Tunelem z Prahy do Berouna za 50 miliard. SŽDC ukázala tři verze, kudy by mohla nová trať vést

Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop PrahaVizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybírá ze tří různých variant nového spojení mezi Prahou a Berounem. Plán, který ale nemá

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybírá ze tří různých variant nového spojení mezi Prahou a Berounem. Plán, který ale nemá zatím žádný časový horizont, má v rukou i německé ministerstvo dopravy.

Nové trasy představil dnes na odborné konferenci k tunelovému spojení Prahy a Berouna ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. O termínu staveb ale zatím ani SŽDC příliš nemluví.

SŽDC oprášila myšlenky na tunel loni na jaře, kdy zadala aktualizaci studie proveditelnosti na tunelové propojení Praha – Beroun. Tu dříve zamítla Evropská komise. Důvodem k aktualizaci byl velký nárůst osobní i nákladní dopravy na trati podél Berounky, která kapacitně už nestačí, navíc je ve velmi špatném stavu.

Tunel je víceméně jediné řešení pro toto spojení,“ řekl Čech. Nová územně-technická studie řešila šest možných variant, nakonec se okruh posuzovaných snížil na tři. (Mapa v plném rozlišení je ke stažení zde, cca 20 MB)

Navržené trasy pro spojení Praha - Berou. Foto: SŽDC
Navržené trasy pro spojení Praha – Berou. Foto: SŽDC

Jako nejlepší z nich vychází aktuálně varianta C, kdy tunel začíná hned u nádraží Praha-Smíchov a ústí až u Berouna. Varianta B pak počítá se začátkem tunelu až mezi Radotínem a Černošicemi a výjezdu u Berouna, varianta D pak s několika tunely mezi Prahou-Smíchovem a Řevnicemi, kde by se napojily na stávající trať. Taková verze je nejlevnější, její nevýhodou je ale možný problém s hlukem, protože dál povede většinou po povrchu.  Nejdražší verze počítá s náklady kolem 50 miliard korun. „Studie ukázala, že technicky jsou proveditelné všechny tři varianty,“ řekl Čech.

Tunely by měly být postaveny na rychlost do 200 kilometrů v hodině a pro smíšený provoz nákladních i osobních vlaků. Dál se SŽDC nebrání za Berounem i zvýšení rychlosti až na 350 kilometrů v hodině. Tunel by měl zkrátit cestu do Berouna o patnáct minut a jízdní dobu mezi Prahou a Plzní pod hodinu.

Podle Čecha probíhá zpracování přepravní prognózy. Klíčové pro stavbu tunelů a jejich ekonomiku ale bude i rozhodnutí německého ministerstva dopravy, zda zařadí modernizaci trati z Furth im Wald do Regensburgu mezi prioritní stavby. Její modernizace by totiž vedla k rozšíření počtu nákladních vlaků z Česka i na trati z Prahy do Berouna a měla by vylepšit návratnost investice. „Jinak není odůvodnitelný větší rozsah nákladní dopravy,“ dodal Čech.

SŽDC nechce mluvit o termínech, opatrně se mluví o letech 2040-50 pro otevření. „Tunel pod Krušnými horami se připravuje deset let, dalších deset let se bude stavět. Toto je porovnatelné. Bude výhodou, že už v tomto případě získáme další zkušenosti,“ dodal Čech.

SŽDC chystá na příští rok zahájení velkých oprav na stávající trati podél Berounky, která je ve velmi špatném stavu. I tato optimalizace ale nepokryje poptávku po počtu vlaků na této trati, rozsah dopravy navíc omezují hlukové limity.

Novou trať tlačí výrazně i nákladní železniční dopravci. „Jediný přechod pro cesty na západ je přes Děčín. To je dál neúnosné, zvláště v době, kdy všichni mluví o přesunu dopravy zboží z kamionů na železnici,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podle něj současný stav neumožňuje jakýkoliv nárůst dopravy. 

English version is available at CEE Transport.

Tagy Správa železniční dopravní cesty SŽDC Trať 171 Trať 171 Praha - Beroun tunel Praha - Beroun
124 komentářů