Stát krátí železnici peníze. Výdaje na údržbu místo plánovaného nárůstu klesnou

Výhybka v Čakovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVýhybka v Čakovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Příští rok zřejmě přinese výrazné zhoršení finanční situace v české železniční síti. Vyplývá to z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury

Příští rok zřejmě přinese výrazné zhoršení finanční situace v české železniční síti. Vyplývá to z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok. Zatímco Správa železniční dopravní cesty žádala na své projekty téměř 47 miliard korun, jistých má zatím 26 miliard.

Dalších 29 miliard bude příští rok v rozpočtu fondu určeno na „financování nepokrytých potřeb“, jde ale o peníze určené vedle železnice i na silnice a dálnice. Není tak jasné, jak velký díl si utrhne Ředitelství silnic a dálnic a co půjde do tratí.

Zmíněných 47 miliard potřebuje správa železnic podle mluvčí Nely Friebové „k provozování, opravám a údržbě dráhy, a to i k již rozestavěným, či aktuálně připravovaným investičním akcím.“ Pro srovnání, pro letošek je schválená výše rozpočtu SŽDC ve výši téměř 44 miliard.

„V současné době probíhají mezi SŽDC a ministerstvem dopravy jednání s cílem navýšení alokované částky pro rok 2020, či alespoň za účelem poskytnutí garance uvolnění potřebných finančních zdrojů z nealokované společné položky,“ doplnila Friebová. Vzhledem k probíhajícím jednáním nechtěla upřesnit, jak a kde by se výpadek peněz projevil.

Letos jde na opravy a údržbu 18,436 miliardy, příští rok má jít 17,581, v roce 2021 17,571 miliardy. Ještě větší rozdíl je ve srovnání s loňskými rozpočtovými výhledy. Ty počítaly pro příští rok s 18,753 miliardy, a pro rok 2021 s 19,069 miliardy Kč.

Ministerstvo dopravy se nedávno pochlubilo vysokým tempem rekonstrukcí tratí. Není ale jisté, zda podobné tempo zůstane i v příštích letech.

Tagy SŽDC Top údržba
196 komentářů