Trať z Královce do Žacléře kupuje společnost TMŽ, chce na ní provoz šlapacích drezín
Stejná firma v minulosti získala od Správy železnic trať Čejč – Uhřice, čeká se na souhlasy správní rady a vlády.
Vítězem výběrového řízení na odkup regionální dráhy Královec – Žacléř se stala společnost TMŽ podnikatele Martina Dvořáka. Ve veřejné soutěži nabídla ze čtyř uchazečů nejvíce: 2,4 milionu korun.
Na twitteru to oznámila Správa železnic. Vítěz soutěže nabídl výrazně více, než byla minimální cena 1,1 milionu korun, jediným kritériem při výběru byla cena. „Kupní smlouvu bude možné uzavřít po souhlasu naší správní rady a vlády,“ uvedla Správa železnic.
TMŽ získá pět kilometrů tratě se dvěma budovami, na které nejezdí vlaky pravidelné dopravy od roku 2009. Na trati se občas objeví mimořádný vlak železničních nadšenců. Už v roce 2010 žádala Správa železnic o zrušení celého úseku. Pak vzala žádost zpět, neboť se objevili zájemci o převzetí a provozování dráhy. Tak velký zájem o prodej nevyužívané trati dosud nebyl.
Součástí nabídky byly i dvě nevyužívané nádražní budovy v Žacléři a Lamperticích. „Rádi bychom na trati provozovali šlapací drezíny, v nádražních budovách pak měli ubytování,“ uvedl Martin Dvořák, jednatel TMŽ. Kupující se musí zavázat k tomu, že bude trať udržovat v provozuschopném stavu nejméně pět let. Aby měla Správa železnic jistotu, že kupec tuto podmínku dodrží, požaduje bankovní záruku ve výši přes 6 milionů korun. Nový majitel musí počítat i s tím, že přes trať se bude budovat dálnice D11.
O trať neprojevil zájem kraj, obce ani jiné organizace financované z daňových prostředků. Na trati je prakticky nereálné obnovení každodenního provozu, vlak ze Žacléře do Trutnova přes Královec je dobou jízdy naprosto nekonkurenceschopný silniční dopravě a po vybudování dálnice se tento rozdíl ještě prohloubí. Trať vznikla v roce 1882 jako odbočka od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky.
Pro společnost TMŽ jde o druhou investici do železniční trati. V roce 2019 koupila trať Čejč – Uhřice.