LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Česká republika má první místní dráhu, stala se jí soukromá lokálka Čejč – Uhřice

Autor: Actuell37 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17909600Autor: Actuell37 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17909600

Ačkoliv novela drážního zákona vnesla do českého práva kategorii místní dráha už v roce 2017, teprve včera se začala tato

Ačkoliv novela drážního zákona vnesla do českého práva kategorii místní dráha už v roce 2017, teprve včera se začala tato „škatulka“ plnit. Drážní úřad do této kategorie zařadil nedávno zprivatizovanou jihomoravskou lokálku Čejč – Uhřice u Kyjova, informaci zveřejnil na úřední desce.

K proměně regionální dráhy na dráhu místní došlo na žádost společnosti Railway Capital (RC), která bude pro soukromého majitele trať provozovat a zřejmě bude i dopravcem. „Výhodou místní dráhy jsou podstatně jednodušší podmínky při provozování dráhy i drážní dopravy,“ uvedl majitel RC Jan Šatava.

Jednodušší je především administrativa, provozovatel například nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a dopravce nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti dopravce. Není také třeba dokládat Drážnímu úřadu finanční způsobilost. Na místní trať se také nevztahují technické specifikace pro interoperabilitu (TSI), tudíž zde není třeba v případě rekonstrukce budovat vysoká nástupiště nebo GSM-R.  Nevýhodou pak je, že majitel nemůže čerpat dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Na místní dráze je podle zákona povolen provoz pouze „neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky“. Místní dráha musí být oddělená od jiné dráhy, i když v zákoně není přesně napsáno jak.

Téměř šestnáctikilometrovou trať Čejč – Uhřice koupila loni od státu společnost TMŽ podnikatele Martina Dvořáka. Firma zvítězila v tendru Správy železnic, která trať prodávala jako nepotřebnou, s cenou 2,8 milionu korun. Na tuto úroveň cena klesla ve třetím kole, když v prvních dvou kolech se zájemce nenašel. Začínalo se na 46 milionech.

Nový majitel má s tratí železniční plány. Podél trati chystá projekt zábavního parku s provozem historických a zážitkových vlaků. Má zde být i hotel z vagonů. Firma chce mimo jiné spolupracovat s Klubem přátel kolejových vozidel z Brna. Podrobněji psal deník Zdopravy.cz o plánech TMŽ v lednu.

Tagy Drážní úřad místní dráha Railway Capital TMŽ trať Čejč - Uhřice
43 komentářů