Středočeský kraj začal s výrobci řešit pořízení nových dvoupodlažních jednotek
CityElefant v barvách PID. Foto: Ropid
Konzultace s výrobci mají kraji pomoci s vytvářením zadávací dokumentace.
Konzultace s výrobci mají kraji pomoci s vytvářením zadávací dokumentace.
Jenom doufám, že někoho zodpovědného napadne, že dvoupodlažní vlaky na letiště nejsou moc vhodné, a že jsou lepší vlaky delší než vyšší. Klidně bych si představoval i osm, či devět souprav. Něco jako Elizabeth Line v Londýně.
Sedačky za sebou = víc plochy pro čmárání (po zadních stranách sedadel. U čtverek jsou ty opěrky dané k sobě.)
Asi se někdo zbláznil letecké uspořádání do osobáku. Ach jo.
Takže je lepší když budou čmárat jinde?? Toto mi připadá jako umělá výroba argumentů…
Čtvrky jsou částečně promarněný prostor, buďte rádi že je neruší všechny!
Moc tomu nerozumím. Copak máme peněz nazbyt? Jako strojvedoucí jsem s „hliníkem“ 471 jezdil spoustu let a po jeho částečné modernizaci může jezdit dalších 20 let. Ono totiž cestující veřejnosti je úplně jedno, jaké má jednotka parametry. Oni chtějí být jen bezpečně a včas na místě. Sprejeři se už těší na nová vozidla, na kterých uplatní svůj street art. Celý tento projekt, stejně jako výstavba VRT, je jen šikovné tahání peněz z veřejných rozpočtů několika jedinci.
Tak VRT jsou potřeba kvůli kapacitě. A 471 dojezdí jinde, kde jezdí třeba syslograf a nebo mašina + Bt
Kvůli kapacitě čeho? Cestující z milionové Prahy a z výrazně menšího Brna, nebo Ostravy, nebudou nikdy schopny alespoň částečně kompenzovat náklady na VRT. Výše jízdného musí totiž kopírovat náklady na pořízení VRT. On totiž bude muset skončit mejdan za státní peníze, a bude se muset šetřit. Všude!
Tak to čekejte dodatečné započítání ceny za koritory do jízdenek! No tam je to OK, co bylo to bylo??
Kvůli kapacitě trati, především pro nákladní a regionální dopravu.
A které tratě a výkony jsou kde jezdí Bt a mašina a budou stejnosměrné ještě po po nahrazení Slonů? Tady jediná možná varianta bude to prodat Polákům, kteří se sami na nějaké povinné ETCS vyserou.
Otázka: Kolik by stála úprava pohonu 471 na duální napájení, aby po roce 2030 mohli elefanty ještě 13 let jezdit. Například trať Praha – Kladno se už staví na střídavinu, pokud se nepletu.
Přidat trafo do 471s usměrňovačem nestojí skoro nic, v porovnání s nákupem nových jednotek. Zkrátím to. Máme veškerou dokumentaci, výrobní postupy i obrovské zkušenosti s provozem 471. Jejich modernizace by zabrala méně času a zlomek peněz, než nákup nových. Teď jezdím na 650, a nechápu. Vše je na střeše, přesto projít jednotkou je běh branosti. Do kopce a z kopce. Vnitřní prostor je obrovský, takže jeho vytápění a klimatizování stojí spoustu energie.
„Jejich modernizace by zabrala méně času a zlomek peněz, než nákup nových.“
Zdroj?
„Vše je na střeše, přesto projít jednotkou je běh branosti. Do kopce a z kopce.“
A v Elefantu to tak není?
„Vnitřní prostor je obrovský, takže jeho vytápění a klimatizování stojí spoustu energie.“
Opět: V Elefantu to tak není?
Otázka, zda by se to s ohledem na stáří souprav vůbec vyplatilo…Nové soupravy se předpokládají až po 2029. Ale neřešilo by to problémy s kapacitou, když elefant 2×3 vozy už leckdy nestačí a 3×3 poslat nemůžete, protože už se to nevejde k nástupišti. Mezi parametry je maximální délka 106 m, což by byl ekvivalent 4 vozového elefantu, zdvojená souprava se vejde k nástupišti 220 m. Na tuto délku se bude upravovat i Masaryčka. Případně je možná kombinace 3+4 vozy. Stávající elefanty by se leda mohly v případě úpravy na dva systémy i rozšířit o vložený vůz…. Ale pořád by zůstal… Číst vice »
Á, pán je odborník… takže to potom „nemůže“ být problém přidat ETCS do ř. 380, „máme“ dokumentaci, není problém co??
Ten „zlomek“ ceny zkuste nějak specifikovat, 8/10 je taky zlomek…
80% za transformátor + usměrnění, to chce asi hodně Vysokou školu..
(i po započitání délky života nového vs. 471.. )
„do kopce z kopce“ buď tak bude, nebo máte dvě možnosti – menší kola (tak aby byly osy níž) nebo nástupiště ve výšce okolo 1m (takzvaná „koryta“ jak v metru). Případně avantgardní řešení typu „přeříznutá osa“ stylu ULF ve Vídni…
Ale čemu to má vadit? Pro zdravého člověka nepředstavuje problém, špatně chodící nebude promenádovat vlakem ale posadí se blízko u dveří…
Cestující veřejnosti ale nebude jedno, že se ten Elefant nedostane tam, kam by třeba potřebovali, protože tam už nebude stejnosměrná napájecí soustava. Nebo že tam nenaloží další kolo nebo kočárek, protože už jich tam je moc. Nebo že to v zimě nabírá zpoždění kvůli prokluzům hracích náprav umístěných jen v jednom voze.
A vidět za vším jen „šikovné tahání peněz z veřejných rozpočtů několika jedinci“ není, slušně řečeno, dvakrát moudré.
Dodat do 471 trafo s usměrňovačem by stálo zlomek peněz, než celá nová souprava a můžete jezdit na obou soustavách. Přidělat libovolný počet míst pro cokoliv není při modernizaci problém. Jeden hnací podvozek při současné regulaci trakčního výkonu plně dostačuje. Problém s prokluzem se spíš dán s nevyhovující směrovou a výškovou stabilitou koleje. Jak s tím souvisí zima, nechápu.
Jenže trafo s usměrňovačem nejde umístit na tu soupravu v momentálním provedení, takže by se musel vyrobit komplet nový vůz, kam by se toto umístilo a ten by musel splňovat TSI… Takže cenově by ten jeden vůz ve finále vyšel na by oko 60 % nové jednotky. A to se vyplatí Horste, když by měl nějakou třetinovou životnost.
Ne, prostě Bartoš ví kam ho nacpat… že nám to tu aspoň nějak nahrubo nenačrtne??
Přepíná se na střídavinu pro omezení ztrát v troleji, nejspíš si je sám dovedete spočítat z úbytku napětí a odebíraného proudu. Částečná modernizace by nestačila, musela by být celková, přinejmenším na řadu 671 ZSSK.
Sprejeři … vezmou útokem i starou 451/452, když se jim nechá, to není argument.
VRT? O využití D1 se taky vedly učené pochyby, že tam nikdy nebude provoz a ČSR je na dálnici malá, jen tehdy neměli internet. Dnes D1 praská ve švech a který omezovač spotřeby by se vzdal internetu, aby své myšlenky šířil jako před II. světovou.
No super, a když se pořizovali stejnosměrné jednosystémové soupravy tak jste říkali „to než se bude přepínat to ještě dojezdíme“… takže se má s přepínáním čekat těch dvacet dalších let, jen aby mohly dojezdit Elefanty??
Nemá někdo pls informace, jak to bude s tratí 070 ? Před týdnem jsme se už 854 ani nerozjeli :))
6 míst pro kočárky a 16 míst pro kola je fakt minimum, ale je to aspoň trochu lepší než kolik mají současné „krátké“ (nezdvojené) elefanty.
Jednotka snad projde mimo škodovku… Ale dopravce mě zajímá víc. Chtělo by to pořádné sankce za chybějící ostrahu jednotek, špínu, bordel a sprej… Tradiční dopravce a drážní matka ČD to poněkud nezvládají 🤮
Požadavky kvituju, konečně moderna a ne věčné podbízení se cenou!
Jinak k té diskusi letadlo vs 2+2; pokud bychom brali 2+2 se stolečkem, tak budiž, ale v klasické 2+2 neustále kopu do nohou toho před sebou, takže jednoznačně i na kratší cesty preferuju letadlo. Nepohodlí s posouváním se k oknu nebo dovolováním se při odchodu je řádově menší než nemožnost si pořádně sednout celou cestu.
Ještě jsem nikdy nekopal ve čtverce někoho do nohou.
Teď nevím, je to moje úchylka nebo je to to kopání?
môže to byť iba „Observer bias“ (neviem to poriadne preložiť) … posaďte proti sebe dvoch 190+ cm týpkov
Záleží i na konkrétním vozidle, třeba takové Bdmtee…
(neviem to poriadne preložiť)
A česko-slovensky by to nešlo?
Zkreslení pozorovatelem? Možná tak by to šlo? 🙂
Záleží jak daleko jsou sedačky od sebe. V SOR NB podle zadání DPP se nevejdu ani na čtyřku(kolena na úrovni protisedícího) ani na dvojku (kolena do opěrky sedadla předemnou)
Taky se občas dotýkám v MHD, ale určitě raději materiálu než spolucestujícího… asi jsem divnej ale já prostě se násilně družit nechci, a vnucená čtyřka je pro mě absolutní zlo! Dopravní prostředek který by měl pouze čtyřky by musel mít buď královskou rozteč nebo se mu pokusím za každou cenu vyhnout…
Tedy, „řešením“ může být též vytíženost (obsazenost míst) pod 50%, ale to nevím jestli je rozumné řešení…
Letecké uspořádání:
Osoba sedící u okna – Dovolíte?
Osoba sedící vedle vstane a posune se do uličky.
Vzápětí se ozve: Dovolíte? (od osoby, mířící ke dveřím).
Bohužel musíte počkat, pouštím osobu sedící u okna.
Moc praktické to v příměstské dopravě není.
To se jako domníváte že obsazenou(!) čtyřku lze od okna opustit „proražením“ mezi koleny sedících bez vstávání?? Leda tak snad útlá žena…
A jestli není obsazená plně, pak problém nevzniká ani u letecké dvojky – u okýnka nikdo nesedí…
Jsem rád že Středočeský kraj chce takto oslovit společnosti, nicméně pokud by náhodou vyhráli České dráhy, nepochybuji o tom že by to vyhrál ten jeden českej hráč co zde má asi 90% vozidel v provozu vlastní výroby.
Ale o tom tyto konzultace nejsou. Jde o to, aby kraj zjistil, co je reálné po novém dopravci požadovat, co může nový dopravce reálně splnit. Zjištěné skutečnosti umožní, aby kraj požadoval maximum reálného a dopravcům znemožní nabízet něco, co nebudou schopni splnit.
Konsorcium Škoda/Siemens
No pro Škodovku i zákazníka by to bylo lepší než aby něco tvořili sami v Plzni, ale Siemens nemá ekvivalent Kissu, protože krajní vozy.
Čtyřvozový Kiss BLS má 335 míst k sezení (určitě tam jde narvat víc), čtyřvozové Desiro HC až 420 míst k sezení. Je to protože Kiss má nad podvozky strojovnu, zatímco Desiro HC má střeva na střeše.
Jaké ze současných dvoupodlažních vlaků byste nejraději viděli? Stadler Kiss, modernizovaný Elefant, nebo něco jiného?
Kiss
Ovšem pokus se opět nesehraje taškařice se šířkou dveří či jinou hloupostí, aby se to ušilo na míru jisté firmě.
Hodně bude záležet na vysoutěženém dopravci. Pokud budou dodrženy všechny požadavky objednatele, tak se ty soupravy od sebe přiliš lišit nebudou. Pro mě jako cestujícího není velký rozdíl jet v patrové soupravě od Siemensu, CAFu nebo Stadleru. S jednotkami od CAFu jsem jel v Nizozemí Portugalsku. Jsou to soupravy kvalitou srovnatelné s konkurencí. Škoda nejspíš nabídne pro ČD soupravu vycázející z jeho souprav pro Moravskoslezský kraj. Dost mě zajímá jestli nepříjde s vlastním řesením PESA.
Pesa ma platformu Regio 160, na které je založen RegioFox a zahrnuje i jednotky složené z dvoupatrových vozů
https://pesa.pl/en/produkty/regio-160/regio160-847-eco-dmu/
Jedinně omneo, cokoliv jiného je nulový posun dopředu, nebo dokonce krok zpět.
V čem je Omneo tak dobrý?
Vlak vypadá celkem dobře. Jenom doufám že nikoho nenapadne použít konfiguraci 2+3. To by byl velký krok zpět.. k šukafonům.
To asi těžko, jestli do tendru nakonec Alstom půjde, tak asi sotva s něčím jiným než s Coradií Stram HC.
Jediný správný výsledek je něco, co není od Škody a ani dopravce nesmí být z ČR.
Rovněž promluvit v takovém vlaku česky bude pokládáno za neslušné.
Konečně budeme světoví.
: – )
Co se týče Škodovky, tak jsem celkem vlastenecký a myslím si, že by se lokální průmysl měl podporovat. To jenom moje šotoušské já by si přálo vidět na našich kolejích něco jiného než Elefanty. Já ty Elefanty mám i docela rád. Jenom kromě dalších věcí nesplňují ten požadavek na počet kol a kočárků.
Mimochodem jako cyklistu a otce ročního kluka jsou pro mě tyto dva požadavky extrémně důležité. V roce 2030 už sice bude odrostlej, ale pro ostatní to důležité bude.
Aneb jak vzít jeden extrém a otočit ho do extrému druhého.
Nejste vy ze Suchdola? Jim vadí i středočeši – vlak má být pro ně, na chatu!
Za mě asi Desiro HC od Siemensu, ideálně v podobné konfiguraci interiéru jako RRX. KISSu bych se také nebránil a pak je tu ješte Coradia Stream HC od Alstomu. Ten zbytek se mi zdá docela jako risk, CAF má ještě určité zkušenosti, ale výše uvedeným 3 je na hony vzdáleno, Škoda a zvlášť PESA se mi zdají jako úplná loterie a bůhví co z nich vyleze.
Hlavně at to má rázaníky jako obyčejný vlak ne nějaký hnusný auto-spřáhla viz. hnusopanter a hnusofox!!!
budeme to spojovat po staru hnusnovák
A taky by to mohlo jezdit na uhlí a v každým druhým vagónu by moh bejt brzdař.
Žádám jaderný reaktor VVER 440 a brzdaře na každém voze, p. Novák není žádnej malej bl ec!
Objednatel bude chtít od vítězného dopravce vozy spojované automatickým spřáhlem.
Doufám že je to myšleno jako vtip, jinak je to výrok na úrovni, že jediný správný vlak je pára nebo koňka.
Neublížuje tu zas někdo železnici a šotouškům?
Ublížený antišotouš promluvil 🙂 jen stále nevíme, co ti kdo ze šotoušů provedl.
Přebral babu?
To není hnusofox, ale vysavač, máte v tom slangu trochu hokej.
Chválím postup a většinu požadavků. Ale letecké uspořádání zde bude kontraproduktivní – ulička zahlcená čekajícími a vyměňujícími se lidmi. Tohle rychlé výměně frekvence určitě nepomůže a není to podle mě pro příměstské zastávkové vlaky vhodná cesta.
Také to moc nechápu, pro příměstskou dopravu považuji čtyřkové uspořádání za mnohem logičtější.
Ono to trochu odpovida pozadavku na delku soupravy 106m a poctem sedadel 380ks… + kola, voziky, kocarky, wc…
Moc prostoru tam neni,… musely by byt kratsi vozy s razenim 3+2, aby bylo vice prostoru.
Nesmysl. 380 se dá i při dané délce bezproblému zvládnout i se čryřkama a bez uspořádání 2+3. Viz x variant KISSů nebo Desir HC, které jezdí.
A jakože při 3+2 by nebyla ulička teprve plná?? Ona by především téměř žádná nebyla! Tak to by pak byla rychlost výměny cestujících jedna radost…
To přece není žádný fyzikální fakt že se chodbička „musí“ plnit… při obsazené čtyřce naproti sobě od okna též nevylezete aníž by vám někdo nevstal, teda ledaže by byly královský rozestupy a to zrovna u příměsta není reálné…
Mimochodem Švýcaři mají skoro 90% míst ve uspořádání po 4 jak v regionální tak v dálkové dopravě a musím říct, že po téměř 4 letech pravidelného používání bych to za letecké uspořádání neměnil. Ve všech ohledech to považuji za pohodlnější. V regionální dopravě je podle mě letecké uspořádání pak úplný úlet.
Takže letecké uspořádání spíše max. v 50 %
Ne, v příměstě bych dal tak 10 až 20 % leteckého, 10 až 20 % sklopek a cca 70 % čtyřek (včetně eLek).
Letecké uspořádání je v příměstském režimu žádáno co do pohonu. To musí letět, ať to stíhá intervaly…..
Rezervační systém pro regionální dopravu? To jsme to dopracovali. To se jako předpokládá tak malá kapacita první třídy na dané relaci, že se předpokládá, že bude třeba si v osobních vlacích rezervovat místo pro dojíždění do práce? … To je přeci úplně proti principům příměstské dopravy.
to je první třída obecně
Omyl. To je jen nezvyk. V jejich vysněné Zemi kojenců je 1.třída k dispozici i ve vozidlech, která jsou blíže metru než vlaku, stejně tak je (nebo byla) u polských elektrických jednotek…
Že jo. Takhle radši obráceně, tj. že se na vnitrostátních spojích místenky zruší…
v prvni tride kde bude jen par sedadel, rozhodne… ovsem jak to zafunguje u preplnene dvojky a poloprazdne jednicky, to bude zajimave…
Divím se, že po zkušenostech se stavem Elephantů není požadován vnitřní kamerový systém.
je…
Právě že ten kamerový požadavek co je zde popsán je trochu hodně „over“…. To je hotová Čína…., stačí už jen automatické rozpoznávání obličejů.
Dobrá příležitost pro Škodu Plzeň. S modernizovanými Elefanty, kam se přidá další vlopžený vůz.
Jen to ne…Scheißewerke se rozhodně neosvědčila…
my máme modernizované elefanty? kde?
Jen to ne, už tak ten Elefant klouže, protože má adhezní hmotnost dost malou.
To asi těžko, Elefanty už dávno nesplňují normy. Škodovka spíš pravděpodobně vymyslí hnací vůz k té platformě, co prodala do Německa na NIMy a do Moravskoslezského kraje.
Asi byla myslena verze NIM a MSK pushpully, jen s motorovymi vozy
Takže trať Praha – Benešov bude obsluhována Elefanty do jejich rozpadu?
A co je na tom špatného? Nejdou přece pokrýt naráz všechny příměstské tratě novými jednotkami, zvlášť když většina ešusů má do rozpadu ještě hodně daleko.
Žabotlamy taky končily na Berounech, Benešovech a městské lince.
Tipuji, že další generace to bude mít podobně, jenom do toho hází vidle střídavina v Berouně (a otázka zda bude Elefant použitelný na dispečerku, když nedojede všude).
Co je na elefantech špatného? Na Benešovskou trať (i na ostatní koridory z Prahy) je to ideální vozidlo a rozhodně do starého má daleko.
Jeden motorák a dva vleky. (I Žabotlam měl dva motoráky). Verze před rekonstrukcí – ovládání každého křídla dveří zvlášť a bez předvolby, aby se protahovaly pobyty.
Tak hnané nápravy pouze na 1 vozu (celkově 4 z 12) určitě nejsou pro osobáky zrovna optimální, ale není to ani zase tak tragické (to nám jezdí na řadě osobácích mnohem horší soupravy). Co se týče dveří, tak ty už jsou vyřešené úpravou. Z pohledu pobytu ve stanicích/zastávkách vnímám vliv starého ovládání jako dost marginální, to už tam spíš u nového ovládání vidím přínos v komfortu pro cestující.
spis bych srovnaval s krakenem, ten byl dvoupodlaxni krom ridicich vozu
To se ty elefanty mají vyřadit před koncem životnosti?
Kraj touží zkrachovat? Kde na to chce vzít? Proc normalne nerekonstruuje elefanty? To jsou tak bohatí, ze je po ani ne 30 letech mohou poslat do šrotu?
Ona ta konverze na AC a výhradní provoz ETCS zase tak brzy nebudou, alespoň ne všude v ČR. Mimo to, většina jich aspoň to ETCS dostane.
Možná by bylo dobrý si ten článek přečíst a v případě, že to ani pak nepochopíte, si od někoho nechat vysvětlit, kdo je vlastníkem ešusů a proč je tím pádem těžko může rekonstruovat kraj.
Kraj ale nemusí požadovat nove jednotky, pokud je požaduje, znemožňuje rekonstrukci.
No tak to je hodně hluboká úvaha.
Krom toho asi předpokádáte, že se ešusy během let nějak rozmnožej…
A ještě se v nich namnoží sedačky 🙂 🙂
Určitě vyhraje CAF nebo Alstom
CAF možná, ale coradia od Alstomu je moc dlouhá. Dál je vhodný kandidát Siemens Desiro HC, jehož mašina má podvozky z ICE a tudíž 200 km/h není problém a pak je tu samozřejmě Kiss od Stadlera. Pokud udělá škodovka nějakého krakena panter + patra + panter, tak to bude hodně zajímavý a možná ještě Pesa by mohla něco zkusit.
Škodovka pŕijde s Elefantem Neo.
Bude konstrukčně i designově shodný s push-pull jednotkami, které jsou v Motavsko-Slezském kraji. Jen to prostě dostane i druhý řídící vůz, elektrovýbavu, distribuovaný pohon a všechno ostatní, co si Praha a Středočeský kraj navymýšlí.
Tady nikdo nevyhraje, jde o předběžné tržní konzultace, tedy kraj jenom od výrobců zjišťuje, jaké parametry jednotek jsou realistické. Na základě těchto konzultací pak stanoví požadavky v soutěži na dopravce, a výherce této soutěže si pak sám bude řešit pořízení konkrétních jednotek, které tyto parametry budou plnit.
to sou tramvaje nemá to nárazníky!!!
Takže tohle je tramvaj: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:IORE_beim_Tornetr%C3%A4sk.jpg
Stejně tak BigBoy vážící 780 tun je tramvaj a TEM3 jsou tramvaje. Jasně, protože provozní potřeby musejí ustoupit něčímu utkvělému pocitu.
jako byste to tu viděl poprvý…
Tak jo trole.
Nebo Siemens, ev. Pesa…kéž by Bůh dal…
To se nedá splnit.
Tuzemský výrobce ne. Naštěstí na západě není problém.
Jojo…že by to jednou nastavili tak, aby to nesplňovala jen Scheißewerke?
Dokonce se řeší i zrychlení, já čumim. :O Takhle má vypadat veřejná soutěž!
To není zatím žádná veřejná soutěž, to je jen zcela nezávazné (pro všechny) „očuchávání terénu“.
Předběžné tržní konzultace jsou postup podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Kdyby v rámci PTK některý z výrobců odsouhlasil, že něco není problém a pak si stěžoval na diskriminaci, tak myslím, že může být poslán do patřičných mezí.
Jen těžko bude nahrazen pověstný zrychlovací přískok např. z tornád…
Ve Škodě se zaradovaly, něo takového již jistě mají (jako vždy v hlavě) a tak se budou tak dlouho soudit a blokovat dokud se jim ten paskvil (se zpožděním a mastnu pokutou) nepodaří dopravcům vnutit…..(jistě opět najdou nějakou ovečku, která jim to za nového Kodijáka podepíše, že). Takže se těšme a raději vymýšlejme, jak do Elephantů dodat těch 25KV…. :-))))))
tos vymyslel sám?
„To muselo dát práce. A přitom taková blbost“, co?
Jasně klucí….to si ještě povíme….
Kdo vymýšlel ten ‚očuchávací‘ zákon (a komu na míru.
To by byla první ftipná informace 😉😉
Občas musíte vymýšlet, někdy stačí jen popisovat situaci, že? 🙂
Trochu mě překvapuje absence tématu vnější hluk. Osobně bych aspoň v 1. třídě řešil i polohovatelné sedačky.
Souhlas!
Požadavek „Minimálně 50 % sedadel v řadě za sebou (z celkové kapacity vozidla) (letecké uspořádání)“ při současném „Rozteč sedadel za sebou (2. třída) – min. 750 mm“ je pro příměstskou dopravu hodně nešťastný (hodně eufemisticky řečeno): na zcela obsazené „čtyřce“ se od okna lze protáhnout mezi spolusedícími relativně snadno, při „leteckém uspořádání“ musí soused vždy vstát, což při časté výměně frekvence v příměstské dopravě na pohodlí cestování rozhodně nepřidává. V režimu příměstské dopravy rozhodně platí, že čím méně leteckého uspořádání, tím lépe.
To bezesporu. Snad si to kompetentní osoby včas uvědomí.
Tím bych si nebyl tak jistý. Ono mám vypozorováno, že na čtyřce ve špičkovém směru sedí dost často 2 lidi uhlopříčkou a ostatní stojí do u dveří. Pokud by to bylo ledadlo věřím, že by sedících bylo více…
To bývalo v žabotlamech, v Elefantech už se čtyřky obsazují často komplet a není to ani tak diskomfortní.
Přesně tak.
To jsem tu psal ráno a byl jsem spíše sepsut.
Tak jo.
To chci vidět to protahování na obsazené čtyřce, zvlášť při této rozteči! Bude zázrak na té čtyřce už jen sedět bez vzájemného dotyku koleny!
Řekl bych, že tady není moc co řešit, bo TSI Noise – viz níže:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1694
Ešus i s tišší klimou to splňuje? A Šaryk s Liškou? Jestli jo, tak je ta norma hodně chabá.
Nejvíce hluku dělá různé chlazení. Norma počítá s polohou v mírném pásu, tj. s nějakým výkonem chlezení a tím i hlukem. První porušilo normu počasí, že je často tepleji nej nž je norma pro chlazení. buďme rádi, že to chlazení uchladí, byť za cenu vyšší hlasitosti (stále v normě), než aby vlaky nejezdily.
No a pak jedu na kole pár dní kolem Altmuhlu a tam jezdí nějaké nové bombardýry, které při rychlosti pod 30 nejsou slyšet. Ani žádná výstroj a výzbroj.
Souhlas. Jistá vozidla s tím mají velké problémy…
Kdy začne provoz jednotek? Jestli to bude až v prosinci 2029 tak co bude jezdit do Berouna? Ke konverzi má podle současných předpokladů dojít na přelomu 2028/2029 a pokud si myslíte, že to bude trvat jako Nedakoriko, tak ne, protože to co se tam dělalo ty dva roky se tady provede v rámci komplexní rekonstrukce Beroun Radotín.
Buďto se ty časy nějak sladí nebo se něco pronajme.
Cožpak o to, ale co bude jezdit pod dráty do Příbrami.
2 spojené jednotky mi přijde málo. Dokážu si představit nějaký návoz na letecký den, záchranu chcíplé jednotky s cestujícími, kde by bylo vhodnější použít 3.
no ty 225? metrů dlouhý nástupiště to tak nějak rozhodly. 3 sloni nabo 2 EMU400.
3 sloni už právě taky ne, to by chtělo 250m. Což byla původní délka nástupišť před tím, než se začalo koridorizovat.
tak předpokládám, že se s trojslonem nepočítalo, protože stejně umí jezdit akivně jenom dva a ten třetí je nouzovka a jen se veze.
taky mě napadá, že slon si dokáže vzít 2MW, takže ve dvojčeti 4MW, dá se vůbec z tý troleje na DC 3kV cucnout víc?
To by se už nevešlo k nástupišti. Ta jsou od počátku koridorizace dělaná na dvě žáby 200 m, nyní se dělají 220 m. Jedna poptávaná jednotka má mít 106 m.
Kde jsou po „modernizaci“ nebo (ještě lépe) „optimalizaci“ nástupiště dlouhá 220 metrů?
(Občas totiž nemají ani celé ty dvě stovky …)
Tam, kde se to dělalo relativně nedávno, např. Chuchle a Radotín.
Přesněji řečeno: To by se nevešlo k současnému nástupišti. Ale víte, co bude za 30 let? Navíc já jsem sem dával příklad mimořádných případů, na které by se mělo myslet.
Mimochodem na hlavním nádraží je nástupiště dlouhé cca 430 m. V případě zvláštního vlaku, by se v cílové destinaci přistupovalo k nástupišti postupně. A ušetří se tím kapacita tratí.
Takže na tyto eventuality stojí za to myslet, když je to zadarmo. Po vyrobení už to bude za těžký prachy, až to bude potřeba.
Jojo…nejvíc zvláštní vlak by byl Orient express, který by se tam měl tak akorát vejít…
A protože se na ty eventuality nemyslelo, tak už to dodatečně nikdo překopávat nebude. 220 m se ještě vejde. Na hlaváku by se také pár metrů dalo přidat a případně připustit, že konec vlaku bez dveří smí být v luftu. Větší délka je bez totální překopávky některých stanic nemožná. Nad 250m musíte překopat úplně všechno.
„Místa pro jízdní kola: min. 16“
Kdy to tak moc chtěli, už teď by stačilo to požadovat při odcházení elefantů do vyvazovaček.
„ulička minimálně 500mm“
To jako fakt? Se sedadly s individuálními podroučkami to sice bude fajn, ale jsou všichni cestující shodit přebytečné rozměry svých tělesných schránek? : – )
Tak TSI PRM stačí do výšky 1000 mm jenom 450 mm, takže lepší, jak drátem do oka.
Když chce starosta spáchat sebevraždu oběšením, mám to já udělat také, ale lepší bude „jen“ spolknout jed?
Ne, nejlepší bude skočit do rokle…
Těch 200km/h mne poněkud překvapilo. Vždyť se to nestihne mezi zastávkami rozjet ani na těch 160km/h… Leda by se to používalo i na nějaké budoucí Sp/REx
Když budeme odvážní tak nějaké Sp do Hořovic nebo Příbrami. Ale zatím jen zjišťují o kolik by to bylo dražší.
Takže i 160 je vlasrně zbytečnejch. Jestli voni by nestačily regíny, co? 🙂
To zase ne…ono je tam místy 100 km/h, a z Berouna dál i víc…
Spíše to bude na nějaké Sp/REx do Kutná Hora/Čáslav, kdy 200km/h využijí na úseku VRT Polabí.
Já myslel že na tuhle relaci budou Pantery, stejně to má stavět v Českém Brodě, takže to pojede mimo VRT. No nic to je fuk, asi to mají vymyšlené, když to chtějí
Teď jsou na to „vymyšlené pantery“, ale ty EMU400 tady budou nějakých 50 let, tam fakt nikdo z nás nedohlídne.
To už mají řešit ty objednané Pantery na R41, ty využijí 160, ale předpokládal jsem že na VRT Polabí se nemají ani výhledově dostat kvůli obsluze Úval a Českého Brodu.
Tunel do Berouna a potom ďalej ako osobák, alebo po VRT po Poříčany a ďalej ako osobák, to mi príde ako super koncept, menej prestupov.
Bavíme se o horizontu, kdy snad budeme uvádět do provozu nové a zajímavé kousky sítě kolem Prahy. Typicky tunel do Berouna, který se stané rychlou páteří pro vlaky dále na Příbram či Hořovice.
Pan Borecký jede na transparentnost. A tak to má bejt, hezky v předstihu a férově vyhlásit veřejnou soutěž. Ale předtím prubnout, co nabízí aktuální trh s novými vozidly.
Neumím si představit, že by se takto na železnici soutěžilo ještě relativně nedávno, před deseti lety.
Praha – Kladno… Hmm, nebylo by lepší rovnou poptávat na tu trať nové motorové jednotky nebo pušpuly s dýzlem? : – ) 2029 je co by dup a že tam bude elektrika v celém úseku, nějak moc nevěřím.
Bude, jen žádný úsek peovede tunelem:)
*nepovede
Odveze se to „dýzlem“ na Kladno – bude to jezdit jenom na letiště/Veleslavín a tam si lidi přestoupí do 847 (nebo co tam bude jezdit) 🙂
Uvidíme, s čím krajský radní přijde. Mozná ještě věří predikcím „už brzy vlakem na letiště / Kladno“ od Správy Železnic. Až věřit přestane, tak snad něco vymyslí.
Toho, co vymyslí Borecký, bych se preventivně obával: v železniční osobní dopravě nadělal zatím víc škody než užitku, zato autobusová doprava má (i na úkor té železniční) minimálně u něj stále větší „pré“.
Nechci kecat, ale mám pocit, že to „už brzy“ tam bylo předloni…
Do 2029 by mělo být na trati směrem na Kladno komplet zadrátováno. Je možné že na Veleslavín se bude jezdit ještě po “staré” trati při zpoždění výstavby tunelu, každopádně se na tento úsek chystá alespoň dočasná elektrizace právě pro to, aby už mohli elektrické jednotky jezdit od Prahy až do Kladna.
Tak třeba, na rozdíl od jiných tratí, ta předpověď vyjde.
Bude to asi poprvé. : – )
Pušpul pojede blbě do kopce. Zkrátka jste si asi nepřečetl, proč je požadován distribuovaný pohon.
akorát si myslím, že dvouparták se nevejde do tunelu mezi Dejvicemi s Bubny (a možná i pod most pod Prašným mostem – kladenské zhlaví v Dejvicích)
nevěřím, že do 2029 nebude nová trať (tunelem) mezi Veleslavínem a Bubny.
Asi tu málo čtete diskuse. Boreckej je podle nich největší diletant a nepřítel železnice, kterou chce komplet zničit.
Právě, že čtu. Tak snad si tento článek místní rýpalové přečtou.
Tak asi víte, že by si to měli domluvit národní dopravce s národním výrobcem a objednatel má sklapnout a projevit poslušnost, vlastní iniciativu vyvíjet nesmí.
Že jednu věc udělal dobře, fakt neznamená, že tomu rozumí.
„Co pro nás udělal Řím?!“
Přimlouval bych se hlavně za uživatelsky příjemné nepřímé osvětlení. Ne jako v 471, kde je to hrůza. Například RegioFox už to má vyřešené výborně.
Jsem zvědavý, jak změní normy. Protože individuální lampičky jsou teď platné jako baterka na rozsvíceném operačním sále.
co znamena, ze „kraj jednotky kupovat nebude“? k cemu tedy tendr?
Tendr bude na dopravce. Vítězný dopravce bude kupovat jednotky, které splní podmínky kraje.
Při předvybraném výrobku bude soutěž na dopravce vlastně jen o dvou věcech – výši úroků z úvěru na vozidla a výši odměn představenstva…
Výrobce vybrán dopředu nebude. Ti výrobci nových vlaků, kteří dovedou splnit požadavky objednatele (kraje) budou v reálu tak 3 – 4. Nikdo nebude nutit v případě vítězství Leo Expressu výrobky např. od Škody když je jeho spolumajitelem CAF.
takze cela ta konzultace je jen o tom, jak sladit zadani tendru s realnou nabidkou vozidel na trhu?
Celá konzultace je o tom zadat v tendru podmínky na vozidla, která reálně existují a které ideálně nevyrábí jeden výrobce. Ono si stačí vzpomenout třeba na jednu legraci se šířkou dveří jako základním parametrem.
Ze strany Středočeského kraje je to velmi dobrý krok a uvidíme, co z toho vyleze.
No já doufám, že se do zadání dostanou věci, které jsem připomínkoval na úrovni hl. m. Prahy, kdy jsem chtěl lepší prvky pro nevidomé jako speciální ozvučení dveří, ozvučení obsazenosti toalety, reliéfní označení mít pro OOSPO, hlášení strany výstupu a další prvky.
No zrovna hlášení směru výstupu je spíš organizační záležitost než technická, to by klidně mohlo být i na Elefantech, kdyby se chtělo.
Podobně jako kdyby na nádraží hlásili jen změny nástupišť, a na zastávkách se rozhlas zásadně nevyskytoval…
Tak vzhledem k tomu, že jde o soutěž na dopravce, tak je na něm pořešit nejen techniku, ale i organizaci
Jsem zvědav především na výrobce, co aktualne žádnou dvoupatrovou jednotku nemají. Aby nebyly sliby…a po roce 2029 veliké diveni… Dale osobně nechápu potřebu začít vyrazovat v průměru 15lete jednotky. Ano, ty nejstarší budou mít v roce 2029 cca 25 let, ale i to je teprve půlka životnosti a drtivá většina je novější, nejnovější tuším cca 10lete, část by mohla jezdit minimálně do 2050-2055. (Slony rád nemám, ale ještě víc nerad mám plýtvání…kdy se ničí miliardové hodnoty) Změna napájení na části sítě i kolem Prahy je asi nezměnitelná, ale rok 2029 bych čekal splnitelny možná u Berouna a to je vše,… Číst vice »
Jestli se nepletu, tak slony nikdo vyhazovat nebude, jen budou jezdit na jiných tratích….
Nikdo Elefanty nevyhazuje, přečtěte si znovu výčet tratí.
Kdybyste si pamatovali predchozi clanky, tak nejstarsi sloni skonci.
Můžete se s partou odvážlivců přihlásit pod Bohdalec a osobně ty nejstarší kusy udržovat v provozu.
A skončí po dodávce těch nových, takže cca. za 5 let, a těm 15 let nebude ani náhodou.
Nejstarších 16, které jsou technicky na úrovni konce 90. let (dodávky od roku 2000), navíc skoro co kus, to unikát. Byla to taková „ověřovací série“, ještě bez vakuových WC a dalších vychytávek.
Nepočítá se s u nich s ETCS, takže stejně budou pro esko nepoužitelné.
Třeba o ně bude zájem v zaostalém zahraničí, které nebude to ETCS potřebovat…
Kdybyste si přečetl článek pořádně, tak zjistíte že ve výčtu tratí rozhodně nejsou všechny směry kam doposud Elefanty z Prahy jezdí… Chybí např. Benešov, Poděbrady, Kralupy+Roudnice…
Co vím, tak se do elefantů doplňuje ETCS a do 16 nejstarších jednotek se ani doplňovat nebude, u těch se pak předpokládá ukončení provozu, s dalšími se nadále počítá. Psalo se o tom např. zde: https://zdopravy.cz/ceske-drahy-ustoupily-od-promeny-elefantu-na-stridavy-proud-doplni-jen-etcs-133477/ jen informace ohledně nových EMU400 je v tom starším článku již neaktuální
Směr Kralupy převezmou už brzo pantery.
Ano, 16ks bude koncit. Cca po 20-25 letech provozu.
Existuje perspektiva, že by bylo množné to někam prodat? Třeba do Polska/Slovinska?
Jako že v Polsku budou vystupovat schodem nahoru? Tam potřebují taky bezbariérová vozidla.
Poláci mají 750mm nástupiště.
A tady se nadává, když se stejně staré ojetiny kupují.
Slovinci asi zájem mít nebudou, teď po dlouhém čekání skokově obnovili komplet vozový park novými vlaky. To by muselo dojít k nějaké krizi aby toto potřebovali, navíc na ty převážně kopcovité tratě je Elefant trochu líný.
Jaké kopce nevyjede? Resp. nedosáhne traťové rychlosti?
Přesněji do nich nebude dosazeno ETCS. To se nerovná vyřazení, přece jen můžou ještě nějakou dobu jezdit jinde, kde zrovna nebude výhradní provoz.
A jaké vhodné relace například to po roce 2029 budou?
Můžou je dát třeba na Bechyňku, když příležitost adaptovat pro ni pár Žabolamů už se propásla.
Eee, jo. Elefant je pro Bechyňku kapacitně naprosto ideální vozidlo :D. Technické parametry netřeba rozebírat… :P.
jste si jist, že chápete význam výrazu příležitost?
Těžko říct, to ať odpoví někdo znalejší. Jen říkám, že to vyřazení 16ks 471 20-25 let od výroby, jak uvádí předřečník, není úplně nutné.
To není problém. Než se ty jednotky opravdu vyrobí a uvedou do provozuschopného stavu, tak to bude tak akorát těch 40 let…
Proč chcete pro zastávkáč i letecké uspořádání sedadel?
Více míst k sezení.
Ovšem za cenu sardinkárny.
Aby bylo možné ten prostor plýtvat na háky na kola?
Konečně! Jejich absence v elefantech je peklo
Užijte si to nutné zvedání cestujících sedících u uličky.
Tak to je opravdu tragédie, říct někomu s dovolením.
Není, ale je to vopruz pro oba.
No bude se některým špatně klimbat.
Nikoli. Nepříjemné je to pro toho, kdo má několikrát vstát.
Pro toho vstávajícího nejvíc. A přitom třeba nesedí u uličky ze sobeckých důvodů.
Protože když sedí na té čtyřsedačce čtyři, tak vůbec nemusíte nikoho zvedat, když vystupujete od okna…
Ano, většinou stačí zastrčení nohou.
A jak byste si to jako představoval? Že budou sedačky ve čtyřkách dva metry od sebe?
Pardon, blbě jsem to pochopil.
Přesně tak. Že by se v běžné čtyřce musel někdo u uličky zvednout kvůli někomu u okna, jsem zažil v promilích případů. Zpravidla šlo o souvislost se zavazadly. Zato v letadle úplně vždycky a to i když šlo o děti. Stejně tak v MHD.
No zkrátka si myslím, že tzv. Problém dvou lidí na čtyřce se změní na problém jednoho na dvojce u uličky. Asi tak každý týden vidím vychyttskce, co jedou MHD na sedačce u uličky mnoho zastávek a ubokynka je prázdno, nebo jeho taška.
Na takové opět platí, dovolíte, můžu se posadit? Ještě se mi nestalo, že by někdo odmítl.
Osobně si myslím, že dvojky i čtyřky mají svou roli a ve vlaku by měly být namíchané obě možnosti sezení.
Namíchané jo, souhlas. Ale v zastávkovém vlaků v menšině, v SP/R napůl a v projížďáku ve většině.
Já třeba v pražských tramvajích Škoda s klimatizací jezdím u uličky jednoduše proto, že klimatizace u okna mne i v tom nejparnějším létě natolik vymrazí, že jsem z ná akorát nemocný. Ale k okýnku pouštím rád a ochotně.
Když na to přijde, blbec si klidně zabere celou čtyřku. Vždycky přijdu, řeknu: „Dobrý den, mohl bych vás poprosit…?“ a místo je volné.
Jistě. Já když chci, vlezli kamkoliv, jde je volno. Samozřejmě slušně. Ale že by mi to zvedání druhých bylo příjemné, to teda ne.
Kde jezdíte? Jsou tací, kteří si zaberou celé kupé, roztáhnou se tam, sundají boty, zatáhnou záclonky a ještě zamknou (relace KO-PHA ráno R966 a R876, ten druhý o víkendu stoprocentně).
Bohužel, vagony Bdmtee patří mezi běžné vozy.
Naštěstí aspoň relativně upotřebitelné v zaostalém zahraničí…
Ale je sposta cestujících, co nechtějí sedět čtyři a koukat druhým do pusy, popřípadě se od nich nechat okopávat, dýchat jejich alkoholické výpary, či to co měly k obědu, doprošovat, aby ze zbylých třech sedaček uklidily svoje věci….atd, atd Prostě přestože jde o veřejnou dopravu, jisté pohodlí, soukromí a civilizovanost bych také ve 21 století prosil (třeba 8 místné kupé, to je prostě zlý sen!!!)
On tu snad někdo říká, že pro zastávkový vlak je letadlo špatně? Neříká. Jen to, že by mělo být letadlo v menšině. Také ještě máme bůček. Nebo dvojka plus 1 bůček jako v metru dnes.
No…peklo je spíš to sovětské sezení na koncích.
A že ho některá patrová vozidla vůbec nemají…
Majoritní letecké uspořádání sedadel je cesta mimo. První cestující na začátku linky obsadí místa na „čtyřkách“ třeba kvůli lepší viditelnosti z okna anebo místu na práci na ntb. A pak nastoupí rodič se dvěma dětmi nebo parta studentů a marně budou hledat „čtyřku“. Naopak min. 70 % by mělo být proti sobě.
To je život (místenka u R), jinak holt smůla….výchova lidí v čechách.
Ono by to letecké uspořádání mělo být u velkoprostorových vozů samozřejmostí jen s jedinou „čtyřkou“ na každé straně…ale…u vozů pro rychlíky a expresy, nikoliv osobní a spěšné vlaky…
Více místa pro nohy při stejné vzdálenosti sedadel.
K čemu? Má se tím cestovat déle, jak půl hodiny?
Praxe ukáže, pokud to nikdo pořádně neprozkoumal.
Ano bude se tím jezdit déle než půl hodiny. Na S7 za půl hodiny nedojedu ani do Řevnic, na relacích do Boleslavi a Kladna pojede velká část lidí právě až do Boleslavi a Kladna (město), takže taky přes půl hodiny. Na takovou cestu si rád do letadla zalezu, i když nevím jestli potřebuji nadpoloviční většinu takových míst.
Vzhledem k tomu, že na VRT se s tím nepodívají, tak se ptám: To tím chtějí jezdit někde, kde bude 200? Já myslím, že pro příměstské jednotky 160 stačí. Navíc i kdyby existovala nějaká trať, kde bude možná dvoustovka (tunel na Beroun?), tak bude jen jedna a bude lepší pro ni koupit extra nové jednotky, než mít vše dražší…
Tak myslím, ze 200 kmh má být pro trasu Milovice – Mladá Boleslav
Možná proto se kraj ptá, kolik % by dělal rozdíl 160 vs 200 km/h 🙂
Když to bude málo, proč ne (já vím, že tam je rozdíl dost velký).
Také si myslím, že odpověď bude taková, že se na 200 km/h vykašlou. Přecejen od 200 km/h platí jiné normy, namátkou tlakotěsnost dveří, ne (případně mě opravte)? Něco podobného je důvodem, proř německé push-pully od Škody mají Vmax = 189 km/h a ne 200 km/h.
No, jsou tam jiné požadavky na tlakopevnost (tlakotěnost je něco jiného) a další věci, těch 200 km/h už taková sranda není.
Ono by těch 180 km/h taky stačilo…
Kladu si stejnou otázku, ale neuškodí vědět, o kolik víc by to stálo, pro případ použití třeba na rychlejší spoje, používající kus cesty VRT…
Možná Praha – Kolín současně se nastavováním na znamení prováděným dálkově.
Já myslím, že je to napsáno docela jasně. Nikdo neříká, že kraj chce jezdit dvoustovkou, kraj pouze zjišťuje, co by bylo potřeba splnit, aby to-které řešení jednotlivých výrobců mohlo projít upgrade ze 160 na 200 km/h. Pokud by ten cenový rozdíl byl zanedbatelný (vzhledem na plánovanou životnost vlaků), není důvod nepořídit ty vlaky s vmax 200 rovnou a mít tak větší flexibilitu v jejich případném nasazení i na jiných tratích. Nebo pokud by u některých výrobců byla případná pozdější úprava na 200 výrazně snažší, mohlo by to přinést plusové body. To je všechno.
Víte, ony se řeší jednotky, které budou v provozu daleko přes rok 2050. Takže je lepší počítat s nějakým vývojem, než vycházet čistě z dnešních ožadavků a pak se divit.
Kraj to řeší, jako by sám nakupoval vlaky na dalších 50 let.
Jenže bude pouze objednávat dopravu na 15 let.
Takže by se měl raději daleko víc soustředit na parametry pokut za spolehlivost a čistotut, plus jak uřídí své revizory a další kontrolní orgány.
A po těch 15 letech bude vlaky objednávat zase ten samý kraj.
A i pokud by v té době existovaly kraje jen v soudnictví a na mapě, tak by to na celé věci nic neměnilo…
A ty vlaky po těch 15 letech zmizej, nebo jak ste to myslel?