Infrastruktura Stavebnictví Železnice

SŽDC zahájí opravu Posázavského pacifiku na dalším úseku u Kácova, výluka se rozšíří

Zastávka Chabeřice na vyloučeném úseku trati 212. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016
Zastávka Chabeřice na vyloučeném úseku trati 212. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016

Správa železniční dopravní cesty rozšíří v pondělí opravy na Posázavském pacifiku (trať 212) i o úsek z Kácova do Ledečka. Už od poloviny října se pracuje mezi Zručí nad Sázavou a Kácovem, celkem se tak provede kompletní oprava železničního svršku i spodku na 30 kilometrech tratě. Náhradní autobusová doprava bude obsluhovat úsek ze Zruče až do Ratají. Hotovo má být koncem června příštího roku.

Na více než 115 let staré trati došlo v loňském roce k omezení dopravy, v úseku Kácov – Zruč nad Sázavou pak před rokem k úplnému zastavení provozu vlaků. Hlavním důvodem byly defekty kolejnic, které nebylo možné odstranit prostou údržbou a opravami. Hranice životnosti dosáhl také větší počet pražců, což má vliv na stabilitu koleje. Dalším důvodem zastavení provozu byly nestabilní skalní stěny v bezprostřední blízkosti trati, z nichž docházelo k uvolňování kamenů.

„Touto opravou bude ve zmíněném úseku trať v dlouhodobém horizontu bez jakýchkoli provozních omezení ke spokojenosti cestujících,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Náklady dosáhnou částky 616,9 milionu korun.

71 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Je to poněkud opožděná reakce na tuto diskusi ale po přečetení všech příspěvků nemohu nereagovat. Pan Souprava ve mě svými příspěvky bohužel budí dojem, jakoby by byl osobně zainteresován na zrušení úseku Kácov – Zruč n. S. On totiž celý tento horní úsek Pacifiku svůj určitý potenciál má. A nejedná se jen o osobní, ale i nákladní dopravu. Stačila přece rekonstrukce D1 a jak na této trati stoupl počet nákladních vlaků s materiálem na stavbu. A teď si představte, že by se toto všechno mělo vozit kamióny… Jak bylo řešeno v diskusi, tak při celkem ne moc velkém zvýšení nákladů na opravu – teď to myslím např. s koridorizací – by vznikla solidní alternativní trasa k úseku Praha – Kolín – Světlá n. S., kde hlavně úsek Praha – Kolín je přetížený a nákladní doprava se na něj skoro nevejde.
    A pokud se jedná o to, že by prostředky převedné z účtu SŽDC na kraj „projedly“ tak se stačí podívat zpět do doby hejtmana Ratha, kdy díky slevám na jízdné pro studenty pak nebyly peníze na údržbu silnic ve správě kraje a ještě dnes je to stále znát.
    A na závěr – nejsem žádný šotouš, vlakem jezdím jen občas (z HK do práce v Praze), ale dokážu si představit, že dost lidí klidně pojede vlakem z Brna přes Havl. Brod do Šternberka a bude se přitom kochat výhledem z okna. A tohle k cestování vlakem patří. Takže za mě trať rozhodně nerušit.

  • Dle článku platí, že „Už od poloviny října se pracuje mezi Zručí nad Sázavou a Kácovem, celkem se tak provede kompletní oprava železničního svršku i spodku na 30 kilometrech tratě. “ Z údaje „30 km“ vyplývá, že kompletní rekonstrukce svršku a spodku se týká celého úseku Zruč nad Sázavou – Kácov – Rataje nad Sázavou zast..

    Z toho vyplývá, že názor typu „právě v úseku Zruč – Kácov je oprávněné neprovádět opravu; cestujícím postačí vlakové spojení v úsecích Čerčany – Kácov a Zruč – Světlá“ má sám o sobě vnitřní rozpor a je nekonzistentní.

    Jediné konzistentní možnosti v této věci jsou:
    (buď) „oprava úseku, který je předmětem rekonstrukce uváděné v tomto článku (tzn. úseku Zruč – Kácov – RATAJE) je oprávněná; existence osobní dopravy na trati č. 212 v úsecích Zruč – Kácov a Kácov – Rataje je vhodná/žádoucí“

    (nebo) „oprava úseku, který je předmětem rekonstrukce uváděné v tomto článku (tzn. úseku Zruč – Kácov – RATAJE) je NEOPRÁVNĚNÁ; tím pádem ovšem nemůže dále existovat osobní doprava na trati č. 212 v celém úseku Zruč – Kácov – Český Šternberk – Rataje n/S. zast.“.

    Eventuálně je možný „kompromisní“ názor ve smyslu „oprávněná je oprava trati jen v úseku Rataje – Kácov, ne však v úseku Kácov – Zruč“, ale i tento názor znamená, že jeho nositel tím pádem částečně (tedy „v části trasy“) souhlasí s realizací opravy uváděné v tomto článku.

    P. S. Z prvotních reakcí některých uživatelů mám dojem, že si ani nevšimli, že oprava se týká i úseku Kácov – Rataje, kdy mj. platí, že pomalé jízdy kvůli špatnému stavu tratě byly od léta 2017 i v úseku Kácov – Český Šternberk.

    • A už vás napadla i možnost, že skutečně nesouhlasíme s celou opravou a to, proč nechceme rušit dopravu Kácov-Rataje, je třeba tím, že zde je trať zatím sjízdná (byť s omezením), takže bychom to jako kompromis nechali dožít než se rozpadne?

      Ale kápnul jste na to, nevím jak pan VRT a další, ale dle mě je na zavření celá ta lokálka od Sázavy do Zruče. Ale jsem si vědom, že to je moc drsné a hlavně že v úseku Sázava-Šternberk nejezdí o víkendech prázdná a je v něm i malá nákladka. Jejím rychlým zavřením bychom jen šotouše dráždili, takže bych to klidně nechal dožít a pro začátek se jako kompromis smířil se zavřením Kácov-Zruč. S tím, že samozřejmě pokud stav trati vyhoví, tak bych to nechal dojíždět až do Kácov zast., resp. z druhé strany do Zruče zast.

      Takže správná odpověď je, že celou investici nedělat, ale to co je ještě sjízdné, to jako kompromis nechat. A počkat až to dožije a pak to teprve zavřít. Přirozenou cestou. Nic drastického, dát lidem čas si zvyknout.

      • – Zastávky Kácov zast. + Zruč n/S. zast. NENÍ možné obsloužit vlakem; trať je z důvodu havarijního stavu vyloučena z provozu. Připomínám jiný komentář (z dolní části celého diskusního vlákna), že jste NEPRAVDIVĚ uvedl, že existují linkové autobusové spoje mezi Kácovem a Zručí n/S. Připomínám, že žádné takové autobusové spoje neexistují (linkové autobusové spojení zajištěno jen velmi výraznou oklikou + s přestupy).

        – Ze skutečnosti, že nynější oprava (a to nebývale komplexní – jak sanace spodku, tak i rekonstrukce svršku, tzn. oprava s předpokladem dlouhodobé životnosti) se týká nejen úseku Zruč n/S. – Kácov, ale i Kácov – Rataje n/S. zast., vyplývá, že i tento úsek (či přinejmenším jeho část mezi Kácovem a Č. Šternberkem) je na konci své životnosti.

        • “ Zastávky Kácov zast. + Zruč n/S. zast. NENÍ možné obsloužit vlakem; trať je z důvodu havarijního stavu vyloučena z provozu.“

          Ne, to z toho opravdu nevyplývá. Ten důvod může být klidně ten, že u těch nádraží je lepší zázemí pro přestup na NAD a že si nechtějí ČD komplikovat provoz tím, že budou dojíždět do nějaké zastávky o kilák dál, odkud se zase musí vracet stejnou soupravou, protože zde není žádná další kolej. Očividně o provozu na železnici moc nevíte. Navíc i z pohledu cestujících – když v Kácově je přestup na bus už na nádraží a bus pak jede nejdřív do města (do zástavby), je to lepší řešení pro cestující, než je dovézt vlakem na Kácov zastávku a nechat bus jezdit odsud (řidiči zde neposkytneme žádné zázemí) a lidi, co chtějí do Kácova, nechat jít pěšky ze zastávky.

          „Ze skutečnosti, že nynější oprava (a to nebývale komplexní – jak sanace spodku, tak i rekonstrukce svršku, tzn. oprava s předpokladem dlouhodobé životnosti) se týká nejen úseku Zruč n/S. – Kácov, ale i Kácov – Rataje n/S. zast., vyplývá, že i tento úsek (či přinejmenším jeho část mezi Kácovem a Č. Šternberkem) je na konci své životnosti.“

          To asi máte pravdu. A já napsal: „Takže správná odpověď je, že celou investici nedělat, ale to co je ještě sjízdné, to jako kompromis nechat. A počkat až to dožije a pak to teprve zavřít. Přirozenou cestou. Nic drastického, dát lidem čas si zvyknout.“ Z toho plyne co? Že bych to nechal dožít. Zda to skončí za rok či za 5 let, je mi fuk. Neopravoval bych to, ale protože to stejně skončí rozpadnutím trati, tak bych nespěchal se zavřením a nechal to dojezdit, což vnímám jako svůj ústupek a velkorysost vůči šotoušům a jiným fandům této trati. Mohl bych mít mnohem drsnější názor, kdybych chtěl. Ale co bych tím získal. Na tom, zda to ještě 5 let bude jezdit nepadá státní rozpočet, to bych vám nechal.

          PS: nejsem hovado, takže pod „dojezdit“ si samozřejmě nepředstavuji, že se to zavře hned, jak bude nutné vyměnit 3 pražce… až ale dojde k situaci, kdy celý úsek bude už moc havarijní a oprava nepůjde udělat do půl milionu, tak bych to zavřel. Ten půlmilion ročně bych do toho dávat dovolil. Tím získáte těch tak 1-5 let.

          Jinak z poslední mé jízdy zde, v září, mi přišlo, že hůře z ještě provozované části je na tom úsek Kácov-Šternberk, do Šternberka těch pomalých tolik nebylo a vlak tolik neháže, to vám těch 5 let s občas vyměněným pražcem ještě přežije, ten úsek Rataje-Šternberk.

      • Soupravo, Bobíku, Matyášku nebo jak si ještě říkáte, to vás fakt někdo platí nebo jste tak „chytrej“ po přirození? Nechte prosím ty vaše šotovýmysly jednou v krabici a věnujte se třeba své dívce/chlapci. Děkuji za všechny návštěvníky tohoto jinak skvělého webu.

  • Mohl by mi tu někdo vysvětlit, co se představuje pod termínem „trať má potenciál“?
    Jaký?
    Kde se vezme?
    Jak jste k tomu došli?
    Z jakých dat jste čerpali? (zdroje a citace, prosím. Jako na VŠ)

    • Citaci sice nemám, ale asi takto: Zruč je město s přibližně 4800 obyvateli (wikipedie). Lidé odtud jezdí za pracemi různými směry nejen do Prahy přes Kutnou Horu. V blízkosti trati vede červená turistická trasa, ze které odbočuje několik dalších, celé údolí Sázavy je mezi turisty oblíbené a je tam také plno chatek (přímo u trati), na které se, věřte nevěřte, jezdí i vlakem (zejména starší lidé). Na trati leží mnoho atraktivních cílů pro turisty (klášter Sázava, hrad Pirkštejn, hrad Český Šternberk, zámek Kácov, zámek ve Zruči atd…), na které se sjíždějí lidé taktéž ze všech směrů, nejen od Prahy přes Čerčany. A nakonec i nákladní doprava, po této trati sice v současnosti moc nákladů nejezdí, ale to neznamená, že se to nemůže změnit. Nakonec když se v okolí kácí dřevo, tak se pak odváží po kolejích, což je daleko úspornější řešení, než množství kamionů.
      Takže to je potenciál celé tratě Kácov – Zruč. Nepleťte si potenciál s reálným využitím.

      • A ten potenciál je takový, že to nezvládne autobus? Proč v praxi ti lidé nejedou vlakem, ale jedou autem či busem?

        A že vy věříte, že tam je kdovíjaký potenciál na odklony a nákladní dopravu neznamená, že tomu musí věřit i ostatní. Tak to respektujte. Ostatní to mohou mít za totální nesmysl. Nenapsal jste tu jedinou věc, co by nás o tom přesvědčila. Vyjadřujete se akorát jako klasický šotouš, který nedokáže přijmout skutečnost, že řada tratí je v úpadku a nejde jim už nijak pomoci, bo svět se příliš změnil. A že se nakonec zruší stejně, jako na západě. Rušení tratí má důvod, nerušily se proto, že se někdo ráno vzbudil a usmyslel si, že dneska naštve pár šotoušů.

        Vážně si myslíte, že z pohledu celé ČR je nějak podstatné, zda vlaky v úseku Kácov-Zruč nahradí autobus? On to stejně už udělal, akorát k němu navíc jezdí souběžně prázdné motoráčky. Jak do těch vlaků chcete dostat lidi, kde ty lidi chcete vzít?

        SŽDC tu trať opravuje, to je pravda… pro některé z nás jsou to ale vyhozené peníze z okna, které se daly na železnici investovat lépe a můžeme to klidně říkat a budeme to říkat. Říká se tomu svoboda slova. Stejně tak můžeme mluvit o tom, že tenhle úsek z Kácova do Zruče nikdo nepoužívá, protože to tak je a viděli jsme to v praxi. Je fakt, že se to opraví a bude provozovat, stejně tak je fakt, že tam poslední roky skoro nikdo nejezdil. A my máme právo předpokládat, že oprava tam nepřitáhne tolik lidí, aby to odůvodnilo nasazovat tam vlak místo busu, máme právo se ptát po smyslu opravy a máme právo očekávat, že se to nakonec stejně zavře. Jedinej, kdo z toho vytěží budou šotospolky, bo se jim do rukou dostane opravená trať.

        Zkuste rozdýchat jiný názor, Štěpáne, bude vám líp. Vězte, že já vám tu trať fyzicky trhat nebudu a pokud vás mé názory k té trati štvou, tak mě prostě nečtete. Já taky nechodím číst názory, se kterými nesouhlasím a pak se čertit. Vzpomatujte se. Tady se jen diskutuje a ve veřejných diskuzích nikdy nebudou zaznívat jen názory, co se vám líbí. Ale nerozhodujeme tu o tratích. Na základě toho co tu napíšeme se nic nerozhoduje. Hádám, že jste ještě dost mladý, když si tohle neuvědomujete a necháváte se tu zbytečně unést emocemi.

        • „Vážně si myslíte, že z pohledu celé ČR je nějak podstatné, zda vlaky v úseku Kácov-Zruč nahradí autobus? On to stejně už udělal, akorát k němu navíc jezdí souběžně prázdné motoráčky. “
          Nemáte pravdu. Přímé autobusové spojení (nepočítáme-li nynější dočasnou NAD) mezi Kácovem a Zručí neexistuje. Viz https://jizdnirady.idnes.cz/autobusy/spojeni/?date=31.10.2018&time=0%3a00&f=K%c3%a1cov&t=Zru%c4%8d+nad+S%c3%a1zavou&fc=1&tc=1&submit=true.

          „Stejně tak můžeme mluvit o tom, že tenhle úsek z Kácova do Zruče nikdo nepoužívá“
          Znovu vás požádám o potvrzení vašich slov z RELEVANTNÍ statistiky (materiály dopravce/objednatele; v nich uvedené počty cestujících).

          • A pročpak nechcete relevantní statistiky, zdroje a citace i od Štěpána, co tu dokola opakuje, že trať má potenciál? Zatím se zmohl akorát na výroky typu „vede tam červená turistická značka“. 🙂

            A obvykle to chodí tak, že vytíženost prokazuje ten, kdo chce nárok na dotaci z veřejných peněz, ne ten, kdo do toho jen nechce nic dávat. Takže i kdybych ta aktuální čísla měl, tak jednak nejsou veřejná a druhak bych vám je stejně nehodlal poskytnout, dokud neposkytne vaše strana prognózy o budoucím počtu cestujících.

            Můžu tak jen konstatovat, že ti cestující tam vážně nejezdí a důvod, proč se to nezrušilo, je čisté politikum. Peněz je aktuálně dost, tak se do toho nikomu nechtělo šťourat. Ale ty peníze jinde i tak chybět budou, když je SŽDC investuje nesmyslně zde. Budou chybět v mnohem důležitějších tratích. Ale hlavně, že se nezruší ani metr lokálek.

            • Blbý je, že vlastně reálně chybět nebudou. Z těch důležitých věcí se stejně nebude nic stavět, protože neschopná SŽDC. Takže tyhle šílenosti jsou vlastně v pořádku, protože se „investuje“. A to je jediné kritérium úspěšnosti. Utratili jsme, modernizovali jsme. Tečka. Že úplně zbytečně, že tu jsou nesrovnatelně důležitější investice (nebudu se opakovat: 171, 072…) je irelevantní. Nic není připraveno. A nejvtipnější je, že u těchto investic SŽDC nevychází ekonomika. Zato zde nalijeme do bezvýznamné lokálky 600 mega, jen to zahučí.

            • Používáte (zde již poněkolikáté) úhybný manévr. Opakovaně zde tvrdíte, že úsek Kácov – Zruč n/S. je jedním z nejslabších co do počtu cestujících v rámci železniční dopravy v celé ČR, mj. také tvrdíte, že oním úsekem jezdí výhradně/primárně „šotoušci“ atd. Na doložení svých slov NEJSTE schopen poskytnout relevantní data.

              „A obvykle to chodí tak, že vytíženost prokazuje ten, kdo chce nárok na dotaci z veřejných peněz, ne ten, kdo do toho jen nechce nic dávat. Takže i kdybych ta aktuální čísla měl, tak jednak nejsou veřejná a druhak bych vám je stejně nehodlal poskytnout, dokud neposkytne vaše strana prognózy o budoucím počtu cestujících.“
              Bohužel, další úhybný manévr z vaší strany. Naopak, důkazní břemeno leží na vaší straně – uvedl jste zde mnoho tvrzení (kde mj. představitele SŽDC či Středočeského kraje označujete za „šotoušky“), která nejste schopen (+ dokonce dodáváte, že i kdybyste byl schopen, tak to záměrně neuděláte) doložit.

            • Není pravda, že jsem psal jen o červené značce. Naučte se laskavě číst, než začnete ostatní urážet.

              • No a kde je ten potenciál, jak je velký? Kde se vezme? Jak se dá zařídit aby byl? Samé otázky, žádná odpověď.

                • Myslím že jsem to už napsal dostatečně jasně. Potenciál není věc názoru, ale prostě fakt a říkat si můžete kdo chcete co chcete. Taro trať má potenciál jak pro dopravu osobní, tak i nákladní. Nikdo z těch, kteří o tom rozhodují, ji rušit nechce, tak se s tím smiřte a pokud vám to vadí, tak tam prostě nejezděte.

      • Nejsem si jistý tím dojížděním že Zruče do Prahy i kdyby tam byla VRT z Kutné Hory. Opět opakuji, a tentokrát to snad pochopíte, že pro dojíždění za prací je interval hodina a hůř prostě smrtící. Tam vedle IAD není šance. (opravdu se podívejte na trochu dopravní teorie, dopravní fakulty mají přednášky a skripta na webu)
        Ostatní potenciál je víkendová doprava + prázdniny. Nic co by byl potenciál opravňující k opravám za stamiliony.

        Potenciál u železnice jsou řádově tisíce lidí. Denně. Ale k tomu, abyste třeba z vojenské vlečky udělal trať s potenciálem, musel byste najít něco jako Mikovice. Případně náklady do Bavorska, nebo VRT Praha Brno. Tam se ten potenciál uvádí i ve studiích SUDOPu :).

    • Tak si stáhněte z gvd.cz TTP, vemte si mapu a začněte hledat jak to udělat, minimálně pro nákladní dopravu to smysl má, krom pár míst, jak jsem už ostatně psal, jsou tam sklony dost dobré. takže i s „lowcostovou“ přestavbou s úpravou asi 5 úseků a zřízení pár dlouhých výhyben (dvojkolejné úseky >1000m), když se tam praštíte přes kapsu, tak tu trať narovnáte i na Vmax 120+km/h. Ale takové věci jsem snad už jednou popsal ne?!

      Železniční síť tu potřebuje upravit a zejména získat kapacitu pro nákladní dopravu a jezdit Morava-J. Čechy by mohlo být lepší než přes Cerekev nebo Kolín. Co je třeba ale je udělat nový sestup na Moravu, těch 17 promile na několika kilometrech u Tišnova nezrušíte tak snadno jak pár nepříjemných sklonů kolem stanic. Jestli tu se bavím o úseku dlouhém ne více než kilometr a po povrchu, který by mohl při kompletní přestavbě zmizet, tak u Tišnova je to přes 10 km pořád do dost dobrého kopce skrze tunely a mosty. .

  • Pánové, vím že to někteří neradi budou číst, ale potenciál v té trati je. Jen když si vezmu kolika pracovními vlaky jsme jezdili ze Světlé až do Čerčan a dále na výluky k Táboru a okolí. Potenciál je v nákladní dopravě, která nejede směrem na Prahu, ale k Táboru a dále. Jen pracovní vlaky na kterých jezdíme, mají rychlost 50 až max 70 km za hodinu. Na koridoru věčně stojíte kvůli rychlosti a přesun takovou lokálkou je výhodnější, kratší a pro daný vlak i nejrychlejší způsob přepravy do daných míst.

    • Samozřejmě že tato trať má potenciál, má ho dokonce větší, než mnoho jiných tratí. Nejen turistika, dojíždění do jiných destinací, než je Praha (např. sklárny v Sázavě), ale i zmíněná nákladní doprava (dřevo vozit po silnici není zrovna chytrý nápad, když vede železnice souběžně a dá se pro tento účel využít). Každý, kdo má aspoň trochu rozumu, chápe, že jakékoli návrhy na zrušení této trati jsou absolutně mimo. Jsem rád, že nejsem jediný zastánce této trati.

  • Škoda, že se za ty prachy nedá udělat přeložka ze Zlenic do Senohrab. Rychlá a přímá Sázava by byla fajn. Případně zrychlit úsek mezi Sázavou a Čerčany, kde to směrově není až taková katastrofa.

    Souprava je trochu extrémista, ale bohužel v tomhle má asi pravdu, síťový efekt tohoto úseku trati je opravdu nevalný a i význam pro odklony je naprostá iluze (přechodnost, délky stanic, trakce, pořád něco někde v havarijním stavu)…

    • „Škoda, že se za ty prachy nedá udělat přeložka ze Zlenic do Senohrab“
      No, to se tedy asi opravdu udělat nedá – nehledě k tomu, že by bylo třeba překonat výškový rozdíl asi 50 metrů na dráze cca 2 km, takže nic trakčně právě ideálního (= něco jako „buštěhradka“ mezi Dejvicemi a Veleslavínem), navíc terénem rovněž nikoli právě ideálním pro stavbu železnice (= asi i s nějakým tunelem). Ale minimálně 10 minut by se tím na cestovní době asi ušetřit dalo – jen je otázkou, zda a jak moc je vůbec třeba o něčem takovém byť jen uvažovat

  • Admin: Nebylo by možné něco udělat s tím provokatérem jménem Souprava, který zde opět bezdůvodně a také anonymně napadá šotouše, kteří vážně nemůžou za to, že se trať opravuje a ještě jim vyčítá věci, které nedělají? Jeho příspěvky jsou jen snůška nesmyslů ničím nepodložených, jelikož jsou jaksi zkresleny nenávistí k železniční dopravě. Pak se zbytečně z každé diskuze stává jen odpad. „Chachar Budvar“ už zde také skončil kvůli osočování nejmenovaného pána, Souprava je snad ještě extrémnější případ.

    • Poslyšte Štěpáne, co vás tu drží?
      Je přeci takové množství serverů*, dokonce diskuzních**, kde budete za hvězdu. Každý tam s vámi bude souhlasit. I články tam psát můžete, když budete chtít.

      *názvy webů různých těch pomatenců neuvádím

      **žlutá bezedná žumpa

      • A co tu drží vás, pane VRT? Když jste takový nepřítel železniční dopravy, proč vůbec čtete články týkající se železnice?

        • Já jsem naopak velký zastánce železnice. To si mě asi s někým pletete. A na rozdíl od vás nemám potřebu umlčovat ty, se kterými nesouhlasím. Pokud někdo není výslovně hrubý (navíc na někoho, kdo se už nemůže bránit).

          • Velký zastánce železnice, to určitě. Aspoň podle vašich příspěvků to vypadá, že tomu fakt moc nefandíte. Ano, souhlasím, nejste takový fanatik jako Souprava, který by nejraději zrušil snad úplně všechno, nicméně i přesto z vašich příspěvků vyplývá, že se s vlaky příliš nekamarádíte. Samozřejmě, každý má svůj názor, nicméně je třeba si uvědomit, že diskuzemi tady se tratě nezačnou rušit ve velkém.

            A ohledně umlčování, běžně to nedělám, ale pokud je někdo tak extrémní, jako Souprava, pak už nevím, co dál dělat. To už i příspěvky pana Budvara měly aspoň nějakou úroveň, narozdíl od Soupravy, který jen provokuje, dělá ze sebe řiditele zeměkoule a k tomu BEZDŮVODNĚ napadá ostatní, kteří s tím nemají nic společného.

            • Směry rozvoje železnice jsem tu mnohokrát nastínil.
              – nákladní doprava (ucelené vlaky, ne jeden vagón kamsi do skláren týdně)
              – rychlá dálková doprava (rychlé tratě, obdoba dálnic, viz koncept Rychlých spojení MD)
              – příměstský systém (okolí velkých měst)
              – volnočasové: turismus, rekreace, ekologické navážení do hor, šotojízdy, nostalgie, muzea, víkendový provoz spolků, živá historie… (viz Waldviertel Bahn aj)

            • Zkuste rozdýchat jiný názor, Štěpáne, bude vám líp. Vězte, že já vám tu trať fyzicky trhat nebudu a pokud vás mé názory k té trati štvou, tak mě prostě nečtete. Já taky nechodím číst názory, se kterými nesouhlasím a pak se čertit. Vzpamatujte se. Slovo šotouš je asi tak stejná urážka, jako byste fandy aut nazval autíčkáři. Nikoho konkrétního to nenapadá a to slovo sedí. Tady se jen diskutuje a ve veřejných diskuzích nikdy nebudou zaznívat jen názory, co se vám líbí. Ale nerozhodujeme tu o tratích, jak jste správně napsal. Na základě toho, co tu napíšeme, se opravdu nic nerozhoduje. Hádám, že jste ještě dost mladý, když si tohle neuvědomujete a necháváte se tu zbytečně unést emocemi. My vám ty lokálky vážne nebereme a nebráníme se jít nimi svézt, jen tu vyjadřujeme své názory na ně. Spousta lidí svůj názor vyjádří tiše, tím že vám nenapíší ani slovo a jedou busem či autem. Buďte rád, že my vám aspoň zkoušíme osvětlit, proč to tak dělají.

              PS: Co mělo úroveň na příspěvcích Budwara, které často nešlo ani dočíst, to by mě fakt zajímalo? Stále stejné, bez obsahu, bez vysvětlování, jenom urážky na jednoho pána co se nemohl ani bránit. Možná to nyní ve svém vzteku nevidíte, ale mé příspěvky obsahují spousty odůvodnění a plynule reagují na jiné příspěvky. Jen jsou názorově jinde než vy. Smiřte se s tím. Lokálky stejně nezachráníte tím, když se budete snažit volat po cenzuře názorů, co se vám nelíbí. A jak vám napsal VRT, najdete na internetu stránky, kde naopak s vašimi nekritickými názory na lokálky budete za hvězdu a čím slabší lokálky se zastanete, tím více vás tam budou obdivovat a vychvalovat, jak dopravě rozumíte. Pokud tedy toužíte jít se navzájem s podobnými lidmi chlácholit, jistě dříve či později takové weby naleznete. Lidé, co lokálky kritizují, se tam téměř nevyskytují. Takže pokud vaším snem je číst jednostranné názory určité sociální bubliny, tak vřele do toho.

              PS2: Vážně vám nechci zrušit každou lokálku. Když už mě tak čtete, tak si zkuste všimnout, že mluvím stále o těch samých. To o čem nemluvím, toho bych se naopak zastal. Jsem tvrdej, ale taky v názorech pevnej. Mám nějakou hranici co jde zrušit a to co je za ní, toho už bych se zastal. Se mnou to budete mít těžké, ale na druhé straně – víte na čem jste.

  • Kolik to bude vozit lidí? Co tím získáme? Jak oprava úseku Kácov-Zruč přispěje ke zvětšení významu veřejné dopravy u nás? Kolik aut to stáhne ze silnic? Aby mi nebylo vyčítáno předhazování cyklostezek, tak je pro tentokrát nebudu navrhovat. Ale dokáže někdo odpovědět na tyhle otázky?

    Proč je lepší draze opravit tento úsek, když za ušetřené peníze by šlo v oblasti zajistit luxusně fungující autobusovou síť na příštích 30 let?

    Beru, že tomuhle už nezabráním a nemá smysl na to dokola „plivat“, ale opravdu bych si přál, aby podobně nesmyslné investice byly více zvažovány a neopakovalo se takovéto plýtvání. Protože úsek Kácov-Zruč je skutečný extrém, kde je počet přepravených cestujících tak nízký, že to snese srovnání snad jen s úseky jako Březnice-Rožmitál nebo Dobříš-Malá Hraštice či Holice-Borohrádek či s lokálkami na Žluticku. Opravdu jeden z vůbec nejméně využívaných úseků české železniční sítě. Za stamiliony se opraví hračka jen pro šotouše. Místní tím nejezdí a jezdit nezačnou, stačí se podívat na mapu proč. A výletníci z Prahy do Zruče, pokud nejedou autem, jedou po trati z Kutné Hory. Ano, do Šternberka či Kácova se jezdí, z Prahy vlakem přes Čerčany, ale dál ne. Představa, že výletníci z Benešovska jedou do Zruče přes Čerčany vlakem je pak jen čistý šotosen. Tahle by nejel ani důchodce s levným jízdným. Tak neskutečnou oklikou. Stejně tak naivní je představa, že někdo z Jihlavy či Brna pojede vlakem do Světlé, kde přestoupí na lokálku a tou se bude kodrcat až do Šternberka. Dál za Zruč vám nikdo od Jihlavy či Brna nepojede. V úseku Kácov-Zruč nedává existence kolejí v dnešní době smysl. A díra v síti by nevznikla, bo Zruč je napojená do KH a tuhle trať nikdo rušit nechce.

    Nemusím zde požadovat cyklostezku (on by ji stejně do roka a do dne od zrušení trati nikdo nestavěl), ale nechat v úseku Kácov-Zruč tu trať zarůst (a Kácov-Šternberk jen dožít) a za ušetřené peníze posílit autobusovou dopravu v oblasti, by dávalo daleko větší ekonomický a sociální smysl než oprava.

    • Krom toho, že se jedná o středně důležitou páteřní linku ve směru Světlá-Čerčany, byť v poslední době vzhledem k některým okolnostem nepříliš funkční a využívanou, jedná se i o strategicky důležitou alternativu mezi východní a západní polovinou republiky.

      • Problém je, že páteř to vytváří jen papírově, nikoli fyzicky.

        I já si myslím, že byla chyba, že se nejpozději za 1. republiky nepostavila nějaká páteřní trať středem republiky. Ne v parametrech koridorů, to by při našem terénu ani nešlo v té době, ale chybí nám nějaká trať na rychlosti cca 80km/h alá tratě jako Zdice-Příbram-Písek, Havlíčkův Brod-Pardubice nebo Chomutov-Žatec-Plzeň. Chybí takováto trať v trase cca Plzeň-Rožmitál-Příbram-Sedlčany-Benešov-Vlašim-Zruč-Ledeč-Světlá-Havlbrod-Žďár-NMnM-Bystřice-Letovice-Boskovice-Prostějov-Přerov. Něco takového potenciál postavit Československo mělo. A něco takového chybí dnes. Vznikly jen fragmenty této chybějící tratě „středem“ a to často v parametrech velmi špatně trasovaných pomalých lokálek.

        A dneska už takovou trať nikdo stavět nebude, bo její potenciál by byl dieselový rychlík o 2-3 vozech ve 2h taktu. Což není špatné, kdyby stála, to by jistě byla provozována a vymýšlelo se, jak jí zatraktivnit. Ale ona nestojí a s takto nízkým potenciálem ji jako novostavbu už nikdo stavět nebude. A kdyby na krásno ano, tak by stejně nevyužil těleso těchto slabých lokálek jako Sedlčany-Olbramovice nebo Zruč-Kácov. Tyhle lokálky mají to „štěstí“, že náhodou vedou tam, kde by byla potřeba celostátní páteřní trať. Ale jsou tak pomalé, klikaté a blbě umístěné, že žádná páter nejsou. Slouží v podstatě jen místním a turistům. Což se odráží v počtu cestujících, co dnes vozí. Stačí se podívat, jak se přestavěla trať Havlíčkův Brod-Žďár nad Sázavou… z původní se nepoužilo skoro nic. To i aktuálně modernizovaný úsek IV. koridoru od Votic do Sudoměřic u Tábora využívá více kusů původní trati. Protože původní trať není extrémně klikatá lokálka.

        Zrušení lokálky Zruč-Kácov proto nemá na páteřnost železnice žádný vliv, protože tahle lokálka ani v nejmenším nesupluje tu chybějící „železnici středem“. Tak to vypadá jen při pohledu na mapu dostatečně z výšky. Šotoušky to pak mrzí, že by vznikla díra v síti, ale reálně ničemu většímu, než že zaplňují prostor na mapě, tahle lokálka dnes neslouží.

        Páteřní doprava musí vozit lidi… když jen udržujete klikatou a obcím se vyhýbající trať v místech, kde chybí páteřní trať, tak z ní páteř prostě neuděláte. Takovou roli bude mít jen pro šotouše co projíždí tratě na síťové jízdenky a je jim tak nějak jedno, že úsek kolem Sázavy trvá 4h na 90km. Pro normální lidi to ale často není použitelné ani na výlet.

        • „je jim tak nějak jedno, že úsek kolem Sázavy trvá 4h na 90km“
          Pominu-li skutečnost, že málokdo jede z Čerčan až do Světlé (takže se jej tento údaj netýká), tak ty 4 hodiny cestovní doby jsou krajním extrémem. Nejnižší dosahované hodnoty cestovní doby činí cca 2 h 37 min. Slušně manipulujete.

          V situaci, kdy dojde k zavedení Sp vlaků Praha – Benešov (- Tábor či cokoliv jiného), u nichž je možný předpoklad, že v Čerčanech budou v X:45/X:15 h, je možné očekávat bezprostojový provoz na t-212 tak, že základní 2 h takt by korespondoval s křižováními Smrčná (výhybna požadovaná Krajem Vysočina v jeho koncepčních materiálech) v S:00 h, Kácov v L:00 h, Hvězdonice v S:00 h. Cestovní doba Světlá n/S. – Čerčany se v takovém případě systémově zkrátí na cca 2 h 22 min.

        • Znáte Baťovu knihu? Tak ta páteř vedla přesně tudy jako tato lokálka, dokonce je v mapách zakreslená jako hotový úsek, že to švihli za války při rychlostavbě, ze které zbyla jen jedna dvojkolejka a těleso dráhy, přes Žďár a ne přes Hlinsko je trochu problém, pár problémů se tím dalo ušetřit, nahoře by se talo třeba snad později stavět na 160, ale pohodlně by byly z Brna dostupné dvě rychlíkové tratě v Polabí.

          Jinak když si vezmete mapu, tak by ta trať kolem Sázavy po úpravách mohla být možná sjízdná pro nákladní dopravu, nebude to sice žádná hitparáda a rovinka, ale je tam jen pár kousků které nejsou slonově super, často v okolí stanic, ale při ochotě k větším investicím jsou řešitelné celkem snadno. Díky tomu že jde kolem řeky se tam navíc nemusíme mnohdy nějak být o sklon, krom pár míst a i při výrazném rovnání a přestavbě by byl pořád pohodlné. Akorát tak na zrušení stanice Ledečko, kterou by mohl nahradit dvojkolejný úsek, a Hvězdonice. Jinak se to dá upravit, porovnat zlepšit sklony a bude to bez problémů. Horší je jak nahoru vylézt od Moravy.

          A mimochodem, obcím se vyhýbá méně než mnoho „lepších“ tratí.

          • To je vlastně trochu pravda. Ona se nemá čemu vyhybat, když mezi Kácovem a Zručí v okolí trati skoro nikdo nežije. Zruč ale obsluhuje ta trať příšerně (kdo byl někdy ve Zruši, tak ví, kde tam je život a lidé a pracovní příležitosti a kde tam je trať). A z Kácova to sice na vlak je přiměřená dálka, ale proč pochodovat půlkilometru na vlak, který jede jen někam dolu pod kopec ve Zruši a přes Kácov jezdí autobus, co vás hodí až do Zruče na kopec a několikrát v ní zastaví, takže si vystoupím tam, kde potřebuji? A ten bus k neradosti šotoušků zrušit nejde, bo obsluhuje obce, které to k vlaku mají vždy kolem kilometru. Šotoušci by samozřejmě rádi těm obcím bus zrušili a nechali by ty lidi z třeba Chabeřic nebo Zlivu pochodovat na vlak, ale reálně by je vyhnali akorát do auta. A v případě starších lidí a lidí co se hůře hýbou a nemají auto, by je donutili sedět doma. Školáci by jim pak za pochoďák ráno kilometr někam k vlaku a to samé ve Zruči od vlaku kilák do kopce, taky poděkovali a ještě více škemrali o mamataxi. I když dle šotoušků je tohle přece ideální, sebrat lidem bus a nutit je pochodovat kilometr za obec. Pěkně i za tmy a sněhu. Viva šotouškům.

            Šotouškové také rádi operují tím, že Zruč zastávka leží dobře dle nich. Což je ale poplopravda. Dobře leží tak akorát z pohledu místních, kteří jedou směrem do Ledče či Světlé či dál tímto směrem. Směrem na Kácov a dál ze Zruče nemá důvod nikdo jezdit. Na Šternberku už všichni byli a na to, aby si tam jednou do roka zajeli na výlet, vlak nepotřebují. A z pohledu lidí dojíždějích do Zruče, ta zastávka vážně dobře neleží. Natož pak to nádraží.

            • „kdo byl někdy ve Zruši, tak ví, kde tam je život a lidé a pracovní příležitosti a kde tam je trať“
              Např. zastávka Zruč n/S. zast. je umístěna na dolním okraji většího sídliště (naopak autobusová zastávka je na jeho horním okraji). V součtu plusmínus stejné.

              Co se týče Zruče i Kácova, tak naopak nezprovoznění úseku Kácov (žst.) – Zruč n/Sáz. (žst.) znamená pro obyvatele většiny Kácova i zručského sídliště přestup z vlaku (u Zruče při cestě od Světlé; u Kácova při cestě od Čerčan) na bus.

            • Jít na vlak půl kilometru je v pohodě, svého času jsem to dělal denně, to není zase takový problém.

              Světlá nad Sázavou, Ledeč n/S, Budčice, Vlastějovice, Březina, Zruč n/S, Kácov, Soběšín, Český Šternberk, Rataje, Sázava, Chocerady, obcí s tratí přímo skrz je tam celkem dost.

              No teď si pojďme projít takové další zrychlení/znákladnění, o sklonech jsem psal minule.

              Oblouk „U Lomu“ – zvětšit na 300-400m, dále od Ostrovského Mlýna po most před Ledčí zdvojkolejnit, výhybna nákladů;

              Tunel za Horní Ledčí – přeložka, pokračovat z něj přímo na druhý břeh Sázavy, znovu ji překonat a napojit se na trať (např. en. mapy. cz/s/3aoSJ);

              Oblouk U Štičí – zvětšit na min 300m;

              Oblouk U Vlka -zvětšit, následně přeložka po druhém břehu, dva mosty. (en. mapy.cz/s/3aoVM); Budčice-Vlastějovice – úprava silnice a železnice – zvětšení oblouků, náhrada jedním R min 300m, spíše to vypadá ale na možných až 400m;

              Laziště- Horka úprava oblouků,narovnání a vybudování dvojkolejného úseku – výhybny;

              Horka – Domahoř úprava oblouků, eventuálně velká přeložka na druhý břeh, jinak přeložka oblouku a dva mosty; dvojkolejný úsek Chabařice – Čížov;

              Přeložka Soušice (en .mapy. cz/s/3ap1v) úprava vedení golfišti u Kácova;

              Oblouk u Kozince – zvětšit na Rmin 300!; dvojkolejný úsek za Soběšínem, délka asi 1500m;

              Rataje – úprava sklonů – snížení na +- 10 promile. Zrušení žst. Ledečko./úpravy pro dosažení nízkého sklonu;

              Nalezení možnosti protažení kolejí žst. Sázava pro získání min dvou až 1000m dlouhých;

              Výhybna Vlkovec opět až 1000m dlouhé koleje.

              Díky povětšinou nízkým sklonům by se tu s pomocí tedy delších tunelů – 500 – 1500m, dala realizovat asi i celkem rychlá trať, ale to jsem neprověřoval.

    • „Proč je lepší draze opravit tento úsek, když za ušetřené peníze by šlo v oblasti zajistit luxusně fungující autobusovou síť na příštích 30 let?“
      Ne, nešlo. Nelze přesouvat peníze z rozpočtu SŽDC do rozpočtu příslušného (zde Středočeského) kraje.

      „Za stamiliony se opraví hračka jen pro šotouše. “
      Pokud by to byla „hračka pro šotouše“, tak by příslušný kraj na ní dopravu neobjednával + nejezdil by po ní nikdo jiný než šotouši.

      „Ano, do Šternberka či Kácova se jezdí, z Prahy vlakem přes Čerčany, ale dál ne.“
      Jinými slovy – dle vaší představy by namísto přímých vlaků měly systémově být vedeny spoje se dvěma přestupy (vlak Čerčany – Kácov, bus Kácov – Zruč, vlak Zruč – Světlá). Zajímavé.
      Mimochodem, je docela dobře možné, že celkový počet vozidel by v takovém systému byl vyšší (něco ve smyslu „dva dodatečné autobusy namísto jedné dodatečné vlakové soupravy“.

      „Stejně tak naivní je představa, že někdo z Jihlavy či Brna pojede vlakem do Světlé, kde přestoupí na lokálku a tou se bude kodrcat až do Šternberka.“
      Přinejmenším v letní sezóně takoví cestující reálně existují.

      „A díra v síti by nevznikla“
      Vznikla. Viz výše.

      • „Ne, nešlo. Nelze přesouvat peníze z rozpočtu SŽDC do rozpočtu příslušného (zde Středočeského) kraje.“

        To máte pravdu, proto je potřeba, aby peníze na údržbu lokálek, které jsou dnes v SŽDC, přešli 1:1 na kraje, tak jako na kraje přešly peníze na údržbu silnic, když bylo rozhoduto, že o silnice 2. a nižších tříd se budou starat kraje a ne stát. U lokálek k tomu bohužel nedošlo.

        Jsem skutečně pro 1:1 převod, aby nikdo neříkal, že chci lokálky či kraje okrást. Ale zároveň jsem pro to, aby krajům bylo umožněno se samy rozhodnout, zda nadále ty peníze budou dávat do lokálek, nebo je využijí jinak a lépe, např. k opravě silnic či posílení autobusové dopravy.

        „Jinými slovy – dle vaší představy by namísto přímých vlaků měly systémově být vedeny spoje se dvěma přestupy (vlak Čerčany – Kácov, bus Kácov – Zruč, vlak Zruč – Světlá). Zajímavé.“

        Ano, protože počet lidí, co pojede celou trasu spočítáte na prstech jedné ruky už dnes. Pro těch pár zoufalců, co tuhle trasu musí nutně absolvovat údolím Sázavy, tohle řešení bude stačit. Vyšší počet vozidel je celkem irelevantní, výsledná cena by byla nižší.

        „Přinejmenším v letní sezóně takoví cestující reálně existují.“
        Opravdu? A je jich tolik, aby to odůvodnilo takhle drahou opravu trati? A ti lidé od Brna to do Šternberka nemůžou vzít railjetem do Kolína, pak lokálkou Kolín-Ledečko a potom to docourat tím vlakem? Já jen, že to časově nebude o nic pomalejší, pokud tak nutně musí jet vlakem. O nepostradelnosti úseku Kácov-Zruč mě prostě nepřesvědčíte. Vybral jsem si ho jako pilotní úsek k rušení právě proto, že v rámci něj nic není, místní v rámci něj jezdí busem a z pohledu dálkovky se dá objet. A od Benešova, odkud ho objíždět přes Kolín by bylo šílené (zde souhlasím), stejně nikdo nejezdí do Šternberka, Kácova nebo Zruči přes Čerčany. To by musel být úplný blázen, nebo… šotouš se síťovkou.

        „Vznikla. Viz výše.“
        Nevznikla, pro normální cestující ne. Smyslem dotování veřejné dopravy není zalepovat lokálkami díry v síti i za cenu, že to vozí vzduch a 1-2 šotouše, co se projíždí na síťové jízdenky.

        Stejně se ta trať nakonec zavře, tou opravou se to oddálilo o 20 let, to je všechno. Nebo si vážně myslíte, že třeba za 50 let bude nějaká vláčková ZDO v 810kách údolím Sázavy? 🙂

        • „Jsem skutečně pro 1:1 převod, aby nikdo neříkal, že chci lokálky či kraje okrást. Ale zároveň jsem pro to, aby krajům bylo umožněno se samy rozhodnout, zda nadále ty peníze budou dávat do lokálek, nebo je využijí jinak a lépe, např. k opravě silnic či posílení autobusové dopravy.“
          Děkuji za odpověď, ze které jednoznačně vyplývá, že ani po takovém převodu by zdaleka nebylo jisté, že dojde k tomu, o čem jste psal – tzn. že ty stejné peníze budou využity na zajištění dopravní obslužnosti v předmětném úseku; a že namísto toho nebudou použity na cokoliv jiného (oprava silnic je jen jednou z mnoha příkladů toho, kam by takové peníze – které původně měla ve svém rozpočtu SŽDC pro údržbu tratí – mohly putovat).

          • A je snad nějak špatně, když kraj, vedený řádně zvolenými lidmi, kteří se domluví na většinové koalici a pak zastupují nadpoloviční většinu voličů, rozhodne ty peníze použít jinak než k dotování motoráčků?

            Co lidem brání volit stranu, která bude nabízet, že je nechá motoráčkům?

            Pokud se bojíte, že většina lidí radši zvolí stranu, co nabídne vrazit ty peníze místo do opravy a údržby tratí s prázdnými motoráčky a s přejezdy, které akorát brzdí provoz, raději do pořádné opravy děravých silnic a obchvatů, tak zjevně máte nějaký problém s demokracií. Pokud u lidí totiž uspějí strany s takovouhle myšlenkou, znamená to jedné… že většina opravdu má tu lokálku za přežitek a je to jen hračka pro šotoušky, o kterou téměř nikdo jiný nestojí. Což my, normální lidé, dávno víme. Jen šotoušci si to samozřejmě nechtějí přiznat.

            Ale třeba se mýlím a lidé zvolí stranu, co zachová vlaky. Pak to budu respektovat. Já se to nechat demokraticky projít volbami nebojím. Vy ano?

            • Objektivní skutečnost: ano v celostátních i krajských volbách si občané zvolili (resp. dlouhodobě volí) své zástupce, kteří v tomto případě preferují (na rozdíl od vaší osobní preference):
              – SŽDC coby provozovatele dráhy i na vedlejších tratích
              – objednávání osobní dopravy na celé trati č. 212
              – zrekonstruování tratě v úseku Zruč n/S. – Kácov – dále směr Ledečko (výluka je do Ratají; nevím, zda rekonstrukce probíhá v celém úseku či např. jen po Český Šternberk, tzn. tam, kde se od léta 2017 objevily pomalé jízdy).

              • Opravdu jste si jistý v kramflecích, že lidé volí cíleně tohle, nebo je to jen taková souhra náhod, která nemusí trvat napořád? 😉

                • Použiji vaše slova: „Pokud se bojíte, že většina lidí radši zvolí stranu, co nabídne vrazit ty peníze místo do opravy a údržby tratí s prázdnými motoráčky a s přejezdy, které akorát brzdí provoz, raději do pořádné opravy děravých silnic a obchvatů, tak zjevně máte nějaký problém s demokracií.“
                  Vypadá to, že problém s demokracií bohužel máte vy, i když z toho zdánlivě osočujete jiné. P. S. Používám přesně vašich slov.

          • Dle článku platí, že „Už od poloviny října se pracuje mezi Zručí nad Sázavou a Kácovem, celkem se tak provede kompletní oprava železničního svršku i spodku na 30 kilometrech tratě. “ Z údaje „30 km“ vyplývá, že kompletní rekonstrukce svršku a spodku se týká celého úseku Zruč nad Sázavou – Kácov – Rataje nad Sázavou zast..

            Z toho vyplývá, že názor typu „právě v úseku Zruč – Kácov je oprávněné neprovádět opravu; cestujícím postačí vlakové spojení v úsecích Čerčany – Kácov a Zruč – Světlá“ má sám o sobě vnitřní rozpor a je nekonzistentní.

            Jediné konzistentní možnosti v této věci jsou:
            (buď) „oprava úseku, který je předmětem rekonstrukce uváděné v tomto článku (tzn. úseku Zruč – Kácov – RATAJE) je oprávněná; existence osobní dopravy na trati č. 212 v úsecích Zruč – Kácov a Kácov – Rataje je vhodná/žádoucí“

            (nebo) „oprava úseku, který je předmětem rekonstrukce uváděné v tomto článku (tzn. úseku Zruč – Kácov – RATAJE) je NEOPRÁVNĚNÁ; tím pádem ovšem nemůže dále existovat osobní doprava na trati č. 212 v celém úseku Zruč – Kácov – Český Šternberk – Rataje n/S. zast.“.

            Eventuálně je možný „kompromisní“ názor ve smyslu „oprávněná je oprava trati jen v úseku Rataje – Kácov, ne však v úseku Kácov – Zruč“, ale i tento názor znamená, že jeho nositel tím pádem částečně (tedy „v části trasy“) souhlasí s realizací opravy uváděné v tomto článku.

            P. S. Z prvotních reakcí některých uživatelů mám dojem, že si ani nevšimli, že oprava se týká i úseku Kácov – Rataje, kdy mj. platí, že pomalé jízdy kvůli špatnému stavu tratě byly od léta 2017 i v úseku Kácov – Český Šternberk.

          • Pardon, předchozí komentář jsem napsal na špatné místo (patří zcela na vršek diskuse, ne jako reakce na váš komentář): Ano, máte pravdu. Perličkou je, že právě Railjety (pokud by ovšem v Kolíně zastavovaly, což se ale neděje) by byly časově vhodné jako přípoje na trať č. 014 do Ledečka.

            Nabízí se otázka, proč předřečník argumentoval tím přestupem z Railjetů v Kolíně na vlak směr Ledečko, když takový přípoj/přestup není možné zajistit…

  • Možná kdyby se trať podařilo mírně upravit a snížit některé sklony, tak by se na ní dalo provozovat i něco nákladní dopravy, ale k tomu by muselo dojít ještě k dalším změnám, nicméně by bylo zajímavé zjistit, jestli patří do kategorie tratí, kde pár pitomých úseků její eventuální nákladní využití poněkud zabíjí.

  • To je moc dobře, protože tahle trať je důležitá jako celek. Možná mezi Kácovem a Zručí nejsou vlaky tak narvané jako v části Pacifiku mezi Prahou a Čerčany resp. pokračující Čerčany-Kácov. Celkově tahle trať potenciál má a proto má smysl jí opravovat a ještě více zatraktivnit. Mnoho regionálních tratí natož lokálek tak velký potenciál jako Pacifik nemá a přesto se někde zkouší smysluplnost i při nějakých optimalizacích. Prostě některé lokálky, regionálky a turistické vlaky smysl do budoucna mají a své zákazníky si najdou a udrží.
    Malý příklad z posledního víkendu :

    Minulý víkend cesta vlakem na Dny Vesnice v Zubrnicích :

    Sobota
    R 1146 Metoděj Vlach z Prahy Hl.n. v 9.25 totálně narvanej lidma , soupravu tvořilo 6 vagónů tažených dieselem.
    R 792 z Všetat do Ústí nad Labem – 4 vozová souprava velmi slušně obsazená.
    MBM Rail z Ústí do Zubrnic v 12.10 – narváno k prasknutí v motoráčku Hurvínek, velká skupina lidí byla odmítnuta.
    Autobus DÚK ze Zubrnic do Úštěka v 14.51 – velká karosa obsazená průměrně z poloviny až čtvrtiny ( cca 22-24 osob)
    Osobák v 17.11h z Úštěka do Lovosic – 2vozová Regionova – úplně narvaná k prasknutí, lidé stáli kde se dalo.
    R 689 Ploučnice z Lovosic v 17.59 – posílená dvousoupravová Elefantka, opět úplně plno hlavně ke konci od Roudnice.

    Tuhle sobotu zase vyzkoušíme podřipskou a švestkovou dráhu s popojezdem z Mostu přes Bílinu, Úpořiny a středohořskou tratí 097 s NAD do Lovosic.
    A v pracovním týdnu krátké lokálky Zlonice-Straškov-Vraňany.

    Já mám průběžné údaje o počtu cestujících z každého roku z různých období a dní, takže je zajímavé porovnávat, jak se situace mění či vyvíjí vzhledem k a) dobře zvládnuté logistice. či b) nezvládnuté či záměrně sabotované logistice.

    To sice fanatické odpůrce lokálek a regionálních tratí na čele s panem Soupravou alias Bobík nijak nepřesvědčí o zájmu lidí o dopravu i v těchto úsecích, ale fakta jsou nakonec fakta a jimi se řídí pak vše ostatní.

    • Proč, proboha, zbytečně prudíte „Soupravu“ a jemu podobné jednostranně vyšinuté osoby nesmyslným kopírováním doslovného obsahu svého příspěvku, který jste použil jinde, N.B. když s Posázavským pacifikem nemá nic společnéého?
      To je tedy úroveň …

      • Nebojte, na tohle reagovat nebudu… KPL zjevně nemá, co napsat, to se stalo už i lepším. Souvislost s Pacifikem mi také uniká.

    • Proti víkendové dopravě nic nenamítám. Od jara do podzimu. Pokud se najde spolek, který se o trať postará, bude to jedině dobře. Parní vláčky, škafon. Muzeum. V pořádku.

      • Ale nejdřív za 600 milionů pro ty víkendové vlaky obnovíte trať, to vám taky nevadí? Jako já bych jim to nechal pro víkendy na dožití, ale bez státních investic do opravy trati.

          • Tak to bych ty spolky chtěl vidět. Dneska horko těžko udrží různé 5km cancoury jako Zubrnice, úzká u Mladějova nebo Kamenický Šenov. Už je vidím, jak postupně opravují a udržují takovouhle trať. 🙂

            Ale bez dotací bych jim klidně ten úsek Kácov-Zruč předal. Ona v něm ta trať stejně nevede moc kolem Sázavy a cyklostezku by bylo lepší trasovat kolem Sázavy než nudně po poli. Ale vsadím se, že by se jim nakonec rozpadla pod rukama. Což oni moc dobře vědí a tak se radují, že jim to zadarmo vyspraví tatíček stát. Pro prohánění prázdných vlaků, bo úsek Kácov-Zruč je fakt jeden z nejméně využívaných úseků železnic u nás. I na té šotoušky milované Mšence jezdí víc lidí, aspoň o víkendech. Tady fakt nejezdí nikdo, bo od Prahy to všichni zabalí nejpozději ve Šternberku či Kácově (bo do Zruče mnohem rychleji a pohodlněji dojedou přes Kutnou Horu a zdejší lokálku), od Benešova tam vlakem jede akorát šotouš a od Moravy to zase všichni zabalí ve Zruči, bo od Brna nebo Jihlavy by jel vlakem do Světlé, kde přestoupí na motorák a bude se skoro 2h kodrcat do Kácova či Šternberku, taky jen šotouš-projížděč, na síťovku. Vždyť je nám to oběma jasné, pane VRTe, ne? 🙂

            PS: Jako jo, od Havbrodu se možná nějakej turista nešotouš někdy i najde, co jede za Zruč dál vlakem až na Šternberk a není to šotouš a od Jihlavy možná někdo jede o víkendu do Kácova vlakem na pivo (bo to za volantem je trochu problém). Ale kolik takových bude? Je pro to nutný vlak? A do Šternberka fakt z Moravy lidi vlakem přes Světlou a dál 2h kodrcáčkem, nejezdí.

            • „Což oni moc dobře vědí a tak se radují, že jim to zadarmo vyspraví tatíček stát.“
              Které „radující se spolky“ máte na mysli? Podotýkám, že žádné předání žádnému spolku nebylo ze strany SŽDC ani uvažováno; od začátku byla jediným cílem ze strany SŽDC oprava tohoto úseku.

              „Pro prohánění prázdných vlaků, bo úsek Kácov-Zruč je fakt jeden z nejméně využívaných úseků železnic u nás.“
              Poprosím o odkaz (eventuálně okopírování sem) na údaje, které toto potvrzují. Děkuji.

              • Škoda, že nechápete psaný text… bavím se samozřejmě o hypotetických spolcích v návaznosti na úvahu pana VRT o tom, že by to předal spolkům. Nicméně v nejmenším nepochybuji, že dnešní šotospolky, jako například jeden ostravský svaz cestujících (který ze záhadných důvodů hájí jen cestující na železnici a jehož představitel se sám jmenoval prezidentem, menší titul mu nestačil), mají z toho, že to tatíček stát vyspraví za daně druhých, radost. 🙂

                Co se týče obsazenosti, tak bych vám doporučil jet se podívat, ale to dnes nemůžete, když tam jezdí NAD. Faktem ale je, že ta NAD někdy veze víc lidí, než vlaky předtím. Ke krajským statistikám (existují, ale neveřejně) se nedostaneme, ale jistě by pozorování potvrdily.

                • Děkuji za odpověď, ze které vyplývá, že vaše tvrzení „Pro prohánění prázdných vlaků, bo úsek Kácov-Zruč je fakt jeden z nejméně využívaných úseků železnic u nás.“ je vaším subjektivním dojmem, nikoliv objektivním údajem vyplývajícím z relevantních statistik.

      • Našel se objednatel, který si tam vlaky přeje celoročně, stejně tak se našel dopravce, který je schopen toto odjezdit. Vaše přání reálně nebude vyslyšeno/naplněno.

        • Stejně se ta trať nakonec zavře, tou opravou se to oddálilo o 20 let a to je všechno. Nebo si vážně myslíte, že za 50 let bude nějaká vláčková ZDO v 810kách údolím Sázavy? 🙂

          Většina lokálek navíc končí na tom, že každé 4 roky máte volby a pokud zrovna občasné zvolí protiželezniční strany, tak ty nejslabší lokálky v kraji zavřou. A pak už je obvykle nikdo neobnoví, ani když si zase lidé zvolí proželezniční garnituru. Ta většinou pak hájí „co zatím přežilo“, ale co už bylo zrušeno se neoživuje. Příkladů, kdy to šlo takovouhle cestou, najdete spousty. Pokud se provoz neobnoví do roka, tak většina lokálek už nikdy obnovena není a časem zchátrá natolik (spolky její údržbu neutáhnou, navíc se dříve či později lidé v nich vždy rozhádají, protože jsou to jen lidé), že se zruší a postaví se cyklostezka. Švestková dráha je jen ukázková výjimka potvrzující pravidla.

    • „Sobota
      R 1146 Metoděj Vlach z Prahy Hl.n. v 9.25 totálně narvanej lidma , soupravu tvořilo 6 vagónů tažených dieselem.“
      A čím by to mělo být taženo?

      • A jéje pan Souprava zase perlí, jen co je pravda. Tak na to asi No Comment.
        K tomu Posázavskému Pacifiku jen dodám, že nedávno tady byl uveřejněn rozhovor s
        generálním ředitelem SŽDC a ten zdůrazňoval, že oprava a rozvoj této trati je na
        pořadu dne a byla vyhodnocena jako zcela perspektivní v celé délce. Tož asi tak.

Newsletter

Partneři


Výběr editora