Středočeský kraj začal s výrobci řešit pořízení nových dvoupodlažních jednotek

CityElefant v barvách PID. Foto: RopidCityElefant v barvách PID. Foto: Ropid

Konzultace s výrobci mají kraji pomoci s vytvářením zadávací dokumentace.

264 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš

Jenom doufám, že někoho zodpovědného napadne, že dvoupodlažní vlaky na letiště nejsou moc vhodné, a že jsou lepší vlaky delší než vyšší. Klidně bych si představoval i osm, či devět souprav. Něco jako Elizabeth Line v Londýně.

Erik85

Sedačky za sebou = víc plochy pro čmárání (po zadních stranách sedadel. U čtverek jsou ty opěrky dané k sobě.)

Vašut

Asi se někdo zbláznil letecké uspořádání do osobáku. Ach jo.

SYN

Takže je lepší když budou čmárat jinde?? Toto mi připadá jako umělá výroba argumentů…
Čtvrky jsou částečně promarněný prostor, buďte rádi že je neruší všechny!

Bartoš

Moc tomu nerozumím. Copak máme peněz nazbyt? Jako strojvedoucí jsem s „hliníkem“ 471 jezdil spoustu let a po jeho částečné modernizaci může jezdit dalších 20 let. Ono totiž cestující veřejnosti je úplně jedno, jaké má jednotka parametry. Oni chtějí být jen bezpečně a včas na místě. Sprejeři se už těší na nová vozidla, na kterých uplatní svůj street art. Celý tento projekt, stejně jako výstavba VRT, je jen šikovné tahání peněz z veřejných rozpočtů několika jedinci.

Radim

Tak VRT jsou potřeba kvůli kapacitě. A 471 dojezdí jinde, kde jezdí třeba syslograf a nebo mašina + Bt

Bartoš

Kvůli kapacitě čeho? Cestující z milionové Prahy a z výrazně menšího Brna, nebo Ostravy, nebudou nikdy schopny alespoň částečně kompenzovat náklady na VRT. Výše jízdného musí totiž kopírovat náklady na pořízení VRT. On totiž bude muset skončit mejdan za státní peníze, a bude se muset šetřit. Všude!

SYN

Tak to čekejte dodatečné započítání ceny za koritory do jízdenek! No tam je to OK, co bylo to bylo??

Litovel

Kvůli kapacitě trati, především pro nákladní a regionální dopravu.

Elb

A které tratě a výkony jsou kde jezdí Bt a mašina a budou stejnosměrné ještě po po nahrazení Slonů? Tady jediná možná varianta bude to prodat Polákům, kteří se sami na nějaké povinné ETCS vyserou.

Lukáš

Otázka: Kolik by stála úprava pohonu 471 na duální napájení, aby po roce 2030 mohli elefanty ještě 13 let jezdit. Například trať Praha – Kladno se už staví na střídavinu, pokud se nepletu.

Bartoš

Přidat trafo do 471s usměrňovačem nestojí skoro nic, v porovnání s nákupem nových jednotek. Zkrátím to. Máme veškerou dokumentaci, výrobní postupy i obrovské zkušenosti s provozem 471. Jejich modernizace by zabrala méně času a zlomek peněz, než nákup nových. Teď jezdím na 650, a nechápu. Vše je na střeše, přesto projít jednotkou je běh branosti. Do kopce a z kopce. Vnitřní prostor je obrovský, takže jeho vytápění a klimatizování stojí spoustu energie.

El Barto

„Jejich modernizace by zabrala méně času a zlomek peněz, než nákup nových.“
Zdroj?
„Vše je na střeše, přesto projít jednotkou je běh branosti. Do kopce a z kopce.“
A v Elefantu to tak není?
„Vnitřní prostor je obrovský, takže jeho vytápění a klimatizování stojí spoustu energie.“
Opět: V Elefantu to tak není?

Milan

Otázka, zda by se to s ohledem na stáří souprav vůbec vyplatilo…Nové soupravy se předpokládají až po 2029. Ale neřešilo by to problémy s kapacitou, když elefant 2×3 vozy už leckdy nestačí a 3×3 poslat nemůžete, protože už se to nevejde k nástupišti. Mezi parametry je maximální délka 106 m, což by byl ekvivalent 4 vozového elefantu, zdvojená souprava se vejde k nástupišti 220 m. Na tuto délku se bude upravovat i Masaryčka. Případně je možná kombinace 3+4 vozy. Stávající elefanty by se leda mohly v případě úpravy na dva systémy i rozšířit o vložený vůz…. Ale pořád by zůstal… Číst vice »

SYN

Á, pán je odborník… takže to potom „nemůže“ být problém přidat ETCS do ř. 380, „máme“ dokumentaci, není problém co??
Ten „zlomek“ ceny zkuste nějak specifikovat, 8/10 je taky zlomek…

Honza Český

80% za transformátor + usměrnění, to chce asi hodně Vysokou školu..
(i po započitání délky života nového vs. 471.. )

SYN

„do kopce z kopce“ buď tak bude, nebo máte dvě možnosti – menší kola (tak aby byly osy níž) nebo nástupiště ve výšce okolo 1m (takzvaná „koryta“ jak v metru). Případně avantgardní řešení typu „přeříznutá osa“ stylu ULF ve Vídni…
Ale čemu to má vadit? Pro zdravého člověka nepředstavuje problém, špatně chodící nebude promenádovat vlakem ale posadí se blízko u dveří…

El Barto

Cestující veřejnosti ale nebude jedno, že se ten Elefant nedostane tam, kam by třeba potřebovali, protože tam už nebude stejnosměrná napájecí soustava. Nebo že tam nenaloží další kolo nebo kočárek, protože už jich tam je moc. Nebo že to v zimě nabírá zpoždění kvůli prokluzům hracích náprav umístěných jen v jednom voze.

A vidět za vším jen „šikovné tahání peněz z veřejných rozpočtů několika jedinci“ není, slušně řečeno, dvakrát moudré.

Bartoš

Dodat do 471 trafo s usměrňovačem by stálo zlomek peněz, než celá nová souprava a můžete jezdit na obou soustavách. Přidělat libovolný počet míst pro cokoliv není při modernizaci problém. Jeden hnací podvozek při současné regulaci trakčního výkonu plně dostačuje. Problém s prokluzem se spíš dán s nevyhovující směrovou a výškovou stabilitou koleje. Jak s tím souvisí zima, nechápu.

Poskok

Jenže trafo s usměrňovačem nejde umístit na tu soupravu v momentálním provedení, takže by se musel vyrobit komplet nový vůz, kam by se toto umístilo a ten by musel splňovat TSI… Takže cenově by ten jeden vůz ve finále vyšel na by oko 60 % nové jednotky. A to se vyplatí Horste, když by měl nějakou třetinovou životnost.

SYN

Ne, prostě Bartoš ví kam ho nacpat… že nám to tu aspoň nějak nahrubo nenačrtne??

Jiří Kocurek

Přepíná se na střídavinu pro omezení ztrát v troleji, nejspíš si je sám dovedete spočítat z úbytku napětí a odebíraného proudu. Částečná modernizace by nestačila, musela by být celková, přinejmenším na řadu 671 ZSSK.
Sprejeři … vezmou útokem i starou 451/452, když se jim nechá, to není argument.
VRT? O využití D1 se taky vedly učené pochyby, že tam nikdy nebude provoz a ČSR je na dálnici malá, jen tehdy neměli internet. Dnes D1 praská ve švech a který omezovač spotřeby by se vzdal internetu, aby své myšlenky šířil jako před II. světovou.

SYN

No super, a když se pořizovali stejnosměrné jednosystémové soupravy tak jste říkali „to než se bude přepínat to ještě dojezdíme“… takže se má s přepínáním čekat těch dvacet dalších let, jen aby mohly dojezdit Elefanty??

RafaK

Nemá někdo pls informace, jak to bude s tratí 070 ? Před týdnem jsme se už 854 ani nerozjeli :))

Jiří Kadlec

6 míst pro kočárky a 16 míst pro kola je fakt minimum, ale je to aspoň trochu lepší než kolik mají současné „krátké“ (nezdvojené) elefanty.

likvidátor shotoushků

Jednotka snad projde mimo škodovku… Ale dopravce mě zajímá víc. Chtělo by to pořádné sankce za chybějící ostrahu jednotek, špínu, bordel a sprej… Tradiční dopravce a drážní matka ČD to poněkud nezvládají 🤮

soumar

Požadavky kvituju, konečně moderna a ne věčné podbízení se cenou!

Jinak k té diskusi letadlo vs 2+2; pokud bychom brali 2+2 se stolečkem, tak budiž, ale v klasické 2+2 neustále kopu do nohou toho před sebou, takže jednoznačně i na kratší cesty preferuju letadlo. Nepohodlí s posouváním se k oknu nebo dovolováním se při odchodu je řádově menší než nemožnost si pořádně sednout celou cestu.

jal

Ještě jsem nikdy nekopal ve čtverce někoho do nohou.
Teď nevím, je to moje úchylka nebo je to to kopání?

happy-barney

môže to byť iba „Observer bias“ (neviem to poriadne preložiť) … posaďte proti sebe dvoch 190+ cm týpkov

El Barto

Záleží i na konkrétním vozidle, třeba takové Bdmtee…

Granja

(neviem to poriadne preložiť)

A česko-slovensky by to nešlo?

El Barto

Zkreslení pozorovatelem? Možná tak by to šlo? 🙂

Leinad

Záleží jak daleko jsou sedačky od sebe. V SOR NB podle zadání DPP se nevejdu ani na čtyřku(kolena na úrovni protisedícího) ani na dvojku (kolena do opěrky sedadla předemnou)

SYN

Taky se občas dotýkám v MHD, ale určitě raději materiálu než spolucestujícího… asi jsem divnej ale já prostě se násilně družit nechci, a vnucená čtyřka je pro mě absolutní zlo! Dopravní prostředek který by měl pouze čtyřky by musel mít buď královskou rozteč nebo se mu pokusím za každou cenu vyhnout…
Tedy, „řešením“ může být též vytíženost (obsazenost míst) pod 50%, ale to nevím jestli je rozumné řešení…

Granja

Letecké uspořádání:
Osoba sedící u okna – Dovolíte?
Osoba sedící vedle vstane a posune se do uličky.
Vzápětí se ozve: Dovolíte? (od osoby, mířící ke dveřím).
Bohužel musíte počkat, pouštím osobu sedící u okna.

Moc praktické to v příměstské dopravě není.

SYN

To se jako domníváte že obsazenou(!) čtyřku lze od okna opustit „proražením“ mezi koleny sedících bez vstávání?? Leda tak snad útlá žena…
A jestli není obsazená plně, pak problém nevzniká ani u letecké dvojky – u okýnka nikdo nesedí…

Figo

Jsem rád že Středočeský kraj chce takto oslovit společnosti, nicméně pokud by náhodou vyhráli České dráhy, nepochybuji o tom že by to vyhrál ten jeden českej hráč co zde má asi 90% vozidel v provozu vlastní výroby.

flinta19

Ale o tom tyto konzultace nejsou. Jde o to, aby kraj zjistil, co je reálné po novém dopravci požadovat, co může nový dopravce reálně splnit. Zjištěné skutečnosti umožní, aby kraj požadoval maximum reálného a dopravcům znemožní nabízet něco, co nebudou schopni splnit.

Vojta

Konsorcium Škoda/Siemens

Gajda

No pro Škodovku i zákazníka by to bylo lepší než aby něco tvořili sami v Plzni, ale Siemens nemá ekvivalent Kissu, protože krajní vozy.

Willie

Čtyřvozový Kiss BLS má 335 míst k sezení (určitě tam jde narvat víc), čtyřvozové Desiro HC až 420 míst k sezení. Je to protože Kiss má nad podvozky strojovnu, zatímco Desiro HC má střeva na střeše.

Lukáš

Jaké ze současných dvoupodlažních vlaků byste nejraději viděli? Stadler Kiss, modernizovaný Elefant, nebo něco jiného?

P_V

Kiss

Han van Meegeren

Ovšem pokus se opět nesehraje taškařice se šířkou dveří či jinou hloupostí, aby se to ušilo na míru jisté firmě.

liborvavrik82

Hodně bude záležet na vysoutěženém dopravci. Pokud budou dodrženy všechny požadavky objednatele, tak se ty soupravy od sebe přiliš lišit nebudou. Pro mě jako cestujícího není velký rozdíl jet v patrové soupravě od Siemensu, CAFu nebo Stadleru. S jednotkami od CAFu jsem jel v Nizozemí Portugalsku. Jsou to soupravy kvalitou srovnatelné s konkurencí. Škoda nejspíš nabídne pro ČD soupravu vycázející z jeho souprav pro Moravskoslezský kraj. Dost mě zajímá jestli nepříjde s vlastním řesením PESA.

Dominic

Pesa ma platformu Regio 160, na které je založen RegioFox a zahrnuje i jednotky složené z dvoupatrových vozů
https://pesa.pl/en/produkty/regio-160/regio160-847-eco-dmu/

Vojtěch Suchan

Jedinně omneo, cokoliv jiného je nulový posun dopředu, nebo dokonce krok zpět.

qěcy

V čem je Omneo tak dobrý?

Lukáš

Vlak vypadá celkem dobře. Jenom doufám že nikoho nenapadne použít konfiguraci 2+3. To by byl velký krok zpět.. k šukafonům.

XXXD

To asi těžko, jestli do tendru nakonec Alstom půjde, tak asi sotva s něčím jiným než s Coradií Stram HC.

jal

Jediný správný výsledek je něco, co není od Škody a ani dopravce nesmí být z ČR.
Rovněž promluvit v takovém vlaku česky bude pokládáno za neslušné.

Konečně budeme světoví.

: – )

Lukáš

Co se týče Škodovky, tak jsem celkem vlastenecký a myslím si, že by se lokální průmysl měl podporovat. To jenom moje šotoušské já by si přálo vidět na našich kolejích něco jiného než Elefanty. Já ty Elefanty mám i docela rád. Jenom kromě dalších věcí nesplňují ten požadavek na počet kol a kočárků.

Lukáš

Mimochodem jako cyklistu a otce ročního kluka jsou pro mě tyto dva požadavky extrémně důležité. V roce 2030 už sice bude odrostlej, ale pro ostatní to důležité bude.

El Barto

Aneb jak vzít jeden extrém a otočit ho do extrému druhého.

Jiří Kocurek

Nejste vy ze Suchdola? Jim vadí i středočeši – vlak má být pro ně, na chatu!

XXXD

Za mě asi Desiro HC od Siemensu, ideálně v podobné konfiguraci interiéru jako RRX. KISSu bych se také nebránil a pak je tu ješte Coradia Stream HC od Alstomu. Ten zbytek se mi zdá docela jako risk, CAF má ještě určité zkušenosti, ale výše uvedeným 3 je na hony vzdáleno, Škoda a zvlášť PESA se mi zdají jako úplná loterie a bůhví co z nich vyleze.

Filip Novák

Hlavně at to má rázaníky jako obyčejný vlak ne nějaký hnusný auto-spřáhla viz. hnusopanter a hnusofox!!!

milan

budeme to spojovat po staru hnusnovák

Facepalm

A taky by to mohlo jezdit na uhlí a v každým druhým vagónu by moh bejt brzdař.

Han van Meegeren

Žádám jaderný reaktor VVER 440 a brzdaře na každém voze, p. Novák není žádnej malej bl ec!

liborvavrik82

Objednatel bude chtít od vítězného dopravce vozy spojované automatickým spřáhlem.

El Barto

Doufám že je to myšleno jako vtip, jinak je to výrok na úrovni, že jediný správný vlak je pára nebo koňka.

likvidátor shotoushků

Neublížuje tu zas někdo železnici a šotouškům?

El Barto

Ublížený antišotouš promluvil 🙂 jen stále nevíme, co ti kdo ze šotoušů provedl.

Granja

Přebral babu?

Han van Meegeren

To není hnusofox, ale vysavač, máte v tom slangu trochu hokej.

Romanero

Chválím postup a většinu požadavků. Ale letecké uspořádání zde bude kontraproduktivní – ulička zahlcená čekajícími a vyměňujícími se lidmi. Tohle rychlé výměně frekvence určitě nepomůže a není to podle mě pro příměstské zastávkové vlaky vhodná cesta.

Jelen

Také to moc nechápu, pro příměstskou dopravu považuji čtyřkové uspořádání za mnohem logičtější.

Martin

Ono to trochu odpovida pozadavku na delku soupravy 106m a poctem sedadel 380ks… + kola, voziky, kocarky, wc…
Moc prostoru tam neni,… musely by byt kratsi vozy s razenim 3+2, aby bylo vice prostoru.

XXXD

Nesmysl. 380 se dá i při dané délce bezproblému zvládnout i se čryřkama a bez uspořádání 2+3. Viz x variant KISSů nebo Desir HC, které jezdí.

SYN

A jakože při 3+2 by nebyla ulička teprve plná?? Ona by především téměř žádná nebyla! Tak to by pak byla rychlost výměny cestujících jedna radost…

SYN

To přece není žádný fyzikální fakt že se chodbička „musí“ plnit… při obsazené čtyřce naproti sobě od okna též nevylezete aníž by vám někdo nevstal, teda ledaže by byly královský rozestupy a to zrovna u příměsta není reálné…

David

Mimochodem Švýcaři mají skoro 90% míst ve uspořádání po 4 jak v regionální tak v dálkové dopravě a musím říct, že po téměř 4 letech pravidelného používání bych to za letecké uspořádání neměnil. Ve všech ohledech to považuji za pohodlnější. V regionální dopravě je podle mě letecké uspořádání pak úplný úlet.

Litovel

Takže letecké uspořádání spíše max. v 50 %

qěcy

Ne, v příměstě bych dal tak 10 až 20 % leteckého, 10 až 20 % sklopek a cca 70 % čtyřek (včetně eLek).

Jan Sova

Letecké uspořádání je v příměstském režimu žádáno co do pohonu. To musí letět, ať to stíhá intervaly…..

David

Rezervační systém pro regionální dopravu? To jsme to dopracovali. To se jako předpokládá tak malá kapacita první třídy na dané relaci, že se předpokládá, že bude třeba si v osobních vlacích rezervovat místo pro dojíždění do práce? … To je přeci úplně proti principům příměstské dopravy.

Fsp

to je první třída obecně

medical examiner

Omyl. To je jen nezvyk. V jejich vysněné Zemi kojenců je 1.třída k dispozici i ve vozidlech, která jsou blíže metru než vlaku, stejně tak je (nebo byla) u polských elektrických jednotek…

medical examiner

Že jo. Takhle radši obráceně, tj. že se na vnitrostátních spojích místenky zruší…

Martin

v prvni tride kde bude jen par sedadel, rozhodne… ovsem jak to zafunguje u preplnene dvojky a poloprazdne jednicky, to bude zajimave…

V. K.

Divím se, že po zkušenostech se stavem Elephantů není požadován vnitřní kamerový systém.

Martin

je…

Jan Sova

Právě že ten kamerový požadavek co je zde popsán je trochu hodně „over“…. To je hotová Čína…., stačí už jen automatické rozpoznávání obličejů.

král j

Dobrá příležitost pro Škodu Plzeň. S modernizovanými Elefanty, kam se přidá další vlopžený vůz.

medical examiner

Jen to ne…Scheißewerke se rozhodně neosvědčila…

milan

my máme modernizované elefanty? kde?

Jiří Kocurek

Jen to ne, už tak ten Elefant klouže, protože má adhezní hmotnost dost malou.

XXXD

To asi těžko, Elefanty už dávno nesplňují normy. Škodovka spíš pravděpodobně vymyslí hnací vůz k té platformě, co prodala do Německa na NIMy a do Moravskoslezského kraje.

Martin

Asi byla myslena verze NIM a MSK pushpully, jen s motorovymi vozy

Xaver

Takže trať Praha – Benešov bude obsluhována Elefanty do jejich rozpadu?

Zapa

A co je na tom špatného? Nejdou přece pokrýt naráz všechny příměstské tratě novými jednotkami, zvlášť když většina ešusů má do rozpadu ještě hodně daleko.

Leinad

Žabotlamy taky končily na Berounech, Benešovech a městské lince.
Tipuji, že další generace to bude mít podobně, jenom do toho hází vidle střídavina v Berouně (a otázka zda bude Elefant použitelný na dispečerku, když nedojede všude).

Jelen

Co je na elefantech špatného? Na Benešovskou trať (i na ostatní koridory z Prahy) je to ideální vozidlo a rozhodně do starého má daleko.

Leinad

Jeden motorák a dva vleky. (I Žabotlam měl dva motoráky). Verze před rekonstrukcí – ovládání každého křídla dveří zvlášť a bez předvolby, aby se protahovaly pobyty.

XXXD

Tak hnané nápravy pouze na 1 vozu (celkově 4 z 12) určitě nejsou pro osobáky zrovna optimální, ale není to ani zase tak tragické (to nám jezdí na řadě osobácích mnohem horší soupravy). Co se týče dveří, tak ty už jsou vyřešené úpravou. Z pohledu pobytu ve stanicích/zastávkách vnímám vliv starého ovládání jako dost marginální, to už tam spíš u nového ovládání vidím přínos v komfortu pro cestující.

Martin

spis bych srovnaval s krakenem, ten byl dvoupodlaxni krom ridicich vozu

Adam Ř

To se ty elefanty mají vyřadit před koncem životnosti?

Vlakem s kolem

Kraj touží zkrachovat? Kde na to chce vzít? Proc normalne nerekonstruuje elefanty? To jsou tak bohatí, ze je po ani ne 30 letech mohou poslat do šrotu?

El Barto

Ona ta konverze na AC a výhradní provoz ETCS zase tak brzy nebudou, alespoň ne všude v ČR. Mimo to, většina jich aspoň to ETCS dostane.

Facepalm

Možná by bylo dobrý si ten článek přečíst a v případě, že to ani pak nepochopíte, si od někoho nechat vysvětlit, kdo je vlastníkem ešusů a proč je tím pádem těžko může rekonstruovat kraj.

Vlakem s kolem

Kraj ale nemusí požadovat nove jednotky, pokud je požaduje, znemožňuje rekonstrukci.

Facepalm

No tak to je hodně hluboká úvaha.

Krom toho asi předpokádáte, že se ešusy během let nějak rozmnožej…

SYN

A ještě se v nich namnoží sedačky 🙂 🙂

packo

Určitě vyhraje CAF nebo Alstom

Willie

CAF možná, ale coradia od Alstomu je moc dlouhá. Dál je vhodný kandidát Siemens Desiro HC, jehož mašina má podvozky z ICE a tudíž 200 km/h není problém a pak je tu samozřejmě Kiss od Stadlera. Pokud udělá škodovka nějakého krakena panter + patra + panter, tak to bude hodně zajímavý a možná ještě Pesa by mohla něco zkusit.

X 1

Škodovka pŕijde s Elefantem Neo.
Bude konstrukčně i designově shodný s push-pull jednotkami, které jsou v Motavsko-Slezském kraji. Jen to prostě dostane i druhý řídící vůz, elektrovýbavu, distribuovaný pohon a všechno ostatní, co si Praha a Středočeský kraj navymýšlí.

PepaM

Tady nikdo nevyhraje, jde o předběžné tržní konzultace, tedy kraj jenom od výrobců zjišťuje, jaké parametry jednotek jsou realistické. Na základě těchto konzultací pak stanoví požadavky v soutěži na dopravce, a výherce této soutěže si pak sám bude řešit pořízení konkrétních jednotek, které tyto parametry budou plnit.

Filip Novák

to sou tramvaje nemá to nárazníky!!!

Jiří Kocurek

Takže tohle je tramvaj: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:IORE_beim_Tornetr%C3%A4sk.jpg

Stejně tak BigBoy vážící 780 tun je tramvaj a TEM3 jsou tramvaje. Jasně, protože provozní potřeby musejí ustoupit něčímu utkvělému pocitu.

Facepalm

jako byste to tu viděl poprvý…

El Barto

Tak jo trole.

medical examiner

Nebo Siemens, ev. Pesa…kéž by Bůh dal…

Růža

To se nedá splnit.

Ferda Vomáčka

Tuzemský výrobce ne. Naštěstí na západě není problém.

medical examiner

Jojo…že by to jednou nastavili tak, aby to nesplňovala jen Scheißewerke?

Tom

Dokonce se řeší i zrychlení, já čumim. :O Takhle má vypadat veřejná soutěž!

glosátor

To není zatím žádná veřejná soutěž, to je jen zcela nezávazné (pro všechny) „očuchávání terénu“.

MartinS.

Předběžné tržní konzultace jsou postup podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Kdyby v rámci PTK některý z výrobců odsouhlasil, že něco není problém a pak si stěžoval na diskriminaci, tak myslím, že může být poslán do patřičných mezí.

Jan Sova

Jen těžko bude nahrazen pověstný zrychlovací přískok např. z tornád…

rudlafara

Ve Škodě se zaradovaly, něo takového již jistě mají (jako vždy v hlavě) a tak se budou tak dlouho soudit a blokovat dokud se jim ten paskvil (se zpožděním a mastnu pokutou) nepodaří dopravcům vnutit…..(jistě opět najdou nějakou ovečku, která jim to za nového Kodijáka podepíše, že). Takže se těšme a raději vymýšlejme, jak do Elephantů dodat těch 25KV…. :-))))))

milan

tos vymyslel sám?

Facepalm

„To muselo dát práce. A přitom taková blbost“, co?

rudlafara

Jasně klucí….to si ještě povíme….

Honza Český

Kdo vymýšlel ten ‚očuchávací‘ zákon (a komu na míru.
To by byla první ftipná informace 😉😉

Honza Český

Občas musíte vymýšlet, někdy stačí jen popisovat situaci, že? 🙂

Tomáš Záruba

Trochu mě překvapuje absence tématu vnější hluk. Osobně bych aspoň v 1. třídě řešil i polohovatelné sedačky.

qěcy

Souhlas!

praktik

Požadavek „Minimálně 50 % sedadel v řadě za sebou (z celkové kapacity vozidla) (letecké uspořádání)“ při současném „Rozteč sedadel za sebou (2. třída) – min. 750 mm“ je pro příměstskou dopravu hodně nešťastný (hodně eufemisticky řečeno): na zcela obsazené „čtyřce“ se od okna lze protáhnout mezi spolusedícími relativně snadno, při „leteckém uspořádání“ musí soused vždy vstát, což při časté výměně frekvence v příměstské dopravě na pohodlí cestování rozhodně nepřidává. V režimu příměstské dopravy rozhodně platí, že čím méně leteckého uspořádání, tím lépe.

Granja

To bezesporu. Snad si to kompetentní osoby včas uvědomí.

Huh

Tím bych si nebyl tak jistý. Ono mám vypozorováno, že na čtyřce ve špičkovém směru sedí dost často 2 lidi uhlopříčkou a ostatní stojí do u dveří. Pokud by to bylo ledadlo věřím, že by sedících bylo více…

Mickey

To bývalo v žabotlamech, v Elefantech už se čtyřky obsazují často komplet a není to ani tak diskomfortní.

qěcy

Přesně tak.

To jsem tu psal ráno a byl jsem spíše sepsut.
Tak jo.

SYN

To chci vidět to protahování na obsazené čtyřce, zvlášť při této rozteči! Bude zázrak na té čtyřce už jen sedět bez vzájemného dotyku koleny!

Dušan

Řekl bych, že tady není moc co řešit, bo TSI Noise – viz níže:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1694

qěcy

Ešus i s tišší klimou to splňuje? A Šaryk s Liškou? Jestli jo, tak je ta norma hodně chabá.

platamond

Nejvíce hluku dělá různé chlazení. Norma počítá s polohou v mírném pásu, tj. s nějakým výkonem chlezení a tím i hlukem. První porušilo normu počasí, že je často tepleji nej nž je norma pro chlazení. buďme rádi, že to chlazení uchladí, byť za cenu vyšší hlasitosti (stále v normě), než aby vlaky nejezdily.

qěcy

No a pak jedu na kole pár dní kolem Altmuhlu a tam jezdí nějaké nové bombardýry, které při rychlosti pod 30 nejsou slyšet. Ani žádná výstroj a výzbroj.

medical examiner

Souhlas. Jistá vozidla s tím mají velké problémy…

bvovka

Kdy začne provoz jednotek? Jestli to bude až v prosinci 2029 tak co bude jezdit do Berouna? Ke konverzi má podle současných předpokladů dojít na přelomu 2028/2029 a pokud si myslíte, že to bude trvat jako Nedakoriko, tak ne, protože to co se tam dělalo ty dva roky se tady provede v rámci komplexní rekonstrukce Beroun Radotín.

X 1

Buďto se ty časy nějak sladí nebo se něco pronajme.

Petr

Cožpak o to, ale co bude jezdit pod dráty do Příbrami.

MHD

2 spojené jednotky mi přijde málo. Dokážu si představit nějaký návoz na letecký den, záchranu chcíplé jednotky s cestujícími, kde by bylo vhodnější použít 3.

Dejf

no ty 225? metrů dlouhý nástupiště to tak nějak rozhodly. 3 sloni nabo 2 EMU400.

P_V

3 sloni už právě taky ne, to by chtělo 250m. Což byla původní délka nástupišť před tím, než se začalo koridorizovat.

Dejf

tak předpokládám, že se s trojslonem nepočítalo, protože stejně umí jezdit akivně jenom dva a ten třetí je nouzovka a jen se veze.

taky mě napadá, že slon si dokáže vzít 2MW, takže ve dvojčeti 4MW, dá se vůbec z tý troleje na DC 3kV cucnout víc?

P_V

To by se už nevešlo k nástupišti. Ta jsou od počátku koridorizace dělaná na dvě žáby 200 m, nyní se dělají 220 m. Jedna poptávaná jednotka má mít 106 m.

praktik

Kde jsou po „modernizaci“ nebo (ještě lépe) „optimalizaci“ nástupiště dlouhá 220 metrů?
(Občas totiž nemají ani celé ty dvě stovky …)

XXXD

Tam, kde se to dělalo relativně nedávno, např. Chuchle a Radotín.

MHD

Přesněji řečeno: To by se nevešlo k současnému nástupišti. Ale víte, co bude za 30 let? Navíc já jsem sem dával příklad mimořádných případů, na které by se mělo myslet.
Mimochodem na hlavním nádraží je nástupiště dlouhé cca 430 m. V případě zvláštního vlaku, by se v cílové destinaci přistupovalo k nástupišti postupně. A ušetří se tím kapacita tratí.
Takže na tyto eventuality stojí za to myslet, když je to zadarmo. Po vyrobení už to bude za těžký prachy, až to bude potřeba.

medical examiner

Jojo…nejvíc zvláštní vlak by byl Orient express, který by se tam měl tak akorát vejít…

P_V

A protože se na ty eventuality nemyslelo, tak už to dodatečně nikdo překopávat nebude. 220 m se ještě vejde. Na hlaváku by se také pár metrů dalo přidat a případně připustit, že konec vlaku bez dveří smí být v luftu. Větší délka je bez totální překopávky některých stanic nemožná. Nad 250m musíte překopat úplně všechno.

jal

„Místa pro jízdní kola: min. 16“
Kdy to tak moc chtěli, už teď by stačilo to požadovat při odcházení elefantů do vyvazovaček.

„ulička minimálně 500mm“
To jako fakt? Se sedadly s individuálními podroučkami to sice bude fajn, ale jsou všichni cestující shodit přebytečné rozměry svých tělesných schránek? : – )

Poskok

Tak TSI PRM stačí do výšky 1000 mm jenom 450 mm, takže lepší, jak drátem do oka.

provokatér

Když chce starosta spáchat sebevraždu oběšením, mám to já udělat také, ale lepší bude „jen“ spolknout jed?

medical examiner

Ne, nejlepší bude skočit do rokle…

Radim

Těch 200km/h mne poněkud překvapilo. Vždyť se to nestihne mezi zastávkami rozjet ani na těch 160km/h… Leda by se to používalo i na nějaké budoucí Sp/REx

Twix

Když budeme odvážní tak nějaké Sp do Hořovic nebo Příbrami. Ale zatím jen zjišťují o kolik by to bylo dražší.

Facepalm

Takže i 160 je vlasrně zbytečnejch. Jestli voni by nestačily regíny, co? 🙂

medical examiner

To zase ne…ono je tam místy 100 km/h, a z Berouna dál i víc…

X 1

Spíše to bude na nějaké Sp/REx do Kutná Hora/Čáslav, kdy 200km/h využijí na úseku VRT Polabí.

Radim

Já myslel že na tuhle relaci budou Pantery, stejně to má stavět v Českém Brodě, takže to pojede mimo VRT. No nic to je fuk, asi to mají vymyšlené, když to chtějí

Kubrt

Teď jsou na to „vymyšlené pantery“, ale ty EMU400 tady budou nějakých 50 let, tam fakt nikdo z nás nedohlídne.

Twix

To už mají řešit ty objednané Pantery na R41, ty využijí 160, ale předpokládal jsem že na VRT Polabí se nemají ani výhledově dostat kvůli obsluze Úval a Českého Brodu.

daniel.brvnistan

Tunel do Berouna a potom ďalej ako osobák, alebo po VRT po Poříčany a ďalej ako osobák, to mi príde ako super koncept, menej prestupov.

Honza1 a 1

Bavíme se o horizontu, kdy snad budeme uvádět do provozu nové a zajímavé kousky sítě kolem Prahy. Typicky tunel do Berouna, který se stané rychlou páteří pro vlaky dále na Příbram či Hořovice.

Honza135

Pan Borecký jede na transparentnost. A tak to má bejt, hezky v předstihu a férově vyhlásit veřejnou soutěž. Ale předtím prubnout, co nabízí aktuální trh s novými vozidly.

Neumím si představit, že by se takto na železnici soutěžilo ještě relativně nedávno, před deseti lety.

jal

Praha – Kladno… Hmm, nebylo by lepší rovnou poptávat na tu trať nové motorové jednotky nebo pušpuly s dýzlem? : – ) 2029 je co by dup a že tam bude elektrika v celém úseku, nějak moc nevěřím.

vlachjan

Bude, jen žádný úsek peovede tunelem:)

vlachjan

*nepovede

Radim

Odveze se to „dýzlem“ na Kladno – bude to jezdit jenom na letiště/Veleslavín a tam si lidi přestoupí do 847 (nebo co tam bude jezdit) 🙂

Honza135

Uvidíme, s čím krajský radní přijde. Mozná ještě věří predikcím „už brzy vlakem na letiště / Kladno“ od Správy Železnic. Až věřit přestane, tak snad něco vymyslí.

glosátor

Toho, co vymyslí Borecký, bych se preventivně obával: v železniční osobní dopravě nadělal zatím víc škody než užitku, zato autobusová doprava má (i na úkor té železniční) minimálně u něj stále větší „pré“.

medical examiner

Nechci kecat, ale mám pocit, že to „už brzy“ tam bylo předloni…

Jan

Do 2029 by mělo být na trati směrem na Kladno komplet zadrátováno. Je možné že na Veleslavín se bude jezdit ještě po “staré” trati při zpoždění výstavby tunelu, každopádně se na tento úsek chystá alespoň dočasná elektrizace právě pro to, aby už mohli elektrické jednotky jezdit od Prahy až do Kladna.

jal

Tak třeba, na rozdíl od jiných tratí, ta předpověď vyjde.
Bude to asi poprvé. : – )

qěcy

Pušpul pojede blbě do kopce. Zkrátka jste si asi nepřečetl, proč je požadován distribuovaný pohon.

Jiný Petr

akorát si myslím, že dvouparták se nevejde do tunelu mezi Dejvicemi s Bubny (a možná i pod most pod Prašným mostem – kladenské zhlaví v Dejvicích)
nevěřím, že do 2029 nebude nová trať (tunelem) mezi Veleslavínem a Bubny.

Facepalm

Asi tu málo čtete diskuse. Boreckej je podle nich největší diletant a nepřítel železnice, kterou chce komplet zničit.

Honza135

Právě, že čtu. Tak snad si tento článek místní rýpalové přečtou.

Jiří Kocurek

Tak asi víte, že by si to měli domluvit národní dopravce s národním výrobcem a objednatel má sklapnout a projevit poslušnost, vlastní iniciativu vyvíjet nesmí.

Jaaaa

Že jednu věc udělal dobře, fakt neznamená, že tomu rozumí.

Facepalm

„Co pro nás udělal Řím?!“

DuDr.

Přimlouval bych se hlavně za uživatelsky příjemné nepřímé osvětlení. Ne jako v 471, kde je to hrůza. Například RegioFox už to má vyřešené výborně.

jal

Jsem zvědavý, jak změní normy. Protože individuální lampičky jsou teď platné jako baterka na rozsvíceném operačním sále.

qwertz

co znamena, ze „kraj jednotky kupovat nebude“? k cemu tedy tendr?

platamond

Při předvybraném výrobku bude soutěž na dopravce vlastně jen o dvou věcech – výši úroků z úvěru na vozidla a výši odměn představenstva…

liborvavrik82

Výrobce vybrán dopředu nebude. Ti výrobci nových vlaků, kteří dovedou splnit požadavky objednatele (kraje) budou v reálu tak 3 – 4. Nikdo nebude nutit v případě vítězství Leo Expressu výrobky např. od Škody když je jeho spolumajitelem CAF.

qwertz

takze cela ta konzultace je jen o tom, jak sladit zadani tendru s realnou nabidkou vozidel na trhu?

Slepý blázen

Ze strany Středočeského kraje je to velmi dobrý krok a uvidíme, co z toho vyleze.

No já doufám, že se do zadání dostanou věci, které jsem připomínkoval na úrovni hl. m. Prahy, kdy jsem chtěl lepší prvky pro nevidomé jako speciální ozvučení dveří, ozvučení obsazenosti toalety, reliéfní označení mít pro OOSPO, hlášení strany výstupu a další prvky.

XXXD

No zrovna hlášení směru výstupu je spíš organizační záležitost než technická, to by klidně mohlo být i na Elefantech, kdyby se chtělo.

medical examiner

Podobně jako kdyby na nádraží hlásili jen změny nástupišť, a na zastávkách se rozhlas zásadně nevyskytoval…

Adam Ř

Tak vzhledem k tomu, že jde o soutěž na dopravce, tak je na něm pořešit nejen techniku, ale i organizaci

Gwann

Jsem zvědav především na výrobce, co aktualne žádnou dvoupatrovou jednotku nemají. Aby nebyly sliby…a po roce 2029 veliké diveni… Dale osobně nechápu potřebu začít vyrazovat v průměru 15lete jednotky. Ano, ty nejstarší budou mít v roce 2029 cca 25 let, ale i to je teprve půlka životnosti a drtivá většina je novější, nejnovější tuším cca 10lete, část by mohla jezdit minimálně do 2050-2055. (Slony rád nemám, ale ještě víc nerad mám plýtvání…kdy se ničí miliardové hodnoty) Změna napájení na části sítě i kolem Prahy je asi nezměnitelná, ale rok 2029 bych čekal splnitelny možná u Berouna a to je vše,… Číst vice »

MirekK1

Jestli se nepletu, tak slony nikdo vyhazovat nebude, jen budou jezdit na jiných tratích….

honza.cekal

Nikdo Elefanty nevyhazuje, přečtěte si znovu výčet tratí.

Gwann

Kdybyste si pamatovali predchozi clanky, tak nejstarsi sloni skonci.

Michal M

Můžete se s partou odvážlivců přihlásit pod Bohdalec a osobně ty nejstarší kusy udržovat v provozu.
A skončí po dodávce těch nových, takže cca. za 5 let, a těm 15 let nebude ani náhodou.

Juraj

Nejstarších 16, které jsou technicky na úrovni konce 90. let (dodávky od roku 2000), navíc skoro co kus, to unikát. Byla to taková „ověřovací série“, ještě bez vakuových WC a dalších vychytávek.
Nepočítá se s u nich s ETCS, takže stejně budou pro esko nepoužitelné.

medical examiner

Třeba o ně bude zájem v zaostalém zahraničí, které nebude to ETCS potřebovat…

PetrN

Kdybyste si přečetl článek pořádně, tak zjistíte že ve výčtu tratí rozhodně nejsou všechny směry kam doposud Elefanty z Prahy jezdí… Chybí např. Benešov, Poděbrady, Kralupy+Roudnice…
Co vím, tak se do elefantů doplňuje ETCS a do 16 nejstarších jednotek se ani doplňovat nebude, u těch se pak předpokládá ukončení provozu, s dalšími se nadále počítá. Psalo se o tom např. zde: https://zdopravy.cz/ceske-drahy-ustoupily-od-promeny-elefantu-na-stridavy-proud-doplni-jen-etcs-133477/ jen informace ohledně nových EMU400 je v tom starším článku již neaktuální

Kubrt

Směr Kralupy převezmou už brzo pantery.

Gwann

Ano, 16ks bude koncit. Cca po 20-25 letech provozu.

vlachjan

Existuje perspektiva, že by bylo množné to někam prodat? Třeba do Polska/Slovinska?

jal

Jako že v Polsku budou vystupovat schodem nahoru? Tam potřebují taky bezbariérová vozidla.

Poláci mají 750mm nástupiště.

Jiří Kocurek

A tady se nadává, když se stejně staré ojetiny kupují.

Twix

Slovinci asi zájem mít nebudou, teď po dlouhém čekání skokově obnovili komplet vozový park novými vlaky. To by muselo dojít k nějaké krizi aby toto potřebovali, navíc na ty převážně kopcovité tratě je Elefant trochu líný.

jal

Jaké kopce nevyjede? Resp. nedosáhne traťové rychlosti?

El Barto

Přesněji do nich nebude dosazeno ETCS. To se nerovná vyřazení, přece jen můžou ještě nějakou dobu jezdit jinde, kde zrovna nebude výhradní provoz.

Twix

A jaké vhodné relace například to po roce 2029 budou?

libcha

Můžou je dát třeba na Bechyňku, když příležitost adaptovat pro ni pár Žabolamů už se propásla.

Výpravčí z Jenče

Eee, jo. Elefant je pro Bechyňku kapacitně naprosto ideální vozidlo :D. Technické parametry netřeba rozebírat… :P.

Facepalm

jste si jist, že chápete význam výrazu příležitost?

El Barto

Těžko říct, to ať odpoví někdo znalejší. Jen říkám, že to vyřazení 16ks 471 20-25 let od výroby, jak uvádí předřečník, není úplně nutné.

medical_examiner

To není problém. Než se ty jednotky opravdu vyrobí a uvedou do provozuschopného stavu, tak to bude tak akorát těch 40 let…

qěcy

Proč chcete pro zastávkáč i letecké uspořádání sedadel?

Miroslav

Více míst k sezení.

MHD

Ovšem za cenu sardinkárny.

medical examiner

Aby bylo možné ten prostor plýtvat na háky na kola?

Konečně!

Konečně! Jejich absence v elefantech je peklo

qěcy

Užijte si to nutné zvedání cestujících sedících u uličky.

Kubrt

Tak to je opravdu tragédie, říct někomu s dovolením.

qěcy

Není, ale je to vopruz pro oba.

qěcy

No bude se některým špatně klimbat.

Granja

Nikoli. Nepříjemné je to pro toho, kdo má několikrát vstát.

qěcy

Pro toho vstávajícího nejvíc. A přitom třeba nesedí u uličky ze sobeckých důvodů.

Poskok

Protože když sedí na té čtyřsedačce čtyři, tak vůbec nemusíte nikoho zvedat, když vystupujete od okna…

Vít Jůza

Ano, většinou stačí zastrčení nohou.

Facepalm

A jak byste si to jako představoval? Že budou sedačky ve čtyřkách dva metry od sebe?

Facepalm

Pardon, blbě jsem to pochopil.

qěcy

Přesně tak. Že by se v běžné čtyřce musel někdo u uličky zvednout kvůli někomu u okna, jsem zažil v promilích případů. Zpravidla šlo o souvislost se zavazadly. Zato v letadle úplně vždycky a to i když šlo o děti. Stejně tak v MHD.

No zkrátka si myslím, že tzv. Problém dvou lidí na čtyřce se změní na problém jednoho na dvojce u uličky. Asi tak každý týden vidím vychyttskce, co jedou MHD na sedačce u uličky mnoho zastávek a ubokynka je prázdno, nebo jeho taška.

Kubrt

Na takové opět platí, dovolíte, můžu se posadit? Ještě se mi nestalo, že by někdo odmítl.
Osobně si myslím, že dvojky i čtyřky mají svou roli a ve vlaku by měly být namíchané obě možnosti sezení.

qěcy

Namíchané jo, souhlas. Ale v zastávkovém vlaků v menšině, v SP/R napůl a v projížďáku ve většině.

vlachjan

Já třeba v pražských tramvajích Škoda s klimatizací jezdím u uličky jednoduše proto, že klimatizace u okna mne i v tom nejparnějším létě natolik vymrazí, že jsem z ná akorát nemocný. Ale k okýnku pouštím rád a ochotně.

Juraj

Když na to přijde, blbec si klidně zabere celou čtyřku. Vždycky přijdu, řeknu: „Dobrý den, mohl bych vás poprosit…?“ a místo je volné.

qěcy

Jistě. Já když chci, vlezli kamkoliv, jde je volno. Samozřejmě slušně. Ale že by mi to zvedání druhých bylo příjemné, to teda ne.

rudlafara

Kde jezdíte? Jsou tací, kteří si zaberou celé kupé, roztáhnou se tam, sundají boty, zatáhnou záclonky a ještě zamknou (relace KO-PHA ráno R966 a R876, ten druhý o víkendu stoprocentně).

Jiří Kocurek

Bohužel, vagony Bdmtee patří mezi běžné vozy.

medical examiner

Naštěstí aspoň relativně upotřebitelné v zaostalém zahraničí…

rudlafara

Ale je sposta cestujících, co nechtějí sedět čtyři a koukat druhým do pusy, popřípadě se od nich nechat okopávat, dýchat jejich alkoholické výpary, či to co měly k obědu, doprošovat, aby ze zbylých třech sedaček uklidily svoje věci….atd, atd Prostě přestože jde o veřejnou dopravu, jisté pohodlí, soukromí a civilizovanost bych také ve 21 století prosil (třeba 8 místné kupé, to je prostě zlý sen!!!)

qěcy

On tu snad někdo říká, že pro zastávkový vlak je letadlo špatně? Neříká. Jen to, že by mělo být letadlo v menšině. Také ještě máme bůček. Nebo dvojka plus 1 bůček jako v metru dnes.

medical examiner

No…peklo je spíš to sovětské sezení na koncích.
A že ho některá patrová vozidla vůbec nemají…

martin.robes

Majoritní letecké uspořádání sedadel je cesta mimo. První cestující na začátku linky obsadí místa na „čtyřkách“ třeba kvůli lepší viditelnosti z okna anebo místu na práci na ntb. A pak nastoupí rodič se dvěma dětmi nebo parta studentů a marně budou hledat „čtyřku“. Naopak min. 70 % by mělo být proti sobě.

rudlafara

To je život (místenka u R), jinak holt smůla….výchova lidí v čechách.

medical examiner

Ono by to letecké uspořádání mělo být u velkoprostorových vozů samozřejmostí jen s jedinou „čtyřkou“ na každé straně…ale…u vozů pro rychlíky a expresy, nikoliv osobní a spěšné vlaky…

vlachjan

Více místa pro nohy při stejné vzdálenosti sedadel.

qěcy

K čemu? Má se tím cestovat déle, jak půl hodiny?
Praxe ukáže, pokud to nikdo pořádně neprozkoumal.

Twix

Ano bude se tím jezdit déle než půl hodiny. Na S7 za půl hodiny nedojedu ani do Řevnic, na relacích do Boleslavi a Kladna pojede velká část lidí právě až do Boleslavi a Kladna (město), takže taky přes půl hodiny. Na takovou cestu si rád do letadla zalezu, i když nevím jestli potřebuji nadpoloviční většinu takových míst.

JirkaJJ

Vzhledem k tomu, že na VRT se s tím nepodívají, tak se ptám: To tím chtějí jezdit někde, kde bude 200? Já myslím, že pro příměstské jednotky 160 stačí. Navíc i kdyby existovala nějaká trať, kde bude možná dvoustovka (tunel na Beroun?), tak bude jen jedna a bude lepší pro ni koupit extra nové jednotky, než mít vše dražší…

David

Tak myslím, ze 200 kmh má být pro trasu Milovice – Mladá Boleslav

Poskok

Možná proto se kraj ptá, kolik % by dělal rozdíl 160 vs 200 km/h 🙂
Když to bude málo, proč ne (já vím, že tam je rozdíl dost velký).

Šalina na Špilas

Také si myslím, že odpověď bude taková, že se na 200 km/h vykašlou. Přecejen od 200 km/h platí jiné normy, namátkou tlakotěsnost dveří, ne (případně mě opravte)? Něco podobného je důvodem, proř německé push-pully od Škody mají Vmax = 189 km/h a ne 200 km/h.

Poskok

No, jsou tam jiné požadavky na tlakopevnost (tlakotěnost je něco jiného) a další věci, těch 200 km/h už taková sranda není.

medical examiner

Ono by těch 180 km/h taky stačilo…

honza.cekal

Kladu si stejnou otázku, ale neuškodí vědět, o kolik víc by to stálo, pro případ použití třeba na rychlejší spoje, používající kus cesty VRT…

medical_examiner

Možná Praha – Kolín současně se nastavováním na znamení prováděným dálkově.

Bjorn

Já myslím, že je to napsáno docela jasně. Nikdo neříká, že kraj chce jezdit dvoustovkou, kraj pouze zjišťuje, co by bylo potřeba splnit, aby to-které řešení jednotlivých výrobců mohlo projít upgrade ze 160 na 200 km/h. Pokud by ten cenový rozdíl byl zanedbatelný (vzhledem na plánovanou životnost vlaků), není důvod nepořídit ty vlaky s vmax 200 rovnou a mít tak větší flexibilitu v jejich případném nasazení i na jiných tratích. Nebo pokud by u některých výrobců byla případná pozdější úprava na 200 výrazně snažší, mohlo by to přinést plusové body. To je všechno.

Facepalm

Víte, ony se řeší jednotky, které budou v provozu daleko přes rok 2050. Takže je lepší počítat s nějakým vývojem, než vycházet čistě z dnešních ožadavků a pak se divit.

Peeetr

Kraj to řeší, jako by sám nakupoval vlaky na dalších 50 let.
Jenže bude pouze objednávat dopravu na 15 let.
Takže by se měl raději daleko víc soustředit na parametry pokut za spolehlivost a čistotut, plus jak uřídí své revizory a další kontrolní orgány.

Jiří Kocurek

A po těch 15 letech bude vlaky objednávat zase ten samý kraj.

medical examiner

A i pokud by v té době existovaly kraje jen v soudnictví a na mapě, tak by to na celé věci nic neměnilo…

Facepalm

A ty vlaky po těch 15 letech zmizej, nebo jak ste to myslel?