LOT 3a leaderboard

SŽDC začne s velkou modernizací koridoru podél Berounky, obce chtějí nižší rychlost

CityElefant na lince S7 v Dobřichovicích. Foto: Jan SůraCityElefant na lince S7 v Dobřichovicích. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) požádala o další povolení pro modernizaci trati mezi Prahou a Berounem. Koridor, který je ve

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) požádala o další povolení pro modernizaci trati mezi Prahou a Berounem. Koridor, který je ve špatném stavu, se má dočkat prvních zásadnějších oprav už letos na podzim mezi Smíchovem a Radotínem.

Na dlouho ale může jít o poslední úsek: na dalších místech SŽDC už teď naráží s návrhovou rychlostí 145 km/h na protesty obcí. V budoucnu by mohl trať nahradit tunel.

V registru oznámení už byly zveřejněny dva nové záměry SŽDC na zásadní modernizaci tratě: od odbočky Berounka po Karlštejn a druhý z Karlštejnu do Berouna. V obou případech začíná takzvané zjišťovací řízení, během kterého úřady budou zkoumat, zda je stavbu nutné posuzovat složitěji z hlediska vlivu na životní prostředí, nebo ne.

SŽDC ale naráží na protesty starostů okolních obcí. Zatímco v návrhu je rychlost až 145 kilometrů v hodině, 11 obcí sdružených v Regionu Dolní Berounka chce pomalejší jízdu. Zástupci obcí poslali ministrovi dopravy dopis, v kterém žádají maximální rychlost 105 km/h pro osobní vlaky a 90 km/h pro nákladní. Podle starostů by se měl projekt připravovat tak, že doprava se v budoucnu stejně převede do chystaného tunelu a trať bude sloužit jen příměstské dopravě. Nechtějí ani vysoké protihlukové zdi, ty ale SŽDC z projektu odstranila. Dopis je součástí dokumentace, kterou SŽDC předložila na úřady.

SŽDC ale nepočítá s tím, že by na trati byla nižší rychlost, projekt mluví o rychlosti až 145 km/h pro vlaky s naklápěcí skříní, 130 km/h pro všechny osobní vlaky a stovce pro nákladní vlaky. Výjimkou je průjezd Karlštejnem. V úseku od odbočky Berounka je rychlost nižší, maximum 120 kilometrů za hodinu pro osobní vlaky s klasickou vozbou, 130 pro naklápěcí soupravy.

Zatímco na modernizaci těchto úseků si budou muset cestující ještě několik let počkat, výrazně blíže je modernizace prvního úseku mezi Smíchovem a Radotínem. „V současné době je vydáno rozhodnutí o výběru dodavatele stavby a připravuje se podpis smlouvy o dílo. Stavební práce by měly začít letos v září,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Trať podél Berounky patří k nejvytíženějším v zemi, přesto neprošla za poslední půlstoletí žádnou větší modernizací. I to má vliv na časté výpadky provozu. SŽDC počítá mezi Prahou a Berounem s tím, že dálkové a nákladní vymístí do nového tunelu. Zda se SŽDC vyplatí, nebo nevyplatí, má ukázat studie proveditelnosti. Tu již zhotovitel odevzdal, nyní se čeká na připomínky.

Tagy Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top Trať 171 Trať 171 Praha - Beroun
313 komentářů