SŽDC chystá nákladnou opravu viaduktu ve Vilémově, bude mít novou konstrukci
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje na příští rok po letošní unikátní opravě mostu přes přehradu Hracholusky další nákladnou rekonstrukci
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje na příští rok po letošní unikátní opravě mostu přes přehradu Hracholusky další nákladnou rekonstrukci jiného viaduktu. Půjde o most mezi stanicemi Mikulášovice dolní nádraží a Vilémov u Šluknova přes Anenské údolí na trati Rumburk – Dolní Poustevna.
SŽDC již vypsala zakázku na jeho kompletní rekonstrukci s odhadovanou cenou 173 milionů korun, příjem nabídek končí 27. listopadu. Správci kolejí původně zvažovali, zda jen most neopravit, nakonec se ale kvůli technickému stavu rozhodli pro celkovou rekonstrukci. Důvodem je hlavně oslabení konstrukce korozí. „Další opravy mostu pro udržení bezpečného provozu již nejsou vhodné a životnost by byla prodloužena maximálně o 20 až 30 let. Bylo tak rozhodnuto o rekonstrukci mostu, kde náklady na vlastní rekonstrukci jsou sice vyšší, ale s výhledem do budoucnosti dojde k úspoře za častou údržbu a další oprav,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Most prošel opravou před deseti lety, podle Illiaše šlo ale pouze o akci k zajištění bezpečnosti železniční dopravy na mostě. „Na mostě byly vyměněny zkorodované prvky, kde již hrozilo jejich přerušení a ztráta funkce a dále proběhla výměna mostnic, pro kterou bylo potřeba provést zesílení horní pásnice podélníků tak, aby uložení mostnic vyhovovalo předpisům a normám. Opravou bylo dosaženo udržení stavu mostu,“ vysvětlil Illiaš.
SŽDC letos zaujala složitou opravou mostu přes přehradu Hracholusky, kdy stavbaři měnili konstrukci viaduktu tak, že na nejprve nový oblouk nasunuli na most, kde jej spojili s původním obloukem. Celou konstrukci následně přetáčeli kolem osy, usadili ji a starou část odvezli.
Podle Illiaše bude způsob rekonstrukce vilémovského mostu prakticky stejný jako u mostu přes přehradu Hracholusky, ještě se ale bude upřesňovat. Dojde k zesílení a sanaci spodní stavby a masivních částí mostu a výměně ocelových konstrukcí se zachováním původního rázu mostu.
Hlavní výluka by měla proběhnout příští rok od 1. září do konce listopadu, v průběhu května a června plánuje SŽDC víkendové výluky.
Most postavili v roce 1904, je dlouhý 190 metrů. Konstrukce je na čtyřech žulových pilířích, v nejvyšší části je most 34 metrů nad údolím potoka. Most není památkově chráněný, na rekonstrukci je vydané stavební povolení.