Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

SŽDC vypsala tendr na velkou opravu Posázavského pacifiku, vyjde na půl miliardy

Zastávka Chabeřice na vyloučeném úseku trati 212. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016
Zastávka Chabeřice na vyloučeném úseku trati 212. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016

Správa železniční dopravní cesty hodlá ještě letos na podzim začít s odstraňováním ostudy v podobě výluky na Posázavském pacifiku. Železničáři aktuálně vypsali soutěž na velkou rekonstrukci východní větvě pacifiku (trať 212) v úseku Ledečko – Kácov – Zruč nad Sázavou. Předpokládaná cena opravy činí 478 milionů korun bez DPH.

Předmětem zakázky je oprava železničního svršku i spodku. Na podání nabídky mají firmy čas do 20. července. „Zejména jde o výměnu kolejnic, pražců, kolejového roštu, montáž a demontáž kolejového roštu, strojní čištění štěrkového lože, opravu přejezdů, opravu nástupišť, opravu osvětlení, opravu mostů a propustků, sanaci a očištění skal, opravu opěrných zdí, opravu odvodnění,“ vyjmenovává zadávací dokumentace. Hotovo by mělo být v červnu příštího roku.

Trať 212 se stala příkladem nedostatečné péče státu o některé tratě. SŽDC v úseku Kácov – Zruč nad Sázavou nejprve zavedla pomalé jízdy, od října na trati zastavila provoz úplně. České dráhy ale už předtím kvůli pomalým jízdám raději zavedly v kritickém úseku náhradní autobusovou dopravu.

 

48 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V tom asi nejsme ve při 🙂
    Proto považuji za vhodné převést takovéto lokálky na spolky/obce, případně je zcela zrušit. Správa by pak řešila polovinu tratí. Stejně jako se vám ŘSD nestará o ulici k rodinným domkům. SFDI má letos rozpočet 71 mld. Podívejte se kolik jde ŘSD (a to je ani minutu neobhajuji), kolik toho staví a kolik toho opravují. A kolik SŽDC? Zkrátka tato lokálková agonie musí skončit. Dejme je nadšencům včetně infrastruktury. A pojďme řešit železniční dopravu. Toť můj názor.

    • Výborně. Můžete vypsat tu polovinu tratí v ČR, které byste dle svého názoru „převedl na spolky/obce“? Děkuji.

        • ŘSD se stará jen o dálnice a silnice I. třídy, a tak by to mělo být i na železnici – tedy SŽDC by měla spravovat VRT, koridory a další tratě celostátní dráhy a o regionální tratě by se měly starat kraje a obce, případně nějaké spolky.
          Ty zmiňované výjimky (173, 210 do Vraného a 232) by dle mě měly být součástí celostátní dráhy.

        • Výborně. Můžete uvést svůj odhad, kolik % rozpočtu SŽDC se ušetří v okamžiku, kdy by naprostá většina (O. K., když ne tedy všechny) vyjmenovaných tratí byla převedena na obce/spolky, a to v případě, že: (dvě varianty)

          – Dotyčné obce/spolky BUDOU mít nárok na příspěvek ze SFDI na údržbu předmětných tratí (jak tomu ostatně je i nyní u tratí s „neSŽDC“ provozovatelem)

          – Dotyčné obce/spolky NEBUDOU mít nárok na příspěvek ze SFDI?

          Děkuji za odpověď. (Předpokládám, že vzhledem k názoru ve smyslu „nasměrovat peníze do hlavních tratí namísto lokálek“ máte přibližnou představu ve věci, o jakém objemu, resp. procentu finančních prostředků je řeč.)

          • Předpokládám, že obce/spolky to budou pár let provozovat a pak prostě buď dostanou nějakou dotaci (z EU, možná i něco z SFDI) na udržování skanzenu, nebo si tam postaví cyklostezku. 90% těch tratí by prostě fyzicky zaniklo. Důležité je, že už to nepůjde brát jako vydírání a předvolební boj, jak jsme viděli v době nedávné.
            K šetření:
            Tady je vidět, jak vlastně ten nápad z 90. let nebyl vůbec špatný. Jenže tehdy byly odbory silné a sociální smír a Klaus nebyl Reagan. Škoda, mohli jsme to mít už za sebou, takhle se o to o těch 20 let stejně odsunulo.
            Šetření nelze paušalizovat, především by se ušetřilo na provozních nákladech a lidský potenciál by se převedl na důležité věci. Tady ani tak nejde o blbých 100, nebo 600 milionů. Lidi od dráhy sice pláčou, že nejsou peníze, ale to není pravda. Peněz je jako nikdy, jen nejsou projekty. Peněz je dokonce tolik, že by dneska nebyl vůbec problém stavět VRT tempem 20 km/rok (pokud by to financovala EU, a v tom by nebyl problém 85%, i při ceně 1 mld/km byste dal z národních zdrojů jen 3 mld. Směšná částka. Jenže není nic připraveno. Jde o to, že úředníci SŽDC (i kdyby se opravdu snažili, ehm), tak jim prostě nezbývají kapacity na ty důležité tratě.

        • Já pracuji na seznamu, co by bylo dobré zrušit. Ale jelikož pracuju s mapkou z buekeru, kde to pěkně gumuju a upravuju (musím tam dělat nová slova), aby to bylo přehledné, tak mi to potrvá. Můj návhr zatím:

          http://jyxo.info/uploads/84/84d56ad9d0a5112cde615501e0e36d4aa1ebc549.png

          jdu zleva doprava 🙂

          Někde i zjednokolejňuji, nebo ruším elektrifikaci. A také mám kritérium, že kde nákladka, to nechávám.

          Tento návrh řeší i to, že nebudou k dispozici menší morotové jednotky v budoucnu než ty velikosti Sharka, kvůli normě TSI (menší se nevyplatí už vyrábět, ani něco jako RS1)

          • Ještě si vezměte starou mapu na mapách, tam jsou první železnice u nás a ty většinou nevedou úplně blbě, takže od toho se také odpíchněte. Možná tam jak jsem psal, zohledněte možnost změny zapojení do nádraží, což může situaci změnit.

          • Takovou malůvku umím namalovat taky. Na základě čeho to prosímvás gumujete? Od oka, od stolu, nebo snad pohledu z okna?

  • Pěkná diskuze za účastí největších železničních odborníků a jedničkářů z české gramatiky.

    • Pan Pauuel přispěl vuuuelmi kvalitním názorem Uďo.
      Takže znovu, kdo byl na discotéce: Miuuuek, Chahai Budvaj, Apolo sedumnáct, Iuveta…..

  • Opravdu by to nešlo opravit levněji? Fakt je tam nutné stavět koridor, když se jedná o nejslabší úsek tratě, s převážně jen turistickou dopravou? Nestačilo by to opravit tak, aby to tam bylo sjízdné např. pro rychlost 30 (to ještě není tak pomalé a turistům stačí)? Neříkám to rušit, ale opravdu je nutné zásadně rekonstruovat zrovna tento nejslabší úsek této tratě?

    • Ono už to bude asi docela jedno, jestli na 30, nebo 60, pokud budou muset dávat nové použité pražce a koleje, lože, protože tady je to původní z roku 1938 už v kelu.

    • Rychlost 30 km/h = VELMI POMALÉ. Natolik pomalé, že (když tam pomalé jízdy v této výši vznikly) ČD tam raději zavedly NAD za většinu spojů.

      Jaký je rozdíl nákladů na opravu tratě pro 30 km/h vs. pro dosavadní traťovou rychlost?

  • Provoz se zastavili loni v říjnu a kopat se bude na pozdim. Takže po roce. No to bude hodně dlouhá výluka. Tady je vydět jak na tahovéhle tratě SŽDC kašle. Což je rohodně špatně jelikož určitě neznájí kolik lidí tam vlak používá.
    Jinak za tu cenu bych se nejpíš nebál že bude všude modré zábradlí a euro nástupiště.

    • Naopak… To že se do nich vůbec investuje je hodně sporný… Jsou mnohem kloudnější tratě vhodné k investici, i v rámci lokálek. A to i v rámci turistických. Kupř. na té 097 ve Středohoří by investovat těchto 600 milionů přilákalo mnohem více lidí a turistů, než tento slabě využívaný prostřední úsek Pacifiku.

  • Tak hlavně aby na každé zastávce nebylo eurobetonové nástupiště a kilometry modrého zábradlí.

  • Už aby to bylo. Tato malebná trať si to rozhodně zaslouží – už kvůli vodákům a turistům.

    • Spíš se ptejte, jak je možné, že ji SŽDC nechalo takhle dopadnout.

  • Tak ted už jen doufat, že zase začnou chataři jezdit na víkendy vlakem, vrátí se povozy, uhelné sklady a Hoši od Bobří řeky zase vztyčí vlajku. Obrat cestujících v takových uzlech jako jsou Malovidy, Vranice, Střechov a Chabeřice prudce vyskočí, do nádražních budov se vrátí výpravčí, telegrafista, pokladní, hradlař a výhybkáři, výtopny opět přivítají lokomotivy. Nastanou zlaté časy železnice.

    • No. vrt… Odpověď na všechno.. 1 mld/km a tady strašně vadí 20mil/km jednou za 100 let..

      • A kolikpak lidí/zboží nám po takové VRT projede? Hm? Chápou oni takový detail, že tu máme tratě, kde jezdí jen lidi na výlet (soboty+neděle) a tratě, kde ročně projede milión osobních aut do Reichu?

          • Ano, mám problém s tím, že SŽDC na trať roky kašle, pak ji DI zakáže provoz aby se potom narvaly peníze do obnovení provozu za neustálého kňourání lidí od dráhy, že nejsou peníze. Ony ty opravdu důležité trati jsou ve velmi podobném stavu, jako tady 212, jen jejich význam je malinko někde jinde. A husy jsme spolu nepásli, tedy si netykáme.

              • Souprava alias Bobík a spol (Tunel, VRT atd.)
                Vy bezhlavě přejímáte INnázor, který nyní frčí a vůbec nedokážete přemýšlet o jeho správnosti. Já si pod pojmem vyspělá společnost nepředstavuji něco, co je vymyšleno a tlačené za každou cenu jen proto, že to prosazuje někdo, kdo má aktuálně v rukou moc. Já si pod pojmem vyspělá společnost představuji možnost výběru pro každého, kdo si nevybere škodit ostatním. A to konkrétně v dopravě znamená výběr z několika možností. Pro autíčkáře kvalitní silnice, pro cyklisty kvalitní cyklostezky a pro ty, co z nejrůznějších důvodů nemohou nebo nechtějí řídit auto ani jet na kole kvalitní VHD. Názor, že lokálky jsou OUT a musí se apriory zrušit za každou cenu a nahradit něčím IN já zásadně odmítám z principu, protože to zavání totalitou a tu jsem osobně velmi dobře poznal a více již nikdy. Ono je úplně jedno jestli je totalita náboženská, nacistická, komunistická, INmoderní nebo jakákoli jiná, všechny mají jedno společné: snahu vymýt většinové společnosti mozek, aby bezhlavě souhlasili s režimem a to já nikdy nepřijmu.

                • Jezdíte na koni, máte zvířatata, políčko za chalupou, vodu z pumpy a perete na valše? Sakra vždyť vy jste taky IN!

                  • Zvířata, samozřejmě.
                    Já pochopitelně VHD podporuji. Ovšem do moderní VHD lokálky prostě nepatří. Max jako turistická atrakce. Obsluha regionu vypadá úplně jinak. Že si to neumíte představit, není můj problém, ani problém společnosti.

                    • VRT: neztrapňujte se tady moc zbytečně, nic o lidech nevíte a přesto jim podsouváte něco z vašich dedukcí. Pro vás lokálky nejsou moderní, ale jinde na to mají prostě jiný názor a tak také činí a v rámci kraje ty lokálky fungují dobře. Dokonce se vážně
                      uvažuje nad znovuobnovením jedné části lokálky zrušené před 40 lety. Takže kde je vůle tam je cesta.

              • Pro ty lidi to je náboženství a jejich jediný smysl života. Nechme jim to.

                • Jo, působí jak nějaká železniční lokálková sekta. Ta vášeň pro obhajobu neobhajitelného a trvání si na argumentech, které by jim nikdo neuznal za seriózní a zároveň ta agresivnost a potřeba osobně útočit na ty, co nesouhlasí s jejich jediným „železničním učením“, to je až neuvěřitelné. 😀

                  • Souprava, VRT: To, že tratě vidíte jako zbytečné a vhodné k přeměně na cyklostezku, je pouze povrchní pohled. Vámi uvedené odkazy směřují na stránku, kde se někdo na věc zamýšlí z více úhlů pohledu a ne jen „já chci/já nechci“. Regionální tratě skutečně význam mají, pokud tvrdíte, že ne, tak je to jen proto, že ho nechcete hledat. A pokud vám ty lokálky tolik vadí, tak po nich nejezděte, nikdo vás k tomu nenutí. Rozhodně mi ale nepřijde jako spravedlivé se tady navážet do šotoušů, my o tom stejně nerozhodujeme (a vy anti-šotouši také ne).
                    A pokud nevěříte ve smysl regionálních tratí, uvedu jeden příklad. Trať Šumperk – Kouty nad Desnou. Před dvaceti lety byla poškozená povodní a směřovala jedině ke svému zániku. Kvůli malému využití nic nenasvědčovalo tomu, že by se měla obnovit. Přesto se tak stalo (po odkoupení Svazkem obcí údolí Desné) a jak vypadá její využití dnes?
                    Z toho tedy vyplývá, že pokud se v tuto chvíli zdá trať zbytečná, za dvacet let tomu může být úplně jinak.

    • VRT: souhlasím, jsou projekty, které mají mnohem větší (dokonce mezinárodní) význam a na ty se kašle. Místo toho se živí lokálky kde jezdí minimum lidí a mohl by je v klidu nahradit autobus, např. 135, 137, 084, 085, 076…

      • Tu 137 bych asi zatím toleroval. Tam jsou jen 2 víkendové páry, zimní provoz byl zrušen, takže dokud nebude potřeba nějaká velká oprava (což na 137 tolik nehrozí jako na 135, ta 137 nemá mosty), tak bych to asi nechal. Na těch 2 párech týdně se ušetří prd. Zbytek souhlas. Akorát asi ještě tu 076 v úseku Mělník-Mšeno, když už byl opraven, bych tam nechal turistický vlak o víkendu (jen ten ale). Neb opět – na příštích 10-15 let zde asi nebude potřeba žádná údržba, takže ten jeden pár turistického vlaku kraj obětovat může. Aspoň šotouši uvidí, že jim nerušíme všechno. No a ten 1 pár týdně tam aspoň bude kácet nálety. 🙂 A zbylé jak říkáte. 135 je aktuální příklad plýtávání desítek milionů a na 084/085 se teď taky nepochopitelně něco draze opravuje.

        • Na 135 jezdí trochu větší soupravy, než by pobral autobus, ne?

          • Za ty prachy, co stojí ta oprava, by se dalo koupit hodně autobusů. A až se budou muset opravovat další části 135, to teprve bude autobusů.

              • Když si přečtete příspěvky i v jiných článcích zde na serveru, zjistíte, že zde píšou pořád ti samí mudrcové, co by nejradši zrušili úplně všechno. A sami nevytáhnou paty z baráku, protože by nestihli všechno okomentovat. Naštěstí né všechny zajímá jejich názor, hlavně ne ty, co do toho opravdu mají co mluvit. Sleduju to tady tak poslední týden a myslím, že stačilo.

              • Však to píšu, tam kde je nákladní doprava, tak se nedělá nic, i tu opravdu z Boleslavi do Nymburka si musela Škodovka doslova vyřvat.

            • Jojo, a místo kolejí se budou muset opravovat silnice… Ušetřili jsme, fakt.

    • Malovidy ani Vranice nesouvisejí s diskutovaným úsekem tratě. Provoz do těchto zastávek je nadále zajištěn v nezměněné podobě. Tyto zastávky uvádíte ve svém výčtu irelevantně.

      Postoj, k němuž směřujete, bych obrátil – SŽDC dosud ani nezvládá udržet své tratě v provozuschopném stavu, přesto by podle některých kruhů bylo žádoucí brzy začít budovat (+ NÁSLEDNĚ UDRŽOVAT!) síť nákladově drahých (řádově dražší než oprava uvedeného úseku horního Pacifiku) + provozně specifických vysokorychlostních tratí.

      • V tom asi nejsme ve při 🙂
        Proto považuji za vhodné převést takovéto lokálky na spolky/obce, případně je zcela zrušit. Správa by pak řešila polovinu tratí. Stejně jako se vám ŘSD nestará o ulici k rodinným domkům. SFDI má letos rozpočet 71 mld. Podívejte se kolik jde ŘSD (a to je ani minutu neobhajuji), kolik toho staví a kolik toho opravují. A kolik SŽDC? Zkrátka tato lokálková agonie musí skončit. Dejme je nadšencům včetně infrastruktury. A pojďme řešit železniční dopravu. Toť můj názor.

Newsletter

Partneři


Výběr editora