lot
Autobusy Dopravci Železnice

Přehledně: České dráhy, RegioJet a Arriva. 60 % kompenzací za slevy skončilo u tří dopravců

Cestující na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

České dráhy, RegioJet a Arriva jsou největšími příjemci kompenzací za státem nařízené slevy ve veřejné dopravě. Stát za tyto slevy dopravcům zaplatil 5,76 miliardy korun. Původně odhadovalo ministerstvo náklady na 6 miliard korun. V prosinci, ze kterého jsou poslední data, částka meziročně stoupla o 11 %.

Vyplývá to z informací, které poskytlo ministerstvo dopravy. Více peněz šlo na vlakové jízdenky: celkem 3,15 miliardy, 2,61 miliardy korun stál daňové poplatníky levnější jízdné pro vybrané skupiny cestujících v autobusech. Pro srovnání: do dvanácti kilometrů zcela nové tratě na koridoru Praha – Benešov, což je aktuálně největší stavba na české železnici, investuje stát 4,43 miliardy korun.

Data ministerstva ukazují, že slevy stojí státní kasu čím dál více peněz. Od ledna platí „zastropování“, to ale přinese zanedbatelnou úsporu. Zatímco za první rok existence od září 2018 do konce srpna 2019 stát vynaložil na slevy 5,6 miliardy korun, za kalendářní rok se jednalo o 5,76 miliardy korun.

V prosinci dopravci vyfakturovali ministerstvu částku 460,9 milionu korun, což je meziroční nárůst o 11 %. V listopadu naopak meziročně mírně klesly.

Největším příjemcem kompenzací jsou kvůli své velikosti České dráhy, které inkasovaly loni 2,58 miliardy korun. Skupina Student Agency si přišla za autobusy a vlaky RegioJet na 572 milionů korun, na třetím místě je skupina Arriva.  Přes 60 % kompenzací skončilo u tří dopravců.

Stát nemá prakticky žádné páky, jak zkontrolovat, zda si dopravci nevykazují fiktivní jízdenky nebo se slevou jezdí skutečně ti, co na ni mají nárok. Na kontrolu šesti miliard korun kompenzací je vyčleněno několik jednotlivců.

Stát poskytuje pro děti, žáky, studenty do 26 let a seniory nad 65 let slevu na jízdném ve veřejné dopravě 75 procent. Pro řadu dopravců se kompenzace staly důležitým zdrojem příjmů a ve svém marketingu cílí zejména na skupiny zákazníků, které s přispěním daňových poplatníků mohou jezdit levněji.

Pro běžné cestující nastalo od zavedení slev zdražení jízdenek, které není ale nijak prakticky změřitelné: jízdné je většinou stále pod základním tarifem, méně je ale nabídek za nižší cenu. Zatímco ještě nedávno bylo standardem jet z Prahy do Ostravy pod 200 Kč, dnes je cena kolem 300 Kč.

Autobusy: Vlaky:
STUDENT AGENCY k.s. 184,1 České dráhy, a.s. 2 577,0
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o. 136,8 RegioJet a.s. 386,3
ČSAD VSETÍN a.s. 135,4 LEO Express s.r.o. 140,2
ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY a.s. 129,7 GW Train Regio a.s. 27,8
ARRIVA MORAVA, a.s. 123,8 ARRIVA vlaky s.r.o. 11,7

Pramen: MDČR

[yop_poll id=“38″]

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Novotny

Ministerstvo dopravy by melo zavest dusledne kontroly dopravcu s uctovanim jizdneho primo ve vozidlech. A to co nejdrive. A Vlada by mela zavest 50% slevu u vsech zvyhodnenych skupin namisto 75% , aby bylo i na jine potrebnejsi veci ve statnim rozpoctu. Takhle by se mohly usporit 2 az 3 miliardy rocne. Treba by to vedlo i k castecnemu zlevneni jizdneho pro normalni cestujici, kteri diky soucasne sleve musi platit podstatne vice.

Petr

Možná by mělo kontrolovat i kategorii vlaků. Jelikož např. Regiojet na trase Praha-Brno a Brno Ostrava používá stejné vagony kupéčka typu „standart“ a zatímco na trase Brno-Praha je označuje jako 2.třídu a vesele na ně pobírá dotace na důchodce a studenty. Na trase Brno-Ostrava to stejné značí jako třídu 1 na kterou se dotace nevztahují.

Robert

Ta výše kompenzace pro LEO je úlet. Má 5 tramvají a vysaje víc než autobusový dopravci se stovkami autobusů…….

R2R2

Vsechny ty kompenzace jsou ulet, cela myslenka slev je vadna, ale na tom, ze „tramvaj“ sveze vice zlevnenych cestujich nez autobus a tudiz za to dostane vetsi kompenzaci, nic uletoveho neni.

Pečlivý pozorovatel

Že dopravci dotace zneužívají a využívají toho že není prakticky možná kontrola je snad jasné každému a to všichni. Příkladem může být RJ který nedávno jak se i tady psalo měl obsaditelnost 93 procent. Kdo se po železnici pohybuje pravidelně a vidí obsazenost jeho vlaku mimo špičku, tomu musí být jasné že to je naprosto nereálné číslo. To by vlaky ve špičce musely být obsažené o dost více než na 100 procent a to jak všichni víme není možné. Vlaky RJ jsou místenkové. Mimo špičku prostě jezdí fiktivní cestující. Samozřejmě za dotace.

Bob

Ono to reálné je a jenom vy žvaníte blbosti vycucané z prstu. Ale budiž, i tak stačí jet ve špičce tam s 5 vagony obsazenými na 100% a zpět mimo špičku ten vlak klidně veze těch 5 vagonů, ale jeden nedají do prodeje, takže do statistiky se započítají jen 4 vagony s obsazeností 85%. ČD si v tomto případě do statistiky započte ale 5 vagonů, protože nemají povinně místenkové vlaky.

Pečlivý pozorovatel

Vy jste ještě neviděl vlak RJ obsazený hrubým odhadem jen z 50- 60 procent ? Já je vídám pravidelně. Jak to pak chcete dohnat když vyprodáno má opravdu jen v těch největších špičkách.

Petr

Zkus si někdy koupit místo v RJ. Obsazenost si může kdokoli zkontrolovat při vyhledávání místa . Mě spíš štve , že jezdí plný skoro stále a nepřidá vagon a pak musím shánět jinou dopravu. Hrubým odhadem nemá menší obsazenost ani v blbé časy než 80 procent

Pečlivý pozorovatel

S RJ nejezdím ale prý je běžná praxe že si lidé koupi lístek který pak odřeknou. Já hodnotím skutečnou obsazenost kterou vidím přímo na vlaku. Situace před odjezdem na netu může být dost rozdílná.

Y.K.

Situace na netu přesně zrcadlí aktuální obsazenost vlaku. Když někdo rezervaci zruší, místo se hned uvolní a může to koupit někdo jiný. To vše do 15 min před odjezdem.

Bob

Jinak na tom RJ mě štve, že potichu zrušil možnost přepravy jízdních kol na komerčních vlakových linkách.

Y.K.

No nevím, kdykoliv jsem jel vlakem regiojetu, tak byl obsazen do posledního místa. I do Vídně, což mi vyrazilo dech, přiznávám, protože třeba Railjet nikdy nejede plný v úseku mezi Brnem a Vídní.

Y.K.

A máte pro to nějaký důkaz nebo je to jen dojem?
Ono to s fiktivním cestujícím není jen tak, protože někdo musí koupit tu placenou část, musí se to vykázat v daních, jsou od toho účetní doklady odkud peníze přišly. Nejde jen kliknout „tu je fiktivní cestující“, hotovo. Předpokládám, že ministerstvu posílají moc pěkné tabulky s čísly průkazů a dalšími detaily na jejich základě se kompenzace vyplácí.

Sotous

Kolik dostal Flixbus?

Dushan

Do Ostravy lze běžně jet za 189Kč vlakem ČD.

David

Můžete uvést konkrétní příklad kdy „běžně“? A bez IN karty prosím.

Dushan

Běžně, neboli za běžnou cenu pro dospělého https://www.cd.cz/eshop/

Dalibor

EC115 odjezd 17.2. v 11:50 opravdu 189, ale dalo to hledání. jinak bez přestupů vše přes 249, zítra přes 300 vše.
Ono je třeba lístek kupovat dopředu, pak je levnější.

Petr

Do Ostravy lze běžně jet za 189Kč vlakem ČD.

Dushan myslel z Olomouce

Vlado

No nevím co je běžně ,mě to nabízí tuto cenu při cestě za týden v neděli ráno ,když je nejslabší provoz u Ex 113 s odjezdem v 6.13 z Prahy,o dvě hodiny déle Ex 141 již 249 a za další dvě hodiny EC 115 již 369 ,ale třeba jste myslel z Olomouce do Ostravy ,to by někdy za tu cenu zvládnul i Leoš rekordman v cenách

Dushan

Běžně znamená, když budu chtít jet třeba v pondělí z Prahy do Ostravy, tak mám možnost jet za cenu 189Kč.

Heki

Jen by mne zajímalo kolik by stála tato jízdenka kdyby tu nebyla konkurence…..

Brzdič zániku

Vzhledem k tomu, že touto dotací se: 1.především skrytě sanují osobní dopravci, 2.kupují se volební hlasy, 3.komplikuje život nákladním dopravcům a za 4.nikdy se nezruší, protože ANO 30%, tak naše povzdechy o škodlivosti této dotace místo jejího směřování na SFDI jsou zcela marné… V kontextu toho, jak složitě se každoročně financuje Správa železnic (díky Jirko za tvoje psychologické schopnosti!, to myslím vážně), je tahle situace zcela tristní…

Dushan

Jakým způsobem dotace „komplikuje život nákladním dopravcům“, co je to za demagogický žvást?!

TDK

Koleje jsou plné osobních vlaku, nákladní nedostanou požadovanou kapacitu

Dushan

Jaké osobní vlaky přibyly v souvislosti se zavedením státních slev? Za situace, kde se po hlavních koriderech vlečou motoráčky typu regiospider s kapacitou tratí problém zjevně není.

Dušan

To nejsou jenom Regiospidery ale i ty CARGO střepy typu bobina nebo já nevím brejlovec – s moderníma vozidlama svýma nebo pronajatýma typu TRAXX, VECTRON tady jezdí vesměs jenom METRANS, UNIDO a to je tak všechno – zbytek má totální střepy, který SŽ očividně netankujou:-))

Dominik

Všechno není jenom o mašinách, můžete mít seberychlejší stroj, ale pokud budete mít zbytek vlaku s Vmax 70 km/h, tak to pak je jedno.
Tak s Brejlovci po koridoru ČDC moc nejezdí, nato je expert AWT.

Dalibor

Tak schválně, koik % nákladních vozů má maxímálku vyšší než 80km/h? Pokud nejedu pod trolejí mohu tahat něčím zásadně výnonnějším, že je brejlovec? Při nízký rychlosti a maximální dovolená síle na háku jaxi moc megawat nepotřebuješ, tj dvě lamina v dvojčlenným řízení a seš v podstatě na maximu tažný síly za minimum investic.

Dalibor

jednoduše. ucpo se tratě osobákama, na náklad nezbyde kapacita. On totiž někdo vymyslel „přednost“ osobní dopravy před nákladní.

michal

Ucpou se tratě tak kolem Prahy, jinde se může Cargo vesele realizovat, neb vlaků jezdí plus mínus stejně.

Dalibor

tak zkuste třeba Česká třžerbová Brno. Vrazte tak pár nákladních vlaků mezi R Sp a Os..

Dushan

Zásadní problém nákladní dopravy po železnici je bohužel horší, nežli v „nedostatku kapacity tratí“. Prostě chybí zakázky a přeprava buď stagnuje nebo klesá. Až se odveze kalamitní dřevo, bude to další strmý pád, nehledě na postupný útlum přepravy uhlí. Jediná naděje je zákaz tranzitní nákladní autodopravy přes ČR.

AAA

czexit?

PetrN

Se vším mohu souhlasit, ale kecy o komplikací pro nákladní dopravce jsou úplně mimo… Od zavedení slev nepribyl na koridoru jediný spoj, který by byl přidán vlivem nárůstu lidi díky slevam..Takze tyhle nářky si laskavě nechte, jsou úplně mimo a lživé 🙂

Džamel

Mě konkrétně by zajímal jistý dopravce z Mostu, který jezdí třeba do Pece pod Sněžkou…

jan

Poměr leo vs regio vs čd..

jan

leo měl nevím 1,5 mil cestujících cca ve vlaku, regio nevím přes 6..

noerf

Jan: ono to je trochu pokulhávají srovnání. Regiojet přepraví mimo objednávky MD, krajů cca 6,5 milionu cestujících. Pro asi 1,5 milionů, ale z toho část autobusy pod značkou LE.
U ČD to bude nejproblematičtější, protože část jezdí bez objednávky, část v objednávce MD, kdy stát slevy proplací dopravci přímo a část spojů jezdí na riziko tržeb krajů, takže dostávají pevnou částku za km a tržby či případné slevy jsou problém kraje.

Tomariero

To už není pravda že u závazku je sleva součástí kompenzace od kraje/státu za objednávku. Aktuálně to to dopravci dostávají separátně ať už je to objednávané nebo komerční.

Zea

To není pravda. Slevy ve výši 75 % jsou dotované i v závazku. Pravidla jsou v CVMF. Ostatní slevy jsou opravdu problém krajů, ale tyto ne.

pozorovatel

A jak je to v případě nejen celodenních, ale i přestupních jízdenek pro jednu cestu v různých regionálních IDS, pro které ty slevy také platí a lze si je zakoupit u různých dopravců? Kdo ty dotace dostává a kdo a jak je hradí?

Chytrý za 2

A není to jedno? Dopravce jako dopravce.

jan

ale kompenzace jako kompenzace

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO