Systémové selhání, nebo chyba strojvedoucího? Soud znovu řeší vykolejení nákladního vlaku

Vyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského krajeVyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje

Státní zástupce nesouhlasí se zprošťujícím rozsudkem pro strojvedoucího.

Krajský soud v Plzni začal znovu řešit železničního nehodu z července 2019, kdy u Mariánských Lázní došlo k vykolejení nákladního vlaku ČD Cargo. Loni v létě strojvedoucího Okresní soud v Chebu osvobodil poté, co soudkyně Věra Mathauserová konstatovala, že šlo o systémové selhání na české železnici.

Důvodem jednání je odvolání státního zástupce. Neztotožňuje se se závěry soudu, podle státního zástupce jsou nelogické a ve prospěch obžalovaného. Žádá proto zrušení prvoinstančního rozhodnutí. Obhájce strojvůdce upozornil, že dopravce měl svého zaměstnance o změnách na trati lépe upozornit. Soud dnes rozsudek nevynesl, oznámí ho v únoru

Nákladní vlak společnosti ČD Cargo u Mariánských Lázní vjel v červenci 2019 do rychlostního omezení na 30 km/h trojnásobnou rychlostí, což vedlo k vykolejení lokomotivy a třinácti vozů. Celková škoda dosáhla 28 milionů korun. Omezení na trati bylo kvůli stavebním pracím na stavbě obchvatu Mariánských Lázní.

„Soud má za to, že v daném případě již jde o systémové selhání, nikoli o chybu jednotlivce,“ uvedla Mathauserová v písemném vyhotovení rozsudku, který deník Zdopravy.cz zveřejnil loni v září. Obžaloba navrhovala uložit čtyřiapadesátiletému strojvedoucímu nákladního vlaku za nerespektování rychlostního omezení tříletou podmínku a dva roky zákazu činnosti.

Klíčový verdikt o bezpečnosti české železnice

Pro českou železnici jde o klíčový soudní spor řešící způsob, jakým Správa železnic informuje o situaci na trati a jak předchází možným rizikům. K nehodě došlo na místě, kde byla zrušena pomalá jízda a místo ní zavedeno trvalé omezení rychlosti. Prvek individuálního upozornění na změnu tak odpadl a situace byla riziková pro vznik samotné nehody. Vedení Správy železnic mělo v minulosti nastaveno odměny i podle toho, kolik pomalých jízd v síti mají.

Soud osvobodil strojvedoucího i na základě nepřehlednosti celého systému. Strojvedoucí sice má povinnost seznámit se s TTP, podle výpovědí kolegů je to ale prakticky nereálné i kvůli jejich nepřehlednosti v té době.

Strojvedoucímu pomohly k osvobození i výpovědi jeho kolegů, kteří poukázali na velkou nepřehlednost v úseku. „Svítilo tam slunce a dalo se to snadno přehlédnout,“ řekl u soudu jeden ze strojvedoucích k rychlostníku, který strojvedoucí přehlédl. Na problém s nepřehledným varováním upozorňovaly před nehodou Správu železnic i České dráhy. Správa železnic uvedla, že je vše v pořádku a není důvod něco měnit.

Tagy ČD Cargo nehoda nákladního vlaku u Mariánských Lázní Správa železnic vykolejení nákladního vlaku
58 komentářů