto: Cegelec

Tento týden má začít zkušební provoz trolejbusu v Hradci Králové.

Sdružení firem Tram for envi a Bogdan Motors má další zpoždění v dodávce nových trolejbusů pro Jihlavu. Firma má Dopravnímu podniku města Jihlavy (DPMJ) dodat šest trolejbusů SOR TNS 12 za 71 milionů korun.

Město Jihlava dnes oznámilo na svých stránkách, že dodávka bude mít zpoždění zhruba 14 měsíců. Výrobce velký skluz vysvětluje především chybějícími komponenty elektrické výzbroje, kterou má dodat subdodavatelská společnost Cegelec.

Původně podle platné smlouvy mělo všech šest nových vozů jezdit v Jihlavě od června 2022. „Aktuálně nám dodavatel posunul termín dodávky prvních tří vozů tak, že bychom nejdříve mohli počítat s jejich zařazením do zkušebního provozu s cestujícími ve druhé polovině března nebo až v dubnu 2023. Zbývající dodávka a finální termín převzetí všech šesti vozů je v plánu až v srpnu 2023,“ říká předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner s tím, že tomu musí ještě předcházet schválení nového typu trolejbusu SOR TNS 12.

Tento týden by měl být první vůz převezen do Hradce Králové k zahájení provozních zkoušek a zkušebního provozu bez cestujících. Dopravní podnik se podle tiskové zprávy snaží aktivně komunikovat prostřednictvím kontrolních dnů v místě výroby a také pomocí online meetingů.

Místo trolejbusů musí jezdit autobusy

Musím však konstatovat, že komunikace není vůbec jednoduchá a je aktivní spíše z naší strany. Bohužel dodavatel zatím slíbené termíny neplní. Zpoždění v dodávce nám způsobuje velké komplikace v provozu MHD, kdy je nutno nasazovat na náhradní dopravu při výlukách elektrické trakce místo doposud nedodaných parciálních trolejbusů starší naftové autobusy. Zároveň při startu provozu na nové trolejbusové trati do průmyslové zóny Pávov a do Bedřichova bude také nutné nasadit na některé spoje náhradní autobusy,“ řekl Rovner. Dodavatel už musel zaplatit na pokutě za zpoždění 1,2 milionu korun.

Karoserie pro trolejbus měla být původně z Ukrajiny od Bohdan Motors. Už v prosinci 2021 se dodavatel s dopravním podnikem dohodl, že kvůli zpoždění způsobeném pandemií koronaviru karoserii nakonec vyrobí SOR Libchavy. Nástup sdružení do veřejných soutěží v Česku přinesl prudký pokles cen nových trolejbusů. V Jihlavě cena v soutěži klesla natolik, že si dopravce mohl dovolit koupit ještě jeden trolejbus navíc.

Zpoždění podle DPMJ komplikuje i odeslání vyřazovaných trolejbusů Škoda 24Tr na pomoc válkou postižené Ukrajině. Musejí do dodání nových trolejbusů zůstat v inventárním stavu Dopravního podniku v Jihlavě.

Vyjádření společnost Tram for envi

Původně náš projekt počítal s dodáním šesti kusů parciálních trolejbusů s karoserií ukrajinského výrobce Bogdan Motors. Nabídku pro jihlavský dopravní podnik jsme podávali do výběrového řízení v únoru 2020, tedy před vypuknutím koronavirové krize, která negativně otřásla celým trhem výrobců dopravní techniky.

Následně jsme byli férově informováni naším partnerem na Ukrajině o zhoršující se situaci v jejich zemi a obavách o schopnosti realizace projektu ve stínu zpráv o ruských aktivitách v ukrajinském pohraničí. Jak se ukázalo, byly tyto obavy více než oprávněné. Ve výsledku nám všechny tyto vnější okolnosti přinesly značné komplikace s realizací projektu, které se nejvíce projevily v nutnosti nahradit ukrajinskou karoserii Bogdan výrobkem českého výrobce autobusů SOR Libchavy.

Integrace všech komponentů do nové karoserie přitom v podstatě znamenaly celý projekt zahájit skoro úplně od nuly. Samotná výroba potom rovněž nabrala značný skluz, nicméně ve spolupráci s dodavateli se nám podařilo zajistit výrobu všech komponentů, které byly postiženy jak válkou na Ukrajině, což se týkalo zejména trakčních motorů, tak tzv. „lock-downy“ v Čínské lidové republice, které zase zkomplikovaly výrobu některých částí elektrické výzbroje trolejbusů. Máme již vyrobeno všech šest vozidel pro Jihlavu, ale dostáváme se do podobné situace jako výrobci v automobilovém průmyslu, kteří musí měsíce skladovat vyrobená vozidla v očekávání dodávek několika dílčích komponent pro finální dokončení vozidel.

Tagy Bogdan Cegelec Dopravní podnik města Jihlavy DPMJ Jihlava SOR TNS 12 Tram for envi
19 komentářů