Autobusy Dopravci Železnice

Strop na jízdné nezabral, účet za levnější cestování studentů a důchodců dál vzrostl

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy vyplatilo za únor dopravcům kompenzace ve výši 453 milionů korun za povinně nařízené slevy pro vybrané skupiny cestujících. Meziročně jde o nárůst o více než devět procent. Státu rostly náklady na slevy i přesto, že zavedlo strop pro maximální výši jízdného, z kterého se slevy vypočítávají.

Vyplývá to z dat poskytnutých ministerstvem dopravy. Loni v únoru zaplatil stát 415,6 milionu korun, měsíc byl ale o jeden den kratší. Únor bude zřejmě na dlouho posledním měsícem s tak vysokým objemem kompenzací, od března došlo k výraznému omezení cestování kvůli vyhlášení nouzového stavu.

I když státní pokladnu čeká kvůli pandemii koronaviru schodek v řádu stovek miliard korun, premiér Andrej Babiš opakovaně prohlásil, že slevy nehodlá rušit. Poslanci pouze schválili na letošní rok snížení položky na slevy v jízdném o 1,5 miliardy korun. Jde o předpokládanou úsporu kvůli uzavření škol a nouzovému stavu.

Účet za slevy rostl i v lednu, kdy stát dopravcům vyplatil téměř 495 milionů korun, meziročně o téměř 50 milionů korun navíc.

Ministerstvo dopravy od ledna nastavilo maximální strop, který dopravcům za jízdenky platí. Nově tak například za jízdenku na trase mezi Prahou a Ostravou dopravcům vyplácí maximálně 389 korun. Limit tak platí i v případech, kdy cena jízdenky bude například přes 1000 korun. Stát tak chce předejít případům, kdy někteří dopravci jízdenky prodávali za výrazně vyšší ceny, než je obvyklé.

Žebříček největších příjemců kompenzací za únor 2020

Vlaky:

České dráhy 179 916 706,60
Regiojet 32 478 835,00
LEO Express 10 306 412,25
GW Train Regio 1 807 451,76
ARRIVA Vlaky 1 465 253,30

Autobusy:

ČSAD VSETÍN 14 372 880,00
STUDENT AGENCY 13 507 815,00
ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY 11 449 570,23
ARRIVA MORAVA 11 145 584,00
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY 10 420 630,93

Žebříček největších příjemců kompenzací za únor 2019

Vlaky:

České dráhy 174 178 428
RegioJet 25 373 672
LEO Express 8 711 911
GW Train Regio 1 613 036
ARRIVA Vlaky 797 267,50

Autobusy:

STUDENT AGENCY 13 474 067
ARRIVA MORAVA 11 550 671
ČSAD VSETÍN 11 424 497
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY 10 841 839
ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY 10 222 470

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sucharda

Policie by měla jednou (dvakrát) prolustrovat cestující v dálkovém vlaku a též zjistit účel cesty (ztotožnit a zaznamenat). Máme mimořádný stav a tak by bylo zajímavé proč vlakem cestující cestují. Třeba Praha-Brno či Praha-Ostrava a ve vlaku ČD, LEO a RJ. Ale možná to chytrá karanténa udělá ze ně.

Vbb

Proč by to měla policie dělat? Ti cestující porušili nějaký zákon? Nebo je alespoň důvodnépodezření?
Socialismus a stav, kdy VB mohla dělat cokoliv se jí zlíbí, tu už nějaký ten pátek nemáme, jestli jste si nestačil všimnout.
Příště navrhnete, že by mohli lidi, co jsou na Václaváku, polít vodním dělem a pak vyvézt někam do křivoklátských lesů, ne?

Miloš

Jak se mají lidé v současné době chovat je snad každému jasné.Určitě to není „courání“ veřejnou dopravou sem tam do omrzení.Se socialismem to nemá nic společného,asi vám z té politiky straší v makovici!
id

Frantisek

Hlavně tu nemáme totalitu. Ať nemateme pojmy. 😉

Miloň

Já bych řekl, že naopak nebude dlouho trvat a mít jí budeme, zatím si nás ÚV ANO jen oťukává.

Miloš

Jedna dobrá rada.Objednejte se u Chocholuška,on vám s tím stihomamem pomůže.

Radek Janata

Legitimních důvodů pro cestování je dnes opravdu málo. Takže pokud byste to opravdu kontroloval (jako v Itálii či Francii), dost lidí byste odhalil. Z Prahy do Brna ase fatk moc nejezdí do práce, k lékaři nebo nakoupit nutné potřeby.

Leinad

Vládní nařízení krátké popojíždění lokálkami Praha – Ostrava nezakazuje. Zakázané jsou dálkové štěrky Horní Paseky – Bad Brambach.
Nemám z toho radost, ale v právním státě před činností policie je nutné aby pachatel porušil něco konkrétního.

Kryšpín Jankovec

Tak to si nenapsal 🤣🤣🤣🤣

PetrB

Od úterý 14.4.2020 obnovujeme v plném rozsahu kontrolu a prodej jízdenek u průvodčích ve všech vlacích ČD. Můžete si tedy koupit jízdenku přímo ve vlaku jako dříve.

https://cd.cz/aktualne/aktuality/-33838/

Eduard

Tak tady hamižnost zvítězila nad zdravým rozumem. Jidášský groš vyhrál nad zdravím mnoha lidí. Je to moc smutné.

Radek Janata

Pokud by lidi byli poctiví a jízdenku si koupili online, tak by to nebylo třeba.

jirka

lidi si s virem nějak poradí, nemoci tu byly jsou a budou, a pokud ekonomika nebude už fungovat tak se nám může stát že počty mrtvých koronavirem převýší počty nepřímo mrtvých na ekonomický kolaps země,

Pitrys

Proboha zrušte to konečně

Kryšpín Jankovec

Tebe zrušit 😂

Anonym

Krize nekrize… tunel pro RJ a parazita LEO musí fungovat pořád 🙂 Samosebou čísla za březen a duben budou nejzajímavější.

Filip

JAkože ČD na to nevydělává?

Ikarus

ČD není tak kreativní v jejich zneužívání.

Resp. ČD bylo (studentům a důchodcům účtovali automaticky dle kilometrického tarifu namísto výhodnějších nabídek), ale ihned byli plácnuti přes prsty.

Na ČD tohle funguje, ale soukromým dopravcům a státním dopravcům jiných států (zejména Arriva) se už tak snadno nařizovat nedá.

Aleš

S dopravcem Času Dost nejezdím a vyhýbám se jim jak čert kříži.

Dalibor

To je takové zvláštní.
Přijmají tyto kompenzace všichni, ale tuneluje jen RJ a parazituje jen LE.

Aleš

Modrá armáda, co bych mohl od těchto naprogramovaných robotů čekat. Řídí se heslem kupředu levá

jal

Jak by takové tabulkové pořadí vypadalo při přepočtu na počet vypravených vlaků?

Mirek

Byl by to nic neříkající seznam. Nemůžete porovnávat kompenzace na poloprázdný orchestrion jedoucí 30 km a 8 vozový express křižující půl republiky. Zajímavý by byl možná přepočet na osobokilometry.

Lada

Pomíjíte zásadní proměnnou, a to rostoucí počet cestujících, takže že „strop nezabral“ se z toho takhle od boku vyvodit nedá, to byste museli mit alespoň přepočet průměrné kompenzace na průměrného cestujícího. Čímž samozřejmě nepopírám, že systém není ideální.

Leinad

Strop nezabral, protože fakt že LEO ještě před zavedením slev měl renevue management, nebylo protože by Leo slevy ojebával.

Permonik

Ono se stačí podivát do kalendaře. Vloni měl Únor 19 školních dnů (1. unora byly prázdniny), letos 20. To máme skoro 22 mil. navíc Navíc vloni studenti co jezdí na vyšku v neděli tam a v pátek zpět, tak v loni je-li 2x neděli a jednou pátek, letos je-li pátek 2x. Je – to male procentu, ale jezdi delší trasu. Plus nějaké lehké zdražení na delších trasách u dynamických cené jízdenek a žadné překvapení se nekona.

Leinad

Jakou výšku? Jezdí se vejšku nebo na vysokou školu 😀 ne na kombinace

kakov

jsou okresy, kde se to tak nářečím nazývá

Permonik

Hele vejšku. Radši prosím tě nejezdí na Moravu.

Leinad

Vloni nebylo koronaomezení, studentů prezenčního studia, s nárokem na slevu, kteří seděli doma, bylo daleko méně.

Filip

Letos v unoru taky žádný omezení nebylo

PetrB

Rychlík z Ostravy byl plný černých pasažérů. Proč máme platit? ptali se Je mimořádná situace, jedeme zadarmo. Nouzový stav si někteří cestující Českých drah vysvětlují po svém. Dočasného zákazu prodeje jízdenek u průvodčího ve vlaku zneužívají černí pasažéři. Mladá žena se stala svědkem zásahu policie, když při cestě z Ostravy do Olomouce měla v celém vlaku platnou jízdenku pouze ona a další dvě osoby. „Černých pasažérů bylo hodně. Jízdenku neměl prakticky nikdo. Lidé se vymlouvali, že když se neplatí za autobusy, proč by tedy měli platit za vlak,“ popsala Marcela Řehořová z Prostějova. Ta jezdí opakovaně vlakem mezi Ostravou a… Číst vice »

jal

14:13

Za cestování vlaky i autobusy regionální dopravy v Libereckém kraji se po Velikonocích bude znovu platit. Od úterý začnou znovu cestující ve vlacích odbavovat průvodčí, řidiči v autobusech budou prodávat jízdenky.

..

Dalibor

když zkopírujete text 2x je to nějaký „smeroplatnější“??

jal

U ČD se zadarmo nejezdilo oficiálně, ale jen nebyly kontrolovány jízdenky po dobu nedostatku roušek atd . V Libereckém kraji bylo jízdné zdarma vyhlášeno.

Marek

zajímavé. Jak by to řešili u člověka, který v Ostravě přestoupil z osobáku a neměl si tak čas jízdenku dokoupit na pokladně? …no a neměl přístup k internetu… Taky by ho vykoply z vlaku?

Radek Janata

Ten nepřístup k internetu je o 90% lidí výmluva. Dneska, když WhatsApp na mobilu provozuje i většina babiček si někdo neumí koupit jízdenku?

Jerry

Leosek furt brečí ale penízky dostal za únor a nebylo toho málo.

Zabakovec

Vzhledem k aktuální situaci by výhledově bylo lepší slevy útlumit jen na jizdy do skoly, a důchodci když už tak třeba max 50km od bydliště.. Mám obavu že vzhledem k zátěži rozpočtu ČR by mohlo dojít do budoucna k omezení oprav infrastruktury… Takže radši omezit slevy a s rozumem stále opravovat..

Leinad

Jenže slevy na jízdné se lépe politicky prodají, než infrastruktura. Snížené rychlosti se opraví na TOR 10km/h (s důsledky na kapacitu tratí i na interval vlaků) ale kobliháři pojedou zadarmo.

Vapch

Nač omezit? Zrušit !!!

Radim

Není ten meziroční nárůst u ČSAD Vsetín až podezřele vysoký? Zvlášť když vezmu v úvahu že jízdné ve Zlínském kraji poměrně dost zlevnilo.

Permonik

Nezačali od Prosince 2019 oblsuhovat další oblast?

Jirka

Od Srpna jezdí Opavsko a Vítkovsko.

Jerry

A Novojičínsko.

Permonik

Novojičinsko je lae dvě časti? Protože ve východní jezdí od prosinec 2018.

Jirka

Novojičínsko – východ jezdí od prosince 2018. Novojičínsko – západ jezdí Transdev Morava taktéž od prosince 2018.

Jiří Voseček

Sázím boty, že za 2020 se bude Bureš kasat, jak se vyplatilo málo na dotacích a ty jeho ovce mu to budou žrát bez kontextu toho, že se 2 měsíce nejezdilo skoro vůbec.

XXXD

To není nic nového. Většina voličů ANO by mu už asi uvěřila úplně všechno.

PatriK

Strop na jízdné pochopitelně zabral už z logiky věci. A že samotná celková částka kompenzací vzrostla svědčí o tom, že mohlo cestovat více cestujících. Bez zastropování by částka na kompenzace byla ještě vyšší.

Leinad

Více cestujících, kdyz to statisticky kleslo.

babilon

Vzhledem k tomu, že jediný, kdo překračoval strop, byl LE, a to jen v exponované dny, tak bylo velice naivní očekávat, že zastropování bude mít nějaký viditelný efekt.

David

Konečně logická úvaha. To je přece jasný 👍

Leinad

Taky předpokládám, že ty „extrémní ceny“ nesloužily primárně jako ojeb studentských slev.
LE je měl i před zavedením slev, prostě jsou klienti kteří i pár minut před odjezdem vlaku (během špičky, přeplněnosti) požadují místenku. A reálnou místenku, ne expresní rezervaci do vlaku kde se přes plnou chodbičku nedá dojít k místu obsazenému někým jiným.

Jirka Z

Mýlíte se, je hodně cestujících, kteří cenu jízdenky neřeší, protože při nákupu zaplatí 25% ceny, ale stejných 25% ceny jim pak je vráceno zpět na kredit. Těch zbylých 75% ceny zaplatí stát a i dopravci se to zcela jistě vyplatí, protože i těch 75% je často víc, než cena běžné jízdenky u ostatních dopravců. Bohužel pro ty, co nemají nárok na slevy, to pak zvedá ceny jízdenek do zcela nesmyslných výšek. Hádejte, o kterém dopravci píšu.

Leinad

25% ceny jízdenky jako nevratný kredit, to má hlavně LE. ČD mají třeba body pro cestujícího a ne plátce. 😉

Jirka Z

Takže ještě jednou pro ty méně chápavé. Pokud mám dostatečně velkou skupinu cestujících, kteří jezdí prakticky zdarma a platí za ně, i když jen 75% ceny, někdo třetí, tak je pro mě v exponovaných časech, kdy dokážou zaplnit prakticky celou soupravu, důležité jen to, kolik si mohu dovolit dlouhodobě požadovat jako kompenzaci po tom třetím bez toho, aby mu to začalo vadit a chtěl změnit pravidla a cestující na poslední chvíli mě opravdu nezajímají. Spokojeni jsou oba, cestující zdarma i dopravce. Kdo pláče, jsou cestující bez nároku na slevu a měl by i správce kasy, která to všechno platí. Takto… Číst vice »