Tunel pod Brennerem, Rail Baltica nebo oprava trati u Karlštejna. EU rozdělila 150 miliard do dopravy

Prorážka mezi dvěma staveništi tunelu Brenner, květen 2022. Pramen: BBTProrážka mezi dvěma staveništi tunelu Brenner, květen 2022. Pramen: BBT

Peníze míří i skupině České dráhy a METRANS Rail na instalaci mobilních jednotek ETCS.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vrták

Začněte už hlavně dělat BRNO – PŘEROV. Ta je zatím jen ostudnou vizitkou práce SŽ, MD a státu.

David

Zatímco Brener, Rail Baltica či čtyřkolejka z Basileje do Karlsruhe jsou opravdu velké infrastrukturní stavby s celoevropským významem, u nás jdou peníze víceméně na opravy regionálních tratí. Tím, neříkám, že nejsou ty opravy potřeba. Trať 171 je ostuda a ty 3 stavby jsou nesmírně důležité. Bariérová Masaryčka také nemá co v metropoli o velikosti Prahy co dělat. Havířov si rekonstrukci také zaslouží. Ale opravdu jsou toto ty nejdůležitější projekty s celoevropským významem, že na ně jdou peníze z CEF? Já bych spíš očekával peníze na Plzeň – Furth im Wald, Tachlovický tunel, Brno – Přerov, Ústí – Drážďany, …

Jiří

Obávám se, že jsou to největší projekty, které máme připravené.

Elb

Tak zrovna vést dálkové osobní vlaky přes Brno je důležité tak pro nás, Polsko-Jih to pojede stejně rychle mimo Brno, nákladní vlaky toho přes Vyškov taky najezdí velice málo.

Riki

Byl by možný aktuální článek a Rail Baltica. Kdy bude přímé spojení s pobaltskými republikami i přesto, že nebude Baltica zcela hotová? Zatím je to spíše z nouze ctnost.
Stačí do Tallinu, plánovaný tunel do Finska , to je ještě stejně nadlouho 🙂

Jan

Tunel Brenner měl být hotový v r. 2015, nyní je odhad 2028, ale na dotace to zjevně nemá vliv…

J.K.

Tak snad se se Smíchovem pohne, protože na mapě investic už je posunutý na příští rok.

A.N.

Totéž letos ohlašovaná Masaryčka…

Horizon

To je správne.
Teraz len agentúra vybrala projekty, ktoré by mali byť prefinancované.
Ešte to musí potvrdiť Európska Komisia a tuším aj Európsky parlament.
Následne sa uzavrú zmluvy medzi agentúrou a SŽ.
Pravdepodobne až po podpise zmluvy SŽ vyhlási verejné obstarávanie.
Nezdá sa to, ale začiatok prác môže byť kľudne aj rok 2025.

ItzFigo

chybí mi tam berounský tunel, ono by to pak šlo 😂

bvovka

Jak to bude s rekonstrukcí nádraží v Kolíně a Pečkách? Dnes na mě vybaflo, že bude cyklická oprava trati z Prahy do Poříčan a zajímá mě jak moc to bude omezovat vlaky.

Klemovak

Já bych uvítal 4. Kolej Praha – Kolín a tunel Brno – Blansko a nové nádraží v Brně. Za 5 let oslavíme 100 roků přestavby.

Karl vB.

Docela by mně zajímalo, kolik v dotacích dostaly okolní země (pro porovnání) a na jaké konkrétní akce (vzhledem ke stavu tamní infrastruktury) ty peníze půjdou na Slovensku.

ICE_Laco

12 miliónov eur na rekonštrukciu a elektrifikácia Devínska Nová Ves – Marchegg

4.9 milióna eur na implementáciu ERTMS/ETCS2 do 12ich lokomotív určených pre nákladnú dopravu

2.2 milióna eur pôjde na upgrade terminálu Dobrá

350.009

Ten most do Marcheggu už opravu potrebuje ako soľ, jeden oblúk je už nejaký ten piatok podopretý PIŽMO-m…

zyx

Stačí se podívat do toho seznamu. Jen doplňuji, že Slovensko je spoluprijemce také v projektech ohledně Dunaje.

Jinak rozdělení rozhodně není rovnoměrné – třeba porovnání Finsko vůdci ostatním skandinávským státům. To by me zajímalo, zda využívají jiné dotační tituly, nebo během přípravy o to ani neusilují….

Jirka

Odkaz je dobry. Ale slo by to prepocita na neco, abychom to mohli snadno porovnat (km trati, km2, 1000 obyvatel,..) a pak to dat do mapy? Kazdy ctenar to samozřejmě může udelat sam…

Horizon

Slovensko moc úspešné nebolo. Na prvé tri výzvy má vyčlenených 500 miliónov eur, ktoré boli presunuté z Kohézneho fondu. Toto by mala byť prvá výzva.
Sú len dve varianty:
A) Slovensko nepredložilo projekty a predloží ich až neskôr.
B) Slovenské projekty boli vyhodnotené ako nevhodné/nekvalitné.

Viem že ŽSR by chceli skúsiť z CEFu prefinancovať preložku pri Liptovskom Mikuláši.

Martin

Nio je trochu skoda, ze nepokracuje z Prahy dal na zapad, Norimberk/Mnichov, v Noribberku navaze na trat do Parize…

mgr.pavel

Zajímavé, že SprŽel získá dotace na 3 projekty přímo v Praze, 1 kousek za Prahou a jen jeden ve zbytku republiky.

Důležitých projektů co by si zasloužily finance je v celém Česku řada, proč tak velká koncentrace dotací primárně na Prahu? (chápu že PRG je největší žel.uzel a že třeba 2 z 5 akcí by tam klidně měly být, ale.. 3-4 z 5..?)

Martin

No, pro nakladni dopravu je Branicky most klicovy pro celou republiku, Smichov je velky prestupni uzel v Praze…

Ono na zeleznici je prioritou skoro vse, spise se divim, ze tam neni zadny usek novych trati… a otazkou je, co je jak pripravene aby se stihlo vycerpat…

David

SŽ žádné nové tratě připravené nemá. Připravuje se pouze VRT a ta ještě ani nemá územní rozhodnutí.

David

Pardon, zapomněl jsem na Brno – Přerov a Plzeň – Domažlice. Beru zpět.

Vojtěch

Protože na mimo Prahu byly cele OPD I a II (2007-13 a 2014-20) vždy s přesahem cca 22-26 měsíců. Některé pravé končí. Za co se asi dělaly koridory i většina lokálky.

XB-1

Ne, OPD z Fondu soudržnosti financuje projekty na celém území Česka. Viz nejen projekty SŽ, ale třeba nyní i nové TT.

Tomariero

Praha se nevejde díky tomu že je nad průměrem EU do některýxh dotací OPD třeba, takže se tam využívají právě jiné dotační tituly.

XB-1

To platilo jen pro IROP.

Surio Mario Martinez Suarez

No protože se doposud primárně investovalo mimo Prahu v levnějších v méně důležitých projektech a především ve východní části ČR a pražské koleje a hlavně nádraží se začaly rozpdat… Nádraží a nádražíčka těsně za administrativní hranicí Prahy jsou na rozlámaných nízkých betonech (ta lepší) a drtivá většina je stále na hlíně!!! Jako třeba hl.n.v Kladně – největším městě Středočeskýho kraje!! Dále je na hlíně Praha-Ruzyně, Praha-Veleslavín, Praha-Horní Počernice (částečně), do minulého roku byly na hlíně Praha-Vysočany a Praha-Radotín, stále na hlíně Praha-Čakovice, Praha-Veleslavín (přímo u stanice metra!!) Proto se teď už konečně opravuje v Praze – Hlavák, Masaryčka, a brzo… Číst vice »

Ic540

Neuvěřitelné.

I v Havířově se to rozjede.
Asi začnu navštěvovat místní kostel.
A častěji se modlit za dokončení tratě 321.
Už se tu cca 10 let kope. A JŘ se jen prodlužuje.

Tak snad se to vydaří…

BR 01 512

Takže my zase nic moc, samý drobky.Nic významného.Ach jo,my neumíme ani ty dotace, když už nemáme peníze vlastní

mgr.pavel

Protože nemáme takové velké projekty dostatečně připravené?

I když třeba nové nádraží v Brně by v těch dotacích být mohlo – velký projekt to je, celkem blízko začátku realizace také. (toto píšu bez ohledu na imho dost špatně zvolenou variantu přestavby ŽUB).

BR 01 512

A v čem je problém, že je nemáme? Málo úředníků?Jen co mě napadá a co se ví, že je potřeba.Tunely, Ústí, Krušnohorský, Dostavění koryta do Budějovic,VRT Poříčany atd…

PetrH

Štíhlý stát.

Jiří Kocurek

Který a kde?

https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_zam%C4%9Bstnanci_v_%C4%8Cesku#Trend_a_v%C3%BDvoj
Roky Počty zaměstnanců OSS a POS
2021 482 270
2020 475 369
2019 469 737
2018 453 431
2017 444 928
2016 437 291

Obecní a krejské úřady to nezahrnuje…

Haha

Fajn. A teď si odečtete učitele (+50 tisíc předchozím rokům v tabulce cca), protože demografie…

Vojtěch

Jsme skanzen, kde každý dela jen to co musí a motivace je trestána….

Jiří Kocurek

Možná tak na Správě, kde je zločinem, aby se mladý snažil, něco se učil pořádně a pak si vydělával.

a8n

Celkem blízko realizace=aktualizovaná podoba dosud neschválena v CK, vyjma DÚSP na Maloměřice-Židenice, zadaného někdy před měsícem, projektová příprava=0.

Dizgrafyq

Jaky drobky? Ze 150 miliard jsme dostali 11 miliard. To je vzhledem k velikosti CR v ramci EU tezce nadprumerna uspesnost.

BR 01 512

Přeci nezáleží na velikosti ale na poloze a to že nás,kdo může objíždí je taky fakt

PetrH

Aha, zase to přesvědčení, že jsme nějaký významný pupek.

XB-1

Máte dojem, že po D1 nebo D5 nejezdí žádné kamiony v tranzitu?

Granja

To objíždění je samozřejmě myšleno „na železnici“ a je to jev známý už dávno.

Marcel Štancl

Karlštejn – Beroun bez dotací nedáme?

Vojtěch

Když jsou přiklepnute, proč je nevyužít

DavidS

Máte možnost zažádat o dotaci, proč byste to nevyužil? Můžete ušetřené peníze utratit jinde.

Tomáš

Projekt Karlštejn Beroun je tak podhodnoceny, že od něj všechny stavební firmy, co mají rozum, dávají ruce pryč. Takže to třeba ta dotace trošku napraví.

Doctor

To také. A opravím váš výrok : Karlštejn – Beroun letos opět nedáme.

Luboš Beneš

Snad to ty sloupy trakčního vedení vydrží….amen