Trať z Prahy do Brna přes Vysočinu čekají před větší zátěží ještě další opravy
Další opravy naplánované do konce roku označuje Správa železnic za preventivní.
Trať z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod čeká od prosince ještě větší zátěž než dosud. Správa železnic chystá ještě před změnou jízdního řádu drobné opravy trati, které mají zamezit případnému kolapsu kvůli nevyhovujícímu stavu.
Správa železnic již v srpnu uzavřela rámcovou smlouvu na 30 milionů korun se společnostmi Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod a Sežev-reko na odstranění operačních vad na této trati. Z tohoto kontraktu již běží objednávka na prvních 7 milionů korun. Současně již došlo k podpisu smlouvy na opravu trati pro udržení parametrů provozuschopnosti a propustnosti v úseku Sázava u Ždáru – Golčův Jeníkov.
Správa železnic tvrdí, že i přes tyto opravy je trať připravena na výrazně vyšší zátěž dopravy než dosud. „Trať je na vyšší zátěž připravena, je bezpečná a provozuschopná. Uvedené zakázky mají pouze preventivní charakter, jejich smyslem je ještě zvýšit provozní spolehlivost,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Podle ní v rámci těchto akcí dojde mezi stanicemi Žďár nad Sázavou a Pohled k výměně pražců v úseku dlouhém 500 metrů. „Jde o prevenci, příští rok bychom se zde mohli dostat na limitní hodnoty rozchodu koleje,“ dodala Friebová. „Na trati dále dojde k výměně pohyblivých komponentů provozně velmi zatížených výhybek a opravě zblácených částí železničního svršku,“ upřesnila. Kvůli závadám na pilíři Správa železnic hlídá také stav mostu v Dolních Loučkách.
Rok veškeré dopravy mezi Prahou a Brnem po jedné trati
Důvodem přesunu dopravy na trať přes Vysočinu je roční výluka mezi Brnem a Blanskem. Ta vypukne v prosinci se změnou jízdního řádu. Už dnes po trati jezdí některé dálkové spoje i kvůli omezené kapacitě koridoru v Pardubicích a v údolí Orlice.
Nedávné zastavení provozu u Církvic na Kutnohorsku na této trati ukázalo, jak bude česká železnice od prosince zranitelná. Z Prahy do Brna v případě závady na trati přes Vysočinu nepovede prakticky žádná objízdná trasa. Nabízí se jedině s velkou oklikou přes Českou Třebovou a Přerov, případně přes Veselí nad Lužnicí a Jihlavu.
Trasování přes Vysočinu od příštího jízdního řádu přinese další prodloužení jízdních dob, po dlouhé době pojedou nejrychlejší vlaky z Prahy do Brna déle než tři hodiny.