Autobusy Dopravci Železnice

Státní slevy zastavily úbytek cestujících v autobusech, vlaky jsou na novém rekordu

Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport

Zářijové zavedení státních slev pro občany nad 65 let a studenty do 26 let se výrazně promítlo za jediný měsíc zejména do počtu cestujících v linkových autobusech. Pravděpodobně i zavedení slev vedlo tomu, že počet cestujících na železnici dál roste

Vyplývá to z nově zveřejněných statistických údajů o české dopravě za první tři čtvrtletí letošního roku.  V nich figuruje už i září, kdy první měsíc fungovaly státní slevy. Podle nich jen od července do konce září čtvrtletí stoupl počet cestujících v linkových autobusech o 11%, ve vlacích pak o 1,5%. V případě železnice jde o nejvyšší počet cestujících za třetí čtvrtletí od roku 2007.

Data o dopadu slev na počty cestujících zatím nebyly příliš k dispozici: pouze České dráhy v říjnu zveřejnily informaci o počtech cestujících za třetí čtvrtletí.  I ta ukazovala, že nebýt růstu v září díky státním slevám, došlo by spíše na železnici k celkovému poklesu.

Počty cestujících na železnici rostou už deset let v řadě. Poslední data ukazují, že pokračuje trend jezdit vlakem na delší vzdálenosti: přepravní výkon ve třetím čtvrtletí stoupl o 5,5 %, průměrná vzdálenost pro jízdu vlakem stoupla na 57 kilometrů.

Nejzajímavější vývoj v počtu cestujících ukazují za třetí čtvrtletí autobusy. Celkově od července do září stoupl počet cestujících o necelých devět procent, u linkových autobusů je nárůst o jedenáct procent. Neplatí přitom, že by rostly komerční linky provozované bez objednávky: ty dál v minulém čtvrtletí klesly. Naopak v linkových autobusech provozovaných v režimu veřejné služby přibylo za patnáct procent cestujících.

Provoz se státními slevami tvoří v datech za třetí čtvrtletí jen třetinu celého období, právě státní slevy jsou ale nejpravděpodobnějšímu důvodem nárůstu počtu cestujících. Nedošlo k žádnému výraznému navýšení počtu spojů, naopak samotný přepravní výkon (počet cestujících násobený ujetými kilometry) ještě klesl. Důvodem nárůstu je hlavně výrazné zlevnění jízdného pro velkou část cestujících.

Stát očekává, že za slevy vydá ročně kolem šesti miliard. Schválila je letos ještě vláda Andreje Babiše v době, kdy byla bez důvěry Sněmovny.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gagneur
Host
Gagneur

Hustýý, to mě nenapadlo..tož asi taky zavítám zpět do školní lavice na chvíli 😀

Petr
Host
Petr

Od příštího září taky začnu využívat veřejnou dopravu. Udělám to, jak bývalý spolužák. Jelikož mám teprve 22 let, tak si dám přihlášku na nějakou SŠ (SOU), nechám si potvrdit průkazku nebo ISIC kartu či co je potřeba k tomu, že jsem student a po pár dnech na škole skončím a hurá budu taktéž jezdit skoro zadara do práce. 😀 Takže já budu jedním z přírůstků 😀

Vokurka
Host
Vokurka

Je smutné,že se čím dál víc lidí chová jako podvodníček,který hledá mezery v systému…..

Tod
Host
Tod

A přesně proto jsem nebyl a nejsem zastáncem těchto slev. Za podvodníčky to zaplatíme my daňoví poplatníci. Mě se to sice mluví, když už je mi přes 30 let. Těžko říct, jestli bych taky nepodváděl, když mohou ostatní, navíc jet denně za pár směšných korun nebo za 80 Kč (a to ještě s In 25 když jedu vlakem) je rozdíl. Docela se divím, že taková mezera v systému je. Asi to nikoho tam nenapadlo, že se to dá takhle zneužít…nebo tomu nerozumím.

Ondra
Host
Ondra

A co teprve podvody s průkazy ZTP/P a na ně navázanými slevami všude možně, ty vám nevadily/nevadí?

rtep
Host
rtep

Jen bych asi tyto lidi nenazýval podvodníčkama. Jsou to prostě podvodníci a zloději, kteří nás okrádají, nic víc, nic míň.

Patrik
Host
Patrik

A ještě dostanete slevu na dani z příjmu, před lety to bylo 1 900 Kč, no neber to. Konečně vláda nám jde příkladem.

Vokurka
Host
Vokurka

Možná by páni statistici měli zohlednit počty lidí, kteří dříve byli bez práce a nynízačali dojíždět do zaměstnání.V současné době máme nejnižší nezaměstnanost od krize z roku 2007.Postačí příklad 5000 lidí z pracovního úřadu, kteří našli práci a k dojíždění začali používat vlak.Budou dojíždět 5krát v týdnu tam a zpět a budou mít 5 týdnů dovolené,takže 5000 lidí krát 47 pracovních týdnů a rázem přibylo 235000 cestujících…..budeme počítat,že ti to lidé využívají slevy dopravců.A to si myslím,že z bývalých nezaměstnaných lidí vlak využívá více než 5000.Takže oni to zase nejsou až tak úžasné nárůsty počtů cestujících jak nám to státní… Číst vice »

Frantisek
Host
Frantisek

A co nárůst IAD, respektive celkový růst objemů dopravy, a srovnání s ním? Není celý ten humbuk jen dalším důsledkem pokračující centralizace a vynuceného dojíždění? A co porovnání i s absolutními čísly, kde nárůst nejmenšího z nich pořád nedosahuje byť stagnujícího vyššího čísla? Ono by to pak vyznělo přeci jen poněkud jinak, možná pro mnohé méně vesele.

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Ten nárůst o cca 10 % ve vnitrostátní linková dopravě se mi zdá podezřelý. Existuje spolek IODA, který se snaží na jednom místě zveřejňovat data vztahující se k dopravě. Podíval jsem se na časovou řadu, kterou zde mají: http://data.ioda.cz/#ds=287s_all-all&cr=kvartal. Je zde pěkně vidět, že data za 3. čtvrtletí v roce 2017 nezvykle poklesla a v roce 2018 se v zásadě jen vrátila na svou obvyklou úroveň, resp. vychází mi z toho podobný nárůst jako v železniční dopravě. Dále je potřeba vzít v úvahu i jiné vlivy. Typicky počet pracovních dnů za dané období. Také letošní léto bylo extrémní v počtu… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Je veskrze pozitivní, jestli se podařilo zastavit úbytek cestujících v linkových autobusech, jako doplňkové dopravě od/k vlakům. Bez nich by veřejná doprava byla pro mnoho cestujících nepoužitelná. Přínos dálkových autobusů už je však diskutabilní, zvlášť když jejich trasa vede paralelně s trasou vlaku. Nicméně celkový trend většího využívání veřejné dopravy je celospolečensky prospěšný.

petr766
Host
petr766

Naopak, přínos dálkových autobusů je značný – většinou jsou o dost rychlejší než souběžný vlak a dají se tak využít velmi dobře i místo auta. Také už před lety donutil Jančura reagovat ČD cenově ještě v době, kdy se mu o vlacích jen zdálo. Já třeba na některých trasách, pokud by nejezdily dálkové autobusy, tak než skákat vlakem o desítky minut déle a dráže, tak bych jel raději autem. Jestliže 70 km trasa trvá vlakem skoro hodinu a půl a ještě musím přestupovat na škaredém nádraží někde v „prdelákově“, tak sorry, to není služba pro mě. Bus to zvládne za… Číst vice »

Patrik
Host
Patrik

Přesně tak, kdyby nebyla konkurence dálkových autobusů, tak do krajských měst žádné akční jízdenky neexistují, protože by ČD zneužívali monopol a i přes jejich existenci je vlak zpravidla dražší než souběžně jedoucí autobus.

Ondra
Host
Ondra

Z hlediska konkurenčního tlaku na snižování cen lze souhlasit. Ovšem z hlediska ekologických dopadů je autobusová doprava, provozovaná souběžně s vlakem v elektrické trakci, prasečina.

Patrik
Host
Patrik

Stejně jako motorový vlak jedoucí v celé své trase po elektrifikované trati a že jich u nás je.

Ondra
Host
Ondra

Ano, ale to neomlouvá nesmyslný souběh autobusů s elektrickými vlaky. Zatím prostě v Česku chybí lehké elektrické vozy. Snad se to postupně zlepší, např. na lince S49 v Praze se má vrátit elektrika. Na druhou stranu si dokážu představit, že provoz na některých neelektrifikovaných tratích převezmou autobusy. Obecně nejsem příznivcem motorové trakce na železnici, provoz nevychází ekonomicky ani ekologicky.

Patrik
Host
Patrik

Těch čistě souběžných linek v dálkové dopravě u nás moc není (např. Praha – Chomutov neberu za souběžnou linku, když R jede oklikou přes Ústí) a tam kde souběh je (např. Praha – Budějovice přes Tábor) by z ekologického hlediska měla být řešena příčina a ne následek. Stát jako vlastník ČD je nechal lidově řečeno „moc mlaskat“ a pak se logicky objevili dálkový bus dopravci. Kdyby stát na těchto relacích nepřipustil, aby ceny ve vlaku byly přemrštěné, nikdy by se nevyplatilo autobusovým společnostem tyto linky provozovat.

JOHNNY GOMEZZ
Host
JOHNNY GOMEZZ

vždyť na jih tam Jančura plánuje nasadit vlaky (takže busy zmizí) – čeká se na probíhající dostavbu posledního úseku 4. koridoru, kde je stále jednokolejka jak za císaře pána…

Souprava
Host
Souprava

Naopak… autobusy tvoří páteř veřejné dopravy. Mají dvojnásobný podíl přepravených lidí, oproti vlakům. Počet lidí, kteří z busů přestupují na vlaky, je naprosto marginální.

KPL
Host
KPL

Naopak… vlaky tvoří páteř veřejné dopravy a na ně po vzoru nejvyspělejších dopravních zemí (Švýcarsko,Japonsko) by mělo navazovat vše ostatní.

Souprava
Host
Souprava

Možná tak ve vlhkých šotosnech. V reálu přepraví autobusy 2x tolik lidí co vlaky a naprostá většina jejich cestujících buď nepřestupuje vůbec, nebo přestupuje na MHD. A jen úplně šílenej šotoušek bude lidi z veřejné dopravy vyhánět tím, že jim místo přímé cesty 30min autobusem do města, udělá z přímého busu jen přípoj na vlak, potom je nutí jet 30minut vlakem a následně klusat 20minut od nádraží nebo je nutí do cíle ještě přestoupit na MHD, takže z přímé cesty jim vyrobí jednou tak delší cestu s až 2 přestupy navíc, nebo 1 přestupem navíc a k tomu s aspoň… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

tu konjunkturu prozereme, at to stoji, co to stoji! uz je lepe, ANO!

Hanzi
Host
Hanzi

To je sice krásný, ale tohle vše někdo plati že. Asi víme všichni kdo. Trošku mi to připomíná něco jako výrobu zboží na sklad. Ono se to neprodává, ale abychom uměle udrželi zaměstnanost budem vyrábět na sklad.

Jirka
Host
Jirka

Výrobana sklad je přeci trochu neco jiného. Vyrobené zboží je produkt, který pravděpodobně prodáte později.

Hanzí
Host
Hanzí

Je to naprosto to samé. Je to prostě zbytečnost a každý normálně uvažující soukromník výrobu uzavře než by se dostal do spirály dluhů díky slůvku ,,pravděpodobně,, Stát se ovšem jako rozumný soukromník nechová a tak že má někdo nutkání jet například z Prahy do Kutné Hory na kafíčko a dortík za státní slevy, které dotuje každý pracující člověk, je prostě zbytečnost a mrhání veřejnými financemi.

Ondra
Host
Ondra

Je to pro ekonomiku/stát prospěšnější, než aby dotyčný seděl doma. Toto platí za předpokladu, že poskytovatel služeb řádně odvádí daně (eviduje přijmy).

Hanzí
Host
Hanzí

Umělá zaměstnanost je prospěšná? Třeba by těch lidí bylo třeba jinde, kde by pro ekonomiku byli skutečně prospěšní.

Ondra
Host
Ondra

Vůbec se nejedná o nějakou „umělou zaměstnanost“, ale že je pro stát prospěšné, když lidi peníze budou utrácet za služby, které jsou na cestování navázené, než aby seděli na úsporách doma. Takže berte slevy ve veřejné dopravě jako pobídku státu pro rozvoj cestovního ruchu. O jeho ekonomické prospěšnosti pro stát snad nepochybuje nikdo.

Hanzi
Host
Hanzi

O tom pochybuje každý normální a rozumný člověk. Za slevy které tu svým zpusobem ,,prožereme,, mohlo být například několik kilometrů dálnice, ktera by tu byla navždy, to by přínosem pak opravdu bylo. Jenže ted se ,,nažereme,, když na to máme a zitra nějak bude.

xyz
Host
xyz

Velmi zajímavá by byla i další srovnání, jako např. poměr tržeb vůči dotacím (kde do druhého jmenovaného by byly zahrnuty jak úhrada za dopravní obslužnost, tak i kompenzace dopravcům za slevy) coby jeden z ekonomických ukazatelů.

Petr
Host
Petr

Možná by bylo fajn spíš zveřejnit meziroční nárust za září,jelikož nárust o 1,5% mezi červencem a zářím je v tomto kontextu naprosto nicneříkající,jelikož logicky v letních měsících(červenec,srpen),kdy jsou prázdniny a dovolené je poptávka po veřejné dopravě daleko nižší,což je ostatně dobře vidět i v omezování některých spojů,zejména v závazkové dopravě,PID a podobně

Partneři



CSCARGO