Správa železnic začne kvůli závadám hlídat viadukt u Dolních Louček na hlavní tepně z Prahy do Brna

Rychlík na viaduktu v Dolních Loučkách na trati z Havlíčkova Brodu do Brna. Foto: Michal Málek / České dráhyRychlík na viaduktu v Dolních Loučkách na trati z Havlíčkova Brodu do Brna. Foto: Michal Málek / České dráhy

Správa železnic nechce podcenit případné problémy, příští rok půjde o jedinou spojnici mezi Prahou a Brnem.

Správa železnic začala řešit stav viaduktu v Dolních Loučkách, který leží na jedné a v příštím roce jediné hlavní trati z Prahy do Brna. Kvůli závadám na pilíři a v oblasti uložení mostovky vypsala soutěž na monitoring konstrukce mostu, aby se předešlo ohrožení. Jde o most s největším železobetonovým obloukem na české železnici, má rozpětí 110 metrů.

Ve veřejné soutěži hledá Správa železnic firmu, která provede monitoring a diagnostiku mostu, který prošel opravou naposledy v roce 2012. Důvodem jsou nedávno zjištěné závady. „Účelem zakázky je zjištění jejich možného původu, predikce jejich dalšího vývoje a návrh případných stavebních zásahů s ohledem na zajištění zachování plynulého a bezpečného železničního provozu. Zakázka je zadána proto, aby se předešlo ohrožení nebo omezení provozu z důvodu podcenění zjištěných závad u této, v síti Správy železnic atypické, nosné konstrukce,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Klíčový úsek kvůli výlukám na koridoru

Pro Správu železnic jde v tuto chvíli o klíčový úsek. Kvůli opravám koridoru u Brandýsa nad Orlicí a chystané modernizaci koridoru z Brna do Blanska už nyní jezdí většina dálkových vlaků z Prahy do Brna právě po této trase. V prosinci bude úsek mezi Brnem a Blanskem zcela bez kolejí. Případný problém na viaduktu v Dolních Loučkách by znamenal prakticky kolaps železniční dopravy mezi největšími českými městy.

Podle Správy železnic bude monitoring zaměřen na přesné zjištění chování mostu při nerovnoměrném zahřívání. „Stavitelé počítali spíše s většími mínusovými teplotami, nikoli s výrazně vysokými plusovými teplotami, které nás již delší dobu provázejí a nejsou výjimečným jevem,“ vysvětlila Pistoriusová. Výsledky budou použity v budoucnu i při případném návrhu a realizaci mostů s obdobnou nosnou konstrukcí.

Na mostě od roku 2007 do roku 2012 probíhaly celkem tři stavby. Byl při nich rekonstruován železniční svršek v obou kolejích, sanován povrch železobetonových částí mostu a provedena rekonstrukce říms, zábradlí a hydroizolace na mostě. „Vlastní nosné konstrukce a spodní stavba mostu nebyly od uvedení do provozu rekonstruovány,“ dodala Pistoriusová.

Viadukt v Dolních Loučkách byl dokončen v roce 1952, bývá nazýván také Most Míru. Jeho stavba začala v roce 1940 a byla kvůli válce přerušena. Překonává údolí s říčkou Libochůvkou, v nejvyšším místě měří 42 metrů. Je dlouhý 282 metrů.

Letecký pohled na železniční viadukt v Dolních Loučkách. Foto: Českoznebe.cz

Letecký pohled na železniční viadukt v Dolních Loučkách. Foto: Českoznebe.cz

Tagy Správa železnic Top trať Kolín - Havlíčkův Brod - Brno Viadukt Dolní Loučky
83 komentářů