Infrastruktura Železnice Zprávy

Stanice Ticho: Železničáři uvažují o omezení nádražního hlášení

Nádraží Veselí nad Moravou. Autor: By Hynek Moravec [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], from Wikimedia Commons
Nádraží Veselí nad Moravou. Autor: By Hynek Moravec [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], from Wikimedia Commons

Jedni je považují za zbytečný zvukový balast, který ruší při telefonování, druzí naopak za užitečnou, ba nezbytnou službu. Řeč je o nádražním hlášení. Už od příštího roku by přitom mohlo dojít k výraznému omezení výřečnosti nádražních amplionů. Tímto směrem se ubírají úvahy Správy železniční dopravní cesty.

Konkrétnější ale zatím železničáři nejsou. „Vzhledem k prvotní fázi přípravy můžeme pouze potvrdit, že SŽDC
připravuje změnu ve způsobu informování cestujících směrem ke zjednodušení hlášení, omezení například informacích o příjezdu vlaku a s větším důrazem na vizuální informační systém,“ uvedla mluvčí správy železnic Radka Pistoriusová.

Podle informací deníku Zdopravy.cz omezení hlášení nastane současně s jeho zpoplatněním, dopravci by tedy museli platit za informace, které by chtěli nádražním rozhlasem šířit. Podle dřívějších vyjádření šéfa SŽDC Jiřího Svobody činí dnes náklady na hlášení v celé železniční síti sto milionů korun ročně a správa nemá žádnou povinnost hlášení provozovat.

„Zatím jde o interní diskusi v rámci SŽDC, s dopravci nebyla tato záležitost oficiálně konzultována. Záleží na tom, jaké konkrétní změny se připravují a do jaké míry by bylo hlášení pro cestující omezeno,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Pokud by ale skutečně museli dopravci platit, náklady by podle Joklíka šly za objednateli dopravy, tedy hlavně kraji. Pak by záleželo na nich, zda by službu chtěli a našli na ní peníze.

Kdo ale hlášení jednoznačně hájí, jsou slabozrací a nevidomí cestující. „Ze zákona a s ohledem na přístupnost k informacím si myslím, že toto neodpovídá legislativě ani uživatelským potřebám, tato úprava by byla vyloženě diskriminační,“ myslí si František Brašna ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS). Doplnil, že hlášení dnes nemohou nahradit jiné technologie, neboť nejsou dosud spolehlivé a rozšířené. Například informačními tabulemi, které se mohou spojit se slepeckou vysílačkou, je vybaven jen zlomek stanic. „V některých lokalitách by informace o dopravě nebyly již žádné, tím se sníží jak přístupnost k dopravě jako takové, tak i bezpečnost cestujících při přístupu, přestupu a výstupu,“ doplnil Brašna.

Podobný pohled má i prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě (SCVD) Miroslav Vyka. Staniční rozhlas je podle něj nezastupitelný, zároveň ale považuje dnešní způsob hlášení za zastaralý, a to především kvůli množství zbytečných a pro cestující neužitečných informací. „Hlášení je třeba využít zejména pro stručné předání základních informací, a podrobněji informovat zejména v případě mimořádností,“ říká Vyka. Celý jeho komentář přinese deník Zdopravy.cz dnes v podvečer.

Příklady odjinud

Rakousko – Wien HBf
– V nádražní hale s obchody, automaty na jízdenky a informačním centrem je klid, nehlásí se nic pravidelně
– Hlásí se pouze zpoždění a případné mimořádnosti.
– Na nástupištích se hlásí vždy jen informace k vlakům na příslušném nástupišti. Nezatěžuje se tak hlukovým smogem celé nádraží.

Švýcarsko Zurich HB
– Hlásí se mimořádnosti a přestupní vazby
– Tzn. v případě závady na vozidle ohlásí rozhlas předpokládané zpoždění nebo pak dokonce zrušení spoje
– Po příjezdu vlaků se hlásí přípoje, na které mají cestující možnost přestoupit.
– Ale hlásí jen vlaky dálkové dopravy

Pramen: SCVD

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aslanex

Přál bych někdy, klidně jen na chvilku jako recese, slyšet takové hlášení v metru… nebo třeba na autobusáku na Černém Mostě 😉

Bretislav Tvrdy

Jsem pro zachovani hlaseni,kde jso cestujici upozotnovani o ruznych zmenach,jak by cestujici cekajici na vlak reagoval na tabul je psane vlak prijede na 1 nastupiste jenze doslo na trati k nejake udalodsti nebo vlak nahle prijede na 2 nastupiste,takze hlaseni jsou dulezite.vse takove rozhodnuti byvaji od stolu s realitou nemaji nic spolecneho.to same rozhodnuti ze ve vlacich se nemaji prodavat jizdenky to si nedovedu predstavit ze na zastavce bude automat,kdyz treba ve mestech nektere automaty na jizdenky mhd nefunguji.

Jiří Kocurek

„Nejlepší“ je ovšem hlášení unitřní nádražní haly o tom, že na nástupišti číslo X, kolej Y bude projíždět vlak, žádáme cestující, aby ustoupilli od okraje nástupiště. Tohle hlášení uvnitř nádražní haly, v podchodu, před budovou… je doufám první na ráně, aby znělo jen na tom jediném peronu.

xyz

Nebo „Osobní vlak XY směr XYZ přijede na 1. kolej od staniční budovy; žádáme cestující, aby při pohybu v kolejišti dbali své osobní bezpečnosti a pro přístup použili výhradně úrovňové přechody“ 🙂

a8n

A umí vůbec stávající ústředny a rozvody selektivní hlášení?

ApolloXI.

Uměli by, kdyby to tak někdo postavil. A to je právě ten problém – nepostavil. Spousta hlášení je zbytečných, např. v konečné stanici hlásit, že vlak kupř. z lokálky přijede tam a tam a ukončil zde jízdu je taky pitomost – koho to zajímá, si to přečte na nějaké tabuli. V Česku se může ale vymyslet co chce, pořád budou někteří jedinci papežštější než papež a s tím nenaděláte nic.

Jiří Kocurek

Dost možná to neumí. Jen je otázka, jak dlouho čekat na, až to bude možné nasadit. Teda ne že by to dnes nešlo, umí to kde kdo…

xyz

Pro srovnání – v Rakousku to (přinejmenším v některých stanicích) umí – zažil jsem, kdy v jedné z větších stanic zazněla téměř souběžně dvě hlášení – u 2. nástupiště (z jejich pohledu „u 2. a 3. Bahnsteigu“) hlášení ve smyslu „Bahnsteig 2 – Zug fährt durch“ a téměř souběžně s tím totéž i o dvě nástupiště dál (protože souběžně projížděl vlak opačným směrem) – „Bahnsteig 6 – Zug fährt durch“).

Horkýže slíže

Podivný hlas tu hlási: „Rýchlik na tretej koľaji!“

ApolloXI.

Horkýže Slíže 😀

VRT

A jéje. Zase vymýšlíme kolo.

VRT

Jinak patrně půjde aplikovat 7 z 10 (velmi slušné) paragrafů Desatera:
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§10 Stejně to bude na hovno

Herold

§ 6a: Cestující by to zneužívali.

Pezos

Fascinuje mě třeba informace o tom, že končící vlak přijel – s výčtem minimálně pěti stanic, které měl na trase (proboha proč) a informací, že cestující mají vystoupit (pro koho, když to ve vlaku není slyšet). Paradoxem je, že v menších stanicích se zahlásí jen to, že vlak přijede a kam – a po příjezdu se vyhlašují jen přestupy.

Jiří 2

Znám stanici, kde v INISSu museli mít všechna políčka zelená, protože to takhle chtěl jejich dozorčí provozu. Hodně záleží na lidech, přesněji řečeno na vedení.

Lektor

Nebo na lidech ve vedení

David

A nebo na vedení v těch lidech.

Jakub

Nemusíme chodit daleko, třeba Frýdek Místek hlásí po příjezdu pouze přestupy, Ostrava Svinov po příjezdu hlásí pouze „nastupujte do…“. A je to přehlednější. Jen to ohlášení „STANICE OSTRAVA SVINOV“ je tsk kostrbaté, jak kdyby byla paní Klichová v posledním tažení.

Rajče

A také zrušit bezcennou informaci jako … linka Ex2 …. To nikomu nic neřekne.

aktivní železničář

Vrcholem je hlášení zpoždění, kde se asi po půlminutě napětí vyplněného balastem zbytečných informací dovíte o zpoždění 5 min a hned na to hlášení o příjezdu vlaku s tím samým balastem

Kuba

Naopak linka je celkem jednoznačný identifikátor a pravidelní cestující se to číslo rychle naučí. Pokud je něco zbytečný balast, tak číslo vlaku a v drtivé většině případů i dopravce.

Jiří 2

Ještě před nedávnem jezdily na lince R25 Plzeň – Most dopravci dva a čistě teoreticky není vyloučeno, že se to někdy objeví znovu, dokonce třeba že v pondělí ten vlak poveze jiný dopravce než v neděli.

Lektor

Mnohem lepší a přehlednější než Ex2 je Valašský expres či jiné označení, které jasně říká kam vlak jede i pro nepravidelné cestující a předpokládám že pro ty, je hlaseni urceno především.

Jiří 2

To je bohužel na přání ministerstva, který jako objednavatel poroučí.

Jiří 2

Do budoucna se možná dočkáme (a směrnice SŽDC s tím už počítá), že se nebude hlásit vůbec číslo vlaku ale právě jen linka regionální (S, P, T, …) nebo dálkové (R/Ex) dopravy.

Ceslo

Určitě bych hlášení nerušil, ale vyškrtal bych z něj zbytečné informace. Například to, že přijede můj vlak na třetí nástupiště je informace užitečná. To, že přijede na „služebně 26 kolej“ je mi k prdu, protože stejně nevím, která to je. A na nástupišti už ten svůj vlak najdu…

železničář v důchodu

To je relikt z dob, kdy se „v terénu“ ještě pohybovalo množství provozních zaměstnanců – dneska je už víc lidí v kancelářích …

ApolloXI.

Už jsou víceméně jenom v těch kanclech – pokud tím myslíme i kancly dopravní nebo sálové 😀

Karel

Ono se ještě někde hlásí „služebně na xx kolej“ ?

Walt

Třeba v Praze na hlavním nádraží

Ondřej

Cestující mají právo to vědět!
😀

Radek

I v angličtině 🙂

Jiří 2

Bohužel ano. Dokonce už se někde vypustilo to „služebně“ a hlásí se „na čtvrtém nástupišti, sto šesté koleji, ukončete nástup do rychlíku …“

Petr

Tak nejlepší je hlášení vlak Rxxxx je přípraven k odjezdu, prosím nastupte a on je ještě na zhlaví. V těch menších stanicích to jde, tam spíš chybí, zastaví vpravo, nebo vlevo od staniční budovy, ale i o to snaha je. Jinak to vypadá jak úprk stáda 100 metrů vpravo, nebo vlevo.

czhunter

Mně se líběj hlavně ty lokální písničky.

Tatáda ta ta!

dotaz

Já myslím, že by mohli také omezit reklamní smog (ty jejich stojany všude možně a ze stropu visící reklamy jsou opravdu nevkusné) a dát si pozor na to, aby při rekonstrukci stanic neinstalovali světla, která osvětlí nejen nástupiště a koleje, ale pomalu i půlku oblohy.

Jiří 2

Bohužel SŽDC má z reklam příjem a ne malý (jo, vlastně malý, většinu schlamstne Railreklam). Spíše těch reklam bude přibývat, protože SŽDC chce více na budovách vydělávat…

ApolloXI.

I Pámbu potřebuje na ty vo.y dole vidět 😀 Jinak ale máte pravdu – ty levné (i když na dráze ne, tam stojí nejméně trojnásobek běžné ceny) průmyslové zářivky bez stínítek jsou opravdu něco neuvěřitelného.

Rtep

Popíši běžnou situaci z Volar: Na vlaku z Nového Údolí do Číčenic se zřejmě občas ve Volarech střídají motoráky. Na 4.koleji stojí jakýsi motorák s nápisem Číčenice, tabule SŽDC uvádí 5.kolej. Z hlášení se dozvíte o příjezdu vlaku na 5.kolej. Po příjezdu vlaku na pátou kolej se na tabuli SŽDC změní kolej z páté na čtvrtou. Hlášení v té chvíli asi už nikdo neposlouchá, protože má tak akorát čas dojít k vlaku… U žádného vlaku samozřejmě nepotkáte průvodčí nebo vlakvedoucí, kraj ušetřil. Myslím, že by to ve Volarech chtělo tabuli i hlášení zrušit bez náhrady, stejně jsou cestující jen mateni.… Číst vice »

železničář v důchodu

„A vedle nádraží bych otevřel sázkovou kancelář.“
To spíše na perónu nějaký kiosk s občerstvením – protože stíhat to do „Chaty“ při krátkých přestupních dobách většinou nelze. A mohl by provozovat i nějakou informační tabuli, ale takovou, aby ukazovala koleje odjezdové, nikoli příjezdové (které většině lidí jsou zcela k ničemu) …

Rtep

Bufet tam chybí dlouhodobě, ale on by ho holt asi nikdo finančně neutáhl. Vyplácel by se jen v sezóně.
V té sázkové kanceláři bych si chtěl pokaždé vsadit, kam ten který vlak asi tak jede :-))

Neználek

Ještě jedno zamyšlení na smysluplností jednoho hlášení v RJ znějícího asi takto. “ Upozorňujeme cestující, že ve voze 23 se nachází tichý oddíl…“. Hlasitý tón, hlášení v celém vlaku, po každém nástupu cestujících, v několika jazykových mutacích. Tohle musel vymyslet nějaký sadistický d.bytek.

železničář v důchodu

Ne ovšem v „RJ“, ale v „rj“ !!!

Ondřej

Mazané, vlastně tak do něj cestující sami naženou!
😀

Neználek

A hlášení ve vlaku je také kapitola sama pro sebe. Ve včerejší Vindoboně 72 kdákala nějaká pipka v AJ i NJ tak sebejistě, ovšem s tolika gramatickými chybami, až jsem si musel ucpávat uši. Alespoň základní fráze by je měl nějaký rodilý mluvčí naučit. Nedá se to poslouchat.

xyz

Souhlas, hlášení ve vlaku považuji (na rozdíl od nádražního hlášení na všech nádražích snad s výjimkou těch největších) za velký balast; mj. s tím ohledem, že ve vlacích očekávám větší klid (paradox je, že tato hlášení zaznívají i v tzv. tichých oddílech) a ne že v některých vlacích po každé stanici zazní opětovné uvítání cestujících; v případě dálkových vlaků totéž zazní i v cizích jazycích atd.; to vše v situaci, kdy ve velkoprostorovém voze tomu každopádně uniknout nelze a i v kupé vozech ta regulace zvuku (regulátor nade dveřmi do oddílu) nefunguje úplně ve smyslu „hlášení zcela zeslabit/vypnout“.

fatman

No, krásné je to třeba v Jablonci, když vlak vyjede ze zastávky Jablonec nad Nisou centrum, tak je to v podstatě bez přerušení:
„Příští stanice Jablonec nad Nisou zastávka, zastávka na znamení.“
„Příští stanice Jablonec nad Nisou zastávka, zastávka na znamení. Zastavíme.“
„Jablonec nad Nisou zastávka, vystupujte vlevo ve směru jízdy..“

xyz

Padalo tu přirovnání k zahraničí, tak i v této věci dodám, že podobně kontinuální hlášení je mj. na vedlejší trati Peggau – Übelbach v Rakousku (kde rozestup zastávek je také průměrně jen cca kilometrový).

ApolloXI.

Ve vlaku se to dá pochopit a i přežít (tedy ve dne), pokud ovšem není volume tak doprava, že stropní repráky jen velmi těžko odolávají odpálení a vyskočení ze stropu.

Rtep

Na šumavských lokálkách se sice dozvíte, že následující zastávka je na znamení ale jen někdy se po zmáčknutí tlačítka dozvíte, že Váš požadavek někdo vůbec zaregistroval.
Pak tam spatříte zmateně pobíhající cestující, kteří doufají, že vážně vlak zastaví…
Ale kraj ušetřil. K čemu by byli ve vlacích vlakvedoucí a průvodčí, však ci cestující nějak už poradí.

železničář v důchodu

Se šumavskými lokálkami pod novým provozovatelem zatím žádnou zkušenost nemám, ale po (nejen) lokálkách provozovaných ČD a ve vlacích bez průvodčích jezdím dost často, ale zatím jsem tam nikdy žádné problémy s odezvami na použití signalizace pro zastavení nezaregistroval.

Rtep

Já tady bohužel ano, tak ve třetině případů můžete mačkat co chcete a o tom, zda opravdu vlak zastaví, se nedozvíte nic.

A.R.

To mi teda taky vadí. Je sice zdvořilé, když mě vlak uvítá slovy „Vítejte ve vlaku…“, ale je to dlouhé a otravné. Po odjezdu prostě stačí říct „Příští stanice tohle, příjezd v tolik.“ Víc nic.
A angličtina je problém sama o sobě. Každý v české větě používá minimálně polovinu anglicismů a machruje, jak je na výši (třeba „čekni to“ nebo „to byl džouk“), ale nikdo ji pořádně neovládá.

Jack Brody

Vždy se mi vybaví Kaiser a Lábus a scénka z nádraží – https://www.youtube.com/watch?v=aw_g9scNlSY

🙂

Fedexak

zkušenost z Italie – ticho…, informační tabule…,

xyz

Zkušenost ze Südtirol/Alto Adige (dvoujazyčná oblast na severu Itálie) – ohlášení příjezdu (ve smyslu „vlak přijede“, nikoliv už pak „vlak přijel“ atd.) všech vlaků v obou jazycích (italština i němčina).

xyz

Příklady odjinud – verze „bez tendenčního uvádění jen té největší/jedné z největších stanic v dané zemi“:
Rakousko – menší stanice:
– hlášení příjezdu všech vlaků (u dálkových vlaků nejen v němčině, ale i v angličtině), a to pouze jednou („vlak přijede“, nikoliv pak „vlak přijel“ atd.); uváděna obvykle je pouze cílová stanice vlaku a ne jednotlivé mezilehlé stanice.

Švýcarsko – menší stanice:
– mj. v některých oblastech zaznívá hlášení vícejazyčně (logicky – Švýcarsko je vícejazyčná země) a o to delší jednotlivá hlášení jsou

Ondra

V dnešní podobně je nádražní hlášení jen obtěžujícím zvukovým balastem. Zvlášť v Praze hl.n. se jedná o prakticky nepřetržitý proud obtěžujícího hluku s mizivou informační hodnotou. Vzorem nechť jsou v článku uvedená západoevropská města. Párkrát jsem zažil zřejmě poruchu zmíněného generátoru hluku a byla to pro hlavu úplná oáza klidu, zvlášť když odjely i všechny regionovy a řvoucí cityelefanty.

ApolloXI.

A takový Benešov (míněn ten u Prahy), to je taky v některé dny BDSM. Zřejmě za myší někdo, kdo se minul povoláním a místo za mixpult v rozhlase zamířil na dráhu 😀

xyz

Ty „příklady odjinud“ ale uvádějí vždy jen největší či jednu z největších stanic v dané zemi. Přeneseno do ČR: ano, v Praze hl. n. může být užitečné, že by se hlásily jen mimořádnosti; vůbec by se neohlašovaly příjezdy vlaků končících v Praze jízdu atd. Každopádně, v naší zemi je několik tisíc stanic a zastávek, kde ve většině z nich jezdí jen několik málo vlaků za hodinu. Článek nijak nespecifikuje, zdali by se toto omezení mělo týkat jen Prahy hl. n. (O. K., z jistého úhlu pohledu relativně rozumné) či i jakýchkoliv menších nádraží (nesmyslné; i tak v nich hlášení zazní… Číst vice »

Poudy

Já používám apku NaVlak, občas kouknu na tabuly ale hlášení už ani nevnímám, je to pro mě takovej nádražní podkres kterej mám rád, ale tím jak to furt žvatlá to opravdu vůbec nevnímám. Nějaké zjednodušení by určitě bylo fajn.

fly

Když už je v článku zmíněná cena za hlášení, proč SŽDC ještě nezveřejnila smlouvy pro tento GVD? Minulá léta už byly zveřejněny mnohem dříve, mají zpoždění přes 2 měsíce.

ApolloXI.

Rozhlas se již omezil v minulosti, dokonce je na to i (byť značně nepřehledná mnohostránková) směrnice Sm100. Pokud na to nebude zcela jasný a přehledný návod k použití a dělána důsledná kontrola, zítra, stejně jako dnes, to mnozí zaměstnanci ve jménu své předpos.anosti ani nepostřehnou a dál si pojedou po své „stranické linii“ nepřetržitého toku informací bez hudby.

Marek Janík

tady myslím panuje všeobecná shoda: nerušit, ale zkrátit
Ve větších stanicích se toho sejde víc najednou a ve chvíli „ukončete nástup, vlak je připraven k odjezdu“ jsou tomu vlaku už sotva vidět koncové světla…..

BoH

Určitě ne zrušit, ale proti omezení bych nic neměl. Například hlášení „vlak přijede“, „vlak přijíždí“, „vlak přijel“ mi přijde už trochu nadbytečné.

železničář v důchodu

Zejména když se jim (částečně právě i kvůli délce nesmyslného balastu v hlášeních) občas podaří vyhlásit, že „vlak přijíždí“ až ve chvíli, kdy se právě rozjíždí při odjezdu …

ACD

Konec funkce operátorka.

Cargo

Je hezké, že se se Wien Hbf nebo Zürich Hbf nezatěžují tolik ,,hlasovým smogem”, ale u nich funguje, že daný vlak jezdí pořád na stejnou kolej. U nás je to tak, že se jede jinak v pondělí, úterý, středu a tak dále. Když si budu 100% jistý, že vlaky na Německo budou jezdit ze 5. koleje a na Brno ze 3. koleje, ano pak mohu omezit staniční hlášení. Najdou se tací, kteří zas budou tvrdit, že nejde posílat vlak celý GVD na tu samou kolej, ale přitom Praha Hl.n. oproti Zürichu, kde to funguje, je Praha opravdu malá. Tak já… Číst vice »

Lukáš F.

No právě v tom, že je nádraží moc malé na to, aby se spolehlivě dalo jezdit vždy na stejnou kolej.

Roman Svačina

Warszawa Centralna má jen 4 perony a funguje to. Když chci vědět kam přijede vlak třeba 5.7.2019 tak se to dozvím.

Martin Chovanec

Občas jezdí i v Zürichu na jinou kolej (tuším v 10 % případů?)
Pak se na původním nástupišti zahlásí „změna koleje“ a lidi přejdou.

Rtep

Pokud jde SŽDC aspoň trochu o snížení hlučnosti v nádražních halách, tak by konkrétně v Plzni mělo nechat z horní haly odstranit piano. V naprosto zoufalé akustice této haly tam slyšíte jakýsi randál nepodobný hudbě a do toho marně blekotá nádražní rozhlas svá hlášení. Neslyšíte pak dobře ani jedno.

michal

Piano tam už není.

Rtep

Tak to je dobrá zpráva, díky.

vydra

Hlášení k české železnici patří. Určitě nerušit, ale nebyla by škoda ho zkrátit.

Roman Svačina

Pokud vezmu v potaz nejbližší stanice v mém okolí tak pokud by se hlášení staničního rozhlasu zrušilo v Zábřehu, nebo Třebové tak ty stanice jsou zralé na přestavbu. Protože už dnes jsou k vidění neprostupné davy lidí pod pragotronem, všichni jen koukají až SŽDC rozsvítí 1 minutu před příjezdem číslo perónu. A zatím se najdou i takoví, kteří neblokuji prostor pod pragotronem a čekají až uslyší: Vlak xy…

ApolloXI.

Plácáte nesmysly. Kde v Zábřehu? Tam všichni zevlují v hale. A na Hlavním v Práglu to žvatlá furt a stejně všichni čumákují v horní hale pod „elektročasy“, byt jsou i dole a nyní i po stranách haly.

Roman Svačina

Ano v hale. A přes halu se chodí do podchodu.

jirka

Lidi kupodivu na Hlaváku nečekají v doní hale, ale u pragotronů nad ústím centrálního podchodu, neb je to blíž, to je zcela logické a alespoň průměrnému projektantovi by to asi došlo. Problém je v tom, že rekonstrukci haly navrhoval debil ignorující chování lidí (ano, i tohle dojebal Kotas) v žoldu světskýho italskýho hokynáře, takže „hlavní“ pragotrony jsou umístěny v naprosto nevhodném místě (což je spolu se zvykem SŽDC uvádět nástupiště tak 3 minuty před odjezdem fakt bezchybná kombinace), a jakékoli služby pro cestující (tedy kasy či informace) jsou utopeny v prostorách, kde nezastiňují žádný z těch mnoha velmi potřebných obchodů,… Číst vice »

Oskarák

Na hlavním taky chybí nějaké informační LCD displeje v podchodech mezi nástupišti, kde by si cestující mohli (podobně jako je to běžné na jiných nádražích třeba v Německu, Rakousku či Švýcarsku) ihned přečíst, odkud jede přípojný vlak a nemuseli běhat podívat se na odjezdovou tabuli až do haly.

Ano, vím, že existuje aplikace Můj vlak nebo že na nástupištích jsou takové ty displeje s podivným ovládáním, ale ne každý toto používá/umí používat.

Vojta

Ano, v Zábřehu skoro všichni čekají v hale. Ale nedokážu si představit, jak tedy vyřeší dělení vlaku směr Jeseník/Šumperk. Už teď lidi nastupují do špatných vozů, tak, co teprve, až se to hlášení zruší.

mirekk

Ano, hlášení jsou zbytečně plná balastu. A důležitá informace je až na konci. Příklad hlášení zpoždění, kde mě zajímá, jak velké zpoždění vlak má:

„Vážení cestující. Omlouváme se za zpoždění vlaku. Spěšný vlak číslo osmnáctřicedva společnosti České dráhy že směru Tábor, pravidelný příjezd šest hodin šest minut, který pokračuje ve směru Kutná Hora hlavní nádraží, pravidelný odjezd šest hodin šest minut, bude asi dvacet minut opožděn. Upozorňujeme cestující, že ohlášená doba zpoždění se může změnit. „

Radúz Dostal

A číslo linky, pak ještě důvod zpoždění a omluva 😂 klasika

jirka

Jo, informace ve 35 sekundě hlášení, to je pohoda.