Státní slevy zastavily úbytek cestujících v autobusech, vlaky jsou na novém rekordu
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
Zářijové zavedení státních slev pro občany nad 65 let a studenty do 26 let se výrazně promítlo za jediný měsíc
Hustýý, to mě nenapadlo..tož asi taky zavítám zpět do školní lavice na chvíli 😀
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2695550-dva-mesice-jedna-miliarda-dopravci-vycislili-sve-pozadavky-vuci-statu-za
Od příštího září taky začnu využívat veřejnou dopravu. Udělám to, jak bývalý spolužák. Jelikož mám teprve 22 let, tak si dám přihlášku na nějakou SŠ (SOU), nechám si potvrdit průkazku nebo ISIC kartu či co je potřeba k tomu, že jsem student a po pár dnech na škole skončím a hurá budu taktéž jezdit skoro zadara do práce. 😀 Takže já budu jedním z přírůstků 😀
Je smutné,že se čím dál víc lidí chová jako podvodníček,který hledá mezery v systému…..
A přesně proto jsem nebyl a nejsem zastáncem těchto slev. Za podvodníčky to zaplatíme my daňoví poplatníci. Mě se to sice mluví, když už je mi přes 30 let. Těžko říct, jestli bych taky nepodváděl, když mohou ostatní, navíc jet denně za pár směšných korun nebo za 80 Kč (a to ještě s In 25 když jedu vlakem) je rozdíl. Docela se divím, že taková mezera v systému je. Asi to nikoho tam nenapadlo, že se to dá takhle zneužít…nebo tomu nerozumím.
A co teprve podvody s průkazy ZTP/P a na ně navázanými slevami všude možně, ty vám nevadily/nevadí?
Jen bych asi tyto lidi nenazýval podvodníčkama. Jsou to prostě podvodníci a zloději, kteří nás okrádají, nic víc, nic míň.
A ještě dostanete slevu na dani z příjmu, před lety to bylo 1 900 Kč, no neber to. Konečně vláda nám jde příkladem.
Možná by páni statistici měli zohlednit počty lidí, kteří dříve byli bez práce a nynízačali dojíždět do zaměstnání.V současné době máme nejnižší nezaměstnanost od krize z roku 2007.Postačí příklad 5000 lidí z pracovního úřadu, kteří našli práci a k dojíždění začali používat vlak.Budou dojíždět 5krát v týdnu tam a zpět a budou mít 5 týdnů dovolené,takže 5000 lidí krát 47 pracovních týdnů a rázem přibylo 235000 cestujících…..budeme počítat,že ti to lidé využívají slevy dopravců.A to si myslím,že z bývalých nezaměstnaných lidí vlak využívá více než 5000.Takže oni to zase nejsou až tak úžasné nárůsty počtů cestujících jak nám to státní… Číst vice »
A co nárůst IAD, respektive celkový růst objemů dopravy, a srovnání s ním? Není celý ten humbuk jen dalším důsledkem pokračující centralizace a vynuceného dojíždění? A co porovnání i s absolutními čísly, kde nárůst nejmenšího z nich pořád nedosahuje byť stagnujícího vyššího čísla? Ono by to pak vyznělo přeci jen poněkud jinak, možná pro mnohé méně vesele.
Ten nárůst o cca 10 % ve vnitrostátní linková dopravě se mi zdá podezřelý. Existuje spolek IODA, který se snaží na jednom místě zveřejňovat data vztahující se k dopravě. Podíval jsem se na časovou řadu, kterou zde mají: http://data.ioda.cz/#ds=287s_all-all&cr=kvartal. Je zde pěkně vidět, že data za 3. čtvrtletí v roce 2017 nezvykle poklesla a v roce 2018 se v zásadě jen vrátila na svou obvyklou úroveň, resp. vychází mi z toho podobný nárůst jako v železniční dopravě. Dále je potřeba vzít v úvahu i jiné vlivy. Typicky počet pracovních dnů za dané období. Také letošní léto bylo extrémní v počtu… Číst vice »
Je veskrze pozitivní, jestli se podařilo zastavit úbytek cestujících v linkových autobusech, jako doplňkové dopravě od/k vlakům. Bez nich by veřejná doprava byla pro mnoho cestujících nepoužitelná. Přínos dálkových autobusů už je však diskutabilní, zvlášť když jejich trasa vede paralelně s trasou vlaku. Nicméně celkový trend většího využívání veřejné dopravy je celospolečensky prospěšný.
Naopak, přínos dálkových autobusů je značný – většinou jsou o dost rychlejší než souběžný vlak a dají se tak využít velmi dobře i místo auta. Také už před lety donutil Jančura reagovat ČD cenově ještě v době, kdy se mu o vlacích jen zdálo. Já třeba na některých trasách, pokud by nejezdily dálkové autobusy, tak než skákat vlakem o desítky minut déle a dráže, tak bych jel raději autem. Jestliže 70 km trasa trvá vlakem skoro hodinu a půl a ještě musím přestupovat na škaredém nádraží někde v „prdelákově“, tak sorry, to není služba pro mě. Bus to zvládne za… Číst vice »
Přesně tak, kdyby nebyla konkurence dálkových autobusů, tak do krajských měst žádné akční jízdenky neexistují, protože by ČD zneužívali monopol a i přes jejich existenci je vlak zpravidla dražší než souběžně jedoucí autobus.
Z hlediska konkurenčního tlaku na snižování cen lze souhlasit. Ovšem z hlediska ekologických dopadů je autobusová doprava, provozovaná souběžně s vlakem v elektrické trakci, prasečina.
Stejně jako motorový vlak jedoucí v celé své trase po elektrifikované trati a že jich u nás je.
Ano, ale to neomlouvá nesmyslný souběh autobusů s elektrickými vlaky. Zatím prostě v Česku chybí lehké elektrické vozy. Snad se to postupně zlepší, např. na lince S49 v Praze se má vrátit elektrika. Na druhou stranu si dokážu představit, že provoz na některých neelektrifikovaných tratích převezmou autobusy. Obecně nejsem příznivcem motorové trakce na železnici, provoz nevychází ekonomicky ani ekologicky.
Těch čistě souběžných linek v dálkové dopravě u nás moc není (např. Praha – Chomutov neberu za souběžnou linku, když R jede oklikou přes Ústí) a tam kde souběh je (např. Praha – Budějovice přes Tábor) by z ekologického hlediska měla být řešena příčina a ne následek. Stát jako vlastník ČD je nechal lidově řečeno „moc mlaskat“ a pak se logicky objevili dálkový bus dopravci. Kdyby stát na těchto relacích nepřipustil, aby ceny ve vlaku byly přemrštěné, nikdy by se nevyplatilo autobusovým společnostem tyto linky provozovat.
vždyť na jih tam Jančura plánuje nasadit vlaky (takže busy zmizí) – čeká se na probíhající dostavbu posledního úseku 4. koridoru, kde je stále jednokolejka jak za císaře pána…
Naopak… autobusy tvoří páteř veřejné dopravy. Mají dvojnásobný podíl přepravených lidí, oproti vlakům. Počet lidí, kteří z busů přestupují na vlaky, je naprosto marginální.
Naopak… vlaky tvoří páteř veřejné dopravy a na ně po vzoru nejvyspělejších dopravních zemí (Švýcarsko,Japonsko) by mělo navazovat vše ostatní.
Možná tak ve vlhkých šotosnech. V reálu přepraví autobusy 2x tolik lidí co vlaky a naprostá většina jejich cestujících buď nepřestupuje vůbec, nebo přestupuje na MHD. A jen úplně šílenej šotoušek bude lidi z veřejné dopravy vyhánět tím, že jim místo přímé cesty 30min autobusem do města, udělá z přímého busu jen přípoj na vlak, potom je nutí jet 30minut vlakem a následně klusat 20minut od nádraží nebo je nutí do cíle ještě přestoupit na MHD, takže z přímé cesty jim vyrobí jednou tak delší cestu s až 2 přestupy navíc, nebo 1 přestupem navíc a k tomu s aspoň… Číst vice »
tu konjunkturu prozereme, at to stoji, co to stoji! uz je lepe, ANO!
To je sice krásný, ale tohle vše někdo plati že. Asi víme všichni kdo. Trošku mi to připomíná něco jako výrobu zboží na sklad. Ono se to neprodává, ale abychom uměle udrželi zaměstnanost budem vyrábět na sklad.
Výrobana sklad je přeci trochu neco jiného. Vyrobené zboží je produkt, který pravděpodobně prodáte později.
Je to naprosto to samé. Je to prostě zbytečnost a každý normálně uvažující soukromník výrobu uzavře než by se dostal do spirály dluhů díky slůvku ,,pravděpodobně,, Stát se ovšem jako rozumný soukromník nechová a tak že má někdo nutkání jet například z Prahy do Kutné Hory na kafíčko a dortík za státní slevy, které dotuje každý pracující člověk, je prostě zbytečnost a mrhání veřejnými financemi.
Je to pro ekonomiku/stát prospěšnější, než aby dotyčný seděl doma. Toto platí za předpokladu, že poskytovatel služeb řádně odvádí daně (eviduje přijmy).
Umělá zaměstnanost je prospěšná? Třeba by těch lidí bylo třeba jinde, kde by pro ekonomiku byli skutečně prospěšní.
Vůbec se nejedná o nějakou „umělou zaměstnanost“, ale že je pro stát prospěšné, když lidi peníze budou utrácet za služby, které jsou na cestování navázené, než aby seděli na úsporách doma. Takže berte slevy ve veřejné dopravě jako pobídku státu pro rozvoj cestovního ruchu. O jeho ekonomické prospěšnosti pro stát snad nepochybuje nikdo.
O tom pochybuje každý normální a rozumný člověk. Za slevy které tu svým zpusobem ,,prožereme,, mohlo být například několik kilometrů dálnice, ktera by tu byla navždy, to by přínosem pak opravdu bylo. Jenže ted se ,,nažereme,, když na to máme a zitra nějak bude.
Velmi zajímavá by byla i další srovnání, jako např. poměr tržeb vůči dotacím (kde do druhého jmenovaného by byly zahrnuty jak úhrada za dopravní obslužnost, tak i kompenzace dopravcům za slevy) coby jeden z ekonomických ukazatelů.
Možná by bylo fajn spíš zveřejnit meziroční nárust za září,jelikož nárust o 1,5% mezi červencem a zářím je v tomto kontextu naprosto nicneříkající,jelikož logicky v letních měsících(červenec,srpen),kdy jsou prázdniny a dovolené je poptávka po veřejné dopravě daleko nižší,což je ostatně dobře vidět i v omezování některých spojů,zejména v závazkové dopravě,PID a podobně
Taková data bohužel nejsou
To je škoda (na druhou stranu chápu, že třeba RJ, který data má, je nechce jen tak pustit kvůli konkurenci). Ale třeba u nich by mě i zajímalo srovnání třeba za poslední 3-4 roky vždy za stejná období – jednak kvůli zelené konkurenci, kolik mu vzala a pak taky právě vliv slev, kolik to přineslo dojíždějících studentů místo aby zůstávali na koleji / privátu a výletujících důchodců. Letos třeba na vlacích do Prahy jsem měl při rezervacích dojem, že jsou obsazeny více a mnohem dříve (a pro mě to pak znamenalo v konečném důsledku dražší jízdné i přes slevu na… Číst vice »
RJ u autobusů je hlavně v kategorii linková mimo ZDO, která ve statistikách je. Pod to spadá i FlixBus a celkově je tam značný pokles.