Stát krátí železnici peníze. Výdaje na údržbu místo plánovaného nárůstu klesnou
Výhybka v Čakovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Příští rok zřejmě přinese výrazné zhoršení finanční situace v české železniční síti. Vyplývá to z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury
Opět důkaz rozporů slov a činů. Nekonečné řeči o potřebě čelit změnám klimatu, zastavit devastaci krajiny, dostat do ní více zeleně, vody apod. A nakonec půjdou zase peníze do silnic a dálnic namísto do šetrné železnice. Čili kde jsou ty řeči o potřebě dostat nákladní a osobní dopravu na koleje? Jen na západě Čech se dostává přes hranice kolem 10 000 kamionů a využití železnice oproti minulosti je zde na pár procentech!!! A nikomu to nevadí. Jen se zase mluví a zdraví a příroda jde do ….háje!
Já si stále myslím, že sždc by mělo mít alespoň jednu podbíječku. Aby v době škrcení peněz mohlo dál opravovat..
A nebude to nahodou narovnani toho ze pomer prepravenych osob a zbozi je zeleznice silnice 1:6 tak by asi ty investice mely byt v tomto pomeru?
Pokud chceme, aby podíl silniční dopravy stoupal a železniční klesal, pak nepochybně. 🙂 Ovšem, není to jen výše, nýbrž i struktura investic, co rozhoduje.
Zájmem musí být, aby se ten poměr přeprav změnil. Dalšími investicemi do silniční dopravy se to ještě prohloubí, ke škodě všech obyvatel, kteří to nakonec zaplatí nejen penězi, ale hlavně životy, zdravím. A nejen to, jíst asi budeme asfalt a pít naftu a benzín???
Kde asi udělala vláda premiéra Bureše chybu, že v době hospodářského boomu a rekordních daňových příjmů nemá peníze?
Akcí „Peníze pro všechny“. Všem přidala.
Vést jako firmu. Ještě zařídit, aby stát dostával státní dotace, jako nejmenované firmy nejmenovaného ministra, a bude to OK.
To vymyslel pan ministr Kremlík nebo jeho pan 1. náměstek ministra dopravy Čoček? Sníží MD i tok peněz do firmy, kde působí otec pana náměstka?
Co jiného očekávat od nejzkorumpovanější vlády v české historii…
Špatné informace. Podívejte se více do minulosti a sledujte,kdy mizelo nejvíce peněz a bylo nejvíce afér, dodnes nevyřešených a bez postihů!
Na mě to působí tak, že se to trochu podseklo, aby se tam pak dalo během roku přisypat, když se něco někde nevyčerpá (např. spolufinancování investic, které se na něčem zaseknou).
Nejprve je treba se pochlubit jak davate hodne na zeleznici a pak to proskrtate, to vam chvili na popularite vydrzi nez si lide vsimnou…
Nejlépe kdyby vyhrála Top 09 nebo ODS. Že? To by se začaly rušit tratě a stav rozpočtu by byl miliardy spočítatelné na jedné ruce. Co by Jste psal potom. Že je to správné a že je dobře že je země rozkradena…?
Byste
Vezměte si pilulku a zajezte ji koblihou.
Technický dotaz: Poplatek za dopravní cestu, který platí dopravci, je rovnou příjem SŽDC, nebo to taky putuje skrz SFDI a je to už zahrnuto v uvedených sumách? Kolik zhruba dělá za rok?
Poplatek za použití DC (a za přidělení kapacity) jde přímo SŽDC. Představu o příjmech SŽDC poskytují výroční zprávy, třeba za 2017 byly tržby SŽDC od dopravců cca 4 milirady a různé dotace od SFDI cca 18 GKč https://www.szdc.cz/documents/50004227/50156809/2017-szdc-vz-cz.pdf/77027a21-ded5-49a8-94ca-c9602194da8d
Přímo.
Spoustu veci na soucasne vlade nemusim resp. mi subjektivne vadi. Ale kdyz vite, ze nektera organizace dlouhodobe funguje malo hospodarne a kupuje si spoustu veci moc drahych, soucasny postup dava smysl. MD timto tlaci SZDC, aby mela efektivnejsi provozni procesy. A to vnimam jako velmi rozumne. A k tomu, proc na koridorech jsou vlaky precpane. Si vezmete, ze vlak rychlikove / expresni vrstvy jede zhruba stejne dlouho Praha – Kolin (EC 279 za 36 minut, 62 km trate), Breclav – Brno dolni nadrazi (EC 275 za 28 minut, 59 km) a Jihlava mesto – Okrisky (R 661 za 37 minut,… Číst vice »
A tim, ze SZDC zefektivni provoz, bude mit vice penez na investice!
„MD timto tlaci SZDC, aby mela efektivnejsi provozni procesy“.
To byste ale mohl vztáhnout na všechny veřejné subjekty. Proč třeba neosekat financování nemocnic, když nakupují drahé přístroje, že?
Problém který popisujete se dá řešit tím, že do SŽDC seženete schopné lidi, zefektivníte vnitřní procesy, odbouráte nějakou byrokracii a možná i nějakou nadbytečnou úroveň vedení. Třeba také tím, že do VŘ systematicky připustíte zahraniční konkurenci. Rozhodně ale ne tím, že jim prostě dáte méně peněz. To v podmínkách ČR vždy znamená omezení vlastní činnosti.
Gejza: To, co pisete („do SŽDC seženete schopné lidi, zefektivníte vnitřní procesy, odbouráte nějakou byrokracii a možná i nějakou nadbytečnou úroveň vedení. Třeba také tím, že do VŘ systematicky připustíte zahraniční konkurenci.“) jsou vsechno veci, ktere se daji udelat zevnitr v ramci SZDC jejim vedenim a vsemi zamestnanci. S temi opatrenimi bych se ztotoznil, davaji smysl, i kdyz je taky potreba je spravne provest. Tady se ale diskutuje o pozici MD zvenci vuci SZDC. A zde penize jsou nejsnazsi nastroj. Jak k necemu dotlacite zvenci organizaci, ktera sama uvnitr nechce? PS: Myslim, ze tlak na nemocnice a zdravotnicka zarizeni existuje… Číst vice »
Záměr MD souhlas. Trať Jihlava – Okřišky postavil Franc Josef (Wien FSJ – Znojmo – Kolín – Berlin) a ČD udržovaly a přešlo to na SŽDC. Trať kopíruje řeku. Brno – Břeclav už za komunistů upravovali na 140 km/hod., kvůli tomu měnili laminátky Brno s Plzeňským depem.
Brno − Břeclav stavěl Ferdinand, předchůdce France Josefa. Hrozná rodina, což?
Tak takovou blbost jsem už dlouh nečetl. Nemáte náhodou MBA nebo studia na zahraniční univerzitě? Nevím co si konkrétně představit pod pojmem, že SŽDC kupuje drahé věci.
to bude doktorat ze Sladkovicova.
Dalibor: Argumentacni faul od vas. Odkud mam doktorat neni pro tuto diskuzi relevantni. A je to jina VS nez Sladkovicovo :).
Především ten co něco takového napíše. Tak veřejně přiznává že o způsobu financování investic a celkově o struktuře SŽDC neví nic, protože by jinak věděl že to co napsal je nesmysl.
IGCT: Pred vynasenim prikrych soudu mrknete do podkladu NKU, napr. „Informace z kontrolní akce NKÚ č. 11/31
Majetek státu, se kterým hospodaří státní organizace Správa železniční dopravní cesty“, ale i 05/15 a dalsi kontrolni akce. Myslim, ze jseme informaci napsal dost citlive a ze je pravdiva.
NKÚ pokud vím upozorňuje na špatné hospodaření většiny ministerstev a státních podniků.
Vtipný je, že to nakonec nejvíc odnesou jeho voliči. V případě dráhy modré gumy, bejvalí bolševici a šotousci.
Ale ANO, bude líp.
Mohl by jste vynechat to odporné sáčkování lidí podle toho koho volí. Je to trapné. Svědčí to o vás hodně.
Tak volení mafiána takového formátu o lidech hodně napoví, takže spíš je nefér sáčkovat „modré gumy a šotoušky“, kteří volí i jiné strany než ANO (či KSČ/SPD) – dokonce možná ani tolik nevybočují ze státního průměru preferencí ANO…
No mě by hlavně zajímalo, koho by člověk měl volit, aby se ten stav na železnici zlepšil. Třeba ODS, jak tam Stanjura osekával, co se jen osekávat dalo? Nebo koho, kdo zlepší investice do železnice 🙂
Ono záleží na době, jestli je naše republika v době růstu nebo úpadku. Pokud vím, tak Stanjura byl MD v době finanční krize.
V době krize rozumné vlády investují do infrastruktury, aby se během konjunktury vložené prostředky vrátily.
dovolil bych si akcentovat slovo ROZUMNÉ !!
Nikoho, protože jsem ještě neviděl politika, kterého by zajímal občan. A je fuk, jestli je z ODS nebo Ano, nebo odkudkoli.
Na důchodce jsem zapomněl!
Taky jednou budeš chlapče. A pak si na to vzpomeň.
Není to trapné potrefená husičko, a je to naprosto trefné! Důsledek vlády šmejdů a ANO, bude hůř!
Nezbylo by na žebračenky pro tu část populace, co se nechá koupit.
To se jednou jeden (?) zahraniční turista podvil, že je tady taková chudoba, že máme jídlo na lístky a snad i na příděl. Nevypadá to tak.
ANO, bude líp…
Není větším problémem prosazování úspor za každou cenu, které pak nakonec ve skutečnosti žádnými úsporami nejsou? K čemu nám je zrevitalizovaná trať, když na ní nevykřižujete jediný delší nákladní vlak, když byly zrušeny nákladiště a manipulační koleje, takže zájemci o nakládku či vykládku ostrouhají a raději přejdou na kamiony, když jsou tak krátká nástupiště, že se do nich nevejde nic delšího, než regionova? Ty tratě jsou revitalizovány tak, že přispívají k útlumu dráhy a drážní dopravy, a pro případný rozvoj výše uvedeného, jaký už můžeme pozorovat v západní Evropě, budou naprosto nedostatečné.
Zlatá slova! Ta tzv. rekonstrukční činnost spíš vypadá na likvidační činnost. Naprosto neperspektivní.
Bohužiaľ sa vaša vláda vybrala úplne rovnakou katastrofálnou cestou ako vláda SMERu u nás -> vysoký rast mandatórnych výdavkov na kupovanie hlasov a pozvoľný pokles investičných výdajov. A to všetko v čase vysokého a celkom dlhého ekonomického rastu. Na to v budúcnosti veľmi škaredo doplatíme.
No jo, co mají obě vlády společný? Šéfuje jim Slovák!
To je pravda.
Ale že ste si ho dobrovoľne zvolili, a pravdepodobne znovu zvolíte, za to už nemôžme 🙂
to ne. holt lidi berou estebaka jako inspirativni vzor…
Můžete. nechte si své eštébáky u vás. My vám naše estébáky taky neposíláme!!!
No a? Být Slovákem je snad nějaké mínus? Důležité je, jak kdo šéfuje, a ne odkud pochází a jaké je národnosti! Bývalý designér Škody Fabie poslední generace je také Slovák, a jak je ve světě žádaný!
Podľa mňa práve to jak šéfuje je práve ten problém, nie že je Slovák. Ale ľudia ho volia dobrovoľne a opakovane, takže ho legitimizujú, bohužiaľ cez zvyšovanie svojich dôchdokov, rodičovských a dávok nevidia na podfinancované investície a zaostávajúcu infraštruktúru.
No jo lidé bohužel slyší na koblihy a podobné pitomosti…
Tak třeba SŽDC se naučí peníze vynakládat účelně. Taková trať Frýdlant nad Ostravicí – Ostrava Kunčice je vzhledem k množství výluk asi ze už ze zlata.
Plzeň – Žatec je už asi z platiny, ze zlata už byla, letos zas další půlrok výluk.
O trati 070 nemluvě, už si ani nepamatuji, kdy nebyla (dlouhodobá) výluka… :-/ 😀
A co Praha – KLadno – Rakovník? Nekonečné množství výluk každý rok a výsledek???? Akorát znechucení cestující a nákladní dopravci. Tak se získávají přepravy. Nechápu, proč se třeba taková trať neuzavře celá třeba na půl roku a důkladně neopraví, nepřestaví, aby třeba 20 let byl pokoj. Tak je tomu ale už na celé síti. Těžko pochopitelné, co tím kdo sleduje.
A přitom se tam nedá zjistit, co se vlastně pro železniční dopravu změnilo k lepšímu. Zvýšení rychlosti? Možnost většího využití pro nákladní dopravu? Zvýšení kapacity? Nové zastávky???……..
Za dva roky jsou volby, je třeba šetřit na koblihy.
A na Slovensku máte obraz toho, kam táto cesta vedie.
Neustále výluky, ktoré nič neriešia, namiesto výhybiek sa používajú zvárané koľaje, samé rýchlostné obmedzenia, takmer žiaden posun.
U vás pomůžou už jen odbory GINN. Nebojte na všem se pracuje. Již brzy i u nás.
Jakože odbory přinesou peníze a zruší pomalé jízdy? Něco jako ROH? A jinak při čtvrtku zdráv?
Takovejch ginnů už bylo a co se stalo. Prd… Nahoře je to velmi „stmelený“ kolektiv. Radek John taky sliboval, a prd.. Prostě odzdola nahoru se schody zametat prostě nedají.
No nic takového jako GINN, odbory GINN, Shou Takže Tak a Martin Daňo, Vasky tu ještě nezbylo. Takovou práci nedovedl ještě nikdo.
Mají 75% slevy opravdu velký vliv na počet cestujících? Vlaky, které jezdily plné, jezdí plné a ty, které vozily vzduch, vozí vzduch. Je potřeba železnici financovat trochu jinak. Vliv to má i na některé jízdenky pro dospělí, např. Praha – Brno žádné vázané jízdenky v týdnu nejsou v prodeji mezi 10. a 18. hod. Zdražení 245 Kč, tzv. dospělí ty slevy „platí“ ze svých daní, ale i z nákupu jízdenek. Omlouvám se, jestli někoho urážím, ale cestujících na české železnici je málo. Je jich prostě málo s porovnání s ostatními státy. Rakousko možná má drahé jízdné, ale uvědomte si, že… Číst vice »
Cestujících málo není, jen jsou v železniční síti i v čase nerovnoměrně rozloženi – některé vlaky jsou permanentně narvané, jiné poloprázdné i téměř prázdné. Je jasné, že ranní vlaky jsou obvykle plné, a ty polední už ne, nicméně i ty polední vlaky jet musí, aby se vozy dostaly do výchozí stanice. V některých částech trati jsou vozy mnohem více obsazené cestujícími, než v jiném úseku stejné trati – ale s tím mnoho neuděláte. Tam, kde pak jezdí vlaky dlouhodobě málo obsazené, je třeba se nejdřív zamyslet, proč tomu tak je, a zkoušet změnit časy odjezdů, nasadit jiné typy vozů atd.… Číst vice »
Opravdu? Já cítím snahy vše zopakovat a ještě „lépěji“!
Vlaky jsou plné prakticky jen na koridorových tratích a zejména ve směrech Praha-Olomouc, Praha-Brno. Nedávno zde byla statistika, že v průměru je obsazenost vlaků jen kolem 25%, což je děsivě málo. Holt stále platí, že pokud cestující nejede po trase, pro kterou jsou v nabídce akční jízdenky nebo integrované jízdné, jízda vlakem se nevyplatí, pokud už jedou dva a více lidí ve skupině.
Neřekl bych. Takové vlaky z Pardubic na Liberec nebo Kolín Rumburk jsou též dosti obsazené.
Praha – Hradec Králové: úsek Praha – Nymburk je ve špičce tak 95%, Praha – Poděbrady 75%, do Hradce dojede 40% obsazenost. A to mluvím o osmivozových vlacích. V opačném směru (a tedy ráno) je to ještě markantější, protože je ranní špička užší. Nárůst s Burešovým úplatkem je sledovatelný.
Z Hradce se jezdívá v privátních kupé, tj. po jedné až dvou cestujících běžně. Mohl bych vám také ukázat foto zaplněnosti vagónu ranního vlaku z Prahy do Hradce a veselý pohled by to nebyl.
Brno − Ostrava se jezdí ve špičkách na stojáka. 60 lidí v uličce, 11 na představku, 2 v umývárně a 2 v mezivozovém přechodu. Asi heavymetallisté. K vidění obzvlášť na začátku akademického roku.
PS: Stál jsem na představku, tu uličku jsem nedokázal spočítat.
Ano, první dva týdny podzimního semestru. Jindy není problém sedět ani v nejšpičkovatější špičce. A v pátek večer není polovinu roku problém sedět sám v kupé.
Nechápu, to musím mít asi opravdu smůlu, že kamkoliv jedu a kdykoliv, vždy je poměrně plno. Výjimky jsou, ale to je tak u vlaků po 22. hodině nebo v některých sedlech, které jsou ale nutné, aby se dalo jezdit po celý den a vrátit se i později. Jinak by veřejná doprava ztratila smysl a nebyla by využívaná. Nelze vše hodnotit jen podle obsazenosti. Lze ale dělat grafikony trochu jinak, aby byly návaznosti a aby ty spoje byly pro lidi potřebné. Hlavně ale schází propojení s autobusovou dopravou, aby autobusy ve vhodných místech navazovaly na železnici a zajišťovaly rozvoz a návoz… Číst vice »
Shrňme si to:
– zbytečné nové vrtulníky 17miliard
-babišovné 6miliard
-solární í tunel 40milard ročně
– „vaření DPH“ 200miliard ročně
To jsou rozkrádačky a zbytné nálady na které si vzpomenu během psaní příspěvku. Tudíž brekot, že není na opravu tratí, ji lichý. Peněz je dost, jenom se vykládají špatně a bez rozmyslu.
Naprostý souhlas! Ještě jste zapomněl na nesmyslně přepálené církevní restituce, to je taky slušná finanční koule na noze.
Zapomněl jste na miliardy vyházené z veřejných peněz pro tzv. „neziskovky“.
Jasně, FAČR, Sokol, dobrovolní hasiči, Člověk v tísni, Jiráskův Hronov, strašná sebranka. (Pozor, velká dávka nadsázky)
blbý je, že se přes neziskovky, kromě vyloženě prospěšnejch, udržuje spousta projektů který zas tak užitečný nejsou, spíše slouží pouze k obohacení konkrétních jedinců.
Tak FAČR sebranka je, o tom snad někdo pochybuje?
Chtěl jsem vyjádřit, že sypat všechny neziskovky do jednoho pytle, je nesmysl a nefér vůči těm slušným a užitečným.
Ale no tak, z Aeronetu přece všichni víme, že neziskovky sloužej akorát k importu uprchlíků!
Mno pozor, ohledně FAČR nadsázka není na místě. A sázka taky ne, raději si kupte andulku.
Jsou neziskovky a neziskovky.
Už jsem se bál, že žádnej retard nevytáhne církevní restituce a neziskovky. Tak eště Kalouska a Havla prosím, ať to áme komplet.
Retard je Vaše přezdívka, nebo jak to myslíte? nechápu,
Je to tak. Pokud lidi chtějí jezdit z Prahy do Brna za 40 korun, tak se to prostě projeví jinde. Je naivní očekávat, že se bude jezdit za pár šušňů a přitom budou nejnovější klimatozované vozy, bezporuchvé lokomotivy, dostatek personálu, špičková infrastruktura. Prostě nebude. Dřiv nebo později se ty úspory prostě projeví. Na Slovensku (kde řada lidí jezdí zdarma) by mohli vyprávět. ZSSK občas něco shoří a ŽSR je ráda, že má na mzdy. Je to analogická situace jako nedávno propíraný případ Smartwings. Zákazníci a cestovky chtějí k moři dopravit co nejlevněji, tak se to prostě „okrouhá“ kde se dá,… Číst vice »
Až budou platy jako v Rakousku, tak klidně i jízdné jak v Rakousku – až nebudou žebrácké důchody tak klidně jízdné bez slev (ale ty jsou i v Rakousku) – až nebude dítě představovat neskutečnou finanční zátěž tak klidně i za plné jízdné, až budou mít studenti vlastrní příjem nejen za brigády které jdou na úkor studia tak plné jízdné…
Ale veď tieto „výhody“ si platíte sami zo svojich daní. Nepadajú z neba, nedáva Vám ich Babiš zo zisku Agrofertu. Sú to Vaše peniaze. Dali sa na zľavy, budú Vám chýbať inde.
Slevy jsou z veřejných peněz, ale veřejnost je taky může využívat. Zato na mnoha miliardových dotacích do fotovoltaiky se veřejnost podílí čistě k financování blahobytu soukromých firem pár zbohatlíků.
V tomto vlákne sa ale žiadna fotovoltaika nerieši. Tu ide len o to, že dodatočné výdaje na slevy (myslím že aj pred nimi študenti a dôchdoci cestovali s nejakou zľavou) spôsobujú podfinancovanú údržbu a nižšie investície do infraštruktúry.
Moderné a dobre udržiavané trate takisto bude využívať verejnosť.
A ešte by som dodal, že priame „slevy na jízdném“ nie sú jediné zľavy vo verejnej dobrave. Napr. Ceské Dráhy sú len cca z tretiny financované „jízdnym“. Zvyšok sú dotácie krajov a štátu – resp. objednávky na verejnú službu“. Takže ku každej korune plného jízdného štát (verejnosť) prihadzuje ďalšie 2.
A jak je to u silniční dopravy, letecké, vodní????? Ale počítejte veškeré náklady!
Fotovoltaika s tématem souvisí podobně, jako váš „problém“ se slevami na jízdé.
Vše se musí řešit v komplexu. Vše závisí na všem. Nejde oddělovat ve státním hospodářství fotovoltaiku, restituce církvím, dopravu atd. Vše je jeden systém, který není řešen odborně, spravedlivě. V tom to je. Tedy hodně stručně a zjednodušeně řečeno.
A kde si myslíte, že se berou peníze na nízké jízdné a slevy pro důchodce? 30% peněz z výplatní pásky vůbec nevidíte, stát vám je sebere hned, dalších 20% vám uetí jen jako DPH a to nesmíte moc hulit a chlastat. A co za to dostanete? Jednou za čtyři roky koblihu…
Veřejná doprava především nesmí být dražší nežli individuální doprava.
bohužel dens pokud vezmu v úvahi sosbák se 3mi lidmi jsou dražší. Nehledě k heldisku jistého komfortu v osobáku a naopak nutnosti dostat se nějak na nádraží a z nádraží.
Vážně? V létě jsem by v Anglii. Autobus z Newmarketu do Londýna byl za £27. Je to sotva 100km, autem tam dojedete za £8-10? Nechal jsem se odvézt autem. A že by tam byl nějaký mega provoz se říct nedá. I když je pravda, že mi bylo řečeno, že ten bus vozí hodně vzduchu 🙂 A jasné, chápu, my nejsme angličani…
Jízda na Babetě není individuální doprava? Občas je to i rychlejší nežli vlakem, zvláště na dědinách.
Jestliže je ekonomika pokřivená, lepší to nebude. Vše bude jinak, až s i třeba silniční doprava, ale i letecká a vodní budou muset platit skutečné náklady a škody. Pak bude vše jinak. Pokud toto není, pak se musí uměle protěžovat železnice, aby se doprava vůbec nějak dala zvládnout.
Všechno souvisí se vším. Když chtějí všichni jezdit nejlépe za pět korun, tak tomu bude odpovídat i kvalita vlaků, tratí, personálu a naopak…
Dnes si student kupoval jízdenku u průvodčí ve vlaku, jednu stanici za 3 Kč :-). A to se vyplatí :-))))
Dopravci ano, protože ke 3 Kč od cestujícího dostane dalších 9 Kč od státu. Čili za něj má 12 Kč jako od každého jiného.
Jo to je vlastně pravda :-). Prostě mi to přišlo vtipné…
Myslíte, že peníze za jízdné jdou na opravy tratí?
Kdyby se nestavěly při opravách, stavbách tratí, zastávek atd za velké peníze nesmyslné zábradlí, zídky, protihlukovky, zřizovalo se plno cedulí atd, nemusel by být problém. Někdy mám dojem ,že všechny nové normy jsou jen k vytahání peněz na prostavění zbytečností.
Jízdné je (u nás a zatím) příjmem dopravce a jeden z nákladů dopravce je poplatek za dopravní cestu, jež je příjmem SŽDC. Samozřejmě, kdyby SŽDC jiné příijmy než podíl z jízdného nemělo, tratě by se rychle rozpadly, ale nějaké procento z jízdného do těch tratí doputuje.
Doputuje vždy stejné procento, bez ohledu na výši jízdného. Nebo snad se snížil poplatek za koleje podle toho, kolik jelo ve vlaku důchodců a studentů?:)
Doputuje vždy stejná částka za daný vlak; když v něm bude hodně platících, doputuje 20 % jízdného, když hodně slevařů, dojde na SŽDC 300 % jízdného 😉
Za to zábradlí v celé stanici se dá vyměnit alespoň jedna výhybka? No a cedule s názvem zastávky, ta to fakt vytrhne.
Tak nenarvu-li na každou rekonstruovanou zastávku modrý zábradlí za půl mega, tak na tu vaši výhybku ušetřím vcelku rychle..
„Kvalitní“ správa veřejných financí. Celou dobu dlouhé konjunktury máme plánované deficitní rozpočty. Výdaje stále rostou, ale na spoustu podstatných věcí není. A není to jen údržba železnice, je to třeba i jen pár lidí navíc pro NÚKIB na dnes klíčovou kybernetickou bezpečnost. Místo toho máme jízdné zdarma a hlavně procyklické chování vlády, která v době konjunktury rozhazuje a šetří v době, kdy jsou všude kolem obavy z recese, místo aby to dělala obráceně. Chtělo by to víc koncepční a proticyklické chování. A také lepší čerpání evropských dotací, které nestíháme využít.
Jako stát sice nevyčerpáme všechno co můžeme, ale zase Agrofert vyčerpá i to, na co nemá nárok, takže se to vyrovná. Užitek z toho bohužel nemá český občan.
Vycházíte z čeho? Máte nějaké konkretní důkazy nebo Vám stačí zprávy na internetu, z „nezávislých“ medií, od osob, které uplatňují své osobní zájmy apod.? Já bych na taková tvrzení neměl odvahu. Z vlastní zkušenosti a poznatků vím, že pravda láska moc nevítězí, pokud vůbec někdy.
Prosím Vás a z jakých zdrojů tedy čerpáte Vy? O čem sním když náhodou spím? Zkuste raději Boss Babiš.
A) Hm…..stát chce VRT, ETCS a pod. , ale nechce je udržovat.
B) Je to jak postavit chytrý dům a nechat ho zchátrat.
C) Jo my jsme bohatí….a máme chytré rádce …….
D) Znejistíte zaměstnance a podnik přivedete na buben
Taky by se mohla naučit SŽDC hospodařit trochu lépe. Nemusí vyhazovat iks milionů za pořád stejné zkoumání tratí, které nikdy nevzniknou. Trať na letiště a tunel do Berouna. Tyto projekty od svého vzniku stály dobrou miliardu….. Ještě se ani nekoplo….
Dále by se SŽDC mělo naučit dělat opravy pořádně a né rychlou jehlou, aby se to za rok dělalo znova….
Ony se ty výluky dělají pořádně, ale když dopravce si vykřičí, že musí jezdit, takže ne výluka na 12 hodin, ale jen 8, nebo ne nickolejný provoz, ale omezený, tak pak se udělá jen část a část se musí zase příště. Do toho nemáte přednost ani najet na vyloučenou ani pak z vyloučené zpět odjet, takže po zahájení výluky čekáte 10 minut než se dostanete na výluku, pak ještě zajistit pracoviště, atd…. Do toho fírové co pozdě stahují na stahovačkách, takže na konci výluky má člověk občas co dělat aby sundal zkratovací soupravu. Ale jak dojde na MU, tak všude… Číst vice »
Jé pán je taky z provozu!! Vítejte v diskuzi.
Souhlasím, že provoz tlačí na údržbu, aby se jezdilo co nejdřív – je to tak nějak naše práce, starat se, aby to jezdilo. Ale zažil jsem i třídenní nepřetržitou výluku traťové koleje, kde se pracovalo dvakrát osm hodin. Nebo kompletní výměnu staniční koleje, která dřív trvala pět dní, táhnoucí se tři týdny – takže času bylo evidentně dost…
Já neříkám, že to není naše práce, ale ať nám na tu práci nechá taky čas (při MU ať nás každých deset minut nebombarduje s tím, ať už to jezdí). Já tu mluvím přímo o času pro nás jako SŽDC, firmy a jejich tempo a kolikrát i kvalita práce je věc druhá. To že firmy nám nenechávají potřebný čas na projetí a zkontrolování úseku je jiná věc. Ano souhlasím, některé výluky (hlavně pro firmy) jsou dlouhé až až, ale když chce člověk výluku pro svou údržbu, tak požadavek osekají jak počtem výluk, tak délkou výluky a počet pracovníků není neomezený,… Číst vice »
Tak si má SŽDC zaplatit víc peněz za rychlejší práce, aby to stihla za 8 hodin.
Jak? Když prostě na šichtě je x lidí, tak více práce nelze stihnout.
Ne prostě se z procesu podoby výluky vyškrtnou dopravci (nebo jejich připomínky budou jen doplňující, ale nebudou mít zásadnější roli), a ať nás nechají pracovat (údržba, oprava).
No a kdyby ti blbí dopravci nejezdili vůbec, to by si teprv lemplové na SŽDC libovali.
Klidně pojďte dělat na SŽDC, míst volných dost, když si myslíte, že to je taková flákárná.
Já jsem rád, když vlaky jezdí, ale když už se udělá kvůli údržbě, či nějaké rekonstrukci výluka, tak chci aby potom měl správce infrastruktury přednost před dopravcem (najetí na vyloučenou, oterčování, atd…). Ono fírové v nás akorát vidí škodnou, ale už nevidí, že když je výluka 8 hodin, tak já tam strávím 10 hodin, oterčovat, po skončení zase než se to rozjezdí a pustí mě ze stanice, to samé po poruše.
Dominiku, práci „traťovky“ (stejně jako např. SSZT) naprosto respektuji a ctím. Ovšem myšlenka, že by požadavky provozu neměli rušit vaší práci je geniálně (nebo trapně??) komická. Účelem tratí není, aby byly udržovány, ale aby po nich jezdily vlaky. Údržba je prostředek, nikoliv cíl. Dosáhnout životaschopného stavu není jednoduché, a z obou stran to žádá kompromisy. „Vyřešit“ to odstavením zákazníka, nejen že není profesionální (je-li naší profesí železniční doprava) ale je to i kontraproduktivní. Neprospělo by to ani těm tratím. Pamatuji ČSD – to se takto chovalo k přepravcům, asi bych si vzpomněl i na pár dalších příkladů, kdy v různých… Číst vice »
Ano, myslím, že dopravcům se vychází dost vstříc, provoz se omezuje na nezbytné koleje, trakční vedení ve stanicích jde vypínat i jen nad některými kolejemi, typickým příkladem jsou stanice, kdy lze vypnout napětí pouze nad třeba 2 kolejemi a zbytek zůstává zapnutý a umístí se návěsti pro elektrický provoz, i když pak si prozměnu strojvedoucí stěžují na „les“ terčů. Ale co se týče délky výluk, je myslím na výsost jasné, že za 8 hodin se těžko stihne tolik práce co za 11. A nejde jen o traťovku.
Doslovně vzato, dopravcům se nevychází vstříc, dopravcům se poskytuje služba, kterou si zaplatili. :-). Nezpochybňuji, že potřebujete dostatek prostoru a času, abyste mohli provádět dobrou údržbu tratí. Jak tento prostor získat je složitý problém (složitější, než se zdá) a já Vám nedám, žádný jednoduchý návod. Žádný neznám a jsem skálopevně přesvědčen, že žádný jednoduchý (!!) návod není. Ještě skálopevněji jsem přesvědčen, že tento problém se nedá řešit tím, že „zařízneme“ dopravce. Toť z mé strany vše. 🙂
Trochu bych vás poupravil: je chybou dělat donekkonečna studie „do šuplíku“. Ale o prospěšnosti vlaku na letiště nebo VRT se snad bavit nemusíme, takové projekty by měly být zrealizovány. Tedy dělat studie na realistické věci, s tím že něco nevyjde ale většina věcí se pak postaví. Pak by bylo plýtvání malé (a i rozumné – občas až ze studie se zjistí, že je projekt blbost).
Ale pro toto zde chybí politické zadání. Jen SŽDC nám VRT nepostaví.
Mgr.Pavel: No a na dálnici D6 v úseku Krupá – Karlovy Vary nikdo studii proveditelnosti nedělal a doposud mi nikdo nesdělil výhledový provoz. Ale že na železnici nic takového nejde, zřejmě MD tolik nepálí.
ANO, BUDE LÍP! Po chátrajících tratích můžou důchodci jezdit s 75% slevou!
hlavne ze je dost penez na objednavani vaku ve verejnem zavazku, co vozi ze 75% vzduch. hlavne ze je na slevy pro studenty a duchodce. Infrastrukturu ale nechame podfinancovanou, do konce volebniho obdobi to vydrzi. a pak at se staraji to druzi. Klasicky pristup nynejsio establismentu ( a nejen nynejsiho)
„hlavne ze je dost penez na objednavani vaku ve verejnem zavazku, co vozi ze 75% vzduch“ // Mohu se Vás zeptat, jak byste toto řešil?
Veřejný závazek podle mého názoru má zajistit základní obslužnost. Například pokud daným směrem jezdí dostatek komerčních spojů nebude tam jezdit žádný dotovaný spoj v „závazku“, pokud na dané lince bude jeztit trvale průmerne 10 lidí, nebudu objednávat vlak o 4 vozech ale nechám, tam hrkat nějaký motoráček, případně zvážím, jestli v rámci IDS toto nepřevhodit do Busu. Jenže tyto analýzy jsou všem ukradený.
1) Myslíte tím objednávku linky Ex3? Jinak nevím, kterou jinou by v současné chvíli bylo možné přestat objednávat.
2) Znáte nějaké konkrétní případy, kde jezdí neadekvátní vozy? Jste si ale jistý, že tyto vozy nemají využití ve špičkových dnech a časech? Případně jak byste zajistil, aby v různé dny a různé hodiny jezdily jiné typy vozů. To byste koupil kvůli tomu takové i makové a pak byste ten druhý typ vždy nechal čekat v depu?
Vím, že se to nechce slyšet, ale stále scházejí motorové vozy a soupravy, které lze řadit podle potřeby. Ty drahé ucelené jednotky jen zvyšují nákladovost dopravy. Dále schází konečně dostat nákladní dopravu i na místní tratě, stejně jako výrobu, sklady, služby atd. Pak to i finančně bude celkově vypadat jinak.
Příliš zjednodušené, nekomplexní. Takto nelze dělat dopravu. zde schází v prvé řadě státní dopravní politika a koncepce dopravy, která jasně řekne co a jak a proč. To tu schází už hezkých pár desítek let. proto ty hádky, proto ten nežádoucí stav.
Odčerpat z vlaku vzduch a osazenstvo vlaku při cestě nebude moct dýchat.
Vývěva do každého kupé!
Jednoduše – neobjednával bych vlaky na tratích, kde jezdí v jednom vlaku nula až 30 lidí. Ve skutečnosti by to tak jednoduché nebylo, protože tyhle vzduchovoziče si objednávají kraje a SŽDC je „stát“, ale samozřejmě původ jejich peněz je týž, jen tím systémem veřejných rozpočtů tečou jinudy.
Kde?
A jak byste tam tu základní dopravní obslužnost zajistil?
Autobus.
pro spoje o mizerný obsazenosti – AUTOBUS Vlak je pro HROMADNOU PŘEPRAVU VELKÉHO POČTU CESTUJÍCÍCH
A kde konkrétně by měl nahradit vlak autobus? Protože ne všude to jde, respektive většinou to jde blbě, protože mnohé tratě prostě nevedou paralelně se silnicí…
Proč by měla proboha silnice vést paralelně s tratí? K čemu by to bylo??? Důležité je, jestli se dá po silnici dostat z místa A do místa B stejně jako po trati-a nedovedu si v ČR představit místo, kde by to nešlo. Někde to samozřejmě může být časově náročnější, někde se zase čas uspoří, ale autobus má na lokálních linkách například podstatnou výhodu v tom, že může zastavit v podstatě na na každém rohu-je běžné, že i v malé obci jsou dvě nebo tři autobusové zastávky, na rozdíl od vlakových.
Proč? Pro nic, samozřejmě. Proto mnohé železnice nelze rozumně nahradit. Hezký den.
Jsem rád, že se shodneme, že mnohé železnice rozumně nahradit lze.
Když myslíte 🙂 Jsem rád, že si to nemyslí naši politici 🙂
Pár tratí už bylo zaříznuto a další budou následovat, až skončí dnešní hodokvas a začne se víc sledovat, kam veřejné peníze plynou (jak v oblasti investic do železniční infrastruktury, tak při objednávání dopravy).
Ano, jistě se najdou tratě, kde dá doprava zaříznout (nicméně se musí objednat dostatečná náhrada a nemyslím si, že pak ty úspory budou tak extrémní). Nicméně si nemyslím, že je to může být plošné a vyřeší to problémy na železnici. Hromady peněz odtékají jinde a to se nezacelí.
Kubrt:kdyby se zjistilo kolik peněz skončilo v kapsach mafiánů a dotacích byste se divil … Vy tady řešíte peníze do dopravy, se vzpamatujte
Jenže mafiáni si na své penězotoky sáhnout nedají a někde se ty peníze ušetřit budou muset…
To jako že až se ekonomický cyklus překlopí, tak „mafiáni“ řeknou my už máme dost, nechť se víc sype do železnice? Zdůvodnění, že někde se krade, tak na železnici se může plýtvat za zbytečnosti, neberu. Do železniční dopravy vždycky půjde nějaký objem prostředků a je žádoucí, aby se utratily co možná smysluplně.
Až se to skutečně bude sledovat, nastane opravdu překvapení, ale ne ve smyslu Vašich tvrzení.
železnice nejde nahradit ve funkci přepravy velkého kvanta lidí/nákladu najednou. Hrkat železnicí kvůli pár lidem je neekonomické a také neekologické.
Jste opravdu jen naivní? Nebo spíš neznalý věci? Ta náhrada by byla velmi rychlá. Vvesnice by se ještě více vylidniy nebo by razantně stoupal počet aut a autobusy by byl prázdné. A to je obojí přesně to, co nesmí nastat nebo spíše se to musí zastavit.
Napíšu pár tratí, kde to znám a kde by vlak šel v pohodě nahradit autobusem (třeba ne paralelně, ale v rámci plošné obsluhy daného území): Blatná-Nepomuk, Rožmitál, Lužec-Straškov-Roudnice, Mělník-Mladá Boleslav (OK, nějaké rekreační vlaky by mohly zůstat), Velvary-Kralupy-Neratovice, Pečky, Heřmanův Městec. No a podezření, že by to šlo, mám u mnoha dalších relací.
Valašské Meziříčí Rožnov p. Radh. a spousty jiných
A znáte to tam vůbec, když tady o tom mluvíte. Ta silnice je věčně ucpaná a obě města Rožnov pod Radhoštěm a zejména Valašské Meziříčí, to už je masakr i mimo špičku. A tak poradíme lidem, budete jezdit ještě pomaleji a trávit čas v kolonách. Zkuste příště mluvit o něčem, o čem máte alespoň znalost.
ano znám, velmi dobře. Mezi Val Mezem a Rožnovem jem pendloval denně mnoho let. Zkuste si taky typnout, jaké „úpravy“ tuto cestu tak dokonale ucpaly.
Valmez Rožnov? Opravdu? Tak to vás asi zklamu kraj tam naopak vlaky ještě posílí. Jestli pak víte proč?
kromě cca 4 spojů, který jsoou často „přecpané“ je zbytek třičtvrtě prázdnej. Ono by to chtělo posílit ty špičky a v dobách, kdy tak jede akorát fíra, vlaky zrušit.
Valmez Rožnov, kde jezdí vlak plný, v sezone narvaný a ve špičkách i zdvojený. Gratuluji. Souběžná silnice E442 je přetížená a jezdí tam docela dost autobusů. Jelikož kraj platí oboje.
Mimochodem v průměru cca 1500 cestujících za den. Najděte takovou jednokolejku. Kladné zná každý, nějaká další?
… Kladno zná každý.
Třeba 331, 317, 322. Podle toho, jak definujete takovou.
A autobusy které vozí pět lidí taky zrušit.. ty si odborník. Máš oblasti kde je spojení třeba jen vlakem a autobusem mizérie..
Kdeže vedou koleje a nevede asfalt? neznám sice dokonale obě sítě v celý čr, ale dost bych se divil…
Dolní žleb. Tam to asi autobusem nepůjde: https://mapy.cz/s/japudoleju
Místní dopravní obslužnost mají v kompetenci kraje. Ty objednávají (a platí) místní vlaky a autobusy. Že jsoi někde autobusy mizérie, není jejich fyzikální vlastnost, ale vůle objednavatele. Kraj musí zajistit ZDO, ale nemusí objednávat vlaky na každém kilometru, kde kdosi kdysi natáhl koleje.
Máš pravdu, dopravní odborník nejsem, na tohle mi stačí zdravý rozum.
O víkendu se u nás dostat autobusem mizérie ale vlakem se dostanu skoro všude..
No a já se ti snažím říct, že tato (leckde) realita není dána tím, že vlak je vlak a bus je bus, ale tím, že váš kraj to takto ze setrvačnosti objednává.
Což je věc, která se dá velmi snadno změnit.
ta kase je jen jedna. Kraje rozdělují část „státního“
Toto je neustálý nesmysl. nemáte vůbec ponětí o tom, co kolik stojí. Ty Vaše autobusy, silnice jsou skutečně neufinancovatelné, pokud budete počítat vše, co do toho patří. Díky takovým lidem s těmito názory právě doprava vypadá jak vypadá a nejde s tím hnout!
Midibusem.
A co, když se jedná o spojení, kde autobus pojede trasu dvojnásobně dlouho jako vlak?
Při ceně 120 Kč za vlako-km prázdného šukafonu mikrobusem taxislužby.
Opět známé!!! Kde jste vzal cenu za km provozu 810 v této výši? Tento údaj jen svědčí o Vašich odborných“znalostech“. A nepište jako odpověď o tom, kolik platí kraj za km železniční dopravy v celém kraji zprůměrovaně.
a tato situace tak nastává na velkém počtu tratí, že. Myslím, že silniční v místech kde není vytížena železniční vyjde časově přibližně nastejno.
Samozřejmě to chce individuální přístup, ale takových případů bude v krajině ČR naprosté minimum.
Můžete uvést řekněme deset takových relací?
A do minibusu dám kola a kočárky.
Jerry: Spíš bych se bavil o konkrétní trati(lince, relaci), co je a co není vhodné a jak používat.
Např. řada 810 na přepravu kočárků ale není zrovna ideální vozítko
Svojsin: právě že 810 modernizovaná má háky na kola super. Nebo 810 + cyklovuz 012 taky ujde ,do autobusu dáte kolik kol a kočárku?
Tady by bylo užitečné diskutovat konkrétní tratě – kde má smysl řešit (kde je veřejný zájem) systematicky dopravu většího množství cyklistů než je jeden náhodný výletník.
Kočárky se do běžného busu vejdou dva. Cyklista? Ten konec konců může na tom kole šlapat.
A ze štěrku se do té 810 kočárek nakládá skvěle. Skoro stejně tak skvěle jako do kufru Škody 120.
Ano, dáte. Viz např. linka 168 v Praze.
No já naložím kola a kočárek i do osobáku. Takřže kvůli kočárku a pumpičkáři pojede stotunovej vlak s cviklistkem a storjedoucím. A to se vyplatí!!
Včera jsem si užil odpolední pohodičku a maximální soukromí v liduprázdném Os z Dobřichovic do Prahy. S redukcí převisu nabídky spojů nad poptávkou lze začít třeba na této trati.
Můžete třeba zrušit ten paragraf, že dopravci náleží náhrada za státem nařízenou slevu. Ale asi vám do toho začne kafrat Ústavní soud, že porušujete ústavní principy. Ikdyž v některých případech už to prošlo.
Druhá možnost je vyškrtnout ten paragraf, který slevy nařizuje, a paragrafy s ním související. V tomto případě vám do toho začnou kafrat důchodci s holemi. A zatočit s něma není tak jednoduché jako zatočit s Ústavou, ústava nemá ty hole.
Je zajímavé, jak to s financemi občas je.
Na údržbu (popř. modernizaci) důležitých tratí se peníze nenajdou, ale na obrovské navýšení téměř prázdných vlaků ze Znojma do Retzu ano.
( Nejspíš proto, aby se EU nevracely „taky peníze“, jiný důvod mě nenapadá ani při velké fantazii…)
Už je to tady, a máme co sme chtěli …. A to jsme neustále utvrzování jak bude lépe…. Nezbude než aby pan Generální ředitel zašel za tou hodnou tetou z ministertva financí a pěkně ji poprosil o navýšení rozpočtu. Ona je přece velmi hodná a sama svým odborným pohledem do rozpočtu uzná, co si údržba železnice zaslouží či nikoliv. A nakonec pár milionů z nějaké kapitoly přihodí – dokáže tím veřějnosti jaký je velký zájem na údržbě žel.infrastruktury a bude do světa vytrubovat jak SŽDC vlasně přidala …
ANO! lépe už bylo. Toť nové heslo do budoucích voleb?