SŽDC začne s velkou modernizací koridoru podél Berounky, obce chtějí nižší rychlost
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) požádala o další povolení pro modernizaci trati mezi Prahou a Berounem. Koridor, který je ve
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) požádala o další povolení pro modernizaci trati mezi Prahou a Berounem. Koridor, který je ve špatném stavu, se má dočkat prvních zásadnějších oprav už letos na podzim mezi Smíchovem a Radotínem.
Na dlouho ale může jít o poslední úsek: na dalších místech SŽDC už teď naráží s návrhovou rychlostí 145 km/h na protesty obcí. V budoucnu by mohl trať nahradit tunel.
V registru oznámení už byly zveřejněny dva nové záměry SŽDC na zásadní modernizaci tratě: od odbočky Berounka po Karlštejn a druhý z Karlštejnu do Berouna. V obou případech začíná takzvané zjišťovací řízení, během kterého úřady budou zkoumat, zda je stavbu nutné posuzovat složitěji z hlediska vlivu na životní prostředí, nebo ne.
SŽDC ale naráží na protesty starostů okolních obcí. Zatímco v návrhu je rychlost až 145 kilometrů v hodině, 11 obcí sdružených v Regionu Dolní Berounka chce pomalejší jízdu. Zástupci obcí poslali ministrovi dopravy dopis, v kterém žádají maximální rychlost 105 km/h pro osobní vlaky a 90 km/h pro nákladní. Podle starostů by se měl projekt připravovat tak, že doprava se v budoucnu stejně převede do chystaného tunelu a trať bude sloužit jen příměstské dopravě. Nechtějí ani vysoké protihlukové zdi, ty ale SŽDC z projektu odstranila. Dopis je součástí dokumentace, kterou SŽDC předložila na úřady.
SŽDC ale nepočítá s tím, že by na trati byla nižší rychlost, projekt mluví o rychlosti až 145 km/h pro vlaky s naklápěcí skříní, 130 km/h pro všechny osobní vlaky a stovce pro nákladní vlaky. Výjimkou je průjezd Karlštejnem. V úseku od odbočky Berounka je rychlost nižší, maximum 120 kilometrů za hodinu pro osobní vlaky s klasickou vozbou, 130 pro naklápěcí soupravy.
Zatímco na modernizaci těchto úseků si budou muset cestující ještě několik let počkat, výrazně blíže je modernizace prvního úseku mezi Smíchovem a Radotínem. „V současné době je vydáno rozhodnutí o výběru dodavatele stavby a připravuje se podpis smlouvy o dílo. Stavební práce by měly začít letos v září,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Trať podél Berounky patří k nejvytíženějším v zemi, přesto neprošla za poslední půlstoletí žádnou větší modernizací. I to má vliv na časté výpadky provozu. SŽDC počítá mezi Prahou a Berounem s tím, že dálkové a nákladní vymístí do nového tunelu. Zda se SŽDC vyplatí, nebo nevyplatí, má ukázat studie proveditelnosti. Tu již zhotovitel odevzdal, nyní se čeká na připomínky.