Středočeský kraj schválil plány na vodíkové autobusy, budou jezdit kolem Mníšku

Solaris Urbino s vodíkovým pohonem. Foto: RVKSolaris Urbino s vodíkovým pohonem. Foto: RVK

Kolem Mníšku pod Brdy má jezdit deset vodíkových autobusů.

Středočeské krajské zastupitelstvo udělalo velký krok k zavedení vodíkových autobusů na území kraje. Schválilo memorandum o vzájemné spolupráci na projektu nákupu vodíkových autobusů mezi Středočeským krajem, Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou Martin Uher Bus.

Cílem uzavření memoranda je nastartování a co nejrychlejší zavedení provozu vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti v oblasti Mníšku pod Brdy a s optimálními náklady. Projekt počítá s nákupem deseti dvanáctimetrových autobusů na vodíkový pohon. Předpokládaná hodnota projektu činí 242,2 milionu korun a bude většinově hrazena z dotací ITI Pražské metropolitní oblasti a od státu (za předpokladu získání dotace z ITI/IROP).

Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem,“ vysvětluje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy. První vodíkové autobusy mají vyjet v roce 2024.

Důvodem zapojení ČEZ má být zapojení vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou. „Je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vrané nad Vltavou,“ dodal Borecký.

Vodíkový pohon je však oproti dieselům stále výrazně dražší, resp. vyšší je pořizovací cena autobusů. Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde na zhruba pět milionů korun. Model s vodíkovým pohonem vyjde na čtyřnásobek. Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně jsou výhodami rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.

Podle kraje jde o reakci na podmínky stanovené Zelenou dohodou pro Evropu a nová pravidla pro bezemisní dopravu. Celkový počet vozů, které by měly spadat pod účinnost zákona o podpoře nízkoemisních vozidel v kraji, je celkem 307, tj. 23,4 % z celkového počtu 1 314 vypravovaných vozů.

Tagy ČEZ Martin Uher Středočeský kraj vodíková mobilita vodíkové autobusy
37 komentářů