SŽ má další razítko k elektrizaci lokálky u Plzně, stavbu odložila na příští rok
Stavba bude termínově navázána na modernizaci trati Plzeň – Domažlice – státní hranice SRN.
Správa železnic (SŽ) posunula o další krok přípravu elektrizace regionální trati 181 z Nýřan do Heřmanovy Hutě na Plzeňsku. Plzeňský krajský úřad aktuálně vydal ke stavbě souhlasné jednotné enviromentální stanovisko (JES).
JES je v českém právu novinka, která nahrazuje řadu jiných správních rozhodnutí a měla by tak urychlit stavební řízení. Slouží jako podklad pro vydání stavebního povolení. Územní rozhodnutí má stavba Nýřany – Heřmanova už od podzimu 2023.
Správa železnic nicméně stavbu posunula v čase. Zatímco podle letáku ke stavbě se mělo začít s modernizací letos v květnu (hotovo mělo být v červnu 2026), novější údaje z interaktivní mapy SŽ kladou stavbu do období let 2026 až 2027.
Rekonstrukcí projdou všechny zastávky i stanice Heřmanova Huť. Na pěti zastávkách a v koncové stanici vzniknou nová nástupiště s výškou nástupní hrany ve výšce 550 mm nad kolejí. Délka většiny nástupišť bude 60 metrů. V Heřmanově Huti se postaví dvojice vnějších nástupišť s délkou 120 metrů. Nástupiště č. 1 naváže na autobusovou zastávku.
Trať bude elektrizována střídavou trakční soustavou, vybrané výhybky budou vybaveny elektrickým ohřevem. Provoz na trati se bude v budoucnu dálkově řídit z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.
„Tato trať je v regionální dopravě druhou nejvytíženější regionální železniční tratí v aglomeračním pásmu města Plzně, která vykazuje stovky přepravených cestujících denně. Navíc se v souvislosti s novou bytovou výstavbou v Heřmanově Huti počítá s dalším nárůstem počtu cestujících,“ vysvětlovala plány už v roce 2018 Správa železnic.
Stavba bude termínově navázána na modernizaci trati Plzeň – Domažlice – státní hranice SRN, konkrétně její část mezi Plzní a Stodem. Ta vznikne v nové stopě a vlaky po ní budou jezdit až 200 km/h. Stavět se má v letech 2026 až 2029.
Staré trati přes Vejprnice a Nýřany (kde se napojuje i trať z Heřmanovy Hutě) ale nehrozí zánik, naopak projde rovněž elektrizací. Správa železnic ji vede jako 2. stavbu celého spojení Plzeň – státní hranice. K modernizaci staré trati by mělo dojít v letech 2025 až 2027.