Třicátý Vectron. Lokomotivní park Českých drah prošel dalším omlazením
Lokomotiva 193.569 Siemens Vectron při převzetí ve vršovickém depu. Foto: Pavel Lakos / České dráhy
RSL letos poskytne dopravci dvanáct lokomotiv.
RSL letos poskytne dopravci dvanáct lokomotiv.
Raději bych jezdil svými lokomotivami i když jsou staré, ale doposud jezdit mohou, než hradit drahý pronájem. Mně to připadá, jako chlubit se cizím peřím. Vlastně jednu mají koupenou.
Dlouho jsem se tak nepobavil. Promiňte mi mou nevychovanost, ale jste blbec.
Pokud si ta mašina na sebe vydělá, tak není problém.
A čím svojim starým by ste jazdil v takom Nemecku? Alebo Rakúsku?
Proč asi máme auta na operativní leasing. Platit ok km, mas v cene servis a jen jezdíš. A to paradoxně CD už taky vyhovuje. A hlavně nemuselo vytáhnout z vlastní kapsy ty 3 miliardy na těch 30 Vectronu….
Podle ČD soudruhů by bylo nejlepší, kdyby se vytáhly z kopřiv parní lokomotivy a tím se tahaly všechny vlaky včetně mezinárodních expresů, když tak čtu komentáře.
Tomu byste nerozuměl.
Já nevím ale je třeba použít argumenty.. než ..nerozumíte tomu.
Mírný OT: Neznáte někdo původ té budky na točně? Přijde mi, jako by vzali kabinu z nějakého malého nákláďku, přímo z linky za lakovnou.
Konec OT: Je fajn že se tady objevují nové lokomotivy, po propadáku s 380/109e už bylo na čase. Bohužel propadáku, byl bych mnohem radši, kdyby to propadák nebyl.
Propadák proč ? Konkrétně
Že by arbitráž na 1,4 mld.?
Za to mohlo vedení ČD..ale ne mašina. 380 je výborná lokomotiva.
380 rozhodně není výborná lokomotiva 😃🤦
Každou šichtu na ní uvidím nějakou poruchovou ikonu, kterou jsem nikdy předtím neviděl. Tohle stroj za sto mega prostě dělat nesmí…
To může posoudit jen, kdo s ní jezdí. Už jsem i Vectrona viděl, jak ho i s nákladním vlakem táhla lokomotiva řady 122. Je to dlouhé monstrum, které má zvlášť sběrače pro AC a zvlášť pro DC proud. To neumí toto vyřešit? Už i 350 měly společný sběrač.
Vedia, ale ide o požiadavky na zmesy uhlíku na lyžinách v rôznych krajinách a niektoré majú ešte aj odlišné šírky zberačov pre krajiny ako CH, IT, SLO, HR, SRB. Tam Gorily rozhodne nejazdili. Skrátka so zberačom pre Taliansko si v Ostrave nezajazdíš.
A já zase viděl táhnout chcíplou Vanu slovenskou 361
Právě, že jeden z problémů 380 je, že má málo sběračů.🤭
Jen stál reálně spíš 200 mio…
Jo jo 🙂 Aj SOR je výborný autobus.
Škodovka jí odpískala sama. Bohužel. Elektrické jednotky aktuálně více vynáší.
Že to je furt pokažené a ani výrobci se do zánovních loko nechce montovat ETCS, čili od roku 2025 jsou skoro naprd?
Jako lokomotiva za snad 200 mio/ks, co bude jezdit (pokud to dráhy vyhrají a nebudou tam jednotky) na výkonech jako ČB – Plzeň (a to si nejsem jist jak je to s ETCS v ČB uzlu), tak to je fakt bomba.
Jak výrobci se nechce montovat? To v té geniální smlouvě (s pokutou dodavateli za zpoždění dodávky) nebyla priprava na ETCS? Nestačí vyrobit mobilku a zasunout ji do slotu?
Budka bude nejspíš novostavba, jak někdo píše níže, firma NOPO Crudim.
Ta fotka ve Vrsovicich je smutna, jeste na tocne co pamatuje parni provoz…….
Co byste si tam tedy představoval?
Moderní depo, nebo párovky, jako nostalgik?
Já osobně bych byl pro moderní depo.
srovnat se zemi a udelat depo uroven rok 2023
Tak když to zaplatíte, proč ne.
Které bude hotové kdy? 2027? Nebo dokonce 2030? :))
A co je na točně tak špatné? I na depu? Jako „garáž pro loko“ tam snad není problém….
Tahle točna moc parního provozu nepamatuje. Leda místního čtyřkoláka. Jinak zaplať pán Bůh, že se tam točí tyhle skvělé mašiny.
Jižní točna v rámci rekonstrukce všech prostor depa byla uvedena do provozu v roce 1999,jednalo se údajně o prototyp společnosti NOPO Chrudim. Původní točna pamatovala parní provoz, tahle už pamatuje především všechny elektrické lokomotivy z bývalého LD Praha Masarykovo n.110,111,141,150,151,162,163,362,363.
i tak nostalgie..
Tahle točna pamatuje max muzejní parní provoz
Netuším, co je smutného na tom, že točna funguje s novýma mašinama. Je to pracovní stroj, stejně jako jeřáb v hale na depu.
Lehkou modernizaci bych tam udělal ..ale jinak myslím že není špatné..byl jsem tam ..den železnice .. rozebrané mašiny r. 714.. atd do toho podúrovňový soustruh.. to sem čuměl.
Ještě vyhodit ten starý šrot 151 do popelnice a bude to nádherné.
Proč? Jsou nějak výrazně poruchovější než novější stroje?
Věkově jsou to již muzejní kousky, jinak jejich konec bude v souvislosti s přepínáním trakce a instalaci ETCS do tratí.
Ano, půjdou na zcela podřadné výkony či úplně pryč…společně s řadou 380. o 35 let mladší…
Jezdí dodnes jen díky tomu, že je jich tak velké množství a to umožňuje masivní kanibalizaci. To o lecčems svědčí.
Žádná kanibalizace, ale poctivé generálky a drobné modernizace po ujetých kilometrech.
To je snad na dráze normální, ne? Pokud pominu rychlý konec parní trakce, která početnější lokomotivní řada končila provoz jinak než postupným vyřazováním a kanibalizací odstavených kusů ve prospěch provozních? Pokud mohu provozní stroje velmi levně udržovat díly z vyřazených, proč bych posílal do šmelcu všechny najednou?
Při všeho všudy dvou vyřazených kusech to musí být teda hodně masivní kanalizace 😂
*kanibalizace
A jeden to tuším zabalil po nárazu do mostu ve Studénce, že….to je přece jasná známka zastaralosti, že ten most neodsunul stranou….
V létě to bez klimošky bylo peklo na zemi. Jinak skvělý stroj.
Většina klimu má.
Tak třeba i proto, že při stejné hmotnosti má vyšší spotřebu při 160km/h, než má třeba Frecciarossa 1000 při 300 km/h.
Kdysi kdosi položil otázku: Jakou má spotřebu řada 151 vs. řada 162 při stejné rychlosti. U řady 162 je problém v konceptu NEFUK, který odmítá uznat aerodynamické poznatky.
Kdosi si to prosadil z pozice moci, aby všem ukázal, že poručí větru dešti a inženýři třeste se. Asi chtěl s nimi zatočit, protože mu „odmlouvali“.
Tohle se mi upřímně moc nepozdává. Spotřeba odporových lokomotiv je vysoká při rozjezdech, ale ne při plynulé jízdě na hospodárný stupeň. Ale i tak – je-li problémem odporových lokomotiv spotřeba elektřiny (a ne třeba náročná údržba), dopravci si sami spočítají, zdali se vyplatí je provozovat, nebo raději pořídit modernější a úspornější stroj.
A aerodynamika vám něco říká? 151 je jezdící stodola, porovnejte to s moderní Frecciarossou, když se mi podaří najít výpočty spotřeby, tak vám to tady pošlu, bylo to myslím o přibližně 10% víc.
Kdysi jsem vyhrabal publikaci s tabulkou koeficientů aerodynamického odporu pro různé jednotky (A review of train aerodynamics, Christopher Baker). V tabulce mám jen některé soupravy, ale i tak jde najít zajímavé údaje. Například při srovnání lokomotivy + 9 vozů s ETR 500 mají obě soupravy podobnou délku, ale ETR o téměř 40 % menší součinitel aerodynamického odporu (vztažený ke stejné ploše) – to znamená, že klasika při 160 km/h má podobný aerodynamický odpor jako ETR při cca 200 km/h. Zajímavé je taky srovnání vlaků různých délek. U soupravy lokomotivy s 18 vozy je téměř trojnásobný odpor proti lokomotivě s 1… Číst vice »
Já to tvrdím taky: Railjet a Comfortjet s lokomotivou je blbost oproti elektrické jednotce, třeba ICE4 nebo třeba ETR 1000.
Přijde mi jako nesmysl srovnávat ucelenou vysokorychlostní jednotku s lokomotivou. Když už, tak porovnávejme proti Vectronu nebo Traxxu.
No jo jenže objednání proběhlo a cena je velmi podobná. A když jsme psali že soupravy jsou výhodnější tak to holt
Jasně, porovnáme 50 let starou loko s ucelenou jednotkou koncepčně pro VRT. Předpokládám, že v čelním vozu Frecciarossa není komplet elektrovýzbroj celého vlaku, že? A rozhodně se čelní vůz nepřestavuje v cílové stanici na opačný konec vlaku.
Porovnávejte porovnatelné.
A plynulou jízdu na síti SŽ zajistíte jak?
Je otázkou, nakolik lze (objektivně) srovnávat rychlovlak se stabilní zátěží s lokomotivou, která může tahat 2 i 20 vozů… :))
Žere to, hodně. Odporová regulace ve zkratce funguje tak, před elektromotor zapojíte sadu „přímotopů“ (odborně odporník).
Menší odpor = menší ztráta napětí při průchodu proudu odporovou regulací, větší výkon elektromotoru. Když potřebujete nižší než plný výkon, použije se poměrná část výkonu na ohřev vzduchu a část na pohon elektromotoru.
V autě si to představte tak, že máte plný plyn a rychlost ovládáte brzdou – výkon se mění na teplo.
Nevím, proč jsem dostal tolik mínusů za prostou otázku. Nevýhody odporové regulace jsou mi plus mínus známé, přesto ale po českých kolejích jezdí řada exemplářů ještě starších než řada 151.
Jenže to je při rozjezdu,pak vyradis odpory a většinu cesty jedeš hospodárně takže pohoda
Tak, a na hospodárných stupních je úspornější než moderní polovodičové regulace.
A v autě na rozjezu je to taky tak, rozjezd pálí spojkové obložení a pak už se jede na hospodárný převod (pomíjíme charakteristiku motoru).
Ale tak do 10 km/h. Ne do nějakých 40-45 km/h.
Což nerozporuju. Jenže pak chceme zastavit a ouha, ono to neumí rekuperaci. A tady se láme chleba.
A celá síť SŽ umí rekuperaci? Já myslím, že jim to taky moc nejde, ne?
Na jednu stranu je rekuperace dobrá věc, ale na některých systémech přináší více problémů, než užitku
Na takové Ex1 za Ostravou, kde se stojí co 10-15 kilometrů, si té hospodární jízdy moc neužije.
Zásadní problém je mimo jiné i to, že kompresory nemají sušičku vzduchu. Není zrovna ideální, když vám to kondenzát pere do brzdových a pomocných vzduchových systémů, například u interjetu…
Pokud neudržujete odolejovače a jímky, tak samo, ono je to totiž jednou za čas potřeba rozdělat a vyčistit
151 ..odejdou do důchodu..až za ně přijede náhrada. A vyhazovat mašinu na 160km//h..to je nápad.
Ne, odejdou až přijde ETCS a nepomůže jim ani svěcená voda. A ta náhrada, viz článek, pomalu už přichází.
Já bych si tím termínem pro ETCS nebyl tak jistý. Minimálně kvůli neřešení vedlejších tratí zaústěných do koridorových stanic. Tolik motoráků s ETCS nemáme a mít nebudeme ani v roce 2025 ani 2026. Počítejte se mnou jen koridor Praha-Ostrava: – kozí dráha – trať směr Benešov nad Ploučnicí – švestková dráha – trať na Litoměřice – trať na Libochovice – trať směr Straškov – trať na Lužec (jakkoliv bez dopravy) – trať směr Horní Beřkovice – trať z Kralup na Kladno a z Kralup do Neratovic (pražský uzel vynecháme) – Kouřimka – trať Bečváry – Uhlířské Janovice – trať do… Číst vice »
Náhrada právě přišla a další přijde příští rok.
Odpověděl jste si sám – „příští rok“…
Takže když mi přijde X lokomotiv tak vyřadím Y (vyšší počet)? :))
To můžu. Disponibilita Vectronu je hodně vysoká proběhy x násobně větší mezi prohlídkami v depu.
Spíše jsem to myslel ve smyslu, že když mám potřebu třeba 5x loko 151 a mám pro tu trasu aktuálně 3 Vectrony tak nevyřadím všech 5 původních lokomotiv – protože ten Vectron těch 350 km ujede za stejný čas jako ta „veteránská“ 151 (bo jízdní řád)… :))
Tak ho v Praze asi nenasadím na o hodinu dřívější vlak :))
No nevím, když téměř 1/3 stojí na nejrůznější závady
No ale proč tedy nemodernizovat, podobně jako jako 363.5?
Vyšší věk, menší počet = hloubková modernizace se tolik nevyplatí. Už ta 363.5 vyšla na nějakých 60-70 mil. Kč za lokomotivu, když nová výkonnější stojí okolo 100 mld.
Na řadu 351.5 ?
Zrychlení jízdních dob. Divil byste se, kolik expertů dokáže jet se 151 na sérii s 8 vozy a zpožděním +15 minut, ten vlak se pak rozjíždí jen sílou vůle.
Loko s 8 vozy a 4MW výkonu by měla být schopna stíhat jízdní doby.
Tak ono až se Žilina přepne na střídavý proud, tak minimálně na trase naznačené v plánku se s nimi rozloučíme.
151 je šrot?151 je legenda která přežila asynchrona a dle všeho i průšvih 380