Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Stát krátí železnici peníze. Výdaje na údržbu místo plánovaného nárůstu klesnou

Výhybka, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výhybka, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Příští rok zřejmě přinese výrazné zhoršení finanční situace v české železniční síti. Vyplývá to z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok. Zatímco Správa železniční dopravní cesty žádala na své projekty téměř 47 miliard korun, jistých má zatím 26 miliard.

Dalších 29 miliard bude příští rok v rozpočtu fondu určeno na „financování nepokrytých potřeb“, jde ale o peníze určené vedle železnice i na silnice a dálnice. Není tak jasné, jak velký díl si utrhne Ředitelství silnic a dálnic a co půjde do tratí.

Zmíněných 47 miliard potřebuje správa železnic podle mluvčí Nely Friebové „k provozování, opravám a údržbě dráhy, a to i k již rozestavěným, či aktuálně připravovaným investičním akcím.“ Pro srovnání, pro letošek je schválená výše rozpočtu SŽDC ve výši téměř 44 miliard.

„V současné době probíhají mezi SŽDC a ministerstvem dopravy jednání s cílem navýšení alokované částky pro rok 2020, či alespoň za účelem poskytnutí garance uvolnění potřebných finančních zdrojů z nealokované společné položky,“ doplnila Friebová. Vzhledem k probíhajícím jednáním nechtěla upřesnit, jak a kde by se výpadek peněz projevil.

Letos jde na opravy a údržbu 18,436 miliardy, příští rok má jít 17,581, v roce 2021 17,571 miliardy. Ještě větší rozdíl je ve srovnání s loňskými rozpočtovými výhledy. Ty počítaly pro příští rok s 18,753 miliardy, a pro rok 2021 s 19,069 miliardy Kč.

Ministerstvo dopravy se nedávno pochlubilo vysokým tempem rekonstrukcí tratí. Není ale jisté, zda podobné tempo zůstane i v příštích letech.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ušatá
Host
Ušatá

Opět důkaz rozporů slov a činů. Nekonečné řeči o potřebě čelit změnám klimatu, zastavit devastaci krajiny, dostat do ní více zeleně, vody apod. A nakonec půjdou zase peníze do silnic a dálnic namísto do šetrné železnice. Čili kde jsou ty řeči o potřebě dostat nákladní a osobní dopravu na koleje? Jen na západě Čech se dostává přes hranice kolem 10 000 kamionů a využití železnice oproti minulosti je zde na pár procentech!!! A nikomu to nevadí. Jen se zase mluví a zdraví a příroda jde do ….háje!

jan
Host
jan

Já si stále myslím, že sždc by mělo mít alespoň jednu podbíječku. Aby v době škrcení peněz mohlo dál opravovat..

Milan
Host
Milan

A nebude to nahodou narovnani toho ze pomer prepravenych osob a zbozi je zeleznice silnice 1:6 tak by asi ty investice mely byt v tomto pomeru?

František
Host
František

Pokud chceme, aby podíl silniční dopravy stoupal a železniční klesal, pak nepochybně. 🙂 Ovšem, není to jen výše, nýbrž i struktura investic, co rozhoduje.

Ušatá
Host
Ušatá

Zájmem musí být, aby se ten poměr přeprav změnil. Dalšími investicemi do silniční dopravy se to ještě prohloubí, ke škodě všech obyvatel, kteří to nakonec zaplatí nejen penězi, ale hlavně životy, zdravím. A nejen to, jíst asi budeme asfalt a pít naftu a benzín???

Bob
Host
Bob

Kde asi udělala vláda premiéra Bureše chybu, že v době hospodářského boomu a rekordních daňových příjmů nemá peníze?

Tomes43
Host
Tomes43

Akcí „Peníze pro všechny“. Všem přidala.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Vést jako firmu. Ještě zařídit, aby stát dostával státní dotace, jako nejmenované firmy nejmenovaného ministra, a bude to OK.

Octupus
Host
Octupus

To vymyslel pan ministr Kremlík nebo jeho pan 1. náměstek ministra dopravy Čoček? Sníží MD i tok peněz do firmy, kde působí otec pana náměstka?

Bob
Host
Bob

Co jiného očekávat od nejzkorumpovanější vlády v české historii…

Ušatá
Host
Ušatá

Špatné informace. Podívejte se více do minulosti a sledujte,kdy mizelo nejvíce peněz a bylo nejvíce afér, dodnes nevyřešených a bez postihů!

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Na mě to působí tak, že se to trochu podseklo, aby se tam pak dalo během roku přisypat, když se něco někde nevyčerpá (např. spolufinancování investic, které se na něčem zaseknou).

Martin
Host
Martin

Nejprve je treba se pochlubit jak davate hodne na zeleznici a pak to proskrtate, to vam chvili na popularite vydrzi nez si lide vsimnou…

Ic540
Host
Ic540

Nejlépe kdyby vyhrála Top 09 nebo ODS. Že? To by se začaly rušit tratě a stav rozpočtu by byl miliardy spočítatelné na jedné ruce. Co by Jste psal potom. Že je to správné a že je dobře že je země rozkradena…?

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Byste

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Vezměte si pilulku a zajezte ji koblihou.

Martin V.
Host
Martin V.

Technický dotaz: Poplatek za dopravní cestu, který platí dopravci, je rovnou příjem SŽDC, nebo to taky putuje skrz SFDI a je to už zahrnuto v uvedených sumách? Kolik zhruba dělá za rok?

Kubrt
Host
Kubrt

Poplatek za použití DC (a za přidělení kapacity) jde přímo SŽDC. Představu o příjmech SŽDC poskytují výroční zprávy, třeba za 2017 byly tržby SŽDC od dopravců cca 4 milirady a různé dotace od SFDI cca 18 GKč https://www.szdc.cz/documents/50004227/50156809/2017-szdc-vz-cz.pdf/77027a21-ded5-49a8-94ca-c9602194da8d

Jan Sůra
Admin

Přímo.

LKB
Host
LKB

Spoustu veci na soucasne vlade nemusim resp. mi subjektivne vadi. Ale kdyz vite, ze nektera organizace dlouhodobe funguje malo hospodarne a kupuje si spoustu veci moc drahych, soucasny postup dava smysl. MD timto tlaci SZDC, aby mela efektivnejsi provozni procesy. A to vnimam jako velmi rozumne. A k tomu, proc na koridorech jsou vlaky precpane. Si vezmete, ze vlak rychlikove / expresni vrstvy jede zhruba stejne dlouho Praha – Kolin (EC 279 za 36 minut, 62 km trate), Breclav – Brno dolni nadrazi (EC 275 za 28 minut, 59 km) a Jihlava mesto – Okrisky (R 661 za 37 minut,… Číst vice »

LKB
Host
LKB

A tim, ze SZDC zefektivni provoz, bude mit vice penez na investice!

Gejza
Host
Gejza

„MD timto tlaci SZDC, aby mela efektivnejsi provozni procesy“.
To byste ale mohl vztáhnout na všechny veřejné subjekty. Proč třeba neosekat financování nemocnic, když nakupují drahé přístroje, že?

Problém který popisujete se dá řešit tím, že do SŽDC seženete schopné lidi, zefektivníte vnitřní procesy, odbouráte nějakou byrokracii a možná i nějakou nadbytečnou úroveň vedení. Třeba také tím, že do VŘ systematicky připustíte zahraniční konkurenci. Rozhodně ale ne tím, že jim prostě dáte méně peněz. To v podmínkách ČR vždy znamená omezení vlastní činnosti.

LKB
Host
LKB

Gejza: To, co pisete („do SŽDC seženete schopné lidi, zefektivníte vnitřní procesy, odbouráte nějakou byrokracii a možná i nějakou nadbytečnou úroveň vedení. Třeba také tím, že do VŘ systematicky připustíte zahraniční konkurenci.“) jsou vsechno veci, ktere se daji udelat zevnitr v ramci SZDC jejim vedenim a vsemi zamestnanci. S temi opatrenimi bych se ztotoznil, davaji smysl, i kdyz je taky potreba je spravne provest. Tady se ale diskutuje o pozici MD zvenci vuci SZDC. A zde penize jsou nejsnazsi nastroj. Jak k necemu dotlacite zvenci organizaci, ktera sama uvnitr nechce? PS: Myslim, ze tlak na nemocnice a zdravotnicka zarizeni existuje… Číst vice »

Medvěd
Host
Medvěd

Záměr MD souhlas. Trať Jihlava – Okřišky postavil Franc Josef (Wien FSJ – Znojmo – Kolín – Berlin) a ČD udržovaly a přešlo to na SŽDC. Trať kopíruje řeku. Brno – Břeclav už za komunistů upravovali na 140 km/hod., kvůli tomu měnili laminátky Brno s Plzeňským depem.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Brno − Břeclav stavěl Ferdinand, předchůdce France Josefa. Hrozná rodina, což?

IGCT
Host
IGCT

Tak takovou blbost jsem už dlouh nečetl. Nemáte náhodou MBA nebo studia na zahraniční univerzitě? Nevím co si konkrétně představit pod pojmem, že SŽDC kupuje drahé věci.

Dalibor
Host
Dalibor

to bude doktorat ze Sladkovicova.

LKB
Host
LKB

Dalibor: Argumentacni faul od vas. Odkud mam doktorat neni pro tuto diskuzi relevantni. A je to jina VS nez Sladkovicovo :).

Lektor
Host
Lektor

Především ten co něco takového napíše. Tak veřejně přiznává že o způsobu financování investic a celkově o struktuře SŽDC neví nic, protože by jinak věděl že to co napsal je nesmysl.

LKB
Host
LKB

IGCT: Pred vynasenim prikrych soudu mrknete do podkladu NKU, napr. „Informace z kontrolní akce NKÚ č. 11/31
Majetek státu, se kterým hospodaří státní organizace Správa železniční dopravní cesty“, ale i 05/15 a dalsi kontrolni akce. Myslim, ze jseme informaci napsal dost citlive a ze je pravdiva.

Tomes43
Host
Tomes43

NKÚ pokud vím upozorňuje na špatné hospodaření většiny ministerstev a státních podniků.

VRT
Host
VRT

Vtipný je, že to nakonec nejvíc odnesou jeho voliči. V případě dráhy modré gumy, bejvalí bolševici a šotousci.
Ale ANO, bude líp.

Zlínka
Host
Zlínka

Mohl by jste vynechat to odporné sáčkování lidí podle toho koho volí. Je to trapné. Svědčí to o vás hodně.

Panda
Host
Panda

Tak volení mafiána takového formátu o lidech hodně napoví, takže spíš je nefér sáčkovat „modré gumy a šotoušky“, kteří volí i jiné strany než ANO (či KSČ/SPD) – dokonce možná ani tolik nevybočují ze státního průměru preferencí ANO…

BoH
Host
BoH

No mě by hlavně zajímalo, koho by člověk měl volit, aby se ten stav na železnici zlepšil. Třeba ODS, jak tam Stanjura osekával, co se jen osekávat dalo? Nebo koho, kdo zlepší investice do železnice 🙂

Pišta
Host
Pišta

Ono záleží na době, jestli je naše republika v době růstu nebo úpadku. Pokud vím, tak Stanjura byl MD v době finanční krize.

J.L.
Host
J.L.

V době krize rozumné vlády investují do infrastruktury, aby se během konjunktury vložené prostředky vrátily.

KraKen
Host
KraKen

dovolil bych si akcentovat slovo ROZUMNÉ !!

Zlínka
Host
Zlínka

Nikoho, protože jsem ještě neviděl politika, kterého by zajímal občan. A je fuk, jestli je z ODS nebo Ano, nebo odkudkoli.

VRT
Host
VRT

Na důchodce jsem zapomněl!

Zlínka
Host
Zlínka

Taky jednou budeš chlapče. A pak si na to vzpomeň.

Pepa Chrastina
Host
Pepa Chrastina

Není to trapné potrefená husičko, a je to naprosto trefné! Důsledek vlády šmejdů a ANO, bude hůř!

Josef Kubeš
Host
Josef Kubeš

Nezbylo by na žebračenky pro tu část populace, co se nechá koupit.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To se jednou jeden (?) zahraniční turista podvil, že je tady taková chudoba, že máme jídlo na lístky a snad i na příděl. Nevypadá to tak.

Xaver
Host
Xaver

ANO, bude líp…

Zdeněk
Host
Zdeněk

Není větším problémem prosazování úspor za každou cenu, které pak nakonec ve skutečnosti žádnými úsporami nejsou? K čemu nám je zrevitalizovaná trať, když na ní nevykřižujete jediný delší nákladní vlak, když byly zrušeny nákladiště a manipulační koleje, takže zájemci o nakládku či vykládku ostrouhají a raději přejdou na kamiony, když jsou tak krátká nástupiště, že se do nich nevejde nic delšího, než regionova? Ty tratě jsou revitalizovány tak, že přispívají k útlumu dráhy a drážní dopravy, a pro případný rozvoj výše uvedeného, jaký už můžeme pozorovat v západní Evropě, budou naprosto nedostatečné.

Ušatá
Host
Ušatá

Zlatá slova! Ta tzv. rekonstrukční činnost spíš vypadá na likvidační činnost. Naprosto neperspektivní.

Andrej
Host
Andrej

Bohužiaľ sa vaša vláda vybrala úplne rovnakou katastrofálnou cestou ako vláda SMERu u nás -> vysoký rast mandatórnych výdavkov na kupovanie hlasov a pozvoľný pokles investičných výdajov. A to všetko v čase vysokého a celkom dlhého ekonomického rastu. Na to v budúcnosti veľmi škaredo doplatíme.

Dáda
Host
Dáda

No jo, co mají obě vlády společný? Šéfuje jim Slovák!

Andrej
Host
Andrej

To je pravda.

Ale že ste si ho dobrovoľne zvolili, a pravdepodobne znovu zvolíte, za to už nemôžme 🙂

Dalibor
Host
Dalibor

to ne. holt lidi berou estebaka jako inspirativni vzor…

KraKen
Host
KraKen

Můžete. nechte si své eštébáky u vás. My vám naše estébáky taky neposíláme!!!

Zdeněk
Host
Zdeněk

No a? Být Slovákem je snad nějaké mínus? Důležité je, jak kdo šéfuje, a ne odkud pochází a jaké je národnosti! Bývalý designér Škody Fabie poslední generace je také Slovák, a jak je ve světě žádaný!

Andrej
Host
Andrej

Podľa mňa práve to jak šéfuje je práve ten problém, nie že je Slovák. Ale ľudia ho volia dobrovoľne a opakovane, takže ho legitimizujú, bohužiaľ cez zvyšovanie svojich dôchdokov, rodičovských a dávok nevidia na podfinancované investície a zaostávajúcu infraštruktúru.

XXXD
Host
XXXD

No jo lidé bohužel slyší na koblihy a podobné pitomosti…

MiKi
Host
MiKi

Tak třeba SŽDC se naučí peníze vynakládat účelně. Taková trať Frýdlant nad Ostravicí – Ostrava Kunčice je vzhledem k množství výluk asi ze už ze zlata.

Haha
Host
Haha

Plzeň – Žatec je už asi z platiny, ze zlata už byla, letos zas další půlrok výluk.

Jackub
Host
Jackub

O trati 070 nemluvě, už si ani nepamatuji, kdy nebyla (dlouhodobá) výluka… :-/ 😀

Ušatá
Host
Ušatá

A co Praha – KLadno – Rakovník? Nekonečné množství výluk každý rok a výsledek???? Akorát znechucení cestující a nákladní dopravci. Tak se získávají přepravy. Nechápu, proč se třeba taková trať neuzavře celá třeba na půl roku a důkladně neopraví, nepřestaví, aby třeba 20 let byl pokoj. Tak je tomu ale už na celé síti. Těžko pochopitelné, co tím kdo sleduje.

Ušatá
Host
Ušatá

A přitom se tam nedá zjistit, co se vlastně pro železniční dopravu změnilo k lepšímu. Zvýšení rychlosti? Možnost většího využití pro nákladní dopravu? Zvýšení kapacity? Nové zastávky???……..

Václav
Host
Václav

Za dva roky jsou volby, je třeba šetřit na koblihy.

Okoloidúci
Host
Okoloidúci

A na Slovensku máte obraz toho, kam táto cesta vedie.
Neustále výluky, ktoré nič neriešia, namiesto výhybiek sa používajú zvárané koľaje, samé rýchlostné obmedzenia, takmer žiaden posun.

Milan
Host
Milan

U vás pomůžou už jen odbory GINN. Nebojte na všem se pracuje. Již brzy i u nás.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Jakože odbory přinesou peníze a zruší pomalé jízdy? Něco jako ROH? A jinak při čtvrtku zdráv?

KraKen
Host
KraKen

Takovejch ginnů už bylo a co se stalo. Prd… Nahoře je to velmi „stmelený“ kolektiv. Radek John taky sliboval, a prd.. Prostě odzdola nahoru se schody zametat prostě nedají.

Milan
Host
Milan

No nic takového jako GINN, odbory GINN, Shou Takže Tak a Martin Daňo, Vasky tu ještě nezbylo. Takovou práci nedovedl ještě nikdo.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Mají 75% slevy opravdu velký vliv na počet cestujících? Vlaky, které jezdily plné, jezdí plné a ty, které vozily vzduch, vozí vzduch. Je potřeba železnici financovat trochu jinak. Vliv to má i na některé jízdenky pro dospělí, např. Praha – Brno žádné vázané jízdenky v týdnu nejsou v prodeji mezi 10. a 18. hod. Zdražení 245 Kč, tzv. dospělí ty slevy „platí“ ze svých daní, ale i z nákupu jízdenek. Omlouvám se, jestli někoho urážím, ale cestujících na české železnici je málo. Je jich prostě málo s porovnání s ostatními státy. Rakousko možná má drahé jízdné, ale uvědomte si, že… Číst vice »

Zdeněk
Host
Zdeněk

Cestujících málo není, jen jsou v železniční síti i v čase nerovnoměrně rozloženi – některé vlaky jsou permanentně narvané, jiné poloprázdné i téměř prázdné. Je jasné, že ranní vlaky jsou obvykle plné, a ty polední už ne, nicméně i ty polední vlaky jet musí, aby se vozy dostaly do výchozí stanice. V některých částech trati jsou vozy mnohem více obsazené cestujícími, než v jiném úseku stejné trati – ale s tím mnoho neuděláte. Tam, kde pak jezdí vlaky dlouhodobě málo obsazené, je třeba se nejdřív zamyslet, proč tomu tak je, a zkoušet změnit časy odjezdů, nasadit jiné typy vozů atd.… Číst vice »

Ušatá
Host
Ušatá

Opravdu? Já cítím snahy vše zopakovat a ještě „lépěji“!

Dushan
Host
Dushan

Vlaky jsou plné prakticky jen na koridorových tratích a zejména ve směrech Praha-Olomouc, Praha-Brno. Nedávno zde byla statistika, že v průměru je obsazenost vlaků jen kolem 25%, což je děsivě málo. Holt stále platí, že pokud cestující nejede po trase, pro kterou jsou v nabídce akční jízdenky nebo integrované jízdné, jízda vlakem se nevyplatí, pokud už jedou dva a více lidí ve skupině.

Pišta
Host
Pišta

Neřekl bych. Takové vlaky z Pardubic na Liberec nebo Kolín Rumburk jsou též dosti obsazené.

Jiří Voseček
Host
Jiří Voseček

Praha – Hradec Králové: úsek Praha – Nymburk je ve špičce tak 95%, Praha – Poděbrady 75%, do Hradce dojede 40% obsazenost. A to mluvím o osmivozových vlacích. V opačném směru (a tedy ráno) je to ještě markantější, protože je ranní špička užší. Nárůst s Burešovým úplatkem je sledovatelný.

Dushan
Host
Dushan

Z Hradce se jezdívá v privátních kupé, tj. po jedné až dvou cestujících běžně. Mohl bych vám také ukázat foto zaplněnosti vagónu ranního vlaku z Prahy do Hradce a veselý pohled by to nebyl.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Brno − Ostrava se jezdí ve špičkách na stojáka. 60 lidí v uličce, 11 na představku, 2 v umývárně a 2 v mezivozovém přechodu. Asi heavymetallisté. K vidění obzvlášť na začátku akademického roku.
PS: Stál jsem na představku, tu uličku jsem nedokázal spočítat.

a8n
Host
a8n

Ano, první dva týdny podzimního semestru. Jindy není problém sedět ani v nejšpičkovatější špičce. A v pátek večer není polovinu roku problém sedět sám v kupé.

Ušatá
Host
Ušatá

Nechápu, to musím mít asi opravdu smůlu, že kamkoliv jedu a kdykoliv, vždy je poměrně plno. Výjimky jsou, ale to je tak u vlaků po 22. hodině nebo v některých sedlech, které jsou ale nutné, aby se dalo jezdit po celý den a vrátit se i později. Jinak by veřejná doprava ztratila smysl a nebyla by využívaná. Nelze vše hodnotit jen podle obsazenosti. Lze ale dělat grafikony trochu jinak, aby byly návaznosti a aby ty spoje byly pro lidi potřebné. Hlavně ale schází propojení s autobusovou dopravou, aby autobusy ve vhodných místech navazovaly na železnici a zajišťovaly rozvoz a návoz… Číst vice »

Samuel Novák
Host
Samuel Novák

Shrňme si to:
– zbytečné nové vrtulníky 17miliard
-babišovné 6miliard
-solární í tunel 40milard ročně
– „vaření DPH“ 200miliard ročně

To jsou rozkrádačky a zbytné nálady na které si vzpomenu během psaní příspěvku. Tudíž brekot, že není na opravu tratí, ji lichý. Peněz je dost, jenom se vykládají špatně a bez rozmyslu.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Naprostý souhlas! Ještě jste zapomněl na nesmyslně přepálené církevní restituce, to je taky slušná finanční koule na noze.

Dushan
Host
Dushan

Zapomněl jste na miliardy vyházené z veřejných peněz pro tzv. „neziskovky“.

Kubrt
Host
Kubrt

Jasně, FAČR, Sokol, dobrovolní hasiči, Člověk v tísni, Jiráskův Hronov, strašná sebranka. (Pozor, velká dávka nadsázky)

Dáda
Host
Dáda

blbý je, že se přes neziskovky, kromě vyloženě prospěšnejch, udržuje spousta projektů který zas tak užitečný nejsou, spíše slouží pouze k obohacení konkrétních jedinců.

Herold
Host
Herold

Tak FAČR sebranka je, o tom snad někdo pochybuje?

Kubrt
Host
Kubrt

Chtěl jsem vyjádřit, že sypat všechny neziskovky do jednoho pytle, je nesmysl a nefér vůči těm slušným a užitečným.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ale no tak, z Aeronetu přece všichni víme, že neziskovky sloužej akorát k importu uprchlíků!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno pozor, ohledně FAČR nadsázka není na místě. A sázka taky ne, raději si kupte andulku.

Ušatá
Host
Ušatá

Jsou neziskovky a neziskovky.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Už jsem se bál, že žádnej retard nevytáhne církevní restituce a neziskovky. Tak eště Kalouska a Havla prosím, ať to áme komplet.

Ušatá
Host
Ušatá

Retard je Vaše přezdívka, nebo jak to myslíte? nechápu,

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Je to tak. Pokud lidi chtějí jezdit z Prahy do Brna za 40 korun, tak se to prostě projeví jinde. Je naivní očekávat, že se bude jezdit za pár šušňů a přitom budou nejnovější klimatozované vozy, bezporuchvé lokomotivy, dostatek personálu, špičková infrastruktura. Prostě nebude. Dřiv nebo později se ty úspory prostě projeví. Na Slovensku (kde řada lidí jezdí zdarma) by mohli vyprávět. ZSSK občas něco shoří a ŽSR je ráda, že má na mzdy. Je to analogická situace jako nedávno propíraný případ Smartwings. Zákazníci a cestovky chtějí k moři dopravit co nejlevněji, tak se to prostě „okrouhá“ kde se dá,… Číst vice »

podotýkač
Host
podotýkač

Až budou platy jako v Rakousku, tak klidně i jízdné jak v Rakousku – až nebudou žebrácké důchody tak klidně jízdné bez slev (ale ty jsou i v Rakousku) – až nebude dítě představovat neskutečnou finanční zátěž tak klidně i za plné jízdné, až budou mít studenti vlastrní příjem nejen za brigády které jdou na úkor studia tak plné jízdné…

Andrej
Host
Andrej

Ale veď tieto „výhody“ si platíte sami zo svojich daní. Nepadajú z neba, nedáva Vám ich Babiš zo zisku Agrofertu. Sú to Vaše peniaze. Dali sa na zľavy, budú Vám chýbať inde.

Dushan
Host
Dushan

Slevy jsou z veřejných peněz, ale veřejnost je taky může využívat. Zato na mnoha miliardových dotacích do fotovoltaiky se veřejnost podílí čistě k financování blahobytu soukromých firem pár zbohatlíků.

Andrej
Host
Andrej

V tomto vlákne sa ale žiadna fotovoltaika nerieši. Tu ide len o to, že dodatočné výdaje na slevy (myslím že aj pred nimi študenti a dôchdoci cestovali s nejakou zľavou) spôsobujú podfinancovanú údržbu a nižšie investície do infraštruktúry.
Moderné a dobre udržiavané trate takisto bude využívať verejnosť.

Andrej
Host
Andrej

A ešte by som dodal, že priame „slevy na jízdném“ nie sú jediné zľavy vo verejnej dobrave. Napr. Ceské Dráhy sú len cca z tretiny financované „jízdnym“. Zvyšok sú dotácie krajov a štátu – resp. objednávky na verejnú službu“. Takže ku každej korune plného jízdného štát (verejnosť) prihadzuje ďalšie 2.

Ušatá
Host
Ušatá

A jak je to u silniční dopravy, letecké, vodní????? Ale počítejte veškeré náklady!

Dushan
Host
Dushan

Fotovoltaika s tématem souvisí podobně, jako váš „problém“ se slevami na jízdé.

Ušatá
Host
Ušatá

Vše se musí řešit v komplexu. Vše závisí na všem. Nejde oddělovat ve státním hospodářství fotovoltaiku, restituce církvím, dopravu atd. Vše je jeden systém, který není řešen odborně, spravedlivě. V tom to je. Tedy hodně stručně a zjednodušeně řečeno.

dotýkač
Host
dotýkač

A kde si myslíte, že se berou peníze na nízké jízdné a slevy pro důchodce? 30% peněz z výplatní pásky vůbec nevidíte, stát vám je sebere hned, dalších 20% vám uetí jen jako DPH a to nesmíte moc hulit a chlastat. A co za to dostanete? Jednou za čtyři roky koblihu…

Dushan
Host
Dushan

Veřejná doprava především nesmí být dražší nežli individuální doprava.

Dáda
Host
Dáda

bohužel dens pokud vezmu v úvahi sosbák se 3mi lidmi jsou dražší. Nehledě k heldisku jistého komfortu v osobáku a naopak nutnosti dostat se nějak na nádraží a z nádraží.

Radim
Host
Radim

Vážně? V létě jsem by v Anglii. Autobus z Newmarketu do Londýna byl za £27. Je to sotva 100km, autem tam dojedete za £8-10? Nechal jsem se odvézt autem. A že by tam byl nějaký mega provoz se říct nedá. I když je pravda, že mi bylo řečeno, že ten bus vozí hodně vzduchu 🙂 A jasné, chápu, my nejsme angličani…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jízda na Babetě není individuální doprava? Občas je to i rychlejší nežli vlakem, zvláště na dědinách.

Ušatá
Host
Ušatá

Jestliže je ekonomika pokřivená, lepší to nebude. Vše bude jinak, až s i třeba silniční doprava, ale i letecká a vodní budou muset platit skutečné náklady a škody. Pak bude vše jinak. Pokud toto není, pak se musí uměle protěžovat železnice, aby se doprava vůbec nějak dala zvládnout.

nom/prénom
Host
nom/prénom

Všechno souvisí se vším. Když chtějí všichni jezdit nejlépe za pět korun, tak tomu bude odpovídat i kvalita vlaků, tratí, personálu a naopak…

Pišta
Host
Pišta

Dnes si student kupoval jízdenku u průvodčí ve vlaku, jednu stanici za 3 Kč :-). A to se vyplatí :-))))

Jiří 2
Host
Jiří 2

Dopravci ano, protože ke 3 Kč od cestujícího dostane dalších 9 Kč od státu. Čili za něj má 12 Kč jako od každého jiného.

Pišta
Host
Pišta

Jo to je vlastně pravda :-). Prostě mi to přišlo vtipné…

jal
Host
jal

Myslíte, že peníze za jízdné jdou na opravy tratí?

Kdyby se nestavěly při opravách, stavbách tratí, zastávek atd za velké peníze nesmyslné zábradlí, zídky, protihlukovky, zřizovalo se plno cedulí atd, nemusel by být problém. Někdy mám dojem ,že všechny nové normy jsou jen k vytahání peněz na prostavění zbytečností.

Kubrt
Host
Kubrt

Jízdné je (u nás a zatím) příjmem dopravce a jeden z nákladů dopravce je poplatek za dopravní cestu, jež je příjmem SŽDC. Samozřejmě, kdyby SŽDC jiné příijmy než podíl z jízdného nemělo, tratě by se rychle rozpadly, ale nějaké procento z jízdného do těch tratí doputuje.

jal
Host
jal

Doputuje vždy stejné procento, bez ohledu na výši jízdného. Nebo snad se snížil poplatek za koleje podle toho, kolik jelo ve vlaku důchodců a studentů?:)

Kubrt
Host
Kubrt

Doputuje vždy stejná částka za daný vlak; když v něm bude hodně platících, doputuje 20 % jízdného, když hodně slevařů, dojde na SŽDC 300 % jízdného 😉

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Za to zábradlí v celé stanici se dá vyměnit alespoň jedna výhybka? No a cedule s názvem zastávky, ta to fakt vytrhne.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Tak nenarvu-li na každou rekonstruovanou zastávku modrý zábradlí za půl mega, tak na tu vaši výhybku ušetřím vcelku rychle..

Bolek
Host
Bolek

„Kvalitní“ správa veřejných financí. Celou dobu dlouhé konjunktury máme plánované deficitní rozpočty. Výdaje stále rostou, ale na spoustu podstatných věcí není. A není to jen údržba železnice, je to třeba i jen pár lidí navíc pro NÚKIB na dnes klíčovou kybernetickou bezpečnost. Místo toho máme jízdné zdarma a hlavně procyklické chování vlády, která v době konjunktury rozhazuje a šetří v době, kdy jsou všude kolem obavy z recese, místo aby to dělala obráceně. Chtělo by to víc koncepční a proticyklické chování. A také lepší čerpání evropských dotací, které nestíháme využít.

Dan
Host
Dan

Jako stát sice nevyčerpáme všechno co můžeme, ale zase Agrofert vyčerpá i to, na co nemá nárok, takže se to vyrovná. Užitek z toho bohužel nemá český občan.

Ušatá
Host
Ušatá

Vycházíte z čeho? Máte nějaké konkretní důkazy nebo Vám stačí zprávy na internetu, z „nezávislých“ medií, od osob, které uplatňují své osobní zájmy apod.? Já bych na taková tvrzení neměl odvahu. Z vlastní zkušenosti a poznatků vím, že pravda láska moc nevítězí, pokud vůbec někdy.

Dan
Host
Dan

Prosím Vás a z jakých zdrojů tedy čerpáte Vy? O čem sním když náhodou spím? Zkuste raději Boss Babiš.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll