Tradiční značka Benzina definitivně zmizí. Polská orlice ji brzy nahradí na většině pump

Mořský koník zdobil Benzinu 70 let. Nyní musí ustoupit expanzi polské polostátní firmy PKN Orlen, která ovládla českou petrochemii.
Přejmenovávání čerpacích stanic Benzina na Orlen začalo po letech váhavého testování v roce 2019. Nyní firma oznámila, že vstoupila do závěrečné fáze procesu přejmenování a do konce letošního roku ponese logo orla již téměř 90 % stanic.
Benzina je se 436 stanicemi největším prodejcem pohonných hmot v tuzemsku. V současnosti má logo Orlen zhruba padesátka z nich. „Do konce roku ponese logo orla zhruba 370 čerpacích stanic. Přejmenování celé sítě bychom měli dokončit na přelomu let 2024 a 2025,“ řekl Zbigniew Leszczyński, člen představenstva skupiny Orlen Unipetrol zodpovědný za maloobchodní aktivity.
Rebranding je podle něj součástí mezinárodní unifikace polské sítě Orlen, do které patří na tři tisíce čerpacích stanic v šesti evropských zemích. Polostátní firma působí kromě domovského Polska ještě v Německu, Maďarsku, Litvě a na Slovensku.
Během léta a v druhé polovině roku odstraňování značky Benzina z čerpacích stanic výrazně zrychlí. „Budování multienergetického koncernu nám umožňuje dynamicky expandovat na mezinárodní úrovni a stát se lídrem energetické transformace v celém regionu,“ netají se ambiózními plány Leszczyński.
Polské ministerstvo financí vlastní ve společnosti podíl 49,9 procenta, akcie se obchodují na varšavské burze. Z pohledu výnosů jde v současnosti o největší polskou společnost.
Firma také uvádí, že již nyní má největší síť čerpacích stanic ve střední Evropě. „Po dokončení nákupu čerpacích stanic v Rakousku bude až 44 % našeho maloobchodního segmentu tvořeno čerpacími stanicemi, které jsou lokalizovány mimo Polsko. Důsledně sjednocujeme naši značku na mezinárodních trzích tak, aby byl Orlen spojován s širokou nabídkou služeb nejvyšší kvality,“ uvádí generální ředitel Orlenu Daniel Obajtek.
Česko je podle něj v rámci Orlenu lídrem v oblasti rozvoje alternativních paliv a má se stát příkladem toho, jak chce firma značku Orlen profilovat.
V Česku byla změna opatrná
Na jednotlivých trzích jsou přitom podle vedení firmy pozice značky různé. „Například na Slovensku a v Maďarsku, kde naše působení není tak dlouhé, dávalo z obchodního i marketingového hlediska smysl celou síť přejmenovat rychle,“ říká manažer.
V Česku však vzhledem k historii a velikosti sítě postupovala firma postupně. Nyní je však trh podle Zbigniewa Leszczyńského na změnu připraven a značka je veřejnosti již dostatečně známá a akceptovaná.
Přejmenování tak v druhé polovině roku čeká zhruba tři stovky stanic. Na konci roku by v síti 436 čerpacích stanic mělo být již 370 po značkou Orlen. Firma také ukončí veškerou marketingovou podporu značky Benzina.
PKN Orlen, který před dvaceti lety koupil české rafinerie Unipetrolu a po uzavření té pardubické dál provozuje výrobu paliv v Kralupech nad Vltavou a v Litvínově, se začal v poslední době silně zaměřovat na alternativní pohony. Letos otevřel dvě vodíkové plnicí stanice na pražském Barrandově a v Záluží u Litvínova, kde finančně podporuje i vodíkový autobus veřejné dopravy.
Zároveň nabízí na 61 pumpách 246 dobíjecích bodů pro elektromobily, nedávno začala firma nabízet servisní zázemí také cyklistům.