Benzina bude mít v Česku první veřejné stanice na plnění vodíku

Vizualizace plnícího stojanu na vodík na čerpací stanici Benzina v Praze na Barrandově. Foto: UnipetrolVizualizace plnícího stojanu na vodík na čerpací stanici Benzina v Praze na Barrandově. Foto: Unipetrol

První dvě plnící stanice vzniknout v Litvínově a v Praze, další se chystají.

Tuzemští řidiči budou mít příští rok možnost natankovat poprvé v Česku také vodík. Smlouvu o výstavbě tří plnících stanic na vodík podepsala společnost Unipetrol RPA s firmou Bonett. První dva stojany začne stavět letos na čerpacích stanicích Benzina v Litvínově a v Praze na Barrandově, další vzniknou příští rok v Brně, v Plzni a v Praze na výjezdu dálnice D10.

Dohodu oznámil Unipetrol v tiskové zprávě. Bonett vyhrál veřejnou zakázku na stavbu tří stanic, na další dvě chystá Unipetrol další soutěž. Stavbu má z velké části zaplatit dotace z ministerstva dopravy. Odhadovaná cena zakázky byla 106 milionů korun, konečnou cenu zatím firma nezveřejnila.

„Těší mě, že po náročném procesu příprav a administrativy můžeme konečně zahájit stavbu prvních tří vodíkových plnících stanic v České republice. V příštím roce plánujeme otevření prvních dvou plnicích stanic a ve druhé fázi otevření třetí stanice v Brně. Zároveň připravujeme zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele dalších dvou projektů, které se budou nacházet v Plzni a Praze,“ řekl Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.

Čerpací stanice Benzina v Praze na Barrandově a v Litvínově budou zásobovány vodíkem, který vzniká při zpracovávání ropy v rafinériích Unipetrolu v Litvínově a Kralupech nad Vltavou.

Větší využití vodíku ve veřejné dopravě

Vodík je nejekologičtější palivo, jelikož při jeho spalování nevznikají nežádoucí látky. Vozy na vodíkový pohon na rozdíl od klasických elektromobilů nepotřebují k provozu baterie. Jejich tankování tak zabere stejně času jako u benzinových či naftových automobilů.

Věříme, že vodík postupem času doplní současnou bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v oblasti osobní mobility, ale především v oblasti hromadné dopravy a přepravních služeb. V této oblasti proto spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které chceme s jejich produkty přilákat do České republiky,“ dodal Wiatrak. Jedná proto i s Prahou, Středočeským nebo Ústeckým krajem o využití vodíku pro veřejnou dopravu.

V České republice doposud fungovala pouze jediná neveřejná plnící stanice na vodík v Neratovicích, která od roku 2009 sloužila pro autobus tamní veřejné dopravy. Vodík je populární především ve Spojených státech amerických, Japonsku a Německu. V sousedním Německu fungovalo ke konci loňského roku již 87 stanic na vodík, přičemž dvě z nich se nacházejí na čerpacích stanicích STAR patřících rovněž do nadnárodního koncernu ORLEN. Celosvětově bylo ke konci roku 2019 v provozu 432 vodíkových stanic, přičemž 330 z nich je otevřených pro veřejnost.

Tagy Benzina Bonett Unipetrol vodík vodíková mobilita
41 komentářů