Doprava ve městě Trolejbusy

Zakázka na nové trolejbusy do Brna stojí. Škoda napadá vítězství SOR

Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže začal řešit jednu z největších trolejbusových zakázek v Česku za poslední dobu. Soutěž na dodávku až 60 trolejbusů napadla Škoda Electric. Odhadovaná cena zakázky je 780 milionů korun.

„V úterý jsme obdrželi v dané věci návrh od Škody Electric. Návrh požaduje zejména zrušení rozhodnutí o výběru dodavatele nebo posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Dopravní podnik města Brna se nechtěl k zakázce až do jejího ukončení vyjadřovat. Podle informací Zdopravy.cz dopravce vybral nabídku od společnosti SOR. Vyjádření obou společností zjišťujeme. Zakázky na nové trolejbusy v Česku poslední roky získává hlavně Škoda Electric.

DPMB v soutěži hledá dodavatele až 60 trolejbusů v hodnotě 780 milionů korun. Původně dopravce uvažoval až o 40 vozech, nakonec půjde o rámcovou smlouvu až na 60 dvanáctimetrových trolejbusů. Plán dopravce avizoval už loni v létě, kdy vypsal takzvané předběžné tržní konzultace. V nich zjišťoval, co mohou výrobci nabídnout. Půjde o takzvané parciální trolejbusy, tedy s baterií umožňující část jízdy mimo troleje.

Dopravce se podle zadávací dokumentace zaváže k nákupu třiceti trolejbusů, na dalších třicet bude opce. „Došlo k navýšení opční části o dvacet kusů, a to především z důvodu časové náročnosti výběru a nákupu vozů,“ vysvětlila při vypsání soutěže mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

DPMB zatím neví, kam nové trolejbusy nasadí. „V provozu nahradí nejstarší trolejbusy našeho vozového parku – 14Tr a 21Tr,“ dodala Tomaštíková. Lhůta pro podání nabídek je 14. listopadu.

DPMB vypsal zakázku poté, co nejprve oslovil možné dodavatele v rámci předběžných tržních konzultací, během kterých si chtěl vyjasnit podmínky, za kterých vypíše soutěž.  Podle zadávací dokumentace se konzultací zúčastnili tři zájemci: Škoda Electric, Solaris a Cegelec.

Hodnotící kritéria jsou nastavená hlavně na cenu, která má váhu 90 %, 5 % připadá na dobu dodání trolejbusů a dalších 5 % na splnění technické kvalifikace. Všech 30 trolejbusů má být dodáno do 540 dnů od podpisu smlouvy.

DPMB v podmínkách požaduje klimatizaci a nejméně 25 míst pro sedící, v autobuse bude také nejméně 5 USB zásuvek na dobíjení. Trolejbus má na baterii dojet nejméně 10 kilometrů mimo trolejové vedení. V původní podmínkách měl zvládat poměr jízdy 1:1 pod trolejemi a na baterie, nově už stačí jen poměr 2:1.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Dnes, kdy fanatici dokážou celé večery v posluchárnách univerzity života u piv a hromad jídla vést plodné a přínosné diskuze, zda je správné označení dynamicky nabíjený elektrobus nebo parciální trolejbus, by asi nebylo od věci zamyslet se nad tím, jak jsou tato vozidla skutečně označována v zemích, odkud jejich název do češtiny přišel. Já už žádnou z těch nelidských jazykových monstrozit nepoužívám a od lidí o generaci mladších jsem se naučil používat skutečné anglické označení – bus. Já nejezdím trolejbusem ani částečným ani úplným a ani autobusem dvousilovým či dokonce bisexuálním. Já prostě jezdím busem, tak jako busem jezdí Angláni,… Číst vice »

Přemek

Ta kritéria jsou OK. Pokud jde o soutěž na dopravní techniku, klíčové je splnění požadovaných technických parametrů, k jejich ž nastavení slouží i předběžní tržní konzultace. Pokud SOR cenou podstřelil ostatní, je to jeho problém, pokud je v zadávací dokumentaci podmínka, že cena ve smlouvě s vítězem je konečná a nelze ji navýšit. Nechci domýšlet, že by zadavatel zapomněl na nějaký cenově citlivý parrametr a SOR toho využil. I tak by se muselo dokazovat, že jeden z účastníků měl jiné informace z PTK než ostatní, což by porušilo § 6 zákona o zadávání veřejných zakázek.

Tonda Sehnal

Jen ať v SOR ochutnají vlastní medicíny 👍🤠

Bývalý autobusák

Sor taky napadá kdejaký VŘ, kde neuspěje, tak aspoň ochutná vlastní meducínku 😁

Jiří 3

Teď si představte, kdyby Škodovka uspěla a VŘ by bylo zrušeno. To v Libchavách nerozdýchají

LKxxx

Hlavně tím zavšivili celou Prahu, jsem zvědavej až sinjednou DPP spočítá o kolik víc ho stálo to ušetření na ceně za tyto krámy.

Luděk S.

ŠKÓÓÓDA transportation! ŠKÓÓÓDA Electric! OLÉ!!!

Pepola

Kravín v Libchavách koupil Kellner. Takže se není moc čemu divit. A SOR by mohli přejmenovat na BALKANCAR, ppdle kvality…

Pražák

Kellner? Co já vím tak to patří Křetínskému.

Luděk S.

A není to jedno? Kámoši. Amigos!

TPal

Jasně že není. Jeden fandí Spartě, druhý Slavii.

Pražák

No evidentně to takoví kámoši nejsou když se Kellner snaží zastavit Křetínskému business i přes ÚOHS. Holt když jde o peníze, tak jde i skoro rodina stranou. Ještě že je karanténa, jinak by u nedělního oběda u Kellnerův, když by si mladá Kellnerová pozvala svého šamstra, bylo asi dost dusno.☺️

Přemek

Klid, normální byznys podle elitářů.

M H

Já teda nevím…napadá vás někoho soutěž na autobusy či trolejbusy o počtu více jak 10 kusů, případně soutěž na dopravní obslužnost autobusy, která by nebyla v poslední době zrušena/přerušena/řešena ÚOHS? Mě totiž asi ne. Toto už nebude náhoda…to spíše znamená, že na systému veřejných zakázek v dopravě je něco systémově špatně. Čím potom ale vozit lidi? Městský/krajský dopravní podnik nevysoutěží vozidla. A soukromník sice vozidla sežene, ale nepůjde ho vysoutěžit. To vypadá, že jediné řešení je investovat do údržby vozových parků dopravních podniků, aby tu s námi nesmrtelné stroje B941, 14Tr, případně T3 byly co nejdéle… S takovou aby se… Číst vice »

Jiří Kocurek

To je nápad! DMPB v dílnách přestane vyrábět tramvaje EVO (Drak) a namísto toho investuje do nákupu jeklů, aby mohli vyvařovat T3 a K2 do nekonečna.

Přemek

Jde o spor mezi zájmy techniků a cestujících versus zájmy majitelů výrobních společností a politiků řídících DP. jedni dole, druzí nahoře. Ještě nějaké otázky?

Luděk

No tak pro mě je NS nejhnusnější varianta co mohla vyhrát ale v souvislosti s tímto zjištěním mě napadá dopadne to stejně i v případě že Škoda nevyhraje zakázku na nové obousměrky do Brna kterým končí výběrové řízení v 20.4.2020 (tedy v pondělí)

jva

No – a pak se škoda přihlásí do VŘ s kastlí NS a všichni budou spokojeni (kromě zákazníka, který najednou zaplatí „normální“ – tedy šáde – cenu a ještě bude muset tu dobu, než opožděně vozy dojdou, lít prachy do těch starých). Klasické férové výběrko – kupte si co chcete, ale musí to být Škoda – a ta také rozhoduje, s jakou kastlí do VŘ půjde…

Kubrt

Obvyklé chování Škodovky. Když se jí něco opravdu nelíbí, nastoupí armáda právníků, která to začne procesně narušovat tak dlouho, než odstoupí vítěz nebo znechutí objednatele dlouhými průtahy. Objednatel to pak zruší a zákulisně se domluví řešení se škodou. A když se válčí dále, tak to dopadne jako s „odstupným“ u lokomotiv 380. Škoda v podstatě vždy dosáhne svého.

Kubrt

Toto jsme nepsal já, „pravý Kubrt“ 🙂

Přemek

Z objednatele je zadavate, a to již dost dlouho na zaznamenání.

myrha

V článku je chybné datum pro podání nabídek, dané předpokladem v předchozím článku 🙂 Lhůta nakonec skončila 10.1.2020 viz https://profily.proebiz.com/verejne-zakazky/1633

Luděk

Jestli náhodou nebylo myšleno ukončení tržní komunikace

Přemek

Ani tržní konzultace, natož něčeho jako je tržní komunikace, což zákon nezná.

Přemek

10. 1. doběhla lhůta pro podání nabídek. Stačí umět číst, ale občas to ujede každému.

Bdmteeo296

Spíše bych posoudil nabídkovou cenu Škody Plzeň, která je kvůli dosavadnímu monopolu taková, jaká je…

Honza

Tomu moc nerozumím, kastle dodá SOR a výzbroj Škoda, ne? Tak kde je problém

esc

Je možné že se SOR přihlásil s trolejbusy s vlatní výzbrojí: http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2019/12/9/nov-trolejbus-sor-na-obzoru

Přemek

Bingo! Přesně to je pro dosavadní kooperaci se ŠE trnem v oku plzeňských.

Kuba

Pokud VŘ vyhraje SOR, tak je dodá bez Škody s elektrickou části od Rail Electronics, stejně jako když SOR vyrábí elektrobusy. Čímž by se prolomil po dlouhé době monopol Škody.

LiborV

Zdá se, že SOR chce přestat být pro Škodovku pouhým subdodavatelem a ukousnout si z konečné ceny větší díl. Proč ne 🙂

hoholu

vítězství SOR, ale s jakou kastlí? novou či starou?

R D

Myslím, že s tou ne moc pěknou 😀

tohan

To jsou ale obě..

Kuba

Předpokládal bych novou. Stará je u trolejbusů asi už jen po domluvě kvůli nižší ceně (Mariánské Lázně).

Kuba

Ale vlastně s tou novou kastlí nemá SOR trolejbus (bez Škody) zatím vyrobený a schválený, takže asi záleží jestli to vadí nebo ne. Ale první 32Tr pro Opavu a první 33Tr pro Teplice taky v době výhry ve VŘ neexistovaly.

LiborV

Schvalování trolejbusů SOR by mělo dle smluv s DPO proběhnout v Ostravě.

eon

Novou, myslím…

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO