Infrastruktura Železnice

SŽDC slibuje „válku pomalým jízdám“, ve středních Čechách zmizí 65 % omezení

Pomalá jízda ve stanici Praha - Holešovice. Foto: Jan Sůra
Pomalá jízda ve stanici Praha - Holešovice. Foto: Jan Sůra

Nový generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda slibuje výrazně nižší počet pomalých jízd na české železnici, než kolik jich je na tratích dosud. „Vyhlásil jsem válku pomalým jízdám,“ řekl na konferenci Železničního sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Extrémně vysoký počet pomalých jízd naplánovaných na příští rok v Prohlášení o dráze  vystrašil dopravce, zejména u tratí okolo Prahy.

Právě ve Středočeském kraji slibuje SŽDC nejvíce změn. Oproti původnímu plánu navýší rozpočet na odstranění závad na některých problematických místech. „Předpokládám, že ještě v letošním roce snížíme počet takzvaných pomalých jízd a provozních omezení nejméně o 65 % oproti výchozímu stavu v závěru roku 2017,“ slibuje Svoboda. SŽDC za velký počet pomalých jízd na tratích kolem Prahy čelila kritice zejména od Ropidu a Středočeského kraje.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové našlo vedení organizace řešení ke snížení počtu pomalých jízd, které současně projednalo se zástupci Středočeského kraje a hlavního města Prahy. Na koordinačním jednání došlo ke shodě na prioritách řešících omezení dopravních kapacit. „Prohlášení o dráze se zpracovávalo v roce 2017, současné vedení SŽDC přikročilo k zásadním změnám v koncepci odstraňování pomalých jízd na tratích zajišťujících dopravní obslužnost v Praze a Středočeském kraji.  Z tohoto důvodu již nejsou vstupy do Prohlášení o dráze z roku 2017 aktuální,“ uvedla Šubová.

Podle ní budou do nového jízdního řádu odstraněny pomalé jízdy na rozhodujících úsecích Středočeského kraje a Prahy.

Pomalé jízdy SŽDC zavádí kvůli bezpečnému provozu. Děje se tak například při diagnostice defektoskopických vad kolejnic, konsolidace, jde o bezpečnostní pomalé jízdy kvůli stavebním pracím nebo přírodním vlivům. Často jde o důsledek dlouhodobě zanedbané údržby.

Soupis pomalých jízd (PJ) ve Středočeském kraji s předběžnými termíny odstranění:

– úsek Praha (mimo) – Vraňany je bez PJ
– úsek Praha (mimo) – Olbramovice je bez  PJ,
– úsek Praha (mimo) – Kolín bez PJ, jen v žst. Poříčany do 15. 6., následně dle harmonogramu investiční stavby do 11. 9. 2018
– úsek Praha (mimo) – Beroun (mimo)  31. 8. 2018,
– úsek Praha (mimo) – Lysá – Velký Osek, mezistaniční úseky 7. 10. 2018, ovlivněno investiční stavbou v žst. Čelákovice
– úsek Kralupy n. Vltavou – Neratovice 30. 11. 2018
– úsek Kolín – Ledečko  31. 10. 2018
– úsek Kutná Hora – Zruč  31. 10. 2018
– úsek Mladá Boleslav – Katusice  31. 10. 2018
– žst.Praha-Holešovice  31. 7. 2018
– žst.Praha-Hostivař dle harmonogramu stavby 15. 8. 2018

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Michal:
    „TOR“ v Chuchli je skutečně podlý podvod SŽDC, aby to snížení rychlosti nemusela vykazovat mezi „PJ“, a zjevně na hodně dlouhou dobu, protože jinak by ji to vykazování jako „PJ“ nevadilo. Pro provoz je to sice zdánlivá maličkost, ale tím, že leží v omezujícím traťovém oddílu (v dávnější minulosti existovalo ještě i hradlo „Malá Chuchle“ u toho úrovňového přejezdu se závorami v Chuchli, ale především kvůli velkému nedostatku provozního personálu bylo v 80. letech minulého století zrušeno, a tak vznikly ty délkou velmi nerovnoměrné traťové oddíly), dělá to výrazné snížení rychlosti (na polovinu) docela „paseku“ – například včera (neděle) v podvečer: jel jsem „rychlým“ rychlíkem z Plzně a až do Berouna to jakž-takž fungovalo (= skoro včas), ale pak jsme se vlekli za osobním vlakem, což vyvrcholilo několikaminutovým pobytem na hradle Závodiště, a ve výsledku z toho bylo zpoždění v cíli skoro 25 minut – chápu, že předjíždět v neděli večer na této trati příměstský osobní vlak rychlíkem by byla zcela nemyslitelná „vražda dopravy“ (a samozřejmě za nic takového ani neholduji), chci tím jen doložit, k jakým problémům to lokální omezení NTR ve výsledku významně negativně přispívá.

    • Takových trvalých omezení rychlosti je mraky, např. Rakovník – Domoušice celý úsek. Mosty, tunely, přejezdy na ostatních tratích.

    • petříček:
      Samozřejmě – a právě proto je třeba na to poukázat vždy, když vysoce postavený (a dobře placený) činitel SŽDC dělá navenek líbivou populistickou politiku kamuflováním skutečného počtu „pomalých jízd“ tím, že je změní na „trvalá omezení rychlosti“ (jimiž se pochopitelně veřejně „nechlubí“) a přestane je vykazovat mezi „PJ“ …

  • Dvě dost zásadní připomínky:
    1) všechno je to „Praha (mimo)“ a z Prahy jsou zahrnuty jen dvě žel. stanice (přičemž ta PJ na obrázku v Praze-Holešovicích je již odstraněna, je tam ale snad ještě nějaká jiná na zhlaví),
    2) nejsou-li např. na území Prahy FORMÁLNĚ žádné další (dlouhodobé) pomalé jízdy (ve smyslu bodu 1)), pak jsou kamuflovány „trvalými omezeními rychlosti“, která v tom výčtu pochopitelně uvedena nejsou (protože to FORMÁLNĚ nejsou „PJ“) – příkladem může sloužit třeba trvalá „padesátka“ na nadjezdu přes starou silnici v Praze-Chuchli.
    Takže ve skutečnosti je to opět jen velkohubé „mazání medu kolem huby“, aby se „nový“ šéf SŽDC zalíbil …

    • Jojo, ta Chuchle me taky zajimala, tak mozna bude zahrnuts do nejake dalsi valky 😁

    • ad Všude byl, všechno ví a od všeho má klíče…

      Ti jsou jinde na netu 🙂

      U některých mám ovšem pocit, že si myslí, že když si postavíme koridor, že máme padla na příštích 30 let, tak těm můžu říci, že se šeredně mýlí – moderní technologie navíc, stejně jako v jiných oblastech, zdaleka nevydrží tak dlouho, jako staré dobré „železo“ a ani to není účelem, protože i zde platí, co jinde, a dnes mnohem více než dříve – investice jsou motorem ekonomiky, není cílem, aby něco vydrželo dlouho.
      Co mi ale vadí, že se nedělá srovnání s cizími správami, prostě jak to chodí jinde – záhy by se totiž zjistilo, že všude je „chleba o dvou kůrkách“ 🙂

    • AXI: ono taky jde o to s kým se srovnávat. Pokud přistoupíme na to, že se nechceme srovnávat s Bangladéšem, dojdeme k Rakousku, Německu, Švýcarsku, Nizozemí a Dánsku. No a to pro nás nedopadá dobře, takové srovnání.

      Druhá věc je, že u nás je pravidelná údržba a investice do ní sprosté slovo.

  • Vzpomněl jsem si na vtip: V socialismu s lehkostí překonáváme problémy, které v kapitalismu nemohou nastat.

    Na dráze zase neprovádíme údržbu, 30 let na to kašlem (a předtím 40), necháme to skoro spadnout a pak slavnostně vyhlásíme válku pomalým jízdám.
    Krása.

  • To by mě zajímalo, jak to udělají třeba na té trati do Hradce. Bez modernizace.

    • Tak tam je pomalá jízda plánovaná převážně v Praze, kde je stav trati špatný, avšak pro těch 90 km/h stačí běžná údržba. Teď, kdy už jsou na 90% trati bezstykové koleje, se snad trať tolik neopotřebovává.

      Modernizovat se ale bude, už na přelomu roku má začít optimalizace Lysá (mimo) – Čelákovice (mimo), kde se bude přestavovat i most přes Labe. V tu samou dobu má postupně začít snad i úsek z Mstětic do Čelákovic.

    • Správně tam máte mít úsek Mstětice-Vysočany, úsek Mstětice-Čelákovice jde na řadu až jako poslední.

Newsletter

Partneři


Výběr editora