Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

SŽDC ukázala novou podobu vyšehradského mostu. Stávající vydrží jen pět let

Vizualizace nového železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: SŽDC
Vizualizace nového železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: SŽDC

Kolem železničního mostu pod Vyšehradem přes Vltavu začíná být opět horko. Ministerstvo kultury v těchto týdnech finišuje s rozhodováním, zda ho ponechá pod památkovou ochranou, Správa železniční dopravní cesty mezitím upozornila na novou studii, podle které vydrží most jen pět let.

Na materiál Kloknerova ústavu jako první upozornil server Aktualne.cz  „Zkorodovaná konstrukce je v natolik špatném stavu, že je třeba, aby byla nahrazena novou. Prvků, které by bylo potřeba opravit, je totiž opravdu hodně. Zbourání konstrukce je proto varianta, která odpovídá stavu, ve kterém ten most nyní je,“ sdělil Aktuálně.cz ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko. Podle studie vydrží provoz vlaků maximálně pět let.

Už na jaře SŽDC přišla s tím, že je potřeba most zbourat. „Průzkum prokázal, že stávající nosná konstrukce je ve výrazně horším stavu, než se původně předpokládalo. Použitá ocel je z dnešního pohledu pro dynamicky namáhané mostní konstrukce zcela nevhodná a v rámci rekonstrukce je nutné vyměnit minimálně 60 procent prvků stávající ocelové konstrukce s efektem prodloužení životnosti nosné konstrukce o pouhých 30 let,“ uvedla tehdy mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Památkáři ale bourání mostu odmítají. Osud mostu teď závisí hlavně na rozhodnutí ministerstva kultury, které řeší konec památkové ochrany. Nový náměstek pro dopravu v Praze Adam Scheinherr včera na svém facebookovém profilu uvedl, že prý je již rozhodnuto a že se budou snažit most zachránit. Rozhodnutí ale ministerstvo kultury dosud nevydalo.  „O tom, že bychom zrušili prohlášení železničního mostu  v Praze na Výtoni za kulturní památku, nic nevím –  ještě ani nemáme všechna předepsaná stanoviska, potřebná pro rozhodnutí, informaci tedy zatím potvrdit nemohu,“ řekla Simona Cigánková, mluvčí ministerstva kultury.

SŽDC už na svém facebookovém profilu představila i novou podobu mostu. Podle návrhu bude tříkolejný. Čtyřkolejný, který by více odpovídal budoucímu nárustu železnice v Praze, není možný postavit. „Čtyři koleje se nevejdou, pokud se mají zachovat současné podpěry mostu. A to je požadavek památkářů,“ uvedla SŽDC na facebooku.

Most byl od loňska uzavřen pro pěší, TSK letos dokončila rekonstrukci jedné z lávek.

 

42
Diskuze

avatar
19 Komentáře
23 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
26 Autoři komentářů
AlibabaAsdfliberal sharkPozorovatelLWQ Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
liberal shark
Host
liberal shark

Jestlipak soudruzi památkáři převezmou zodpovědnost za bezpečnost tohoto mostu ? Půjdou si sednout za obecné ohrožení a zaplatí odškodné obětem ?

Pozorovatel
Host
Pozorovatel

A proč by nový most musel nutně vypadat jako ten nynější? Původní železniční most pod Vyšehradem také vypadal jinak než ten, který tam stojí dnes. U Národního divadla taky byl řetězový most a ne ten dnešní. Tak ať si památkáři odvezou na dvorek před budovu památkového úřadu jeden díl dnešního mostu a tam se jím kochají. Podívejte se na trať 070 k Mladé Boleslavi, tam v obci Krnsko stojí železniční most, klenoucí se nad údolím Jizery a do ní vlévajícího se potoka. Na internetu jsou obrázky, kterak ten most vypadal od postavení do roku 1884 (Schifkornův nosník), jak vypadal od… Číst vice »

hrbata
Host
hrbata

No já si z tohoto článku beru především to,že jsou mezi námi lidé,kteří jsou ochotni za svou pravdu nehledíce na vyjádření vysoce odborného ústavu obětovat lidské zdraví,materiální škody a nedejbože životy. Takže pokud nebude sejmuta památková ochrana,doufejme,že se ten most za 5 a více let nerozsype pod soupravou vlaku. Mám naprosto jasno v tom,že by se v článku uvedení aktivisté zřekli jakékoli zodpovědnosti za své „dnešní“ rozhodnutí.

Daniel
Host
Daniel

Moc krásná studie, bylo by hezké, kdyby se rekonstrukce/vystavba ubírala tímto směrem. Moderní architekturu dost postrádá osobitost a duši…

R.L.m.
Host
R.L.m.

Ach jo, přijde mi tento návrh trochu nešťastný. :o( Památkáři: Pokud na provoz / opravy připomínkovaného nijak resp. zásadně finančně nepřispívají, tak ignorovat (kéž by to bylo tak snadné), maximálně se pokusit vyjít vstříc tím, že „nové“ se vzhledově bude (trochu v obrysech) blížit původnímu. Pokud by alespoň na straně ke Smíchovu mohly být 4 koleje, jakože možná po menším bourání s odřenýma ušima ano, tak potom postavit nový dvoukolejný most po proudu / severně od stávajícího. Na straně k Výtoni / Nuslím zjednosměrnit ulice: Svobodova jen k Vltavě + tramvaj, Vnislavova od Vltavy. V získaném prostoru od Vyšehradu 3.… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

nebudu do toho kecat, ale ta lávka pro pěší po go je na tym mostu co půjde pryč?

sladlu
Host

3 koleje jsou málo… SDŽC nejsou vůbec prozíravý do budoucna. Každá studie o kapacitě v budoucnu nemá hlavu a patu ( i u ŘSD). Omlouvá je skutečnost že za 50-100 let bude ze Smíchova na Hlavní nádraží tunel pro městskou železnici 😀 A co ta zastávka na mostě? hrůza. 50m za zatáčkou je Smíchov 😀 úplně zbytečná A co zastávka Vyšehrad-Albertov??? Tak krásná zastávka bude zbourána co? Měla by tam stát kopie!!! Reprezentativní kopie by zvýšila kulturní úroveň železnice… Vždy od pravěku platilo že bohatství státu se odráželo ve krásách staveb. Přidaná hodnota k fukčnosti staveb 😉 Třeba Plzeňské nádraží… Číst vice »

ukulele
Host
ukulele

Na vině je nedosatečná údržba.

Martin V.
Host
Martin V.

Na vizualizacích koleje vypadají jako by to byla pevná jízdní dráha. Dělá se něco takového i pro ocelové mosty? Současné provedení s dřevěnými mostnicemi je docela hlučné. Jinde se psalo o průběžném štěrkovém loži na novém mostě. Jsou dnes tedy nějaké další hi-tech možnosti jak položit kolej na příhradový most?

Alibaba
Host
Alibaba

Tak možné je vše. Řešení upevnění na ocelový most na ocelovou desku je hlučnější než svršek s mostnicemi a to je hlučnější než průběžné štěrkové lože (ocelový žlab). Dávat tam betonové koryto pro spodní uložení mostovky je staticky nevýhodné.

don
Host
don

Nechápu na co je nástupiště na mostě když může být na břehu před začátkem mostu na obou stranách a místo toho dát 4 kolej i když dál jsou jen 3 . to jako vystoupí člověk u druhého oblouku uprostřed mostu a bude se muset vracet nebo pokračovat dál ve směru jízdy pěšky? fakt efektivní pánové. jak s hlediska výstavby, tak i využívání zastávky k co nejefektivnějšímu přestupu.

martin k
Host
martin k

Opět ukázka jak zdevastovat pražský most který je unikátní a pak ho zbourat. Kdy se lidi začneme zajímat o svoje kulturní dědictví ?

Alibaba
Host
Alibaba

A vy si myslíte, že tu „unavenou ocel“ jste schopen zregenerovat jinak než protažením přes hutě?

LWQ
Host
LWQ

Tahle trat uz nyni ma byt ctyr kolejna, tedy uvazovat o mostu na typicky 100let jako o tri kolejnem je usmevne. Praha neni skanzen, takze ano NPU at ma vstup do diskuze, at nam historicke centrum nenici neco co tam patrit nikdy nebude (mysleno estesticky atp), ale na druhou stranu at z zijici metropole nedelaji skanzen. Takze jsem pro sesti kolejny most s ostrovnim nastupistem pro zastavku PID Praha-Vyton v provedeni podobnem, ale klidne z predpjateho betonu, at se konstrukce muze vybetonovat treba v Karline/Holosovicich pristavu a dovest na misto lodi. V profilu reky nove zadne opery nebudou, vse bude… Číst vice »

LWQ
Host
LWQ

Jen predejdu ostatni diskutujici – argument, ze mezi Vinohradskymi tunely, Vrsovicemi a Vytoni nelze polozit sesti koleji? Lze, lze to – jen se opet nechce byt pripraven na budoucnost, jen se ceka co s ceho vypadne.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak samozřejmě to technicky jde (6 kolejí). Jak to půjde politicky vysvětlit obyvatelům dotčených domů poradíte taky?

LWQ
Host
LWQ

Ale jiste, predstavte si tri koleje v spodnim patre, tri koleje v hornim patre na urovni soucasne nivelety, plus proti hlukova opatreni. Rozplet koleji do jedne urovne na nadrazi Vysehrad, ktere bude moci konecne ty koleje obsluhovat ostrovnim nastupistem. Vysledek? Neni treba „nic“ vysvetlovat obyvatelum, nebot se budou mit lepe nez ted. Jednoduche.

Alibaba
Host
Alibaba

Obávám se, že na rozplet v prostoru Vyšehradu není místo a ani vhodné směrové řešení. To bych chtěl opravdu vidět návrh, kde by se aspoň těch 50 jezdilo.

Démon
Host
Démon

Asi se zapomnělo na to, že most má plnit roli dopravní a nikoliv architektonickou. Až to spadne, tak nikdo nebude řešit jak most vypadal nebo bude vypadat. Ochromí to železnici natolik, že všichni budou chtít jakýkoli nový.

don
Host
don

přesně. památkáři jsou č……, nemám je rad od jistý doby . jsou to zarputilí k….. co si myslí že sto let to tu má být stejný jako teď s pocitem že to tak je správně.

Asdf
Host
Asdf

Památkáři chrání to, co jiní jedinci nejsou kvůli svému malému rozhledu schopni docenit. I když jsou někdy radikálnější, tak zaplať pánbůh za ně.

thegrid
Host
thegrid

památkáři jsou fakt imbecilové občas

David
Host
David

To jedno nástupiště by chtělo dovysvětlit. Nástupiště v druhém směru by pak bylo na Výtoni? Jedno nástupiště pro oba směry by byl na této trati nesmysl. Jinak argument na nemožnost rozšíření kvůli podpěrám mi v případě, kdy se most rozšiřuje o nové podpěry, přijde zcela zcestný.
Byť zde s nahrazením za novou konstrukci z různých důvodů souhlasím, sejmout památkovou ochranu kvůli špatnému stavu je nebezpečný precedent, který dává návod jak se zbavit památkově chráněné stavby, kterou majitel nechce. Stát by měl nějak vymáhat aby byly památkově chráněné objekty udržované, jinak nedává památková ochrana smysl.

Alibaba
Host
Alibaba

Pitomý precedent je dávat památkovou ochranu na most, který neodpovídá novým nárokům na dopravu.
Stát takhle vymáhá sám na sobě, a památkáři požadují zpravidla nesmysly.

D
Host
D

Řekne mi nějaký památkář, k čemu bude pražské železnici ponechání nepoužitelných částí konstrukce, jenom protože jsou staré? Proč se blokuje stavba přiměřeně rozsáhlé stavby potřebě železnice místo prorezlého železa? Takový blázinec bych pochopil u viaduktu v Novině, ale teď mi přijde, že ti památkáři jsou tu jenom aby všechno brzdili…

To
Host
To

Páč práce památkářů je jaksi založena na sběru starého železa. Pokud by přiznali, že je to k …, tak by vlastně dali najevo, že jejich práce je také k …

Laik
Host
Laik

Nový by neměl znamenat starý. Pokud bychom stále stavěli kopie starých staveb, žili bychom nyní stále v chatrčích.

Frantisek
Host
Frantisek

Máte něco hezčího do pražského panoramatu? Pokud nějaká estetická hodnota stojí za zachování, neviděl bych problém v kopii. Také by mohlo být pražské centrum plné paneláků, ale co z toho…

Jmfjv
Host
Jmfjv

Hezčí a ošklivější jsou velmi subjektivní přívlastky. Nebo si snad troufáte vysvětlit nám objektivními argumenty, co je krásného na masivních ocelových obloucích v sousedství barokních hradeb Vyšehradu?

Asdf
Host
Asdf

Že se dle vaší logiky nezboural Negrelliho viadukt a nepostavil se nějaký nový most? Přitom to bude v podstatě taky jenom kopie, protože mnohé oblouky se musí postavit úplně znovu.

Alibaba
Host
Alibaba

Sice se některé oblouky staví znova, ale maximalizuje se objem původního kamene + nová malta.
A kámen není ocel.

asdf
Host
asdf

Alibabo, zřejmě jste úplně nepchopil pointu mého komentáře. Ano, kameny jak jistě všichni víme na rozdíl od oceli nerezaví. Ale nejde o to, že se používají původní kameny, jde o to, že je to v podstatě stejně do značné míry novostavba a přesto se neuvažovalo o nahrazení nějakým moderním mostem.

Alibaba
Host
Alibaba

V tom případě se neshodneme na termínu „do značné míry novostavba“ (je to takový oxymóron), což pro mě znamená 100% použití nového materiálu. Což by logicky neprošlo přes památkáře.

Asdf
Host
Asdf

„Čtyři koleje se nevejdou, pokud se mají zachovat současné podpěry mostu. A to je požadavek památkářů,“
Dle toho návrhu má jít o mosty dva. Takže čtyři koleje se vejdou bez problémů.

To
Host
To

ve vizualizaci teda vidím jen 3 koleje + zřejmě nástupiště… jen nechápu – to se budou u stejného nástupiště křižovat vlaky z obou stran, takže jednokolejka?

Démon
Host
Démon

… je to špatně vysvětleno, problém je v tom, že od Vinohradských tunelů na Smíchov nelze přiložit 2 koleje. Vejde se tam max 1 a i to bude problém !

Frantisek
Host
Frantisek

Celým údolím vedou tři koleje, čtvrtá by se tam cpala těžko, tudíž ani na mostě nemá valný význam. Lze snad jen přidat třetí kolej do oblouku k tunelům, pokud se současně zvedne kolej do Vršovic (a případně k ní přistaví druhá, bude-li třeba). Je to tedy zbytečný šum, památkářům lze z těchto důvodů bez obtíží vyhovět.

Johnny Gomezz
Host
Johnny Gomezz

Démon:
samozřejmě tam místo je – jen by se postavili na zadních zahrádkách stávajících nuselských činžáků podle trati kde jsou povětšinou stejně jenom nevzhledný polorozpadlý boudy a přístavky sloužící jako znouzecnost-protihlukovka. A zboural by se pouze 1 – slovy JEDEN – činžovní dům v oblouku u Hotelu Union. Celej prostor by se tim konečně vyčistil a celkově „civilizoval“

Vojta
Host
Vojta

Poněkud nerozumím argumentu o tříkolejnosti z důvodu využití stávajících podpěr, když dle vizualizace je tam dvojkolejlný most + druhý mos stejně široký, kde je místo 2. koleje nástupiště. Rozumněl bych argumentu, že se nedáv více rozšířit trať na výtoňské straně, ale takto to postrádá smysl.

Frantisek
Host
Frantisek

Zřejmě jde právě jen o vizualizaci, v tomto ohledu značně zmatenou.

D
Host
D

Vizualizace vypadá dost detailně ztvárněná na to, aby tam byl prezentován nesmysl. Zmatená je spíš interpretace SŽDC na FB.

MB
Host
MB

Chápal bych to tak, že se nesmí změnit podpěry o tom, že přibudou další, už řeč není. A to vše asi v kombinaci s nemožností rozšířit trať na 4 koleje.