Dopravci Železnice

Čtyři z deseti cestujících jedou vlakem se slevou. České dráhy zpomalily růst

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

České dráhy přepravily za prvních devět měsíců letošního roku 133,6 milionu cestujících, o 2 procenta více než za stejné období před rokem. Oproti první polovině roku růst zpomalil.

Data o počtu cestujících dnes zveřejnil na svém twitterovém účtu předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec.

Ještě za první pololetí vykázaly České dráhy růst o necelá tři procenta. V samotném třetím čtvrtletí počet cestujících prakticky stagnoval na 44 milionech. Pokles zachránilo zavedení státních slev, které přilákaly do vlaků více cestujících.

I díky nim došlo v září k 2% meziročnímu nárůstu. Aktuálně státní slevy využívá až 40 % zákazníků,“ řekl Kupec. V samotném září počet cestujících stoupl meziročně o dvě procenta. „Na komplexní hodnocení dopadu zavedení nových slev je nicméně ještě brzy, protože teprve v říjnu se plně projeví zahájení akademického roku a cestování vysokoškoláků,“ říká náměstek generálního ředitele pro obchod a člen představenstva ČD Michal Štěpán.

RegioJet jako druhý největší osobní dopravce na české železnici za prvních devět měsíců hlásí nárůst o čtvrtinu. Celkem RegioJet za tři čtvrtletí přepravil 4,3 miliónu cestujících, což je o 860 tisíc pasažérů více, než ve stejném období loňského roku. Podle mluvčího Aleše Ondrůje roste hlavně spojení Praha – Brno – Vídeň / Bratislava. „RegioJet se na trase Praha – Brno – Bratislava / Vídeň postupně stává klíčovým dopravcem a tato trase se poptávkou začíná blížit trase Praha – Ostravsko – (Košice), kde je dneska RegioJet vedoucím dopravcem,“ řekl Ondrůj.

28 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tak jedou se slevou… závist je neskutečná čeká vlastnost. My ostatní máme zase slevy na něco jiného. Každý máme na něco slevu a neděláme z toho takový drama.

    • Těšte se. Třeba za měsíc pan Bujnovský odpoví na mail. Co je negativního na tom, že za růstem jsou slevy?

    • Negativní zpráva určitě bude, protože oslavovat stovky tisíc paražérů, zatímco jiná blízká letiště počítají pasažéry v milionech, to je opravdu hodno jen „odborníkům“ z MS kraje a jim zaprodaným novinářům…

  • V poslední době začínám mít dojem, že cestování u ČD je spíš loterie než poklidné cestování. Vozy 2. třídy ve vlacích z Prahy na Ostravu totiž nabízejí větší komfort než 1. třída. 30 i více let staré vozy A a oproti tomu 2. třída s wifi a pod. A chtějí za to příplatky. Hrůza. Nemluvě, že při zaplněnosti těchto vlaků jsou ty jejich 4. až 5. ti vozové soupravy nedostačující. To se to potom chlubí, že mají zaplněné vlaky. Hrůza!!!! Zpamatujte se milé ČD, a nedělejte z lidí hlupáky!!!! Prozatím věrný cestující.

    • Do provozu se dostávají stále častěji další opravené vozy z poslední koupě Bmz . Co vidím na Ex1, většinou jsou soupravy 5-6 vozové.
      Problémy jsou na ONJ s vozy 1.třídy.

  • „Aktuálně státní slevy využívá až 40 % zákazníků“
    A kolik procent zákazníků využívalo nějaké (= i tehdejší státní) slevy už předtím než začaly platit současné („Babišovy“) slevy státní?

    • To bohužel ČD nechtějí říct. Počet cestujících není podstatný, podstatný je kolik tahle legrace stojí deficitní státní rozpočet. A to se dozvíme v listopadu.

      • Jezdím vlakem velice casto a to na hlavní páteřní tratích. Od zari je nárůst starších cestujících a studentů obrovský. Co je horší, tak me jakožto zákazníka co si kupuje ročni tarif IN100, tak mě to utkacuje. Jasne je, ze potřebovali zajistit financování obnovy vozového parku CD, ale tímhle způsobem a hlavně bez přidání dalších vagonu je tato snaha kontraproduktivní!! Vždyť mě zpet nahani do auta. Když se zamyslim, nad tím co by za tyto peníze postavit, či opravit, tak je mi ouzko. Podle mě tímhle způsobem VRT, či tratě napr. Brno-Prerov, kde má jet pres 200km/h nemá cenu ani budovat. Protože do te doby lidi jezdící se slevou vytlačí z vlaku do aut a bude jezdit stejný počet lidi, s tím rozdílem, ze stát za slevy vydá raketu a budeme tak kde jsme zacali.

        • Jen pro info – mě tyhle přeplácané vlaky vyhnaly do pendolina, ve kterém zbývá vždy jen pár míst. Až neseženu lístek do pendolina, tak jedu autem. Slevu nemám, protože jezdím za firemní, takže pokud bylo požadavkem českých drah vypudit do auta cestující platící nejdražší jízdenky, tak mají hodně dobře našlápnuto.

          • Proč by to mělo být požadavkem ČD. Oni tu slevu nařídily? A využívají jen ČD a ostatní dopravce ne?
            Za všechno může jen Babiš, jeho populismus a pohůnci na MD kteří nerozumí vůbec problematice. Už dávno předem bylo jasné, že žádný dopravce nemá kapacitu na pokrytí zvýšené frekvence. A ČD tuplem ne.

            • ČD mají dle vlastního vyjádření připravených několik desítek vagónů na pokrytí zvýšené poptávky, ale dosud prý nebylo potřeba je využít. A i z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že volná místa se obvykle najdou. Holt není možné, aby každý cestujcí zabral dvě místa – jedno pro sebe a vedle na sedačce si vezl tašky. Dnes to bylo s kapacitou sice trochu horší – zjevná souvislost se začátkem podzimních prázdnin.
              Jinak když slevy přilákaly do vlaků více cestujících, je to pochopitelně jedině správně a přesně to byl záměr poskytování slevy z jízdného.

          • když došlo k nárustu cestujících o 2%, tak asi to nezaplnilo pendolíno, že není možné si sednout. Nejezdím vlakem často, ale ten růst cestujících jsem zaznamenal před tou státní slevou a tohle se nelíbí čd, protože oni nic neudělali, že se jim navyšují cestující, prostě nic.

            • To je samozřejmě globální číslo, které reflektuje nárůst na hlavních dálkových trasách (které máme v ČR asi 3) a velkých příměstských systémech (které máme asi taky 3). Všechno ostatní klesá..

        • jako držitel In 100 máte kromě SC Pendolino ve všech ostatních vlacích ve kterých ji zle zakoupit místenku zdarma. Takže místo k sezení máte jisté.to že jsou obsazena i další místa je snad z hlediska efektivity provozu v pořádku.

            • V podstatě pátek odpoledne kde bylo před prázdniny vyprodáno tak dvě hodiny předem, letos v říjnu už tak cca od úterý jen jednotlivá místa…

              • Dodávám, že se jedná o trasu Praha-Brno. V railjetu je to nic moc (přeci jen malá kapacita… alespoň se využije 100% sedaček) a taková Slovenská strela je sebevražda… (Regiojet samozřejmě v rozumné flexibilitě neseženete – to si musí člověk koupit 2 týdny dopředu 3 jízdenky a dvě pak zrušit). Průvodčí by to uměl zhodnotit líp, ale mně nepřijde, že by bylo studentů/důchodců nějak extrémně mnoho. Úporné to bylo i před slevami

                • Právě dnes jsem jel ranním railjetem do Brna, jízdenku s místenkou jsem včera odpoledne bezproblémů sehnal (bez problému= možnost výběru míst u okna). I ještě ráno byly v rezervačním systému volná jednotlivá místa.

                  • Dnešní railjet 78 z Brna vyprodaný komplet (nebo řekněme z 99 %). Studentíci do ČT a Pardubic i do Prahy, k tomu mezinárodní frekvence. Hodně pasažérů poskládáno v uličce a představcích na stojáka (po Třebovou prostě maso). Nerespektování pravidel chování v tichém vagonu k tomu. Taková situace se normálnímu platícímu cestujícímu může už začít zajídat a vést k úvaze příště sednout do auta, zvláště když D1 spěje k zimní stavební přestávce. Nebo si výrazně připlatit za jedničku (plně obsazena též, trochu jinou klientelou).

        • A to si představte pane Láďo, co by se dalo postavit, či opravit za 60mld., které spolyká odsun brněnského nádraží z centra.

          • Tak třeba zitra ze Svinova do Prahy v 7.25 je volných 18 míst. Do rána to bude vyprodané, není to poprvé. Ve středu běžná vec.

              • Prave zbývá 13 míst ve vlaku, už je obsazeny i cely restaurační vuz a cela první třída.Nehledam problémy kde nejsou, ale tohle je fakt. Neni to tak dávno jsem neodjel. Jo a dojet o hodinu později na schůzku zrovna není vhodne, stejně tak je nesmyl jet o hodinu drive, tak nebagatelizujte reálna fakta.

              • Mě to ukazuje vyprodanou jedničku. Co se tyče téhle diskuze je zbytecne se bavit kde kolik míst zbývá (a moc jich není, aktuálne 20 a uvidíme kolik lidi si ještě objedná, případně zruší lístek), ale jde o to, aby se nestalo to co na Slovensku-jednička plna platících cestujících a do dvojky jdou jenom odvazni nebo ti co to mají zadarmo.

Newsletter

Partneři


Výběr editora