Tunel pod Brennerem, Rail Baltica nebo oprava trati u Karlštejna. EU rozdělila 150 miliard do dopravy

Prorážka mezi dvěma staveništi tunelu Brenner, květen 2022. Pramen: BBTProrážka mezi dvěma staveništi tunelu Brenner, květen 2022. Pramen: BBT

Peníze míří i skupině České dráhy a METRANS Rail na instalaci mobilních jednotek ETCS.

Evropská komise oznámila rozdělení dalších 6,2 miliard eur (zhruba 150 miliard korun) do zlepšení dopravy v rámci programu Nástroje propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) v novém dotačním období 2021–2027. Grant získalo celkem 107 projektů včetně devíti v Česku.

Rozdělení oznámila Evropská komise v tiskové zprávě. Většina peněz míří na železnici, část prostředků jde ale i do zlepšení infrastruktury přístavů nebo letecké dopravy.

K financování míří projekty, které mají přinést efektivnější a k životnímu prostředí ohleduplnější dopravu. Nově bude podpořeno i lepší propojení Evropy s Ukrajinou a Moldávií.

„Jde o prostředky, které pomohou zcela dokončit základní transevropskou dopravní síť TEN-T,“ uvedla evropská komisařka pro dopravu Adina-Ioana Vălean. Z více než šesti miliard eur je 250 milionů eur určeno na zlepšení přeshraniční dopravy z Evropské unie na Ukrajinu a do Moldávie.

V seznamu hlavních projektů je další dotace do stavby Brennerského úpatního tunelu, který získá 700 milionů eur. Projektu Rail Baltica (propojení Pobaltí s Polskem, celkem 323 milionů eur) a také modernizace přeshraničního spojení mezi Německem a Švýcarskem (Karlsruhe – Basel) a Německem a Nizozemskem (Emmerich – Oberhausen). Velká část dotací míří do modernizace infrastruktury přístavů pro podporu vodní dopravy v rámci EU. Peníze míří i do říční dopravy. Dotace se týká i investic do efektivnějšího řízení letecké dopravy. Kompletní seznam je zde.

Dotace do Česka: modernizace tratí i ETCS

Správa železnic v rámci druhé výzvy získala grant v hodnotě 10,9 miliardy korun na pět projektů:

– Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží
– Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov
– Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov
– Optimalizace trati Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo)
– Optimalizace traťového úseku Havířov (včetně) – zastávka Havířov střed (mimo)

Mezi příjemci jsou i další čeští žadatelé, zejména dopravci na instalaci ETCS. České dráhy a ČD Cargo získají podporu přes 40 milionů eur, METRANS Rail může počítat s dotací necelých pět milionů eur. Příjemcem je i společnost Vellerin na úpravy terminálu v Obrnicích.

Tagy CEF ETCS Evropská komise Správa železnic
51 komentářů