SŽDC se chlubí velkým úbytkem pomalých jízd, část ale odstranila jen formálně
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tvrdí, že za posledních dvanáct měsíců o téměř čtyřicet procent snížila délku úseků s pomalými
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tvrdí, že za posledních dvanáct měsíců o téměř čtyřicet procent snížila délku úseků s pomalými jízdami. Ve skutečnosti ale na části z nich došlo k odstranění pomalých jízd ryze formálně a vlaky zde musí jezdit stále s omezenou rychlostí. Jen se z „pomalé jízdy“ stalo trvalé omezení rychlosti.
„V meziročním srovnání k 30. 6. loňského a letošního roku došlo ke snížení celkové délky takzvaných pomalých jízd o 39 procent. K ještě podstatnějšímu zkrácení délky, a to o více než polovinu, došlo u pomalých jízd zavedených z důvodu technického stavu trati,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě.
Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová potvrdila, že ve statistikách zrušených pomalých jízd jsou i úseky, které byly místo pomalé jízdy nahrazeny trvalým omezením rychlosti. Jinými slovy, statistiky SŽDC vylepšuje, i když vlaky jedou stejně pomalu. Pokud byla pomalá jízda zrušena a nahrazena trvalým omezením rychlosti, je už uváděna jako zrušená. Podle statistik byla takto pomalá jízda přesunuta do trvalého omezení v 16 případech, letos zatím v pěti.
Jde často o velmi frekventované úseky. Například Vyšehradský železniční most. Několik měsíců zde byla pomalá jízda 40 kilometrů za hodinu, letos v červnu se omezení změnilo na trvalou čtyřicítku. Před omezením zde vlaky mohly jezdit šedesát. Na trati do Berouna jde i o další úsek, u Radotína po rekonstrukci zůstala trvale na mostě nedaleko čerpací stanice padesátka, i když okolní úseky jsou už na stokilometrovou rychlost. Na koridoru v Třinci byla traťová rychlost 140 kilometrů v hodině, před dvěma lety byla zavedena pomalá jízda na 80 km/h a teď už je z ní trvalá rychlost.
„K zavedení trvalého omezení rychlosti se přistupuje jen v případech, kdy snížení rychlosti nelze odstranit opravou a údržbou. Jedná se o investiční akce a opravné akce komplexnějšího rozsahu, kdy příprava a následná realizace trvá v řádu měsíců nebo let. A také o případy, kdy vynaložené finanční prostředky neodpovídají konečnému výsledku – nevyhovující rozhledové poměry na přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži na regionálních nebo málo využívaných tratích,“ podotkla Pistoriusová.
Vedení SŽDC je k redukci pomalých jízd motivováno i finančně. V ukazatelích KPI, podle kterých se vypočítávají roční odměny, je zahrnut i určitý objem pomalých jízd. Dopravcům by navíc měli správci železnice za omezení rychlosti vyplácet kompenzace.
SŽDC v tiskové zprávě neuvedla počet pomalých jízd, pouze celkovou délku. Letos to bylo necelých 80 kilometrů, loni 140 kilometrů. „Navýšení finančních prostředků a jejich směřování do ucelenějších oprav umožňuje operativnější odstranění pomalých jízd v úsecích, kde již došlo ke zhoršení technického stavu, ale především můžeme těmto stavům předcházet, zavedení pomalých jízd eliminovat nebo alespoň minimalizovat nezbytně nutnou dobu jejich trvání,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Podle něj se kvůli složitosti zajištění komplexnějších oprav se snížení počtu pomalých jízd dosud neprojevilo na regionálních tratích. Letos SŽDC slibuje například odstranění pomalých jízd mezi Mladou Boleslaví a Katusicemi.
Svoboda uvedl už po svém nástupu, že vyhlásil válku pomalým jízdám. I když dopravci kritizují omezení na řadě míst, která přešla v trvalé zpomalení, současně uznávají, že v řadě případů se skutečně začaly opravy urychlovat. „Problematice pomalých jízd věnuje SŽDC velkou pozornost, pravidelně se analyzují a vyhodnocují s cílem minimalizovat jejich počet, délku a dobu trvání. Zlepšování stavu v této oblasti je závislé na přídělu finančních prostředků, kapacitách zhotovitelů, vyhlášení výběrových řízení včetně dodržení všech lhůt a případných odvolání, zařazení potřebných výluk do výlukových plánů, jejich projednání s dopravci a v neposlední řadě i na klimatických podmínkách,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě.
Přehled pomalých jízd převedených do trvalého omezení rychlosti
2017
1x HKR (1x padání skal)
2x OLC (2x nevyhovující rozhl. poměry na přejezdu)
3x OVA (2x žel. svršek a spodek před modernizací + 1x rozhl. poměry na přejezdu)
2x PLZ (1x žel svršek + 1x rozhl . poměry na přejezdu)
6x PHA (3x žel. svršek staniční koleje Vršovice, 3x napojení výhybek zhlaví NMB),
2x UNL (1x žel. most + 1x rozhl. poměry na přejezdu)
2018
1x HKR (řícení hradební zdi)
1x PLZ (nestabilní násep)
3x PHA( žel. most pod Vyšehradem + rozhl. poměry na přejezdu)
Kde letos SŽDC očekává odstranění pomalých jízd (celkem 44, výběr do 10.8.)
Tišnov – Tišnov (bezpečnostní pomalá jízda kolem pracovního místa)
Brno-Slatina – Blažovice (bezpečnostní pomalá jízda kolem pracovního místa)
Nezamyslice – Ivanovice na Hané (konsolidace po provedených pracích)
Havlíčkův Brod – Okrouhlice (konsolidace po provedených pracích)
Leština u Světlé – Vlkaneč (konsolidace po provedených pracích)
Svitavy – Březová nad Svitavou (konsolidace po provedených pracích)
Říkonin – Říkonín (bezpečnostní pomalá jízda kolem pracovního místa)
Říkonín – Vlkov u Tišnova (bezpečnostní pomalá jízda kolem pracovního místa)
Pohled – Havlíčkův Brod (konsolidace po provedených pracích)
Brno Královo Pole – Brno Maloměřice (práce na železničním svršku)
Brno Královo Pole – Brno-Královo Pole (práce na železničním svršku)
Dalovice – Karlovy Vary (bezpečnostní pomalá jízda kolem pracovního místa)
Řevnice – Řevnice (konsolidace po provedených pracích)