Tři dlouhé tunely. Němci a Rakušané se po letech dohodli na přeshraniční trati k Brenneru

Trať směrem na Brenner povede z většiny v tunelu, vizualizace. Pramen: DB NetzeTrať směrem na Brenner povede z většiny v tunelu, vizualizace. Pramen: DB Netze

Trať bude dlouhá 54 kilometrů, z nichž 60 procent bude pod zemí. Vzniknou dva třináctikilometrové tunely.

V přípravě nové severo-jižní železniční magistrály z Bavorska do Tyrolska údolím řeky Inn, po které mají jezdit vlaky od Mnichova k budovanému úpatnímu tunelu pod Brennerem, došlo k průlomu. Rakušané a Němci se po šesti letech jednání shodli na jedné z pěti variant vedení trasy. Vybrali takzvanou fialovou variantu, která vede většinou pod zemí.

Trať povede z Ostermünchenu přes Rosenheim, Stephanskirchen, Oberaudorf a Kiefersfelden do rakouského Schaftenau. Bude dlouhá 54 kilometrů, z nichž 60 procent bude v tunelech. Jde o výsledek složitých jednání s veřejností a přírodovědci, cílem je minimalizovat dopad tratě na okolí. Přeshraniční tunel Laiming a tunel Steinkirchen budou každý měřit asi 13 kilometrů, což z nich udělá nejdelší železniční tunely v Německu. Další 5,5 kilometru dlouhý tunel vznikne u bavorského Stephanskirchenu.

Asi 47,5 kilometru „fialové“ trasy se nachází na území Německa, rakouský úsek je dlouhý 6,5 kilometru.

Trasa Brennerského úpatního tunelu. Pramen: Hbf878, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84064673 Vybraná "fialová" varianta příjezdu k severnímu portálu tunelu Brenner. Pramen: DB Netze, ÖBB InfraTrať směrem na Brenner povede z většiny v tunelu, vizualizace. Pramen: DB NetzeTrať směrem na Brenner povede z většiny v tunelu, vizualizace. Pramen: DB NetzeTrať směrem na Brenner povede z většiny v tunelu, vizualizace. Pramen: DB Netze

Cílem je dokončit celou trasu z Mnichova-Truderingu k hranicím mezi Německem a Rakouskem do roku 2040. Nová trať bude sloužit především jako přivaděč k severnímu portálu Brennerského úpatního tunelu, který se na hranicích mezi Itálií a Rakouskem buduje od roku 2008. Měřit bude 55 kilometrů, hotov má být koncem této dekády.

„Po šesti letech plánovacích prací bylo v projektu dosaženo rozhodujícího milníku. Více než v jakémkoli jiném projektu vedli naši plánovači intenzivní dialog s lidmi v regionu. Jsem si jistý, že vybraná trasa bude místními dobře přijata,“ uvedl šéf bavorské Deutsche Bahn Klaus-Dieter Josel. Podle německého ministra dopravy Andrease Scheuera byla k diskusím o výběru trasy přizvána v nebývalé míře veřejnost. „Diskutovali jsme s místními lidmi otevřeně, transparentně a konstruktivně o mnoha scénářích. Varianta se zdaleka nejvyšším podílem tunelů ochrání lidi a údolí řeky Inn tím nejlepším možným způsobem,“ dodal ministr.

Správci německých a rakouských kolejí (DB Netze a ÖBB Infra) uspořádali během let před rozhodnutím o trase 174 pracovních setkání a 33 výstav v dotčeném regionu. Zapracovali 110 konkrétních návrhů od obcí, občanských iniciativ a soukromých osob. Do pracovních skupin bylo zapojeno celkem 155 lidí z projektových komunit v Německu a Rakousku.

Tagy Brennerský úpatní tunel DB Netze Německo ÖBB-Infrastruktur Rakousko Top
100 komentářů