lot
Cestovní ruch Dopravci Infrastruktura Železnice

Česká republika má první místní dráhu, stala se jí soukromá lokálka Čejč – Uhřice

Autor: Actuell37 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17909600
Zastávka Krumvíř na trati Čejč - Uhřice. Autor: Actuell37 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17909600

Ačkoliv novela drážního zákona vnesla do českého práva kategorii místní dráha už v roce 2017, teprve včera se začala tato „škatulka“ plnit. Drážní úřad do této kategorie zařadil nedávno zprivatizovanou jihomoravskou lokálku Čejč – Uhřice u Kyjova, informaci zveřejnil na úřední desce.

K proměně regionální dráhy na dráhu místní došlo na žádost společnosti Railway Capital (RC), která bude pro soukromého majitele trať provozovat a zřejmě bude i dopravcem. „Výhodou místní dráhy jsou podstatně jednodušší podmínky při provozování dráhy i drážní dopravy,“ uvedl majitel RC Jan Šatava.

Jednodušší je především administrativa, provozovatel například nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a dopravce nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti dopravce. Není také třeba dokládat Drážnímu úřadu finanční způsobilost. Na místní trať se také nevztahují technické specifikace pro interoperabilitu (TSI), tudíž zde není třeba v případě rekonstrukce budovat vysoká nástupiště nebo GSM-R.  Nevýhodou pak je, že majitel nemůže čerpat dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Na místní dráze je podle zákona povolen provoz pouze „neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky“. Místní dráha musí být oddělená od jiné dráhy, i když v zákoně není přesně napsáno jak.

Téměř šestnáctikilometrovou trať Čejč – Uhřice koupila loni od státu společnost TMŽ podnikatele Martina Dvořáka. Firma zvítězila v tendru Správy železnic, která trať prodávala jako nepotřebnou, s cenou 2,8 milionu korun. Na tuto úroveň cena klesla ve třetím kole, když v prvních dvou kolech se zájemce nenašel. Začínalo se na 46 milionech.

Nový majitel má s tratí železniční plány. Podél trati chystá projekt zábavního parku s provozem historických a zážitkových vlaků. Má zde být i hotel z vagonů. Firma chce mimo jiné spolupracovat s Klubem přátel kolejových vozidel z Brna. Podrobněji psal deník Zdopravy.cz o plánech TMŽ v lednu.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepíček

Čejč – Uhřice je místní dráha. O zubrnické zde info (níže) je. Velké Březno – Zubrnice je vlečka O Železnici Desná zde info (níže) je. Je to regionální dráha Tak co nám ještě zbývá s provozovatelem jiným než ČD? Jaké zařazení má trať KŽC Česká Kamenice – Šenov? Jaký zařazení má trať AŽD Čížkovice – Obrnice? Jaký zařazení má trať do Vrbna pod Pradědem? Jaké zařazení má trať Jindřichohradecké místní dráhy? Jaké zařazení má trať Trutnov hl. n. – Svoboda nad Úpou? Jaké zařazení má trať Sokolov – Kraslice? Jaké zařazení má trať Sedlnice – Mošnov, Ostrava Airport (provozovatelem je… Číst vice »

Hřebíček

S výjimkou trati Česká Kamenice – Kamenický Šenovky, kde nemám informace, jde o regionální dráhy. Provozovatelem trati do Mošnova je Správa železnic, majitelem Moravkoslezský kraj.

Tomáš Janeček

Česká Kamenice – Kamenický Šenov je též dráha regionální.

MarSei

Tak trochu cirkus místo železnice. Důležité ale je, že se našel někdo, kdo trať zachránil. Pořád lepší takovýto záměr, než naprosto zlikvidovat železniční trať tím, že se místo ní udělá nějaká cyklostezka! Prodej tratí k tomuto záměru by měl být zakázán! Ideální by bylo v úseku Uhřice – Ždánice cyklostezku hezky zlikvidovat a vrátit tam to, co tam být má – tedy zbytek trati.

pejan

Akorát nevím, jak tu trať chtějí oddělit, když odbočka je půl kiláku za Čejčem na trati SŽ…

Martin H.

Jednoduše. Třeba výkolejkou…

Pravdepodobnost

Pak ale nebudou moci jezdit az do cejce. Neznam jejich plany ale vyklopit navstevniky parku pul kilometru od stanice at to dojdou pesky nevzbudi potlesk. Treba ale pocitaji ze tam lidi budou jezdit autem.

Tomáš Janeček

Není důvod, vlak do Čejče po vybavení vlakové cesty z odbočky dojede.

Guláš

Na to existuje návěstidlo. Pro ty co nevědí jak vypadá je to žlutý trámec s černým pruhem u prostředí viz předpis SŽDC D1 jmenuje se hranice provozovatele dráhy.

Tomáš Janeček

V článku to není opsáno zcela správně. Přečtěte si dnešní diskuzi, nějaká ta vodítka tam jsou.

Liposh

Buď to bude úplně skvělé, nebo to bude nejkolosálnější fail, jaký jižní Morava za posledních 30 let pamatuje. 😁

Tomáš Janeček

Pro všechny případy jeden užitečný odkaz: https://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/kategorie.pdf

captain

A co naše Jesenická Železnice Desná?! Kterou státní dráhy opustili hned po povodních v roce 1997, a kterou si svaz obcí odkoupil, zrekonstruoval a provozuje, a dokonce v roce 2016 prošla elektrifikací, takže teď sem zajíždí vlaky až z dolní Hané, Nezamyslice, přes Šumperk až nahoru do Kout nad Desnou.

Tomáš Janeček

Regionální dráha ve vlastnictví Svazku obcí údolí Desné (správa a provoz dráhy SART a.s.)

Pravdepodobnost

Jestlize jste sam napsal ze na tu trat zajizdi vlaky az z dolni hane tak to logicky neni mistni draha. Mistni draha je draha kam nesmi zajizdet vlaky z dolni hane.

Tomáš Janeček

To ovšem není pravda. „Oddělení“ neznamená fyzické odříznutí, prostudujte si formulaci zákona, která je tu někaolikrát zmíněna.

Marek Janík

No a ten 1.5 km společný úsek s 255 po odbočku je potom co?

Tomáš Janeček

Dráha regionální ve vlastnictví státu.

Marek Janík

Čili Čejč výchozí stanicí vlaku směr Klobouky být nemůže.

Tomáš Janeček

Pokud RC požádá Správu železnic o přidělení kapacity v tomto úseku a ta mu vyhoví, tak tomu nic nebrání. Předpokládám, že přechod vozidel v odbočce už se nějak předpisově vyřeší, ale vyčkal bych na zmíněnou novelu, zatím se není příliš čeho chytit.

Tvarda

Proč by nemohl být Čejč výchozí stanicí?

Pravdepodobnost

‚„Výhodou místní dráhy jsou podstatně jednodušší podmínky při provozování dráhy i drážní dopravy,“ uvedl majitel RC Jan Šatava‘

Jestlize to prevadi na mistni drahu aby nemuseli plnit standardni podminky provozovani drazni dopravy pak logicky nebudou investovat do splneni techto podminek. A jestlize nebudou plnit podminky pro provoz na normalni trate tak na ne nebudou moci vjizdet.

Leda ze by je toho pul kilaku odtahly cd cargo. Nebo ze by chteli usetrit jen na udrzbe a rekonstrukci trati a i tak si nemyslim ze je szdc necha bezne prejizdet na normalni trate.

Tomáš Janeček

To už hodně překrucujete. Přečtěte si dotyčnou směrnici EU.

Přemek

Na směrnice EU neimplementované do právního řádu ČR je každý může, však víte co.

Tomáš Janeček

Jenže tato směrnice v zákoně o drahách právě impelmentovaná je, byť zatím ne zcela jasně.

Nadseny cestujici

Jde o budouci povinnost dalsich investic, ktere nejsou dosud pro regionalni drahy a dobudoucna pro mistni drahy nutne. Oddeleni drah je malo specifikovano.

Odpadlik

Jakto ze první? A co je tedy zubrnicka železnice?

Dominik

Ta má status vlečky.

-TR-

Úsek Velké Březno – Zubrnice je oficiálně veden jako vlečka.

Tomáš Janeček

Zubrnická trať je v kategorii vlečky (i na vlečce může být osobní doprava). Zde je to historicky z dob, kdy ještě neexistovala kategorie dráhy místní (a možná ani dráha regionální, to nevim).

Tomáš Janeček

Vlečkou je od roku 2012, to už kategorie dráha regionální tedy v zákoně byla (od r. 1994).

Odpadlik

Ok, v tom případě – je nějaký podstatný rozdíl mezi vleckou a místní drahou (viz článek, tj žádná prohlášení, dotace apod)?

Tomáš Janeček

Nenosím Stavební a technický řád drah (v. 177/1995 Sb.) v hlavě, ale rozdíly bych hledal tam. Jsou určitě v nárocích na technické parametry dráhy, traťovou rychlost (?) a rovněž z hlediska organizace provozu (dle vlečkového řádu, resp. dle dopravního řádu drah). Je třeba mít na paměti, že pozice drah místních není ještě úplně vyjasněna, to snad přijde s příští novelou zákona, která je nyní v legislativě.

Vít Jůza

Dle uvedeného pak určitě rozdíl v oddělenosti a v nákladní dopravě.

Tomáš Janeček

Ještě doplním, že vznik kategorie dráhy místní je též spjatý s implementací unijní směrnice 2012/34/EU do českého právního řádu a s výjimkami, které tato směrnice umožňuje pro některé kategorie drah. Ty se mimo jiné týkají technických požadavků, požadavků na nezávislost dopravců, oddělení dopravce a provozovatele infrastruktury, financování, licencování dopravců a cenové regulace a přidělování kapacity aj. Pěkně byrokraticky je to popsáno v důvodové zprávě k novele zákona o dráhách z roku 2015.

Tomáš Janeček

Zákon č. 266/1994 Sb. uvádí, že dráha je oddělená, umožňuje-li přesun drážního vozidla na jinou dráhu jen s použitím zvláštního technického zařízení nebo slouží-li výhradně provozování neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky. Myslím, že závěrečná část odstavce (cestovní ruch a historická vozidla) je v tomto případě poměrně snadno aplikovatelná.

K.S.

Může se vlečná výhybka deklarovat jako zvláštní technické zařízení? Nebo to co se používá na tratích s jistým druhem ozubnice kdy se kus koleje přesune? Já jenom že by to pak šlo napojit úvratí.

Tomáš Janeček

„Zvláštní technické zařízení“ je zde ideově uvažováno zejména jako podvaly, které se používají například pro přechod normálněrozchodných vozidel na JHMD (často se v Evropě stýkají úzkorozchodné systémy místního významu s ostatní sítí), ale ano též to formálně mohou být přesunvy, jeřáby atd. V našich podmínkách ale předpokládám „oddělenost“ naplníme spíše formulací za tím „nebo“, tj. neveřejná osobní drážní doprava, cestovní ruch a historické vlaky, s tradičním napojením do dráhy jiného provozovatele.

Qěcy

Podle mne stačí i úvrať nebo dvojitá úvrať. Aby nebylo možné ujetí vozidel z jedné dráhy na druhou.

Tomáš Janeček

Nebo výkolejka, odvratná kolej či písková kolej, možná.

Qěcy

Proč? TMŽ si nevybralo oddělovací zařízení, ale to, že na trati nebude veřejná osobní doprava. V zákoně č. 266/1994 Sb. je spojka nebo.

K.S.

Ptám se spíš obecně, než na tento konkrétní případ. V Našich zákonech totiž umí být slušné bejkárny. Vybavuji si třeba jak u domácích FVE byl požadavek na oddělení tak vágní že byl vykládán mimo jiné jako nutnost použití motorgenerátoru, prý neprocházely ani stykače, které by přepnuly celý objekt, natož obyčejné oddělení trafem.