Dopravci Železnice

Slevy přinesly Českým drahám přes dvě miliardy navíc, cestujícím dražší jízdné

Pendolino mezi Českým Brodem a Úvaly. Foto: České dráhy
Pendolino mezi Českým Brodem a Úvaly. Foto: České dráhy

Systém státních slev pro mládež a seniory přinesl Českým drahám ročně více než dvě miliardy korun navíc, cestující platí za jízdné v průměru podstatně více. Při zavádění slev přitom stát argumentoval tím, že se adekvátně sníží ztráty dopravců a tím pádem i výdaje krajů na dotace železniční dopravy.

Čísla vyplývají z výroční zprávy, kterou včera zveřejnily České dráhy. Loňský rok byl prvním, kdy se slevy do hospodaření firmy promítly za celých 12 měsíců. České dráhy na kompenzacích za 75procentní slevy, které stát nařídil, dostaly 2,329 miliardy korun, tedy více než třetinu částky, kterou loni ministerstvo všem dopravcům rozdělilo. O rok dříve to bylo za čtyři měsíce fungování systému 732 milionů.

Jde o peníze, které Českým drahám pomohly výrazně vylepšit hospodaření. I proto firma loni dostala do plusu segment osobní dopravy, ve kterém dlouhodobě bojovala se ztrátami. To, že kompenzace mohou vylepšit hospodaření, naznačil před rokem tehdejší místopředseda představenstva Radek Dvořák.

Když se celý systém slev zaváděl, padaly přitom argumenty, že ve skutečnosti tyto peníze sníží takzvanou prokazatelnou ztrátu, kterou dopravcům hradí objednatelé, tedy ministerstvo a kraje. K tomu ale nedošlo. Objem úhrad od objednatelů je stále stejný, kolem 14 miliard korun. Před zavedením slev byly v této částce i ztráty z povinně levnějšího jízdného pro žáky či studenty. Ty teď kompenzuje stát extra, přesto se peníze za objednávku vlaků nesnížily. Více než dvě miliardy jsou příjmem navíc, který ale Českým drahám pomohl loni bojovat s rostoucími náklady, především na trakční elektřinu a zaměstnance.

V řádu stovek milionů korun meziročně vzrostly náklady na trakční elektřinu a zvýšily se také osobní náklady v souvislosti se situací na trhu práce,“ řekl člen představenstva Patrik Horný. Náklady na služby, materiál a energie loni stouply o 383 milionů korun, o 705 milionů korun stouply osobní náklady.

Jak je možné, že se prokazatelná ztráta s dvěma miliardami navíc nesnížila? Vysvětlení je jednoduché: vyhláška počítá u drážní dopravy s kalkulací přiměřeného zisku ve výši až 5 % nákladů. V této hranici se díky dříve nižší částce dvě miliardy navíc bez problémů rozpustily.

Slevy kromě plnějších vlaků přinesly i další jev: dražší cestování. Dosud to bylo patrné jen u některých relací při porovnání cen jízdenek. Oficiálně ke zdražení nedošlo, v praxi ale došlo k omezení dostupnosti nejlevnějších akčních jízdenek. Výroční zpráva přinesla první reálná data o tom, že skutečně došlo ke zdražení.

Vyplývá to ze dvou údajů: průměrné ceny jízdenky (tržby / počet cestujících) a ceny za jízdenku pro jednu osobu za jeden kilometr cesty. Tento údaj redakce vypočítala vydělením tržeb a přepravního výkonu (počet cestujících násobený počtem ujetých kilometrů). Zatímco v roce 2017, kdy slevy ještě nefungovaly, zaplatil cestující za každý kilometr v průměru 1,03 Kč, loni to bylo už 1,17 Kč. Podobně stoupla i průměrná cena jízdenky: z 46 na 57 korun. V případě průměrné ceny jízdenky ale došlo částečně k růstu i tím, že lidé jezdí na čím dál větší vzdálenosti.

2016 2017 2018 2019
přepravní výkon (mil. oskm) 7380 7778 8225 8865
počet cestujících (mil.) 171,5 174,7 179,2 182,1
tržby z osobní dopravy (mil. Kč) 7810 8049 8838 10393
Z toho vnitrostátní jízdné (mil. Kč) 5142 5340 6223 7509
Z toho mezinárodní jízdné (mil Kč) 2668 2709 2615 2884
úhrady od objednatelů (mil.Kč) 13752 14044 14299 14230
průměrná cena na kilometr a osobu 1,06 1,03 1,07 1,17
průměrná cena na osobu 45,54 46,07 49,32 57,07

 

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

Pan Sůra se bohužel opírá jen do železničních dopravců, ale jaksi pozapomněl na autobusy.

Kosmik

2 miliardy to snad ne. Tito cestující zaplatí 600 mil , stát doplati 2 mld. To nejsou peníze navíc, to je jen zaplacené z dvou zdrojů. Jo že to zhroutilo slevový systém ČD je riziko populistického rozhodnutí AB. OM mp

Jarda

Já na tu koblihu z veřejných peněz přispívám téměř tisícovkou ročně, jenom na jízdném do zaměstnání…na poměru 1,03/1,17 Kč/km to tak hrozně nevypadá.

PETR KRZÁK

JE TO REGIOJET KREDITOVÁ JÍZDENKA A PRŮKAZEM ZTP ZDRAŽIL ONDRŮJ O 100 /% A STUDENTŮM A DŮCHODCŮM DAL 70 /% SLEVY, PROČ?

PETR KRZÁK

I SE SLEVAMI ZTP PRŮKAZEM ZDRAŽIL O 100 /%ŽÉ?

PETR KRZÁK

PROČ NÉ ZRUŠÍ SLEVY PRO DŮCHODCE A STUDENTY?

Jitulka

Vzhledem k výpočtům je důležitý počet cestujících. Jenže jak je počítán počet cestujících? Je přesný?
Když jedu Praha – Teplice v Č. tak mám na výběr (podle času kdy skončím) jet přímým vlakem (když zrovna jede rychlík do Chebu) nebo s přestupem v Ústí n.L. (když zrovna jede rychlík do Drážďan). Pokud přestoupím budu počítán jako dva cestující nebo jako jeden? Prý se provádí sčítání ve vlacích.

Radek Novák

Je tak dál do ČD… Mimochodem, proč tu nebyl článek o tom, že v době omezení pohybu RegioJet zvedl mezi Prahou a Brnem ceny o 100%? To se asi nehodilo do bulváru, že 🙂

Jan Kocourek

No měl u toho článku být úderný nadpis třeba :
Regiojet omezí spoje a zdraží o 100%

BoH

Na jednu stranu souhlasím, že především nadpisy nezní u jiných dopravců tak „krutě“, jako u ČD (nemyslím si, že „závazek“ by v tom měl hrát roli). Na druhou stranu to, co popisujete, je výsledkem současné pandemie, nikoliv standardního provozu. U ČD také došlo k nemalému zdražení pro cestující tím, že byly zrušeny „superakční“ jízdenky (nebo jak se to jmenuje). Podíváme-li se na komerční spoje dopravců, tak základní jízdné na trase Praha – Ostrava je u ČD 325 Kč, Regiojet dosti houpe cenami, ale průměr je zhruba podobný, zato Leoš i nyní chce na této trase minimálně 549 Kč. Upřímně netuším,… Číst vice »

Y.K.

Článek tu byl a dozvěděli jsme se, že RegioJet zdražil přesně na úroveň běžného tarifu ČD.

PETR KRZÁK

VELIKÁ PRAVDA. PODRAŽIL ONDRŮJ Z REGIOJETU JÍZDENKY KREDITNÍ O 100/%.

Marek Janík

Co je to „dražší“ jízdné? Jízdné může být vyšší nebo nižší, ale určitě ne dražší.

Panda

A není výrazně větší průměrná ujetá vzdálenost dána kromě nárůstu dálkovky také tím, že na krátké vzdálenosti má čím dál tím víc lidí krajské legitky? Nerozporuji článek, jen že reálně se ta průměrná ujetá vzdálenost zvyšuje pravděpodobně pomaleji…

Zbyněk

Přesně tak, nikdo nesleduje využití krajských systému a to ty jejich statistiky zkresluje. Jezdit za jízdné Českých drah, to bych se musel zbláznit, platit za každou cestu i o 30 korun navíc, nebo si pořídit měsíční o tísícovku levnější, to dá rozum pro co se rozhodnu. Třeba u nás lidé využívají výhradně tarif kraje a tím ušetří kraj i cestující kromě dopravce, dokonce je možné tarifu kraje možné zakoupit jízdenky na státní slevu. Alespoň v našem případě je veřejná doprava v rámci kraje násobně levnější než auto.

Zbyněk

Každopádně zvýšení cen komerčních jízdenek není možné přisuzovat státním slevám, jeliož řadu let dochází k navyšování cen přirozeně automaticky každý rok.

M H

Nepřímo také. Akční jizdenky byly a jsou omezeny počtem, který pravděpodobně zůstal stejný. Pokud se tedy prodá jen o trochu více jízdenek (pojede více cestujících), prodávají se už převážně ty bez akční slevy…a průměru se tak jezdí dráž (respektive blíže neakční ceně).

Stejně tak je možné, že jízdenka pro studenta/důchodce se nyní počítá jako plná cena (25% platí cestující a 75% stát), zatímco dříve mívali děti/studenti/důchodci IN25/IN50 (děti z polovičního jízdného), což byla sleva dopravce, tedy počítala se cena jízdenky, kterou cestující zaplatil. Toto zvýší statistickou cenu jízdenek o dost…přestože se nic zásadně pro cestujícího nezdraží.

SuJeP

Dokázat růst ceny na kilometr jako podíly tržeb, cestujících a kilometrů vypadá na první pohled jednoznačně, ale nebere v potaz jednu zásadní věc. S tím jak ČD nasazují lepší vlaky to také může znamenat ochotu cestujících si připlácet za další služby (1. třída, kolo nebo pes s sebou, příplatky za lůžka/lehátka….). Ono se to nezdá, ale na tržbách to udělá docela dost.

Panda

Souhlas, proti tomu by ale zase měl jít efekt nižší ceny/km při vyšší průměrné vzdálenosti…

Lemmy

A kde že se za poslední rok nasadily lepší vlaky? Nikde… Lepší vlaky typu railjet byly degadovány davovými scénami lidí jezdících za symbolické částky i ve špičkových časech…

Ano, někteří lidé (například já) si začali platit jedničku (blešák), protože dvojka se opravdu už nedá. Takže se mi Babišovo lidumilství prodražilo už dvakrát…

xyz

Ochota připlácet za 1. třídu může být způsobena i přetlakem ve 2. třídě způsobeném navýšením počtu cestujících jedoucích v té 2. třídě na 75% slevu.
(což by byl i další faktor ve věci „jak se lidem od 26 do 64 let může zdražit přeprava“.)

Radek

Drive jsem jezdil jednickou bez mistenky. Dnes si bez mistenky nesednu ikdyz mam doplatek na inkarte. Je totiz beznadejne plna!!! 👎

Alf

Tak zrovna k tomu se hlásím. Kvůli snižování délky vlaků a zaplnění (i díky slevám) až na hranu kapacity využívám první třídu už téměř výhradně, s výjimkou dopravních sedel a tratí mimo hlavní směry. Pro nás plně platící už to takový rozdíl není, pro slevistu by to byl násobek ceny.

Anonymus

Vlakem bude jeudit cim dal vice lidi jelikoz se budou zrychlovat spoje mezi mesty po modernizaci koridoru i jednotlivych casti mimokoridorovych trati a cim dal vice lidi bude bydlet v zastavbe velkych mest kam budou jezdit do skoly prace…
Vlaky by ale mely byt levnejsi na osobu. Bus vychazi casto az 2x levneji a casto je i rychlejsi.

PatriK

Tak jednoznačně musí být celkově veřejné doprava výrazně levnější, aby byla výhodnější nežli cesta autem. Při aktuálních cenách, zvlášť při cestování dvou a více osob, je veřejná doprava nekonkurenceschopná. Nejen cenově, komfortem, ale i časově (samozřejmě počítám cestu z výchozího místa do cílového, pokud by někdo chtěl argumentovat, že z Prahy do Brna jede vlak stejnou dobu jako auto).

D.S.

A jaké jízdné by jste si jako představoval? Už nyní máme jedno z nejlevnějších jízdných na světě. Cena za jízdu autem neznamená jen benzín, ale i další závislé náklady. Moc nechápu, jak někdo v dnešní době řeší, že jednou ušetří pár desetikorun.

PatriK

Jak bylo psáno, při rozhodování se zohledňuje cena, komfort, flexibilita a doba jízdy. Srovnání s cenami ve světě je irelevantní.

Dominik

Komfort auta spočívá akorát v tom ode dveří ke dveřím, ale jinak, vlak vede (možnost toalety, práce či nějaká zábava nebo četba, atd…).

Milan

Není pravda, že „Komfort auta spočívá akorát v tom ode dveří ke dveřím“ Je tam plno dalších aspektů, vlakem si třeba neodvezete pračku, samotná žena je v autě ve větším bezpečí než v prázdném vlaku někdy pozdě večer, časová flexibilita – můžete vyrazit kdy potřebujete a ne čekat na spoj atd.

malý bobeš

Kolikrát ročně vozíte pračku?

malý bobeš

Samotné ženě hrozí ve vlaku večer nebezpečí? Nějaká statistika?
Vím o hrozbě dopravních nehod v nočních hodinách – opilí řidiči za volantem….

xyz

“ Vím o hrozbě dopravních nehod v nočních hodinách – opilí řidiči za volantem….“ Nicméně veřejná doprava v NOČNÍCH hodinách je zajištěna jen ve velkých městech (a tam žádné 75% slevy nejsou) + jen v okolí Prahy + o víkendech i Brna či Liberce. Tzn. má-li toto být argument pro vhodnost 75% slev, tak reálně řeší situaci jen pro úzký okruh relací okolo velkých měst (+ samozřejmě jen pro opilé studenty 18 – 25 let + opilé seniory 65+ let). (Nyní pomíjím celé dilema „proč dotovat jízdu opilcům“ či „jezdit opilý je trestné bez ohledu na cenu jízdenky ve veřejné… Číst vice »

Tomáš

Omlouvám se za OT.
Nýřany, komfort auta. Z 5 lidí zůstalo 1 naživu. Na TV Nova jen ukázky trosek, a koleje, a vražedný vlak. O tom zásadním neřekli ani slovo.

xyz

Ať váš příspěvek není OT, tak dodám: přitom asi 3 z 5 cestujících měli nárok na 75% slevu. Přesto jeli autem a ne tím vlakem.

PatriK

Nejen doprava „ode dveří ke dveřím“, ale i přeprava zavazadel, časové flexibilita, doba jízdy je také jasná věc. Přes to všechno veřejnou dopravu využívám dost, hlavně pro služební cesty (jako málokdo). Ale soukromě to prostě nevychází. Pokud veřejná doprava z podstaty nikdy nenabídne výše uvedené, musí holt o to víc slevit.

xyz

„Pokud veřejná doprava z podstaty nikdy nenabídne výše uvedené, musí holt o to víc slevit.“
Paradoxně ale slevila skupinám osob, pro které čas není natolik vzácným statkem, aby tolik řešily dobu přepravy ode dveří ke dveřím.

I zde se dá připomenout, že naopak zkrácení doby přepravy ode dveří ke dveřím je závislé na kvalitě spojení veřejnou dopravou, mj. na dostatečné četnosti spojení.

Nicméně, namísto např. právě vložení peněz na četnější spojení, jsou ty stejné peníze použity na výraznou slevu pro ty skupiny lidí, pro které ten čas jízdy ode dveří ke dveřím tolik roli nehraje.

Jarda

Budoucnost vidím spíš v nastavení správné ceny za individuální auto dopravu. Započítat do toho všechny externality, které sebou nese. Poškozování zdraví ať už hlukem, exhalacemi a hlavně správně nastavit poplatky za zábor veřejného prostranství. Dnes si každý myslí, že si pořídí několik aut a stát potažmo město je povinno mu zajistit privátní místo pro jeho vozidlo… vraťme města lidem

xyz

Hluk je provozován i od autobusů a vlaků. Exhalace přinejmenším u dieselových autobusů/vlaků také (a u jiných než dieselových vlastně taky, jen ten „komín“ je jinde).

Nejekologičtější přepravou je taková, která vůbec neexistuje.

„vraťme města lidem“
Zní to krásně, ale reálně platí, že v těch autech jezdí… lidé.

Dominik

A za kolik byste chtěl jezdit? Za 20 haléřů na kilometr? A k tomu samozřejmě nejnovější vlaky, wifi, klimatizace, že?

PatriK

Absolutní výši ceny neřeším, zohleďuji všechny uvedené faktory (cena, komfort, flexibilita a doba jízdy). Z logiky věci, když veřejná doprava nenabídce komfort, flexibilitu ani kratší dobu jízdy, má jít dolů s cenou, aby tento způsob dopravy brali lidi v rozhodování vůbec v potaz.

xyz

„Z logiky věci, když veřejná doprava nenabídce komfort, flexibilitu ani kratší dobu jízdy, má jít dolů s cenou“
Komfort může nabídnout kvalitnějšími službami.

Flexibilitu i reálnou dobu jízdy může nabídnout mj. vyšší četností spojení.

Obojí ale stojí nějaké peníze. Peníze, které namísto vložení do těchto zlepšení byly vloženy do „jití dolů s cenou“ (pro ty skupiny lidí, u kterých tím méně platí aspekt „přestali jezdit v autech a začali využívat veřejnou dopravu“).

PatriK

Srovnatelnou flexibilitu nenabídne nikdy, nikdy vás vlak, bus neodveze se zavazadly od domu třeba na rekreaci v době jak vám bude vyhovovat. Doby jízdy by významněji mohly ovlivnit snad jen VRT, což je záležitost mnoha set miliard a desítek let. Nehledě k tomu, že tak vzniknou rychlé relace pouze mezi velkými městy, tj. omezená využitelnost, další přestupy a tím pádem diskomfort.

xyz

„Srovnatelnou flexibilitu nenabídne nikdy“ Však to slovo „srovnatelnou“ jste si tam vmanévroval sám. Samozřejmě je myšlena VYŠŠÍ flexibilita. Mimochodem, v kontextu diskuse je to vcelku jedno – 75% slevy platí jak ve vlacích jedoucích 160 km/h (tzn. i v relacích, kde slušně konkurují autu), tak i ve zmiňovaných místech s např. jen 4 páry autobusových spojů za den (tzn. v relacích, kde autobusem jede jen ten, kdo nemůže jinak). Tzn. reálně dnes neplatí, že cena (jen pro některé skupiny lidí, a to shodou okolností ty „nespěchající“) šla dolů jen tam, kde cestujícího (skoro) nic jiného než nízká cena do veřejné… Číst vice »

Dušan

Ta četnost spojení je takové krásné šoto-dogma. Samozřejmě – lidé, když se jich zeptáte, tak bych chtěli, aby došli na nádraží/zastávku a hned jim jel vlak, takže interval špička/mimošpička nejlépe 7/15 min. nebo 15/30 minut, když je 30/60 tak už každý na vlak pomalu plive, jenže intervaly musí být přímo v korelaci s demografickým počtem obyvatel, který teoreticky lze tím vlakem přepravit, takže mimo velká města typu Praha/Brno/Ostrava nemáme intervaly 15/30 nebo 30/60, protože to by byl pak vlak předražený vzduchovozič, ale klidně 120/120 nebo spíš 120/240 minut, což přímo odpovídá dostupné přepravní poptávce, ale tak, aby se nevozil vzduch.… Číst vice »

xyz

„Ta četnost spojení je takové krásné šoto-dogma.“ Nikoliv. Četnost spojení je důležitým faktorem v použitelnosti veřejné dopravy. „lidé, když se jich zeptáte, tak bych chtěli, aby došli na nádraží/zastávku a hned jim jel vlak“ Toto platí (navíc jen do určité míry) jen v příměstské dopravě. Vy jste si tento dojem nyní vsugeroval pro veškerou dopravu. „jenže intervaly musí být přímo v korelaci s demografickým počtem obyvatel, který teoreticky lze tím vlakem přepravit“ Nicméně souběžně s tím funguje korelace intervalu s počtem cestujících. „protože to by byl pak vlak předražený vzduchovozič, ale klidně 120/120 nebo spíš 120/240 minut“ 240 minut (tedy… Číst vice »

Dušan

to platí obecně i v dálkovce, proto taky se posílily linky typu Ex 3 na prokladový hodinový interval s Raijety, protože holt ani na spojení Brno – Praha nikdo nechce 2 hodiny čekat:-)))

A ano, 4h „interval“ osloví jen tu skupinu obyvatel, pro které čas není vzácným statkem (tzn. takové vlaky nebudou nijak zvlášť vytížené)
Ale takových vlaků máme přece zvlášť v regionální dopravě přece naprostou většinu – jenom asi jezdíte jen dálkovkou, tak jste si neráčil zatím všimnout:-)) A co tedy s něma uděláme, když holt v taktu 120/240 minut nebudou/nejsou moc vytížené ? Zrušíme je ?

xyz

„to platí obecně i v dálkovce, proto taky se posílily linky typu Ex 3 na prokladový hodinový interval s Raijety“ Samozřejmě. A také proto se využití železnice v relaci Praha – Brno zvýšilo, a to v nemalé míře plně platícími cestujícími (tzn. ne studenty, ne seniory 65+). „Ale takových vlaků máme přece zvlášť v regionální dopravě přece naprostou většinu – jenom asi jezdíte jen dálkovkou, tak jste si neráčil zatím všimnout“ Naopak – ráčil jsem si všimnout (viz výše) a proto dodávám, že namísto populistických slev se stejné peníze mohly využít mj. k plnému zacelení děr v dálkové dopravě (tak,… Číst vice »

Hezky česky

Tak aspoň v tom nebudou za deset, ale jen za vosum..

PatriK

Jak jsou v tabulce „průměrné ceny jízdenky“ započítány jízdenky cestujících, kteří čerpají slevu 75%? Je počítaná částka, kterou zaplatil cestujcí nebo částka kterou získá dopravce, tj. po doplatku od státu?

Mravkolev Běžný

No jo, no…tak nám tady ty slevy furt nezáviďte, vy „produktivní“ chátro. 😀

mgr.pavel

Já vám to nezávidím. Já jen říkám, že ta sleva je nekoncepčním a nesmyslným plýtváním veřejných prostředků na populistickou akci spolupracovníka StB. To se mnou a mými pocity NIJAK nesouvisí.

Mravkolev Běžný

V pořádku, na to jsem od Kavárny zvyklej, že neustále vydává své pocity za fakta.

Rosťa

ANO, bude Líp. My normálně pracující zase zaplatime Vůdci jeho propagandu pro své koblihářské voliče z řad starších spoluobčanů, ktere si kupuje a zůstali mu ještě věrní.

Cyklista

Tohle nechápu. Všichni si stěžují, že ho nevolili a přesto ty hlasy dostal….

Hlavně si uvědomte, že to není o propagandě ANO, ale o neschopnosti „tradičních politických stran“ nabídnout voličům něco uvěřitelného, hmatatelného a použitelného.

Pokud by to bylo jak říkáte, tak proč by ve volbách uspěli Piráti, SPD a další podivnosti.

Tady je vidět, že jste zastánce ODS, nebo TOP 09 a neumíte tedy nic jiného než „antibabiš“ . S takovou tyto strany nebude volit vůbec nikdo…

náhodný kolemjdoucí

A co byste chtěl? Kdyby měl Andreje někdo vystřídat, jediným rozumným řešením je náprava jeho politiky úspornějším způsobem vládnutí. A to bude vždycky nepoplární.
Není totiž antibabiš jako antibabiš. Jeden typ antibabiše je Minář, kterého zajímají pouze jakési demokratické hodnoty. Druhý typ antibabiše je například tady Rosťa, nebo já — nám zase vadí hlavně populistické rozhazování veřejných peněz, které je možné i při vzorném dodržování demokratických principů.

nono

vy jste asi nikdy nečetl jejich program co?

Tomáš

My, normální pracující, máme taky normální rodiny a kupodivu taky normální děti. A slevy jsou i pro normální rodiny určitě velká pomoc. Ať již pro snížení nákladů při dojíždění děti do škol, nebo na rodinných výletech. To je velká pomoc… A co ušetřím díky slevám na dopravě, můžu nechat s dětmi někde u podnikatele, třeba v restauraci…. Vydělají na tom všichni.

D.S.

Toto by šlo udělat daleko jednodušeji, bez žádné další byrokracie, například snížením dani z příjmu.

Tomáš

Chcete mi říct, že byste tedy jel dražším vlakem místo levnějšího auta?

D.S.

Já jakožto pracující jezdím autem i vlakem (za plnou cenu) podle aktuální situace, cenu neřeším. Rozhodně mi nepřijde jízdné nijak předražené a jako přímé náklady na cestu autem neuvažuji jen cenu benzínu.
Současný systém slev, ale obecně v drtivé většině případů nemotivuje lidi, kteří jezdili autem dříve, využívat hromadnou dopravu nyní. Protože ta skupina obyvatel stejně nemá jinou možnost přepravy nebo by necestovala vůbec. To že nyní studenti raději denně dojíždí za studiem, místo toho, aby byli v místě studia ubytováni rozhodně nepovažuji za přínos.

Tomáš

Právě že znám spoustu studentů, kteří vyměnili auto za vlak.
Já osobně musím do práce jezdit autem, ale s dětmi na výlety právě často volíme vlak/bus. A za náklady na cestu vozem počítám jen PHM, protože to auto stejně mít musím a fixní výdaje platit tak jako tak. Jinak by to samozřejmě nemohlo levněji vyjít nikdy.

xyz

„Právě že znám spoustu studentů, kteří vyměnili auto za vlak.“
Předně – z principu může jít jen o část studentů, protože jen ti nad 18 let mohou mít řidičské oprávnění.

Dále: Proč dotyční předtím jezdili autem? Mj. pro cesty za studiem měli slevu už předtím. A jestli studují, tak nemají žádný příjem (vyjma brigád), takže (poměrně drahý) provoz auta pro ně musel být finančně náročnější.

Luke

Tomáši “vyděláme na tom všichni” no to si snad děláš prdel, ne?
Moje peníze tady jdou do pič…n, pokud neumíš tvým dětem zajistit ani jízdenku, tak seš fakt vocas. Za ty peníze by mohly stát nové nemocnice, mohl bys bojovat s chudobou…

Zbyněk

Ano, za ty peníze bychom mohli uspokojit lidi žijící v ghettech a ty nové nemocnice můžeme postavit pro nějaké soukromníky, kteří na tom opět vydělají.

xyz

Nemocnice existují i státní. A s chudobou se dá bojovat i jinak než cpaním peněz do ghett.

Mimochodem, i obyvatelé těch ghett mají nárok na 75% slevu, jsou-li ve věku do 18 či nad 65 let či pokud jde o studenty ve věku 18 – 26 let. I oni mohou „sociálně citlivě“ jezdit ve vlacích i linkových autobusech.

Apollo17

„Ano, za ty peníze bychom mohli uspokojit lidi žijící v ghettech“
To bych chtěl vědět,jakou máte představu,že by jste uspokojoval lidi v getech 🙂 .Sexuálně,nebo by dostávali cigára a chlast zdarma?

Tomáš

Chtěl bych tě poznat osobně, jestli si tak ubohý, jako tvůj komentář.

Tomáš

Komentář platí na uživatele “Luke”, aby nedošlo k nedorozumění.

náhodný kolemjdoucí

Sleva na dojíždění v rámci integrovaného systému OK. Bývaly i zlevněné jízdenky pro vysokoškoláky, které měli pouze na cesty na víkend domů. Ale dávat to po celé republice, to už je opravdu zbytečné utrácení.

Zbyněk

Aha, takže k čemu tady veřejná doprava je? Má být dostupná co nejširšímu spektru. Ceny pro bezpřijmové skupiny byly nehorázně vysoké. Taky jednou budete důchodce. Studentům přeci nikdo neříká, aby jezdli po republice, stát dal pouze možnost širší skupině možnost využít zavedené služby, což předtím nebylo finančně únosné a tito lidé nemusí být izolování, čímž došlo k jistému zkvalitnění života.

xyz

„Ceny pro bezpřijmové skupiny byly nehorázně vysoké.“
Důchodci nejsou bezpříjmová skupina.

Mimochodem, jsou i osoby, jejichž příjem (sociální dávka) je výrazně nižší než průměrná penze, přesto ve veřejné dopravě musejí platit plné jízdné.

“ tito lidé nemusí být izolování“
To nemusejí být ani tak. Mohou využívat (beru-li v úvahu samozřejmě nenouzový stav) procházek, komunitních center či podnikat kratší výlety (u kterých se cena tolik nepromítne). I v blízkosti bydliště může být krásně.

xyz

** „“ tito lidé nemusí být izolování““
A i tady připomenu, že do některých míst je spojení veřejnou dopravou tak mizerné, že je nepoužitelné i pro ty důchodce (snad vyjma cesty do nejbližšího města, kde pak musí důchodce strávit celé dopoledne, než mu autobus pojede zpět).

Takže z pohledu (ne)použitelnosti veřejné dopravy: izolace i se 75% slevou.

ušatá

Upřímně řečeno, konečně se něco dalo na posílení železnice v osobní dopravě a výsledkem je vyšší počet cestujících a počet spojů. Takže jedině dobře. Dokud bude silniční doprava silně (i finančně podporována), jiná cesta není. Takže kritika tohoto není na místě. Musela by se změnit dopravní politika ČR a pak se může mluvit o tom, jak jinak se to dá dělat.

nono

snad nenaznačujete, že ty slevy vyhnaly lidi z vlaků 😀

xyz

Samozřejmě že je jiná cesta – ty samé peníze dát na navýšení počtu spojů tak, aby přitáhly více platících cestujících.
Dlouhodobě zmiňovaným aspektem také je, že důležité je přetáhnout z aut do veřejné dopravy ty cestující, kteří potřebují jet tak jako tak (a takovou skupinou je převážně skupina pracujících) – ne za účelem uměle vzniklé poptávky, kdy dotyčný by bez těch slev nejeli nikam.

Tzn. námitky JSOU na místě.

Mimochodem, ta 75% sleva se samozřejmě týká i linkových autobusů. Ne na „posílení železnice“.

D.S.

Nesouhlasím. Ano podporu železnice potřebuje, ale pochybuji, že toto opatření snížilo počet aut na silnicích. Takto akorát vybraná část obyvatel cestuje, když by za normálních okolností seděla doma. Když podporu, tak pro všechny nebo rovnou opačně pro produktivní část obyvatel, která jezdí především autem, to by pak možná smysl mělo.
Takto se akorát jedná o propagandu ANO a kupování voličů se státních peněz.

xyz

Navíc tato státní podpora se týká i těch krajů a relací. Bez ohledu na kvalitu dopravního spojení.

Tzn. i relací, kde jezdí i nějaké ty „3 – 4 páry autobusových spojů za den“, tzn. sotva použitelné pro dojíždění do/ze školy (a i tam může být problém při nějakém tom odpoledním vyučování); i pro ty důchodce to je hůře použitelné (když jede autobus z města/městečka v 5:30 h a pak až někdy po 12. h, přičemž do města předtím přijede v 7:30 h, tak to aby důchodce strávil ve městě celé dopoledne).

A pro pracující prakticky nepoužitelné.

Lemmy

Přesně tak, nejde o to „zvyšovat“ podíl železnice dotovanými zbytečnými jízdami studentů a důchodců, ale nabídnout reálnou alternativu k autům.
V tomto smyslu se 6 miliard vyhodilo z okna alias prožralo – kvalita cestování se snížila (přecpané spoje), nové vozy nikde a navíc se skupině platících plné jízdné zdražilo…

Miloš

Tvrdíte,že železnice podporu potřebuje.Ta „vybraná část obyvatel“ tím,že nesedí doma a cestuje,vlastně tu železnici podporuje.Sice jen čtvrtinou plného jízdného/zbytek doplatí stát/,ale je to podpora, nebo ne?

Petr766

Stejná podpora platí i v autobusech, to jen tak pro „upřesnění“…

Dalibor

Jenže to má i vedlejší efekt.. méně prostoru na železnici pro náklad. A studii co je přínosnější, jestli přesouvat lidi do vlaku nebo náklad do vlaku jsem zatím nikde nezaznamenal.

Martin

A to je ta krásná země… 🙂

Petr

Mně z toho spíš vychází, že kompenzace za slevy jsou součástí tržeb z přepravy, takže je článek na vodě.

D.S.

Ano, výrok v titulku: „Slevy přinesly Českým drahám přes dvě miliardy navíc“ je zavádějící. Protože 2 miliardy slevy ČD nepřinesly. Adekvátní by bylo srovnání rozdílu tržeb z jízdného před slevami a po zavedení slev s přičtením kompenzací.

D.S.

Pořád, ale nevidím ty 2 miliardy navíc pro ČD, jak se píše v titulku, když srovnám celkové tržby v období před a po slevách.

D.S.

Omlouvám se, máte pravdu.

Petr

Nemusíte se omlouvat.. částečně pravdu má, ale částečně ne… Ten rozdíl tam sice je, ale mezitím přibilo cestujících a o něco se zdražilo jízdné, takže částečně to drahám pomohlo, ale určitě ne o celé dvě miliardy, ale kolem půlky této částky… Stejně jako u ostatních. U drah je to více vidět v celkové platbě. Pomohlo, ale určitě ne o tolik…

Karel II

Má to logické vysvětlení. Slevy zvedly poptávku po cestování, vyšší poptávka vygenerovala vyšší ceny. Linka Praha – Ostrava to dokumentuje jednoznačně. V atraktivních časech jsou vlaky komplet vyprodané i týden dopředu, bodejť by dopravci (všichni) nezvedli ceny.

michal

Železnice v ČR není jen Praha – Ostrava.

Karel II

To není, nicméně… studenti místo kolejí v Praze nebo Brně začali v hojné míře dojíždět. A nejen oni. Ten růst poptávky se projevil prakticky všude. A Praha – Ostrava je extrém. Kde je vyčerpaná kapacita, roste cena o to rychleji.

xyz

Přinejmenším jeden z krajů vloni argumentoval tím, že od 12/2019 mění způsob objednávky z netto na brutto mj. právě proto, aby ušetřil tím, že peníze za státní slevy budou díky tomu odečteny z jeho úhrady, namísto aby šly přímo do rukou dopravce nad rámec úhrady od objednatele.

Tzn. je možné, že letos, kdy část krajů již jede systémem brutto (zatímco ještě vloni bylo všechno či skoro všechno netto), tomu bude jinak.

(Pozn. nejsem zastáncem 75% slevy na jízdném pro tyto široké skupiny lidí, nicméně tento možný rozdíl nelze opomenout.)

J.K.

Jenom pro úplnost – celkově jde do slev 6 miliard , ČD si přišly na dvě, takže zbytek jsou ostatní drážní dopravci + busy?

Jarda

To je zase Sůrovina:-(

Jadris

Je to clanek o CD a neni v pozitivnim duchu, klasika..

Pečlivý pozorovatel

Pane Sůro čísla pravděpodobně sedi, to je jasné, ale celý článek vyznívá evidentně jako obvinění ČD z toho, že vlastně ty doplatky zneužity. Na to mi tu ale chybí ještě některé údaje. Například jak se změnila objednávka zda do plusu, mínusu, nebo zůstala stejná. Nebo o kolik více musely ČĎ zaplatit za tu elektřinu. V loňském roce došlo k dosti výraznému zdražení. Mě se kupříkladu zálohy zvedly téměř o třicet procent. A byla i celkově dosti veliká inflace. S přihlédnutím k tomuto to zdražení jízdného zas nevypadá tak nelogické.

Pečlivý pozorovatel

To že se moje zálohy na elektřinu nedají srovnávat s trhem na kterém kupují ČD samozřejmě vím to byl jen příklad, protože ceny rostly všude. Článek je založený na faktech ano to máte také pravdu ale jen na některých na těch které se hodily. Jak jsem psal, když porovnáváte peníze vyplacené na kompenzacích od objednatelů za poslední roky, mělo by tam být i jak se měnila objednávka.

D.S.

Myslím, že se zavedením slev své akční nabídky zdražili všichni dopravci. Je to vidět u RJ a o LEO nemá smysl diskutovat vůbec.

Jerry

Ale že si leošek přišel na pěkné peníze podvodem to je v pohodě

SaulGoodman

Navíc bych to neoznačil za podvod. Nemorální? Vychytralé? Využívání špatně nastaveného systému? OK. Ale podvodu se pokud vím nedopustil.

noerf

Ta kalkulace s 5 % přiměřeným ziskem je reálně nepoužitelná. Respektive pokud budu mít smlouvu na deset let s nějakou inflační doložkou, kde budu platit pravidelný leasing, mzdové náklady, které se budou zvyšovat o určité procento, náklady na energie se (např. trakční energie, nafta) s jejichž cenou se dá počítat ve smlouvě. Ale pokud jednotky nebo soupravy koupí dopravce, vznikne mu finanční výdaj, dle odpisů jednotky po deseti letech finančně odepíše, ale na konci období mu zbydou vlaky s nějakou cenou, za kterou je může prodet, ale to už se do zisku nepočítá.