egoe-plus
Infrastruktura Železnice

SŽDC začala soutěžit dvoumiliardovou opravu koridoru na polskou hranici

Stanice Dětmarovice. Foto: Mariuszjbie – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19179604
Stanice Dětmarovice. Foto: Mariuszjbie – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19179604

Správa železniční dopravní cesty dnes zveřejnila další z velkých zakázek na opravu již modernizovaných koridorových tratích v Česku. V soutěži s odhadovanou cenou 2,163 miliardy korun bez DPH hledá SŽDC dodavatele, který zajistí modernizaci deseti kilometrů trati z Dětmarovic na státní hranici s Polskem.

Podle stránek SŽDC s databází projektů jsou celkové investiční náklady 2,945 miliardy korun. Z evropských dotacích má přijít pětina, polovinu zaplatí úvěr z EIB, zbytek Státní fond dopravní infrastruktury

Po opravě mají zmizet propady rychlosti, například stanicí Petrovice u Karviné se má jezdit namísto stávajících 65 km/h stokilometrovou rychlostí. „Účelem stavby je odstranění propadů traťové rychlosti, zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti provozu, zlepšení technického stavu trati i zajištění potřebných parametrů pro provoz nákladní dopravy. Opraví se přejezdy i nástupiště ve stanicích a na zastávce, ty budou nově přístupné bezbariérově,“ popisuje SŽDC projekt. Hotovo má být v červenci roku 2022.

Trať Dětmarovice - Petrovice u Karviné
Trať Dětmarovice – Petrovice u Karviné

Trakční vedení zůstane stále na stejnosměrnou soustavu, úpravy mají ale už respektovat chystaný přechod na střídavou napájecí soustavu.

Jde o druhý projekt financovaný z programu Blending Call, který znamená mix tří finančních zdrojů: úvěru od Evropské investiční banky, evropského fondu CEF a státního rozpočtu. Program Blending Call má řešit odstranění úzkých míst na I. koridoru. Jako první SŽDC začala soutěžit úpravu koridoru mezi Velimí a Poříčany.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radovan Komínek

Pokud musíme modernizovat už zmodernizované, když modernizace koridorů ještě neskončila a minimálně 10 let neskončí, předpokládám, že se v dalších letech budeme točit v kruhu a vyměňovat zastaralé technologie, zvyšovat rychlost, která měla být už zvýšena nebo provádět konverzi trakce, která měla být předmětem původních staveb. Za takových podmínek se mi nejeví finančně nákladná stavba VRT reálná z titulu lidských a materiálových kapacit včetně financí.

Lektor

Tak naivní je představa že koridory už se nikdy nebudou opravovat. Životnost staveb je 30 let prostě nás čeká nová oprava koridorů ať chceme nebo ne.

Panda

Bohužel pro SŽDC (a potažmo i MD) je asi jednodušší dostat prachy na periodické „investiční údržby“ každých 20-30 let než trať lépe „klasicky udržovat“, aby se „investiční údržba“ dělala třeba jednou za 50 let…

Jiří Kocurek

Magoři! Blbci! Kreténi! Po něčem takové by se v ČR mohlo ještě 40 roků jezdit. A ONI to mění! Ta tra je v mnohem lepším stavu než v Bezpráví a oni to vyhazují!
https://www.youtube.com/watch?v=Mmcd4f65-Ho

liberal shark

To bude paráda. Škoda že na polské straně se jezdí desítkou po klikaté mezi skrze zahrádkářské kolonie :-((.

182-097

Kde? V Polsku se desítkou nikde nejezdí (minimální rychlost je dvacet, pod dvacet se jít nesmí). A od Zebrzydowic dál na Katowice i Krakow mám poznání, pravidelně tam jezdím, a nikde tam desítkou mezi zahrádkama nejezdíme

liberal shark

Jel jsem tam loni před Vánocemi a chvílemi se zdálo, že vlak spíš couvá nebo padá z náspu někomu na dvorek.

Jan

v Polsku probíhá (projekt je hotový) též rekonstrukce na rychlost 160 km/h (Katowice – Zebrzydowice)

liberal shark

To je dobře. Na hlavní trati Katovice – Krakov makali jako fretky, ale na trati z Dětmarovic do Třebinie nic. Až do Osvětimi to bylo ostrach.

182-097

Od Zebrzydowic je trať dávno zmodernizovaná, letos se postupně dělala obnova spodku od Pruchny po oblouky před Zebrzdowicemi. Problém jsou Czechowice, tam je celá stanice v havarijním stavu (za deště je to jedna velká louže a obě zhlaví jsou zaplavena vodou), ale chystá se velká rekonstrukce včetně přilehlých úseků. Do Osvětimi se jede víceméně furt 30 (částečně 50), ale na trati jsou navezeny nové kolejnice, okolo pražce, a začala rekonstrukce prvního úseku z Brzeszcz Jawiszowic do Brzeszcz Kopalni, kde se aktuálně dělá na jedné z traťových kolejí a novém TV v Jawiszowicích. Nicméně celkově už zrekonstruovaných úseků kvapem přibývá, dokonce… Číst vice »

jan

2,3 mld a 100 km/h na 10 km.. hmm.

jiný Petr

Zůstane tam 160 km/h, zvýšení z 65 na 100 km/h se týká jen stanice Petrovice u K., což je výrazně méně než 10 km.

Jarek

A ty peníze už jsou na kontě?Vzhledem k tomu co se vše seškrtalo viz. 323, zastávka Zábřeh atd?A nebo to jde z jiné kupky?

Jiří G

Tak tak, odstranit rychlostní propad na vjezdu do PuK, kde většina vlaků jede 40 km/h, protože přepřah mě připadá jako zoufalost. Nevidíme do zabezpečovačky, která je asi po 15 letech zastaralá, realizace asi okolo 2005. Ale utopit v tom 2 mld. to je kumšt

Martin V.

Pochopím, že elektromechanika v Brně na hlavním https://brno.rozhlas.cz/tento-stroj-hlida-bezpecnost-brnenskeho-nadrazi-je-mu-55-let-6463503 z roku 1961 byla už zastaralá a potřebovala vyměnit. Ale jak může dnes zastarat zabezpečovačka za pouhých 15 let? To se vážně vyrábí železniční technika s takto krátkou životností?

Jiří G

Jste těch 15 let nepochopil. To je ironie

Martin V.

Aha. 🙂 Ale tady je těžké poznat, co je ironie. Jak Panda poznamenal(a) výše, asi je pro SŽDC jednodušší dělat často „investice“ s minimální údržbou než dělat investice jednou za čas s řádnou údržbou mezi tím.

Andrej

Nejaká generálna oprava je určite potrebná, ale postaviť tu trať úplne nanovo po 20 rokoch za 2 miliardy sa mi zdá neefektívne. Resp. dali by sa nájsť projekty, kde by za rovnaké peniaze bol vyšší užitok

Vojtaur

Hotovo ma byt v cervenci 2020? To bude fofr 😉

Pitrys

Taky čumím 😨

Démon

TENDR

Jirka

No tak se trošku seknul o dva roky – Realizace: 03/2020–07/2022

X 1

To by nedal ani černokněžník Zababa.