Infrastruktura Železnice

SŽDC chystá nákladnou opravu viaduktu ve Vilémově, bude mít novou konstrukci

Viadukt ve Vilémově. Foto: Děčínský deník
Viadukt ve Vilémově. Foto: Děčínský deník

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje na příští rok po letošní unikátní opravě mostu přes přehradu Hracholusky další nákladnou rekonstrukci jiného viaduktu. Půjde o most mezi stanicemi Mikulášovice dolní nádraží a Vilémov u Šluknova přes Anenské údolí na trati Rumburk – Dolní Poustevna.

SŽDC již vypsala zakázku na jeho kompletní rekonstrukci s odhadovanou cenou 173 milionů korun, příjem nabídek končí 27. listopadu. Správci kolejí původně zvažovali, zda jen most neopravit, nakonec se ale kvůli technickému stavu rozhodli pro celkovou rekonstrukci. Důvodem je hlavně oslabení konstrukce korozí. „Další opravy mostu pro udržení bezpečného provozu již nejsou vhodné a životnost by byla prodloužena maximálně o 20 až 30 let. Bylo tak rozhodnuto o rekonstrukci mostu, kde náklady na vlastní rekonstrukci jsou sice vyšší, ale s výhledem do budoucnosti dojde k úspoře za častou údržbu a další oprav,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Most prošel opravou před deseti lety, podle Illiaše šlo ale pouze o akci k zajištění bezpečnosti železniční dopravy na mostě. „Na mostě byly vyměněny zkorodované prvky, kde již hrozilo jejich přerušení a ztráta funkce a dále proběhla výměna mostnic, pro kterou bylo potřeba provést zesílení horní pásnice podélníků tak, aby uložení mostnic vyhovovalo předpisům a normám. Opravou bylo dosaženo udržení stavu mostu,“ vysvětlil Illiaš.

SŽDC letos zaujala složitou opravou mostu přes přehradu Hracholusky, kdy stavbaři měnili konstrukci viaduktu tak, že na nejprve nový oblouk nasunuli na most, kde jej spojili s původním obloukem. Celou konstrukci následně přetáčeli kolem osy, usadili ji a starou část odvezli.

Podle Illiaše bude způsob rekonstrukce vilémovského mostu prakticky stejný jako u mostu přes přehradu Hracholusky, ještě se ale bude upřesňovat. Dojde k zesílení a sanaci spodní stavby a masivních částí mostu a výměně ocelových konstrukcí se zachováním původního rázu mostu.

Hlavní výluka by měla proběhnout příští rok od 1. září do konce listopadu, v průběhu května a června plánuje SŽDC víkendové výluky.

Most postavili v roce 1904, je dlouhý 190 metrů. Konstrukce je na čtyřech žulových pilířích, v nejvyšší části je most 34 metrů nad údolím potoka. Most není památkově chráněný, na rekonstrukci je vydané stavební povolení.

37
Diskuze

avatar
5 Komentáře
32 Reakce na komentáře
21 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
22 Autoři komentářů
UšatáPavelFerenc FuturistaŽelezničář z venkovadopravák Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
plp
Host
plp

Pro zajímavost od místních pamětníků: V květnu 1945 bylo velitelem ustupujícího německého vojska rozhodnuto, že most se musí odstřelit. Rodiny co bydlely v těsném okolí mostu vyklidili své domy, ale stalo se to, že vojáci zmizeli, ale most stál. Pak se ukázalo, že výbušné zařízení bylo zapojeno tak, aby destrukci nespustilo. Ještě jednou měl namále, to v devadesátých letech, kdy se objevili lidé spekulující s tím, že kdyby se podařilo zrušit dopravu Mikulášovice-Dolní Poustevna, tak oni by ten most odkoupili do sběru. Ale to je spíše z agentury JPP, zatímco první historku jsem slyšel přímo od člověka, který u mostu… Číst vice »

dopravák
Host
dopravák

Snahám ČD o zrušení železniční dopravy v úseku Mikulášovice – Dolní Poustevna v dobách panování Emana Šípa, Jožky Bazaly i některých jim podobných jejich následníků bych se vůbec nedivil, takže reálný základ může mít klidně i ten nápad, který označujete jako „spíše z agentury JPP“.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

K obrázku – vzpomenou ještě pamětníci, jak přes most jede 524.1110, 524.1117, 524.109 s osobákem ?

Pavel
Host
Pavel

a 475.179 😀

Honza D.
Host
Honza D.

Když jsme u mostů v síti SŽDC – jaká je budoucnost mostu v Ratajích nad Sázavou? Opravila se trať před i za mostem a přestože byly dlouhé výluky, na konstrukci mostu se ani nesáhlo. Přitom je například u ložisek na levém břehu docela dost zkorodovaný.

dopravák
Host
dopravák

Někde jsem, tuším, zachytil informaci, že se tam snad něco chystá někdy v příštích letech.

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

O smyslu této investice lze úspěšně pochybovat. Nová spojka u nás v Pardubicích by byla užitečnější.

xyz
Host
xyz

Předkládáte falešné dilema, kdy jednak vhodné/nevhodné může být obojí; navíc tato výměna mostu není „investicí“ (neřeší se územní řízení, stavební povolování atd.), ale „opravou“, na rozdíl od spojky Pardubice – Chrudim, tzn. každá ze staveb jde z „jiných peněz“; krom toho, ona spojka Pardubice – Chrudim „nevisí“ (výhradně) na penězích.

dopravák
Host
dopravák

Územní řízení sice asi potřeba není, ale o pouhou opravu rozhodně nejde (jak plyne i z textu), takže stavební řízení určitě potřeba bude, a nebude úplně jednoduché, protože tak rozsáhlá rekonstrukce bude potřebovat i rozsáhlé zařízení staveniště. Ale jednodušší než povolovací řízení pro nějakou úplnou novostavbu železniční trati to určitě bude, to nezpochybňuji.

johny
Host
johny

Ano, vse co se proinvestuje jinde nez bydlim ja, je neucelne. To je takovy NIMBY naruby.

Xaver
Host
Xaver

A VRT Praha – Brno by bylo ještě užitečnější než nějaká spojka v Pardubicích 😉

Paja
Host
Paja

Teď si představte jak užitečná by byla dvoukolejka z Nemanic do Zlivi.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

…a co teprv dětskejch domovů by se za to postavilo!

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Medlešická spojka nevázne na penězích, a!e na tvrdohlavosti pár venkovanů.
Pantery mohli dávno jezdit až do Slatiňan
Příští rok se zahajuje oprava Pardubic a nádrží bude na zaústění MS připraveno

dopravák
Host
dopravák

„Pantery mohli dávno jezdit až do Slatiňan“
No, když „mohli“, tak v tom případě „panteři“, ale jde spíše o to, že kdyby před asi 20 roky nebyli Východočeši hlupáci, mohly by teď ty pantery jezdit třeba až do Chrasti u Chrudimi na zastávku do města, ke které by se v pohodě vešel i nějaký menší přestupní terminál pro regionální autobusy a odkud je to i do centra pěšky skutečně nedaleko – tehdy tam koleje ještě vedly …

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

To je druhá varianta.
Ale tady je důležitější větev spise trať PCE- Chrudim (Hlinsko).
Ono s celou tou trati Pce – HB by bylo potřeba něco udělat, je to spojnice tří krajských měst ( HK, PCe, Jihlava) a jediná trať z Jihlavy (HB) na sever na Hradec a Náchod. Objíždět to přes Kolin je blbost, to normální platící cestující dělat nebude.
A medlešická spojka + elektrifikace do Slatiňan ( tedy cca do ⅓ cesty do HB) by mohla být první krok.
Aby se zdlouhavé nemuseli objíždět Železné hory, tak by to tedy chtělo tunel a možná ne jeden…

cejchan
Host
cejchan

žádná reálná poptávka přepravy v relaci – Pardubice – HB/Jihlava neexistuje, vyzkoušeno na přímých rychlících a dálkových autobusech

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Myslíte ten dálkový autobus,který jede v pondělí, ve středu a v pátek?
A ty přímé rychlíky se dvěma přestupy?
Já na Hradecku žiju a v Jihlavě mám rodiče, takže bych o přímých rychlících měl něco vědět…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Nemáte rodiče až v Kojčicích? Vona ta dráha taky neni zadarmo!

Ušatá
Host
Ušatá

Jezdíte tu vůbec někdy? Já jsem měl také představy, že si tam vždy pojedu pohodlně a sám ve vlaku a od Chrudimi že bude pohodička. Bohužel, přeplněné, kdykoliv jsem tam jel v celé trase až po Hlinsko nebo HB. A to ještě ani není pořádně zprovozněná trať Žďárec – Polička, nejsou rychlá a výhodná spojení, bez přestupů. Navíc se stále musí uvažovat místní a ne jen koncová spojení. Navíc zrušená i ta minimáln í 1. třída atd.

cejchan
Host
cejchan

frekvence cestujících v Chrasti je i s mnoha přímými bus spoji na vlak mizivá (jezdím tak denně), terminál v centru by na tom nic nezměnil, autobusy stejně směr Chrudim jezdit musí, kvůli obsluze velkých obcí na cestě

dopravák
Host
dopravák

Kolik těch regionálních autobusů jezdí k vlaku na nádraží v těch polích?
KORDIS na vás, ten by vás rychle naučil přestupovat a využívat železnici místo zbytečně dlouhých souběhu autobusových linek s vlaky!
Jistě, chybí i zastávka v Orlu a zaječická by měla být blíže u vsi, ale to lze napravit, a pak by rozhodně tolik přímých autobusů z venkova až do Chrudimi / Pardubic jezdit nemuselo.

Přemek
Host
Přemek

Pochybovat máte svaté právo. Ale to je asi tak všechno, co v tomto punktu můžete dělat. Jeden pořádný blackout a žebříčky hodnost se rychle promění…

Ušatá
Host
Ušatá

Ona by byla velmi užitečná a možná už by se s ní dokonce začalo. Jenže obce ve Vašem okolí to nechtějí. Takže se to zastavilo a údajně provždy. Je to samozřejmě nesmysl a tady by mělo jít o veřejný zájem a prostě začít. Požadavky na klid, trasování se dají řešit. Zajímavé, že tam nevadí ten silniční provoz a budování dalších kapacit pro auta, přesto, že to právě tam devastuje jak krajinu, tak zdraví lidí. Ta železnice by mnohé vyřešila a silniční provoz by se mohl výrazně zmenšit. Ale když stát dává peníze do silnic z našich peněz tak rád. Do… Číst vice »

Odpadlik
Host
Odpadlik

Lávka pro pěší/cyklisty zde hadam zřejmě nedává smysl

plp
Host
plp

Smysl to sice nedává, ale z mostu je pěkný výhled. Takže občas se po něm projdu.

Rossec
Host
Rossec

I na samotný most je hezčí pokoukání, než na železobetoňáky.

Jarek
Host
Jarek

No asi ne. Přes potok mosty vedou (blízko jednoho je pořízená fotka), všude okolo je civilizace…

pozorovatel
Host
pozorovatel

Lávka pro pěší i cyklisty by tam rozhodně příjemná a užitečná byla (především pro „fotošotouše“), protože to údolí je dost hluboké, ale bylo by k tomu třeba přizpůsobit a dobudovat i cesty na obou předmostích (především na tom severním), a tak by se z toho stala akce příliš rozsáhlá nejen pro SŽDC, ale i pro obce a kraj, a do toho se v současné době nikdo chtít pouštět nebude. Bohužel …

Jarek
Host
Jarek

A proč by se tam měly budovat lávky a upravovat předmostí pro „fotošotouše“?

pozorovatel
Host
pozorovatel

Samozřejmě ne jenom pro „fotošotouše“ – pochopitelně pro všechny: já jsem si jen vzpomněl, jak by se tam ta lávka hodila i mně (aby nebylo třeba chodit přímo kolejištěm), když jsem tam kdysi dávno také zkoušel fotograficky zdokumetovat nějaké vlaky.

Přemek
Host
Přemek

Technické řešení existuje, a sice vložením lávky dovnitř příhradové konstrukce, pokud nemá nevhodné příčné zpevnění.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

300 metrů na obě strany od viaduktu najdete prakticky souběžné místní komunikace, po té západní je vedena modrá turistická značka. Trošku moc drahý špás na to, aby někoho jen nebolely nožičky.

dopravák
Host
dopravák

Nějaká lávka tam ovšem ve skutečnosti stejně v mostní konstrukci bude jako „služební“ (a pro válečné účely = aby umožňovala uložit nálože pro destrukci), tak by vlastně jen mohla být upravena tak, aby byla využitelná i jako veřejná v době míru.

Michal
Host
Michal

Zase bych využitelnost takovýchto mostů pro vojenské účely nepřeceňoval… V některých projektech se ještě objevují věty typu „Zvláštní zařízení nebude zřizováno.“, ale v tomto případě jsem o něm zmínku neobjevil.

dopravák
Host
dopravák

Takže tím spíše tam nějaké to „zvláštní zařízení“ asi bude, jen (pouze) zachováno i po rekonstrukci aspoň tak, jak je instalováno dosud – tak bych to chápal já (ale mohu se samozřejmě mýlit).
Že by se s něčím takovým nepočítalo na tak velkém mostu na vlastně nejbližší objízdné trati v údolí Labe mezi Děčínem a Bad Schandau, to by mě (jako člověka kdysi malinko informovaného o civilní obraně v době „bolševika“) docela překvapilo – ale možná je nyní už všechno jinak, já už teď jsem dávno mimo dosah informací z oblasti tohoto zaměření.

Přemek
Host
Přemek

Pochopiteně pěší a cyklisté nepotřebují nic než jedenapůlmetr stezky protáhnout až k předmostí, žádné velké průklesty. Jednoúčelové mosty si přímo říkají o zvýceúčelní.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince