Stát chce pro policii až 620 terénních aut, tendr už nezvýhodňuje Škodu Auto

Předávání policejních vozů Škoda Octavia v roce 2015. Foto: Škoda AutoPředávání policejních vozů Škoda Octavia v roce 2015. Foto: Škoda Auto

/AKTUALIZOVÁNO 15.1. 15:20 o vyjádření policie/ Ministerstvo vnitra napodruhé hledá dodavatele až 620 aut v policejním provedení do středně těžkého

/AKTUALIZOVÁNO 15.1. 15:20 o vyjádření policie/ Ministerstvo vnitra napodruhé hledá dodavatele až 620 aut v policejním provedení do středně těžkého terénu. V nové soutěži slibuje vítězi odběr vozidel nejméně za 200 milionů korun. První pokus o soutěž zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli tomu, že podmínky mohla splnit jen Škoda Auto.

Zakázku za 330 milionů korun zveřejnilo ministerstvo vnitra na svém profilu zadavatele. Podle zadávací dokumentace je stropem na útraty za nová auta částka 330 milionů korun bez DPH, stát vítězi garantuje v rámcové smlouvě odběr vozidel za nejméně 200 milionů korun. Rámcová smlouva bude trvat do konce roku 2022. Podmínkou je možnost pohonu všech čtyř kol. V soutěži požaduje stát záruku nejméně 5 let nebo na ujetí 150 tisíc kilometrů. Cena bude mít v hodnocení váhu 75 %, čtvrtina případně na náklady na údržbu.

Ministerstvo vnitra soutěžilo terénní vozy pro policii od poloviny roku 2017, tendr nakonec na konci loňského roku zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na podnět společnosti Hyundai Motor Czech. Podle Hyundai nastavilo ministerstvo takové podmínky, které mohla splnit jen Škoda Auto. „Kombinace požadavků ve svém důsledku vede k bezdůvodné konkurenční výhodě dodavatele Škoda Auto,“ uvedl ÚOHS ve svém prohlášení. Škoda Auto byla nakonec jediná, kdo se přihlásil.

Ministerstvo vnitra ve svém vyjádření na konci roku uvedlo, že došlo sice k omezení některých dodavatelů, ale toto omezení bylo naprosto legitimní. „Zadávací podmínky naplňovaly v souladu s požadavky Policie ČR účelnost jako jednu ze zásad principů 3E (účelnost, hospodárnost, efektivnost) pro pořizování majetku státu. Vzhledem k současné rozhodovací praxi ÚOHS, kdy je do určité míry prvotní otevření trhu před ekonomikou, to jest principy 3E, se centrální zadavatel tomuto rozhodnutí bránit nebude a bude realizovat nové zadávací řízení, kde se pokusí najít pro obě strany přijatelný kompromis mezi požadavky Policie ČR a ÚOHS,“ uvedl Ondřej Krátoška z tiskového oddělení ministerstva dopravy loni v prosinci. Upozornil současně také na to, že v prvoinstančním rozhodnutí dal ÚOHS ministerstvu za pravdu.

Server E15.cz, který na zrušení soutěže loni upozornil jako první, uvedl, že původní podmínky splňovala jen Škoda Octavia ve variantě liftback s vyklápěcím zadním sklem. Požadavek na dostatečný vstup do zavazadlového prostoru policisté obhajovali skutečností, že často k zavazadelníku přistupují dva příslušníci najednou, pro což je karoserie sedan nedostatečná.

Kritéria, která vylučovala konkurenci, už ze zadávacích podmínek zmizela. Nově může být karoserie i typu SUV, menší je také požadavek na objem kufru. Namísto původních 500 litrů stačí už 420 litrů, zmizel i požadavek na vyhřívané přední sklo.

Mluvčí policie Jozef Bocán vysvětluje poptávku po vozech do středně těžkého terénu analýzou využití stávajících vozidel. „V rámci této analýzy bylo konstatováno, že klasické osobní automobily nejsou vždy zcela vhodné pro použití v členitých oblastech s nižší kvalitou silnic, zejména pak v chatových a rekreačních oblastech, kde jsou často lesní a polní nezpevněné cesty. Současně vyvstala i potřeba SDP v souvislosti s migrační situací vyžadující zvýšenou činnost v příhraničním pásmu. Nákup policejních vozidel do středně těžkého terénu je reakcí na tyto potřeby,“ uvedl Bocán.

 

Tagy Ministerstvo vnitra Policejní vozy Škoda Auto
23 komentářů