Stoupání až 50 promile s rychostí 130 km/h. Švýcarsko chystá novou trať v pohoří Jura

Železniční stanice La Chaux-de-Fonds. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice La Chaux-de-Fonds. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Rychlejší spojení má přilákat více lidí do veřejné dopravy.

Švýcarské spolkové dráhy začaly projektové práce na nové železniční trati mezi městy Neuchâtel – La Chaux-de-Fonds ve francouzsky mluvící části země. Nová železnice má zrychlit spojení mezi oběma městy, většina trasy povede pod zemí. Trasa je už definitivně známa, bude měřit šestnáct kilometrů.

Ve hře byly dvě varianty: modernizace stávající úvraťové trati, po které vlaky zvládnou jízdní dobu za 27 minut nebo vybudování nové a dražší přímější trati. Volba padla nakonec na novou trať. Ta by měla být i na švýcarské poměry unikátní: půjde o dráhu s nezvyklou kombinací velkého sklonu a vysoké provozní rychlosti.

Nová trasa musí na krátké vzdálenosti překonat značné převýšení. Zatímco stanice v Neuchâtel leží v nadmořské výšce 476 metrů, La Chaux-de-Fonds v 991 metrech. Sklon trati má dosáhnout až 50 ‰ a provozní rychlost 130 km/h. Jízdní doba má dosáhnout jen 15 minut, vlaky tak mají jezdit čtyřikrát za hodinu.

Trasa nové a stávající trati mezi městy Neuchâtel a La Chaux-de-Fonds. Foto: SBB

Podle plánu švýcarských drah povede 90 % nové trati v tunelech. Vznikne nová stanice v Cernieru, která má být multimodálním uzlem veřejné dopravy. Při výběru trasy se zvažovalo celkem čtrnáct různých variant.

Švýcarské dráhy aktuálně odhadují náklady na stavbu na 1,38 miliardy franků. Dva roky má nyní trvat předprojektová příprava. Kompletně hotovo by mělo být v roce 2035. Dráhy očekávají, že počet cestujících mezi oběma městy se zdvojnásobí na 12 tisíc denně.

Tagy Neuchâtel - La Chaux-de-Fonds SBB Švýcarsko
84 komentářů